Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, 2016. augusztus 30. IFFK konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, 2016. augusztus 30. IFFK konferencia."— Előadás másolata:

1 A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, augusztus 30. IFFK konferencia

2 Gázüzemű közúti járművek elterjedése

3 Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása

4

5

6

7

8

9

10

11

12 Mekkora lehet a CNG járműállomány? (darabszámban) Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása

13

14

15 Összegzés – a növekedés ösztönzői M1 – I. – Választék II. – Támogatási konstrukciók N1 – Támogatási konstrukciók N2 – I. – Támogatási konstrukciók II. – Behajtási előnyök M3/I További támogatási konstrukciók M3/IIHazai és külföldi behajtási előnyök N3 – I. – Behajtási előnyök II. Támogatási konstrukciók N3+O4 Széleskörű LNG infrastruktúra Bio- és földgáz üzemanyag lehetséges fogyasztói, felhasználás várható alakulása

16 Gázüzemű és gázolajüzemű autóbuszok valós üzemi károsanyag-kibocsátásának mérése és összehasonlítása

17 Mi volt a cél? 1.CNG és gázolaj tüzelőanyaggal hajtott autóbuszok valós üzemi körülmények közötti légszennyező környezetterhelésének (károsanyag-kibocsátásának) meghatározása adott viszonylatokon 2.És az eredmények összehasonlítása -Nem a különböző emissziós jóváhagyású motorok összehasonlítása -Nem a mért eredmények összehasonlítása az emissziós típusjóváhagyási értékekkel

18 Összehasonlíthatóság 1.Azonos viszonylaton 2.Az összehasonlítandó viszonylatok a hét ugyanazon napján 3.És ugyanazon napszakában 4.Hasonló időjárási körülmények 5.Autóbusz vezető 6.Azonos (tömeg)terhelés

19 Általános adatok A vizsgálat időpontja: március 21. – április 1. A vizsgálat helye: Miskolc Városi Közlekedési Zrt. A vizsgálat sorozat részletei: A vizsgálatokat összehasonlító céllal hatottuk végre, abban a tekintetben, hogy a különböző üzemű autóbuszok milyen környezetterhelést okoznak a napi munkájuk során. Ehhez, az MVK Zrt. által működtetett viszonylatok közül 3 viszonylatot választottunk ki. A viszonylatokon, az autóbuszok úgy mentek végig, hogy minden megállóhelyen megálltak, ezzel szimulálták a valós üzemet. Kiválasztott viszonylatok Miskolcon: 29, 31, 35 Egy átlagos eredmény elérése miatt egy viszonylaton a vizsgálatokat többször végeztük el. Vizsgálati gyakoriság: 3 mérés / viszonylat A járművet műterheléssel láttuk el. Utast nem szállított. Műterhelés: 6 t

20 A vizsgált autóbuszok Neoplan március 21.-március 25. MAN Lions City GL – március 29. – április 1. Neoplan 489 MAN Lions City GL

21 A vizsgált járművek legfontosabb műszaki adatai A motor adatai Típus Emissziós jóváhagyás NeoplanMAN D2866 LUH51EURO IV MANE2876LUHEURO VI Teljesítmény [kW]Összlökettérfogat [cm3] Neoplan MAN Sebességváltó NeoplanVoith D fokozatú automata MANVoith D fokozatú automata A jármű adatai Geometriai méretek [mm]HosszúságSzélességMagasság Neoplan mm MAN mm Tömegek [kg]Saját tömegTerhelésMéréskori össztömegMegengedett össztömeg Neoplan MAN FérőhelyÜlőhelyÁllóhelyEgyéb Neoplan4197 MAN Gumiabroncs Neoplan275/70 R22.5 MAN275/70 R22.5

22 Az emissziómérő berendezés PEMS = Portable Emission Measurement System A PEMS berendezés gyártója: AVL List GmbH. A PEMS berendezés felszerelt állapotban a két autóbuszra Neoplan 489MAN Lions City GL A PEMS rendszer a hátsó tengely mögötti bal oldalon, az ülések kivétele után, azok helyén lett elhelyezve. Az üléstartókra a rendszert tartó keret került rögzítésre, amelyre lett a PEMS felépítve.

23 Mintavétel A károsanyag-komponensek mintavétele és a kipufogógáz tömegáramának mérése Neoplan 489 MAN Lions City GL A kipufogógáz károsanyag-tartalmának elemzéséhez meghatározott feltételek mellett szükséges a kipufogógázból mintát venni. A károsanyag tömegének meghatározásához szükséges a kipufogógáz tömegáramát mérni. A mintavétel során a következő mintavételi és mérési pontok lettek kialakítva: -kipufogó gáz tömegáram mérése -külön, fűtött mintavevő csöves mintavétel a gáznemű komponensek vizsgálatára -külön, hígítással ellátott, és fűtött mintavevő csöves mintavétel a szűrőpapíros részecske és a fotoakusztikus elven működő micro soot szenzor részére

24 Környezeti paraméterek A környezeti paraméterek és GPS jelek: A járművek tetején került elhelyezésre a GPS antenna és a környezeti a paramétereket (hőmérséklet, nyomás, páratartalom) érzékelő szenzor.

25 Gázelemzés

26 Mintavétel

27 Terhelés

28 A vizsgált károsanyag-komponensek és mérési elveik Vizsgált károsanyag-komponensek: NO, NO 2, CO, CO 2, THC, O 2, részecske A PEMS berendezés légszennyező károsanyagot vizsgáló részei és a károsanyag- komponensek mérési elve: AVL M.O.V.E. GAS PEMS NO, NO2 : nem diszperziv ultraviola detektor (NDUV) CO, CO2 : nem diszperzív infravörös detektor (NDIR) THC: fűtött lángionizációs detektor (HFID) O2 : elektrokémiai detektor AVL M.O.V.E PM PEMS részecske: gravimetrikus AVL Micro soot sensor measuring unit micro soot:fotoakusztika

29 A vizsgálatok eredményei

30 A vizsgálatok eredményei – Részletes részecske vizsgálat

31 Számítások 1 – A mért viszonylatokon, a CNG üzemre való átállással elérhető légszennyezés csökkenés éves szinten

32 Számítások 2 – A járművekhez és a viszonylatokhoz tartozó fajlagos emissziós tényezők

33 Számítások 3 – Az MVK Zrt. összes futásteljesítményét és járműállományát tekintve éves szinten mekkora környezetterhelés csökkenés érhető el

34 Számítások 4 – Externália – A légszennyezés csökkenésből forintban kifejezhető externális költség csökkenés

35 Cél: a folytatás A Magyarországon először Miskolcon elvégzett méréssorozattal rengeteg gyakorlati tapasztalat és információ gyűlt össze mind a PEMS műszer használatát, mind a különböző üzemű autóbuszok környezetre gyakorolt valódi hatását illetően. A vizsgálatok eredményességéből kiindulva hasznos és szükséges a projektet folytatni, az ország többi nagyvárosában és más típusú, más műszaki paraméterekkel rendelkező autóbuszokon. Hosszútávra tekintve megcélozandó a közúti közlekedés más járműszegmensei is, illetve az non-road (hajó, vasút!) alkalmazások. Magyarország járműállományára (közúti, vizi, vasúti) jellemző fajlagos emissziós adathalmaz.

36 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, 2016. augusztus 30. IFFK konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések