Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n."— Előadás másolata:

1 Munkaerő-piaci képzések megközelítése

2 Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n szakképző intézmények integrációja, - SZAKKÉPZÉS-SZERVEZÉSI TÁRSULÁSOK n TISZK új koncepciója, n a szakképzési kapacitás-szabályozás törvényi hátterének megteremtése, n a pályaválasztás, a pályaorientáció és pályakövetés rendszerének - a közoktatási törvénnyel összehangolt - kialakítása, n a szakmai vizsgák ellenőrzésének komplex rendszere

3 !!!!!!!!! Egy jó gondolat: partnerség = erőforrás Megrendelő központúság Kompetencia alap Elégedettség Minőségirányítás Fejlesztés Munkaerő-piaci alapon történő képzés

4 A sikertelenség biztos képlete Alacsony szintű információ Alacsony szintű oktatás Alacsony kompetencia tartalom Képzetlenség Alacsony teljesítmény Alacsony elégedettségi szint Alacsony aspirációs szint

5 Elvárások a képzésekkel szemben 1. Nemzetközi / EU Regionális szint RFKB Megrendelői igények Elvárt kompetenciákÁltalános igények Fejlesztő együttműködés Partnerségi kialakítása, Kommunikációs kultúra Adaptivitás Kreativitás Lojalitás Kommunikáció... NSZFT Fenntartók TISZK SZSZT Képzés tartalma Fejlesztés

6 Elvárások a képzéssel szemben 2. n Megkülönböztetett bánásmód, individualizált fejlesztés n Személyiség stabilizálásának elérése, fejlesztése n Tanulási motiváció, tanulási készség, kommunikáció fejlesztése n Munkaköri képesség megnevezése, n Hiányzó alapismeretek pótlása

7 Elvárások a képzéssel szemben 3. n Szükséges szakmai és mentális képességek elsajátítása n Nyílt, hozzáférhető, rugalmasan egymásra épülő rendszerek alkalmazása n A szociális különbségek csökkentése n Szolgáltatások

8 A következő nemzedék oktatása Az elvárt kompetenciák fejlesztésének útja:  Egy életen át tartó tanulási igény kialakítása  Önálló tanulás fejlesztése  Csapatmunka kialakítása a tanulási folyamatokban  Problémamegoldás fejlesztése

9 Tanuló Oktató Tanuló osztály Elmozdulás a tanárközpontú oktatástól Iskolák és szervezetek könyvtár Tudás környezet szakértő internet Tudás portál kihelyezett képzés Teljesítmény- központú oktatás felé

10 Milyen új kompetenciákkal kell rendelkeznie képzőknek? n Kiváló (MESTER) szakember / mindig hiteles n A felnőttek tanulási folyamatait jól ismerő, andragógiai ismeretekkel rendelkező n Biztonsággal kezeli az új technológiát n Nincs többé: „Majd az életben megtanulod!” – helyette: tanulásszervezés,irányítás n Különböző tanítás/tanulás módszertan alkalmazása n Tanuló az irányítás célpontja legyen

11 Tanulás másként együttműködés tanulás Tudás megosztás Egyéni és csapat teljesítmény fejlődése Csomópontok együttműködés tanulás tudás menedzsment innováció Iskolák és szervezetek oktató könyvtár Vállalati környezet internet Tudás portás tanuló szakértő osztály Tanulási teljesítmény támogatása Tudás környezet

12 Konkrét esetre vonatkozik… Kinek? Mit? Feltételek? Hogyan? Idő? Vizsga? Munkaerő-piaci képzési projekt:

13

14 n A képző szervezet kínálata és a munkaerő-piaci kereslet között nagy a különbség (fehér sáv) n A munkáltató képzési igényei nem kerülnek kielégítésre. n Az alapképzések részben támogatják a gazdaság szereplőit, a kereslet / kínálat között szakirányú eltérek találhatóak. n A munkáltatók belső képzések szervezésével próbálják enyhíteni a munkaerőhiányt. Divat szakmák

15 A kínálat kereslet között kicsi a különbség. A munkáltató képzési igényei nagy számban kerülnek kielégítésre. Az alapképzések megfogalmazását támogatják a gazdaság szereplőit. A munkáltatók a belső képzések szervezésén túl a képző szervezetek kínálatának segítségével oldják meg a munkaerőhiányt.

16 A képző szervezet kínálata és a munkaerő-piaci kereslet között nagy a különbség, eltérő szakirányokban gondolkodnak A munkáltató képzési igényei nem kerülnek kielégítésre. Az alapképzések nem támogatják a gazdaság szereplőit. A munkáltatók nem tudják megoldani a munkaerőhiányt.

17 A kínálat és a munkaerő-piaci kereslet nem találkozik, eltérő szakirányokban gondolkodnak. A munkáltatónak nincsenek képzési igényeik. Az alapképzések nem támogatják a gazdaság szereplőit, öncélú megfogalmazások vannak jelen. A munkáltatóknak nincs munkaerőigényük.

18 A kínálat és a munkaerő-piaci kereslet nem találkozik, eltérő szakirányokban gondolkodnak. A munkáltatónak nagy létszámú képzési igényeik vannak. Az alapképzések nem támogatják a gazdaság szereplőit, nem tudják azonosítani a képzési elvárásokat. A munkáltatóknak jelentős munkaerőigényük van.

19 n TÁMOP - „Az alkalmazkodó képesség javítása” - prioritás - új TISZK pályázatok - hálózatok fejlesztése n TIOP - infrastruktúra fejlesztése

20 Új TISZK koncepciók Székhely szakképző iskola tagintézmények TISZK 1. Helyi önkormányzatok társulása = fenntartó

21 Székhely szakképző iskola tagintézmények TISZK 2. Önkormányzat = fenntartó

22 Szakképzés-szervezési társulások Székhely szakképző iskola Szakképzés- szervezési társulás Intézmény-fenntartók társulása = fenntartó Központi képző- hely Felnőtt- képzést folytató intézmények, RKK-k Szakképző iskola önkormányzati, alapítványi stb) felsőoktatási intézmények FSZ képzéssel

23 n Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács (NSZFT) ajánlásokat ad a régiók számára az MPA képzési alaprész decentralizált keretének felhasználására, n A régiók szakképzési kapacitásainak koordinációját a törvénymódosítás szerint a regionális fejlesztési és képzési bizottságok ( RFKB) látják el, a szakképzés-fejlesztési források elosztásában meghatározó szereppel bővítve. n intézményi támogatást a fenntartói támogatás váltja fel célhoz kötött felhasználási kötelezettséggel

24 n pályakövetési rendszer kialakítása n „Képzőktől független szakmai vizsgarendszer működését biztosító regionális intézmény-hálózatot kell kialakítani" - KET hatálya alá tartozó ellenőrzés n iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben működő tanárok, szakoktatók és más szakemberek továbbképzése

25 n A moduláris képzési rendszer jogkörnyezete n a speciális szakiskolák mellett a készségfejlesztő speciális szakiskolákra is kiterjeszti a rész- szakképesítés n a szakképzés a szakképzési évfolyamra történő beiskolázással kezdődik

26 Kérem válaszoljanak a csoport foglalkozáson a következő kérdésre: Készítettünk már ilyen, vagy hasonló elemzéseket, a képzési irányainkkal kapcsolatosan?

27 Köszönöm a figyelmet! Bujtor István Cím: 7627 Pécs, Kispiricsizma dűlő telefen: 30/


Letölteni ppt "Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n."

Hasonló előadás


Google Hirdetések