Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.02.16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.02.16."— Előadás másolata:

1 Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék

2

3 Kísérlet  Párok kialakítása: 1 kísérletvezető + 1 k.sz.  Eszközök: keksz 3 pohárban (A, B, C), 2 pohár víz

4 1. Kekszek Instrukció:  „Arra vagyunk kíváncsiak, hogy a különböző étkezési szokások milyen kapcsolatban állnak az ízek megítélésével. Ehhez először a 3 különböző kekszet (A, B és C pohárból) kell megkóstolnod.  Arra kérünk, próbáld meg kitalálni, hogy ezek milyen alkotóelemekből készültek, majd egy hétfokú skálán ítéld meg, hogy mennyire ízlik Neked az A, B, ill. C jelű pohárban lévő keksz (1=nagyon nem, 7=nagyon ízlik).  Kérlek, nagyon gondosan fontold meg a válaszod! A pontos ítélethez olyan sorrendben és annyi kekszet vehetsz a poharakból, amilyen sorrendben és amennyit akarsz.”

5 Válaszok feljegyzése az űrlapra:  A jelű keksz: ízítélet: …., összetevők: …  B jelű keksz: ízítélet: …., összetevők: …  C jelű keksz: ízítélet: …., összetevők: …

6  Űrlap, keksz félre (még nem számoljuk meg, mennyi maradt!)

7 2. Vizespoharak  „Légy szíves, csukd be a szemed, és mindaddig tartsd csukva, amíg nem szólok, hogy nyisd ki!”  Pohár odanyújtása  „Igyál egy kicsit ebből a pohár vízből – még mindig tartsd csukva a szemed!”  Iszik  elvesszük a poharat és letakarjuk, majd helyette a másikat adjuk és egy edényt, még mindig csukva van a szeme!  „Jó, kinyithatod a szemed. Most légy szíves önts ki ebből a pohárból az edénybe annyi vizet, amennyit az előbb megittál.”

8 Értékelés az űrlapon:  Hány csíknyi eltérés van a 2 pohár telítettsége között?  felírni! Poharak telítettsége közötti eltérés: … csík  Hány keksz maradt az A, B és C jelű poharakban:  felírni! A keksz: … db B keksz: … db C keksz: … db  Ízítélet a kekszekről

9 Kérdőív  EDI = Eating Disorders Inventory (Garner & mtsai, 1983)  Hazai adaptációja: Evési Zavar Kérdőív (Túry és mtsai, 1997)

10 Kiértékelés  Korrelációs pontdiagramok Megbeszélés, további ötletek…

11 A táplálékszabályozás szintjei:  Fiziológiai szabályozás: Rövidtávon (aktuális éhségszint): ○ Vércukorszint ○ Gyomortelítettség és egyéb zsigeri, interoceptív ingerek ○ Testhőmérséklet Hosszútávon (stabil testsúly): ○ Ventromediális (telítettségi kp.) és laterális (éhség kp.) hipotalamusz ○ „set point”  Környezeti ingerek  Társadalmi, kulturális tényezők

12 A testsúly alakulása  2 fő tényező: Energiafelvétel Energiafelhasználás  Összefüggések: Ha E-felvétel > E-felhasználás: hízás Ha E-felvétel = E-felhasználás: állandó testsúly Ha E-felvétel < E-felhasználás: fogyás  Egyensúly kibillenése: számos ok…

13 Kötelező irodalom:  Dúll A., Varga K. (1993) Általános pszichológiai gyakorlatok II. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, (a továbbiakban: Ált. pszich. II.) 6, 7. sz. gyakorlat.  Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005). Atkinson & Hilgard Pszichológia. Harmadik kiadás. Osiris Kiadó, Budapest. (a továbbiakban: Atkinson & Hilgard), 387–400. o.  Pinel, J. P. J., Assanand, S., Lehman, D. R. (2000) Hunger, eating, and ill health. American Psychologist, 55(10), 1105–1116.

14


Letölteni ppt "Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.02.16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések