Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum 2012. november 2 1. Egészségügyi adatvédelem Dr. Alexin Zoltán SZTE, TTIK, Szoftverfejlesztés Tanszék 6720 Szeged,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum 2012. november 2 1. Egészségügyi adatvédelem Dr. Alexin Zoltán SZTE, TTIK, Szoftverfejlesztés Tanszék 6720 Szeged,"— Előadás másolata:

1 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1. Egészségügyi adatvédelem Dr. Alexin Zoltán SZTE, TTIK, Szoftverfejlesztés Tanszék 6720 Szeged, Árpád tér 2.

2 Tartalom Európai emberi jogi alapvetések Európai emberi jogi alapvetések Alapvető adatvédelmi jogaink Alapvető adatvédelmi jogaink Jogesetek Jogesetek 2 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

3 Európai emberi jogi alapvetések A magán- és családi élet tiszteletben tartásához való alapvető jog (EJEE 8. cikk, Alapvető jogok chartája 7. cikk) A magán- és családi élet tiszteletben tartásához való alapvető jog (EJEE 8. cikk, Alapvető jogok chartája 7. cikk) Az emberi test és szövetek feletti önrendelkezés (Alapvető jogok chartája 3. cikk) Az emberi test és szövetek feletti önrendelkezés (Alapvető jogok chartája 3. cikk) A személyes adatok feletti önrendelkezés (Alapvető jogok chartája 8. cikk) A személyes adatok feletti önrendelkezés (Alapvető jogok chartája 8. cikk) 3 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

4 Alkotmányos vákuum A saját test feletti önrendelkezés nem kapott megfelelő alkotmányos védelmet (csak az invazív orvosi kísérlet tiltott, az egyéb kényszerintézkedés megengedett). A saját test feletti önrendelkezés nem kapott megfelelő alkotmányos védelmet (csak az invazív orvosi kísérlet tiltott, az egyéb kényszerintézkedés megengedett). A saját szövetek feletti önrendelkezés: a humángenetikai törvény – lényegében a meg nem értettség mocsarában áll. A saját szövetek feletti önrendelkezés: a humángenetikai törvény – lényegében a meg nem értettség mocsarában áll. A magánélet nem kapott megfelelő alkotmányos védelmet. A z állam bármilyen ürüggyel korlátozhatja egy törvénnyel ezt a jogot. Az EJEE 8.2. cikk nem létezik. A magánélet nem kapott megfelelő alkotmányos védelmet. A z állam bármilyen ürüggyel korlátozhatja egy törvénnyel ezt a jogot. Az EJEE 8.2. cikk nem létezik. 4 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

5 EU 95/46/EC irányelv 8. cikk: Különleges adatok feldolgozása 8. cikk: Különleges adatok feldolgozása (1) A tagállamok megtilthatják az olyan személyes adatok feldolgozását, amelyek a faji vagy etnikai hovatartozásra, a politikai véleményre, a vallási vagy világnézeti meggyőződésre, a szakszervezeti tagságra, az egészségi állapotra vagy a szexuális életre vonatkoznak. (1) A tagállamok megtilthatják az olyan személyes adatok feldolgozását, amelyek a faji vagy etnikai hovatartozásra, a politikai véleményre, a vallási vagy világnézeti meggyőződésre, a szakszervezeti tagságra, az egészségi állapotra vagy a szexuális életre vonatkoznak. (3) Az (1) bekezdés nem alkalmazható, ha az adatok feldolgozása megelőző egészségügyi, orvosi diagnosztikai célból, gondozás vagy feldolgozás alkalmazása vagy egészségügyi szolgáltatások igazgatása céljából szükséges, és ha az adatokat a nemzeti jog vagy az illetékes nemzeti testületek által meghatározott szakmai titoktartási kötelezettség alá eső egészségügyi szakember vagy azzal egyenértékű titoktartási kötelezettség alá eső más személy dolgozza fel. (3) Az (1) bekezdés nem alkalmazható, ha az adatok feldolgozása megelőző egészségügyi, orvosi diagnosztikai célból, gondozás vagy feldolgozás alkalmazása vagy egészségügyi szolgáltatások igazgatása céljából szükséges, és ha az adatokat a nemzeti jog vagy az illetékes nemzeti testületek által meghatározott szakmai titoktartási kötelezettség alá eső egészségügyi szakember vagy azzal egyenértékű titoktartási kötelezettség alá eső más személy dolgozza fel. 5 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

6 Adatkezelési jogalapok EU 95/46/EC adatvédelmi irányelv 7. cikk EU 95/46/EC adatvédelmi irányelv 7. cikk Hozzájárulás Hozzájárulás Életfontosságú érdek Életfontosságú érdek Jogi kötelezettség Jogi kötelezettség Jogos érdek Jogos érdek Közérdekű feladat ellátása Közérdekű feladat ellátása Szerződéses kapcsolatba lépés Szerződéses kapcsolatba lépés 6 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1. Infotv. (2011. évi CXII. Törvény) Infotv. (2011. évi CXII. Törvény) Hozzájárulás Hozzájárulás Életfontosságú érdek Életfontosságú érdek Jogi kötelezettség Jogi kötelezettség korlátozottan korlátozottan nincs nincs Van rendes jogorvoslat (adatvédelmi hatóság, bíróság).

7 Európa Tanács R(97) No. 5 ajánlása az egészségügyi adatok védelméről EU ajánlás: EU ajánlás: Jogi kötelezettség (járványügy, súlyos bűncselekmények megelőzése) Jogi kötelezettség (járványügy, súlyos bűncselekmények megelőzése) Jogos érdek (megelőzés, diagnózis, terápia, más személy jogai, eü. adminisztráció, minőségbiztosítás) Jogos érdek (megelőzés, diagnózis, terápia, más személy jogai, eü. adminisztráció, minőségbiztosítás) Közérdekű feladat ellátása (társadalombiztosítás, egyes esetekben a kutatás) Közérdekű feladat ellátása (társadalombiztosítás, egyes esetekben a kutatás) Hozzájárulás Hozzájárulás 7 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november évi XLVII. Törvény évi XLVII. Törvény Jogi kötelezettség (járványügy, súlyos bűncselekmények megelőzése, megelőzés, diagnózis, terápia, más személy jogai, eü. adminisztráció, minőségbiztosítás, társadalombiztosítás, egyes esetekben a kutatás) Jogi kötelezettség (járványügy, súlyos bűncselekmények megelőzése, megelőzés, diagnózis, terápia, más személy jogai, eü. adminisztráció, minőségbiztosítás, társadalombiztosítás, egyes esetekben a kutatás) Hozzájárulás Hozzájárulás Van rendes jogorvoslat (adatvédelmi hatóság, bíróság).

8 Adatvédelmi jogaink Előzetes felvilágosítás – elvétve van csak Előzetes felvilágosítás – elvétve van csak Hozzájárulás – csak prospektív vagy invazív kutatásoknál Hozzájárulás – csak prospektív vagy invazív kutatásoknál Másolat az adatokról és kijavítás – költségtérítéssel, a régi adat is megmarad Másolat az adatokról és kijavítás – költségtérítéssel, a régi adat is megmarad Hozzáférés a saját adatokhoz – OEP adatok az ügyfélkapun, KEZELNET Hozzáférés a saját adatokhoz – OEP adatok az ügyfélkapun, KEZELNET Mások hozzáférésének korlátozása – elvétve, KEZELNET, OEP? Mások hozzáférésének korlátozása – elvétve, KEZELNET, OEP? Adattovábbítási nyilvántartásba betekintés – ha létezik, akkor is nehézkes Adattovábbítási nyilvántartásba betekintés – ha létezik, akkor is nehézkes Adatok töröltetése – nem lehetséges Adatok töröltetése – nem lehetséges Tiltakozás – nem lehetséges (még tudományos kutatás esetén is kérdéses) Tiltakozás – nem lehetséges (még tudományos kutatás esetén is kérdéses) Adatvédelmi hatósághoz fordulás – értelmetlen, a hatóságot köti a törvény (rendelet) Adatvédelmi hatósághoz fordulás – értelmetlen, a hatóságot köti a törvény (rendelet) Bírósági jogorvoslat – értelmetlen a bíróságot is köti a törvény Bírósági jogorvoslat – értelmetlen a bíróságot is köti a törvény Alkotmánybírósági indítvány – lehetséges, mivel bírói közreműködés nélküli sérelem áll fenn és egyéb jogorvoslati lehetőség nincs. Alkotmánybírósági indítvány – lehetséges, mivel bírói közreműködés nélküli sérelem áll fenn és egyéb jogorvoslati lehetőség nincs. 8 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

9 A vényadatok gyűjtése A nem támogatott vények személyes adatainak gyűjtése jogellenes! A támogatott vények esetén pedig aránytalan kényszerintézkedés! január 1-től kezdve, minden felírt vény adata, a nem támogatott vényeké is. Megőrzési idő előbb 5, 10, és ma 15 év január 1-től kezdve, minden felírt vény adata, a nem támogatott vényeké is. Megőrzési idő előbb 5, 10, és ma 15 év. Az adatokat nem archiválják, hanem online tartják 15 évig. A tíz évvel ezelőtt szedett gyógyszereim listáját megkaphatja a háziorvos beleegyezésem nélkül. Az adatokat nem archiválják, hanem online tartják 15 évig. A tíz évvel ezelőtt szedett gyógyszereim listáját megkaphatja a háziorvos beleegyezésem nélkül. Az adatokat kapcsolati kóddal továbbítják az ESKI-nek, az OTH-nak, korábban továbbították az OSzMK-nak és az EüM-nek is. Az adatokat kapcsolati kóddal továbbítják az ESKI-nek, az OTH-nak, korábban továbbították az OSzMK-nak és az EüM-nek is. Az adatokhoz hozzáférhetnek kutatók az OEP-en keresztül, etikai engedély nélkül. Az adatokhoz hozzáférhetnek kutatók az OEP-en keresztül, etikai engedély nélkül. Az OEP össze tudja kapcsolni a szülők és gyerekek adatait, a házastársak adatait egymással – beleegyezés, jogorvoslat, etikai véleményezés nélkül, a nyilvánosság kizárásával. Az OEP össze tudja kapcsolni a szülők és gyerekek adatait, a házastársak adatait egymással – beleegyezés, jogorvoslat, etikai véleményezés nélkül, a nyilvánosság kizárásával. 9 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

10 A vényadatok kezelésének jogi problémái Az OEP törvényellenesen kötelezi a gyógyszertárakat egy finanszírozási szerződésben a nem támogatott gyógyszerek adatainak továbbítására. Az OEP törvényellenesen kötelezi a gyógyszertárakat egy finanszírozási szerződésben a nem támogatott gyógyszerek adatainak továbbítására. A nem támogatott gyógyszert is sokszor normatív támogatással írja fel az orvos – ami egyet jelent azzal, hogy a vényre rákerül a TAJ és a BNO. Ez egyértelműen jogellenes, mert a gyógyszertörzs azért van a felíró orvos gépén, hogy abból kiderüljön, melyik gyógyszer támogatott és melyik nem. A nem támogatott gyógyszert is sokszor normatív támogatással írja fel az orvos – ami egyet jelent azzal, hogy a vényre rákerül a TAJ és a BNO. Ez egyértelműen jogellenes, mert a gyógyszertörzs azért van a felíró orvos gépén, hogy abból kiderüljön, melyik gyógyszer támogatott és melyik nem. A vényre kerülő extra vonalkódhoz tartozó számsort nem nyomtatják, ezért senki sem tudja, vagy nem akarja tudni azt, hogy mi van benne? A vényre kerülő extra vonalkódhoz tartozó számsort nem nyomtatják, ezért senki sem tudja, vagy nem akarja tudni azt, hogy mi van benne?mi van bennemi van benne A vényíró programokat az EBF hagyta jóvá feltételesen (hogy az extra vonalkód szolgáltatást be kell építeni), de ezt már nem tudta ellenőrizni, mert közben megszűnt. Az OEP viszont elfogadja a tanúsítást anélkül, hogy érdekelné mi van a vonalkódban. A vényíró programokat az EBF hagyta jóvá feltételesen (hogy az extra vonalkód szolgáltatást be kell építeni), de ezt már nem tudta ellenőrizni, mert közben megszűnt. Az OEP viszont elfogadja a tanúsítást anélkül, hogy érdekelné mi van a vonalkódban. AB: 1034/E/2005, 29/2009 (III. 20.), 174/2011. (XII. 29.) AB: 1034/E/2005, 29/2009 (III. 20.), 174/2011. (XII. 29.) 10 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

11 Az orvosi kutatások Probléma az ún. kényszerkutatás, az előzetes tájékoztatás és a hozzájárulás nélküli kutatás. Ez csak afrikai országokban van. Probléma az ún. kényszerkutatás, az előzetes tájékoztatás és a hozzájárulás nélküli kutatás. Ez csak afrikai országokban van. Magyarországon az Oviedói Egyezményt egy rendelettel mondta fel Dr. Horváth Ágnes 2007-ben, és az Alkotmánybíróság ezt helyben hagyta – vagyis Ab. ítélet van róla (129/B/2008), hogy Magyarországon nincs joga az érintetteknek a magánélethez, ha egy orvos kutatni akar. Magyarországon az Oviedói Egyezményt egy rendelettel mondta fel Dr. Horváth Ágnes 2007-ben, és az Alkotmánybíróság ezt helyben hagyta – vagyis Ab. ítélet van róla (129/B/2008), hogy Magyarországon nincs joga az érintetteknek a magánélethez, ha egy orvos kutatni akar. Etikai bizottságok. A jogalkotó folyamatosan vonja ki a kutatásokat az etikai bizottságok eljárása alól. Az állami szervek úgy gondolják, hogy a törvény által elrendelt kényszer orvosi kutatás ok előtt nincs szükség etikai véleményezésre. Pedig sokkal nagyobb szükség lenne rá ilyen esetekben. Etikai bizottságok. A jogalkotó folyamatosan vonja ki a kutatásokat az etikai bizottságok eljárása alól. Az állami szervek úgy gondolják, hogy a törvény által elrendelt kényszer orvosi kutatás ok előtt nincs szükség etikai véleményezésre. Pedig sokkal nagyobb szükség lenne rá ilyen esetekben. Az etikai bizottságoknak fogalma sincs a magánélet védelméről és nem is foglalkoznak ilyesmivel. Az etikai bizottságoknak fogalma sincs a magánélet védelméről és nem is foglalkoznak ilyesmivel. A jogalkotó személyes egészségügyi adatok átadásával fizet bizonyos szervezeteknek, iparágaknak amivel lojalitást vásárol magának. Az érintetteknek nincs jogorvoslati lehetősége. A jogalkotó személyes egészségügyi adatok átadásával fizet bizonyos szervezeteknek, iparágaknak amivel lojalitást vásárol magának. Az érintetteknek nincs jogorvoslati lehetősége. 11 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

12 Adatmegőrzés ideje Túlságosan hosszú év – az Ab. helyben hagyta (IV/92-7/2012. végzés -> Strasbourg, EJEB). Túlságosan hosszú év – az Ab. helyben hagyta (IV/92-7/2012. végzés -> Strasbourg, EJEB). Ezután is sok esetben az adat megmarad mikrofilmen, levéltárban. Ezután is sok esetben az adat megmarad mikrofilmen, levéltárban. Az érintett nem kérheti a törlést – mivel kényszerintézkedés alatt áll. Nem érthető, hogy miért sújtja ilyen szigorral a törvény a betegeket. Az érintett nem kérheti a törlést – mivel kényszerintézkedés alatt áll. Nem érthető, hogy miért sújtja ilyen szigorral a törvény a betegeket. Az európai jogállamokban ismeretlen dolog a kényszer levéltárazás. Az európai jogállamokban ismeretlen dolog a kényszer levéltárazás. Az adatok minden állami hivatal számára ingyen elérhetők, de ha az érintett keresi őket, akkor jelentős várakozással, súlyos ezrekért, kaphat belőle másolatot, ha egyáltalán megtalálják. Az adatok minden állami hivatal számára ingyen elérhetők, de ha az érintett keresi őket, akkor jelentős várakozással, súlyos ezrekért, kaphat belőle másolatot, ha egyáltalán megtalálják. 12 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

13 Mire jó a kapcsolati kód A jogszabály úgy tartja, hogy a kapcsolati kóddal ellátott állomány már nem személyes adat, ezért azt bárkinek el lehet adni, korlátlanul lehet továbbítani A jogszabály úgy tartja, hogy a kapcsolati kóddal ellátott állomány már nem személyes adat, ezért azt bárkinek el lehet adni, korlátlanul lehet továbbítani A kapcsolati kóddal ellátott állományhoz semmilyen jogi felelősség nem tartozik, ha elvész, kiszivárog, megkapja egy gyógyszercég – az nem bűncselekmény A kapcsolati kóddal ellátott állományhoz semmilyen jogi felelősség nem tartozik, ha elvész, kiszivárog, megkapja egy gyógyszercég – az nem bűncselekmény A kapcsolati kódolt adatokról semmilyen tájékoztatást nem kell adni, nem kell vezetni adattovábbítási naplót, nem kell adni másolatot, nem kell kijavítani, nem lehet a törlésért perelni. A kapcsolati kódolt adatokról semmilyen tájékoztatást nem kell adni, nem kell vezetni adattovábbítási naplót, nem kell adni másolatot, nem kell kijavítani, nem lehet a törlésért perelni. Ugyanakkor a kapcsolati kódot az állam bármikor felfedheti, bármikor hozhat jogszabályt arról, hogy a folyamatosan gyűjtött éves adatmennyiséget felfedi nyíltan vagy titokban egyes adatkezelők számára. Ugyanakkor a kapcsolati kódot az állam bármikor felfedheti, bármikor hozhat jogszabályt arról, hogy a folyamatosan gyűjtött éves adatmennyiséget felfedi nyíltan vagy titokban egyes adatkezelők számára. Az adatok a bennük található jelentős adatmennyiség miatt könnyen beazonosíthatók, az eü. szerveknél más úton meglévő adatokkal könnyen összekapcsolhatók, így aztán utánanéznek a személyeknek Az adatok a bennük található jelentős adatmennyiség miatt könnyen beazonosíthatók, az eü. szerveknél más úton meglévő adatokkal könnyen összekapcsolhatók, így aztán utánanéznek a személyeknek 13 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

14 Alapvető emberi jogi problémák Mivel az adatkezelés kényszerintézkedés alapú, ez meghatározza a résztvevők attitűdjét az adatkezelésekkel szemben. Mivel az adatkezelés kényszerintézkedés alapú, ez meghatározza a résztvevők attitűdjét az adatkezelésekkel szemben. A szolgáltatók kiterjedtebb adatkezelésért lobbiznak folyamatosan, korlátlan felhatalmazásokért (a közérdekre hivatkoz va, OEP, GYEMSZI ). A szolgáltatók kiterjedtebb adatkezelésért lobbiznak folyamatosan, korlátlan felhatalmazásokért (a közérdekre hivatkoz va, OEP, GYEMSZI ). A Parlament folyamatosan kiszolgálja a hatalmi centrumok adatigényét, személyes adatokért vásárol magának támogatást. A Parlament folyamatosan kiszolgálja a hatalmi centrumok adatigényét, személyes adatokért vásárol magának támogatást. A hatalom egyre dölyfösebb és nyíltan represszív, egyre többet enged meg magának. A hatalom egyre dölyfösebb és nyíltan represszív, egyre többet enged meg magának. A jelenlegi bírói gyakorlat szerint a nyilvánvalóan jogellenes esetekben sem ítélnek az érintettek javára, mert a szokásos megoldás ilyenkor az, hogy pár napon belül jogszabályt módosítanak, amellyel visszamenőlegesen legitimálják a korábbi jogellenes adatkezelést. A jelenlegi bírói gyakorlat szerint a nyilvánvalóan jogellenes esetekben sem ítélnek az érintettek javára, mert a szokásos megoldás ilyenkor az, hogy pár napon belül jogszabályt módosítanak, amellyel visszamenőlegesen legitimálják a korábbi jogellenes adatkezelést. Magyarországon a magánélet nem áll a törvény védelme alatt, hanem éppenséggel az állam támad neki a legnagyobb vehemenciával. Magyarországon a magánélet nem áll a törvény védelme alatt, hanem éppenséggel az állam támad neki a legnagyobb vehemenciával. Az érintettek korlátlanul ki vannak szolgáltatva. Az érintettek korlátlanul ki vannak szolgáltatva. 14 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

15 Alkotmánybíróság Az Alkotmánybírósághoz 2004 óta folyamatosan fordultam, az évek alatt 12 indítványt tettem, amelyeket 2011-ig a fiókban tartottak. (Élet és Irodalom október 14-i 41. szám.) Az Alkotmánybírósághoz 2004 óta folyamatosan fordultam, az évek alatt 12 indítványt tettem, amelyeket 2011-ig a fiókban tartottak. (Élet és Irodalom október 14-i 41. szám.) 2011-ben többet ügyet is elővettek és ítéletet hoztak, ami azt jelenti, hogy végre szóba kerül az információs önrendelkezés alapjoga ben többet ügyet is elővettek és ítéletet hoztak, ami azt jelenti, hogy végre szóba kerül az információs önrendelkezés alapjoga. Az Ab. Nem óhajtott változtatni az eddigi „bevált” gyakorlaton, az adatkezelés kényszerintézkedés alapú megvalósítását rendben levőnek tartotta - egyedül a célhoz kötöttség elvét tette megáévá. Az Ab. Nem óhajtott változtatni az eddigi „bevált” gyakorlaton, az adatkezelés kényszerintézkedés alapú megvalósítását rendben levőnek tartotta - egyedül a célhoz kötöttség elvét tette megáévá. Az Ab. megsemmisítette az OEP felé kutatási célból történő adatküldést lehetővé tevő bekezdést, és korlátozta az adatok összekapcsolását. Az Ab. megsemmisítette az OEP felé kutatási célból történő adatküldést lehetővé tevő bekezdést, és korlátozta az adatok összekapcsolását. A jogalkotó nem értette meg az Ab. ítéletét, mert azóta is már több adat összekapcsolásról hozott törvényt. A jogalkotó nem értette meg az Ab. ítéletét, mert azóta is már több adat összekapcsolásról hozott törvényt. Probléma még a szexuális élettel kapcsolatos személyes adatok kezelése. Az új információs önrendelkezésről szóló törvény szerint ilyen adatokat nem lehet még törvényi kényszer alapján sem kezelni. Probléma még a szexuális élettel kapcsolatos személyes adatok kezelése. Az új információs önrendelkezésről szóló törvény szerint ilyen adatokat nem lehet még törvényi kényszer alapján sem kezelni. 15 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.

16 Folyamatban lévő ügyeim Az Európai Bizottságnál kötelességszegési ügyet kezdtem az információs önrendelkezésről szóló törvény ellen, ami éppenséggel az állam korlátlan információs hatalmát betonozta be (CHAP(2011)02536-C, az Európai Ombudsman irodájánál a labda). Az Európai Bizottságnál kötelességszegési ügyet kezdtem az információs önrendelkezésről szóló törvény ellen, ami éppenséggel az állam korlátlan információs hatalmát betonozta be (CHAP(2011)02536-C, az Európai Ombudsman irodájánál a labda). Az Alkotmánybíróságnál eljárást kezdtem az információszabadságról szóló törvény 5. §-a ellen januárban (OBH-nál is folyamatban van.) Az Alkotmánybíróságnál eljárást kezdtem az információszabadságról szóló törvény 5. §-a ellen januárban (OBH-nál is folyamatban van.) Az Ab. ítéletét az orvosi kényszerkutatással kapcsolatban az EJEB előtt sikertelen maradt, mert valódi sérelmet kellett volna felmutatnom, amit az indítványom nem tartalmazott. Az Ab. ítéletét az orvosi kényszerkutatással kapcsolatban az EJEB előtt sikertelen maradt, mert valódi sérelmet kellett volna felmutatnom, amit az indítványom nem tartalmazott. Ab. ügyek az orvosi titoktartás jogi támogatása érdekében, a kényszer orvosi vizsgálatok ellen, tervezem egy kapcsolati kód elleni indítvány benyújtását, és egy visszamenőleges hatályú adatvédelmi kényszerek elleni indítványt. Ab. ügyek az orvosi titoktartás jogi támogatása érdekében, a kényszer orvosi vizsgálatok ellen, tervezem egy kapcsolati kód elleni indítvány benyújtását, és egy visszamenőleges hatályú adatvédelmi kényszerek elleni indítványt. 16 Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum november 2 1.


Letölteni ppt "Hétpecsét Egyesület, LIII. Szakmai Fórum 2012. november 2 1. Egészségügyi adatvédelem Dr. Alexin Zoltán SZTE, TTIK, Szoftverfejlesztés Tanszék 6720 Szeged,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések