Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hypertonia, diabetes és a mozgás Hypertonia, diabetes és a mozgás Dr. Barna István egyetemi docens Semmelweis Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hypertonia, diabetes és a mozgás Hypertonia, diabetes és a mozgás Dr. Barna István egyetemi docens Semmelweis Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati."— Előadás másolata:

1 Hypertonia, diabetes és a mozgás Hypertonia, diabetes és a mozgás Dr. Barna István egyetemi docens Semmelweis Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinika, Budapest

2 Dr.med.habil Barna István Hypertonia, diabetes és a mozgás dr. habil. Barna István Debreceni Nephrológiai Napok

3 Dr.med.habil Barna István Helena Wallin3

4 Dr.med.habil Barna István Egészségesek számára ajánlott fizikai aktivitás Időtartam: min. 30 perc/nap Forma: aerob + izomerősítés Gyakoriság: 5-7/hét (aerob) – 2-3/hét (izomerősítés) Intenzitás: mérsékelt – mérsékelten nehéz (60 – 80%) Alapelv: terhelés fokozatos növelése (időtartam – intenzitás) More pain – more gain

5 Dr.med.habil Barna István Életmód kialakítása, fenntartása Obesitas Diabetes CVD Fizikai funkció Elesés Csonttörés Stroke Daganat Életminőség / Mentális egészség A fizikai aktivitás lehetséges összefüggései különböző betegségekkel az élet során Adolescens - Fiatal felnőtt - Felnőtt - Középkorú - Idős -

6 Dr.med.habil Barna István Rendszeres fizikai aktivitás Csökkenti a: koszorúér betegség (A) hypertonia (A) 2-es típusú cukorbetegség (A) colon cc. (B) obesitas (A) kialakulásának kockázatát Javítja a: mentális állapotot (A) mozgatórendszer stabilitását (A-B) immun-, endokrin rendszer funkcióit (B-C) testösszetételt ( zsír > izom) (A) anyagcsere dysfunctiot (A)

7 Dr.med.habil Barna István Keringési paraméterek változása fizikai terhelésre Dinamikus terhelésStatikus terhelés Perctérfogat+++++ Szívfrekvencia+++ Pulzustérfogat++0 Perif. Vasc. Resistencia Systoles vérnyomás Diastoles vérnyomás0 vagy Artériás középnyomás0 vagy Bal kamra munkaTérfogat terhelésNyomás terhelés Peter B.Raven, Jeffrey T.Potts: Oxford Textbook of Sports Medicine, 1998 alapján

8 Dr.med.habil Barna István Rendszeres testmozgás és lelki egészség Nő az önbizalom Nő a munka utáni érdeklődés és eredményesség Csökken a túlzott aggódás Csökken a levertség Javul az alvás Javul az általános közérzet Csökken a feszültség érzés Oldódik a depresszió Fejlődik a munkahelyi stresszhelyzet megoldó képesség

9 Dr.med.habil Barna István Fizikai aktivitás Az alapelv napi legalább 40 perc szuszogtató, közepesen fárasztó, igénybevevő tevékenység, egy héten legalább 5x. Bontható 2 x 20 percre. 10 perc alatt nincs bizonyíték. Kalória leadás szerintIdő szerint Aktív: > heti 2000 Kcal Mérsékelten aktív 1000 – 2000 Kcal Inaktív: < 1000 Kcal Lépésszám szerint Törekedjünk a napi lépésszám legalább rel történő emelésére Emeljük 7500-ra majd re! Intenzitás! Kcal = MET x Súly kg x Idő óra

10 Dr.med.habil Barna István Dinamikus (kardio) edzés - alternatív formák Nordic walking Társastánc Zumba

11 Dr.med.habil Barna István Relaxációs technikák Lelki egyensúly Testi egyensúly Mindenkinek Jóga Tai chi

12 Dr.med.habil Barna István Az edzésintenzitás előírása a MET-értékek alapján.

13 Dr.med.habil Barna István

14 Különböző tevékenységek hozzávetőleges energiaszükséglete I. Kcal = MET x Súly kg x Idő óra ÖnellátásFoglalkozásPihenés, szórakozásTestmozgás 3 METMosakodás Borotválkozás Öltözködés Írás Mosogatás Autóvezetés Ülőmunka Állás/bolti eladó Autóvezetés Darukezelés Billiárd Horgászat Séta kb. 4 km/óra sebességgel 3-5 METAblaktisztítás Gyomlálás Gépi fűnyírás Padlókenés Festés 5-10 kg-os tárgy cipelése* avargereblyézés Könnyű tárgyakat polcra rakni* Hegesztés Belső ácsmunka* Autójavítás Futószalag mellett dolgozni Tapétázás* Táncolni Vitorlázni Lovaglás lépésben Röplabda Páros tenisz Golf Séta 4-7 km/óra sebességgel Biciklizés 11 km/óra sebességgel Könnyű gimnasztika 5-7 METKényelmes tempóban ásás a kertben Sarlózás Lassan lépcsőzés kg-os tárgy cipelése Külső ácsmunka* Szemétlapátolás Tollaslabda Egyes tenisz Kosárlabda Futball Korcsolyázás Lovaglás galoppban Séta 8 km/óra sebességgel Biciklizés 16 km/óra sebességgel Mellúszás * = a karok használata, illetve az izometriás terhelés miatt a miokardium energiaigénye aránytalanul megnőhet

15 Dr.med.habil Barna István Különböző tevékenységek hozzávetőleges energiaszükséglete II. * = a karok használata, illetve az izometriás terhelés miatt a miokardium energiaigénye aránytalanul megnőhet

16 Dr.med.habil Barna István Testmozgás előnye Az intenzívebb mozgás hasznosabb! CV rizikócsökkenés Lassú gyaloglás0,72 Lendületes menés0,61 Nagyon sietős gyaloglás0,51 Manson et al: New Engl. J. Med , 716

17 Dr.med.habil Barna István Veterans Exercise Testing Study Kokkinos P. et al. Circulation 2010; 122: Fizikai állóképesség hatása idős emberek túlélésére

18 Dr.med.habil Barna István Fizikai aktivitás és 2-es típusú diabetes – prospektív kohorszvizsgálatok Gill JMR et al. Sports Med 38: , 2014

19 Dr.med.habil Barna István Fizikai aktivitás és beszűkült vesefunkció

20 Dr.med.habil Barna István Kardiorespiratorikus fitness és diabetes kockázat n=6242 (csak nők) kor: év Követés: 17 év CRF treadmill alapján DM n=143 éhomi vércukor Sui X et al. Diabetes Care 31:550-5, 2015

21 Dr.med.habil Barna István „Fitness” vagy „Fatness” a fontosabb diabetes rizikófaktor Finn vizsgálat N=2352 kor: év Követés: 9,4 év kérdőív alapján DM n=120 75g OGG Hu G et al. Arch Intern Med 164:892-6, 2004

22 Dr.med.habil Barna István „Fitness” vagy „Fatness” a fontosabb rizikófaktor Fogelholm M et al. Obes Rev 11:202-11, 2010

23 Dr.med.habil Barna István A rendszeres sportolás csökkenti a metabolikus szindróma előfordulását Heti 2 óránál több, legalább mérsékelt intenzitású fizikai aktivitás 40%-kal, heti 1 óra 30%-kal csökkentette a metabolikus szindróma előfordulását éves egyénekben vizsgálva. Hahn, Diabetes Care 32, 2009

24 Dr.med.habil Barna István Rendszeres testmozgás A napi rendszerességgel mozgók aránya 48%, az arány a férfiak esetében magasabb Total Férfiak Nők MAESZ, 2016

25 Dr.med.habil Barna István Összefoglalás A fizikai aktivitás jelenléte csökkenti a 2-es típusú diabetes kockázatát A kockázat mértéke csökken mind az intenzitás, mind az aktivitással eltöltött idő növelésével A kardiorespiratórikus fitness a rizikó becslésének kiemelkedő része A fizikai aktivitás hatása független a BMI-től, a kortól

26 Dr.med.habil Barna István Összefoglalás A diabetes abszolút rizikójának csökkentése előnyösebb nagy rizikójú populációban (célzott intervenció javasolt) A diabetes kialakulásának kockázatát a kövérség (fatness) növeli, amit a fizikai aktivitással (fitness) lehet csökkenteni A fizikai aktivitás javítja az inzulinérzékenységet és a béta-sejt funkciót, csökkenti a vércukor szintet akkor is, ha a testsúly nem változik Vesebetegség minden stádiumában csökkenti a CV rizikót

27 Dr.med.habil Barna István Beteg-együttműködés javítása A beteg-együttműködés lépései –A beteg elfogadja betegségét és a kezelés szükségességét –Bizalom a kezelésben, orvosi szerep, minta A legfontosabb elemek –Betegség/állapot tudatos megerősítése, elfogadása –Alternatív és kiegészítő terápiás módok –Együttműködés, team-munka

28 Dr.med.habil Barna István „Ha nem vagy kész változtatni az életeden, nem lehet segíteni rajtad!” Hippokratesz (i.e )

29 Dr.med.habil Barna István Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Hypertonia, diabetes és a mozgás Hypertonia, diabetes és a mozgás Dr. Barna István egyetemi docens Semmelweis Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati."

Hasonló előadás


Google Hirdetések