Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi, 2015. 09. 30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi, 2015. 09. 30."— Előadás másolata:

1 Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi,

2 19. század: fordulópont a regényolvasás elterjedése előtt nincs jelentős olvasóközönség (reformáció idején a német városokban 4%) - a regényolvasás elterjedése előtt nincs jelentős olvasóközönség (reformáció idején a német városokban 4%) - olvasási forradalom a 18. század végén: radikálisan új szokások „Németországban az ancien régime-re nem a jakobinusok, hanem az olvasók mértek halálos csapást”. (Georg Heizmann, 1795) „Párizsban mindenki olvas … Mindenki – főként a nők – könyvet hord magánál. Íolvasnak a kocsmában, séta közben, a színházban az előadás szünetében, a kávéházban, a fürdőben. … Vasárnap a férfiak házuk ajtaja előtt olvasnak; a lakájok a hátsó ülésen, a kocsis a fogaton, a katonák őrállás közben …”. (idézi W. Krauss, 1965) - okok: városiasodás, népességnövekedés, extenzív olvasás, exkluzív helyett inkluzív modell, felvilágosodás, társadalmi egyenlőség eszménye, több szabadidő, új csoportként nők, információs-technikai forradalom

3 Olvasás a szalonban

4 Újságolvasás egy londoni kávéházban (1863)

5 A gyermek felfedezése

6 A polgári otthon: mikrovilág

7 A gyermekolvasó: az oktatás reformja Franciaország: Guizot (1833) – megvalósulás az 1880-as években Anglia, Wales: 1870-es évek Magyarország: Eötvös (1868) Cél: az egységes nemzeti kultúra, műveltségi alap megteremtése

8 Botrányos iskolai viszonyok a szülők rendezik a tanítók bérezését alacsony fizetés, jövedelem kiegészítés alkalmatlan épületek, a felszerelés hiánya zsúfolt osztályok fenyítés unalmas tananyag káosz

9 Gyerekmunka „az aratás mellett a gyermekeket krumplikapálásra, borsószedésre, komlószedésre, szedergyűjtésre, diószüretelésre, gyümölcsszedésre és nárciszgyűjtésre is befogják … a ha egy fiú egy héten tíz schillinget megkereshet szedergyűjtéssel, úgy nem meglepő, hogyha szülei hasznosabbnak tartják ezt a tevékenységet, semmint a mondatok elemzésével folytatott küszködést”. (idézi Horn P. 1978)

10 Kántálás, magolás, ismétlés

11 Gyerekirodalom tömeges igény a 19. század közepére az iskolai anyaghoz képest érdekesebb kínálat didaktika, morál 1830–1840-es évek: illusztráció bestsellerek: La Fontaine (750 ezer példány 1816–1850), Robinson Crusoe, Barthélemy abbé: A fiatal Anacharsis utazása Görögországban (1788), esztétizált mesék, Grimm fivérek, Charles Perrault, Jules Verne vonzó tematika: fantázia, varázslás, utazás, kaland

12 Piroska és a Farkas

13 A nagy befutó: Verne

14 Könyvsorozatok, újságok: út a sikerhez a gyerekpiac felfedezése sorozatok – külföldi, magyar példák – Mackó Úr Vachott Sándorné: Gyermekvilág (1860), Kisfaludy Atala: Gyermekbarát (1861)

15 Otthon, család, olvasás, szórakozás


Letölteni ppt "Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi, 2015. 09. 30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések