Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A SZAKMAI CIVIL SZERVEZETEKKEL KIALAKULT JÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAKAPCSOLAT BEMUTATÁSA A VENDÉGLÁTÁS ÉS ÉTKEZTETÉS JÓ HIGIÉNIAI GYAKORLATA (GHP) NEMZETI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A SZAKMAI CIVIL SZERVEZETEKKEL KIALAKULT JÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAKAPCSOLAT BEMUTATÁSA A VENDÉGLÁTÁS ÉS ÉTKEZTETÉS JÓ HIGIÉNIAI GYAKORLATA (GHP) NEMZETI."— Előadás másolata:

1 A SZAKMAI CIVIL SZERVEZETEKKEL KIALAKULT JÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAKAPCSOLAT BEMUTATÁSA A VENDÉGLÁTÁS ÉS ÉTKEZTETÉS JÓ HIGIÉNIAI GYAKORLATA (GHP) NEMZETI ÚTMUTATÓ ELKÉSZÍTÉSE KAPCSÁN Zoltai Anna osztályvezető 2015.04.07.

2 Egy kis visszatekintés –rendszerváltás után - Felgyorsult a magyar vendéglátás fejlődése - privatizáció és külföldi tőke beáramlása: - gyarapodtak az új szállodák, - kávézók, sörözők, - megjelentek a külföldi trendek, - divat irányzatok, - gyorsétterem láncok, - már nem csak Budapesten, - de vidéken is új szállodák, - családi üzemeltetésű panziók, - kiszervezetten koncentrálódott a közétkeztetés - gyors üzemeltető váltás, profilváltás. Ez a robbanás nagy feladat elé állította a vállalkozásokat folyamatosan emelkedő elvárások nem volt lehetőség külföldi tapasztalat szerzésre, nem volt kitől kérdezni……. Ez a robbanás nagy feladat elé állította a vállalkozásokat folyamatosan emelkedő elvárások nem volt lehetőség külföldi tapasztalat szerzésre, nem volt kitől kérdezni…….

3 Vendéglátás és étkeztetés sokszínűsége A falusi kiskocsmától, a büfé kocsin, cukrászatokon át a finanszírozási nehézségekkel küzdő önkormányzati üzemeltetésű intézményi étkeztetés, a betegétkeztetés, a gazdasági válságban lévő vidéki és frekventált helyeken jól menők egészen a csúcstechnológiáig.

4 A civil szervezetek jellemzői A hivatalos társadalom ( állam) mellett jelennek meg, Önkéntes közösségi szerveződések, Közös gondolkodás, érdek.

5 852/2004/EK RENDELET (2004. április 29.) az élelmiszer ‑ higiéniáról 7. Cikk A tagállamok a 8. cikkel összhangban ösztönzik a higiéniára és a HACCP-elvek alkalmazására vonatkozó helyes gyakorlatról szóló nemzeti útmutatók kidolgozását 8. Cikk a vállalkozások kategóriáinak megfelelően kell kidolgozni és terjeszteni: egyeztetve azokkal akiknek az érdekeit ez jelentősen befolyásolhatja: pl. a hatáskörrel rendelkező hatóságokkal, és a fogyasztói csoportokkal;

6 Munkacsoport 2008. nyarán kezdtük szervezni: – Írtunk mindenkinek levelet –”aki hallja adja át” – Többségére válasz sem érkezett – azt sem tudták, mi az MGSZH 2008 decemberben első ülés –csekély érdeklődés – (személyes kapcsolatok ellenére) Havi 1 ülés volt, mérsékelt érdeklődés mellett A munka elindult –zömmel mi végeztük.

7 Munkacsoport 2009. nyarán megállapítottuk, hogy a hazai korszerűtlen szabályozás miatt nem lehet a GHP készítéssel érdemben továbblépni, 2009-2010 a hazai szabályozás újragondolásával zajlott, 2010-december 15-én GHP munkacsoport ülés keretében az új rendelet tervezete bemutatásra került.

8 2010.12.15. GHP ülés Az elmúlt hónapok alatt a szakmai szervezetekhez eljutott a tervezett rendelet híre és meglepően nagy volt az érdeklődés. Hatalmas feszültség, vita, ellenérzések, indulatok, értetlenség tanúi lehettünk. Felesleges korlátot, büntetési lehetőségek számának növelését látták az új szabályozásban. ??? Nem akartak együttműködni, nem kérték az új szabályozást! Itt értettük meg, hogy nem beszélünk egy nyelven –más a fogalomtár, amivel dolgozunk. Mi a „másik oldal” vagyunk.

9 Munkamódszer váltás Elgondolkodtunk. Munkamódszert váltottunk. Felismertük, hogy : -meg kell értetni, (elhitetni!) hogy partnerek vagyunk, -meg kell nevezni mik a közös érdekeink és céljaink, -nem lehet gyorsan és „erőből” szabályozni, -türelmes és nyílt vitát kell vállalni, -érdek és vélemény ütköztetéseket kell lefolytatni, -meg kell hallgatni a civil szervezeteket, -Közös nyelv, fogalomtár nélkül nem megy! Ez mind energia és még inkább időigényes!

10 Közben megjelent a 62/2011. (VI.30) VM r. Utat adva a további érdemi munkának. Nagy mennyiségű anyag készült el 2008-tól. Rendelet megjelenésével a munka felgyorsult és nyitott volt (augusztus 24-től 2 hetente ülés HONLAPOK) – munkaterv is publikus volt – 2 heti ülések – emlékeztetők -névvel – elkészült munka anyagok közzététele – hozzászólás lehetősége bárkinek Új módszerrel dolgoztunk 2011-től

11 1317/2011/(IX.19.) sz. Kormányhatározat a vendéglátás helyzetét javító intézkedésekről „ A kormány elrendeli vendéglátó szakmai szervezetek bevonásával a vendéglátás jó higiéniai gyakorlatáról szóló nemzeti útmutató kidolgozását úgy, hogy az előírások könnyebb betarthatósága mellett az uniós jogban megfogalmazott élelmiszerhigiéniai elvárások teljesüljenek” Határidő: 2012.március 31.

12 Szakmai civil „oldal”Hatósági „oldal” KÖZSZÖV ÉLOSZ KISOSZ MGE MNGSZ VIMOSZ Vendéglátás ÁPB Cukrász Ipartestület OKSZ KGE MÉBIH VM Területi Kormányhivatal MgSzH ÉTbI Munkacsoport

13 Meghatározott közös elvek A munkacsoport társadalmi munkában, munkaterv alapján dolgozott Nem fogadta be a tanácsadókat, csak a gyakorló vendéglátókat, szorgalmazva a civil szervezeti hátteret. A munkacsoport nem támogatta, hogy ebből a munkából bárki hasznot húzhasson az érintettek rovására. ( sérelmek)

14

15 A szövegezéssel szemben felállított követelmények, alapelvek – Szakszerű, – Egyszerű, érthető, gyakorlatias, – Kivitelezhető, életszerű, – Szerkezetében jól átlátható: 852/2004/EK Kövesse a vendéglátós munkamenet sorendjét – Könnyen kezelhető.

16 Munkamegosztás Minden fejezetnek volt egy hatósági és egy civil felelőse A munka meghatározó részét, szervezést szerkesztést mi végeztük, A civil szervezetek lelkesen hozzáadták a rendkívül fontos tudásukat, gyakorlati tapasztalataikat, Lépésenként – Kellemes emberi kapcsolatok, – szakmai barátságok alakultak, – a szakmaiság,a partnerség, – az egymásra figyelés természetessé vált.

17 Ülések Nyitott ülések, bárki jöhetett, Egyre többen lettünk, Egyre hosszabbak lettek az ülések, Egyre több napi aktualitás került elő. Kialakult egy kötött napirend: – Mi történt az előző találkozás óta? Hatósági oldalon Szakmai civil oldalon Voltak rendkívüli ülések – Kitűzött munkaterv szerinti vitákat le kellett folytatni –határidő szorított!!!

18

19 Az üléseken Parázs viták és hosszadalmas mondatszerkesztések voltak. Az anyagok kikerültek 2 hétre a honlapokra Egyre több hozzászólás érkezett. Ezeket a munkacsoport döntései alapján beépítettük. A civilek büszkék voltak a közös munkára! – tagjaik felé „elszámolhatták” Egyre több szakmai fórumra hívtak. „Bezzeg a NÉBIH”

20 2012. Márciusra elkészült 20 2013. szeptemberben 10.000 kiadvány Ingyenesen is letölthető – a civilek honlapjáról is Büszkén vállalják! Nevüket adták mellé 36 Ismertető előadás országszerte

21 céljai és programjai 21 Átfogó, megelőző szemlélet „a termőföldtől az asztalig”

22 A civil szervezetek szerepe Kollektív döntéshozatal, Kompromisszumkötésre törekvés, Fontos, kevésbé fontos dolgok elkülönítése, Fontossági sorrendek kialakítása. Megszűrni az egyéni véleményeket, Olyan döntés ami, ha nem is egyezik az egyének elképzeléseivel, de a csoport számára optimális.

23 Gordon White angol politológus szerint A civil társadalom Megváltoztatja az állam és társadalom egyensúlyát – utóbbi javára, Ellenőrzi és felügyeli az államot a politikai döntések nyilvános megítélésével, Közvetítő szerepet játszik az állam és társadalom között –mindkét fél megtanulhatja hogyan képes a másik számára meggyőzően megjeleníteni megfontolásait, Demokratikus intézményeivel és folyamataival legitim és kiszámítható módon válaszol az új kihívásokra.

24 A civil szervezetek és az állam kapcsolata Kétoldalú kommunikációs csatornaként működnek, Megtestesítik a civil kontrollt, Kiegészíthetik az állami intézmények tevékenységét, Különleges szakmai tudással, helyismerettel segítik az állami feladatok ellátását, Közvetítenek az állam és egyének között.

25 Mi kellett a sikeres együttműködéshez? Az ÉLBS-ben meghatározott hivatali szemlélet és hivatali környezet, A nagy múltú civil szervezetek vezetőinek pozitív hozzáállása, (Pataki János, Kamocsai Gábor, Kovács László, Niklai Ákos,) Kölcsönös helyzet felismerés, partnerség, közös cél Kitekintés határokon kívülre, Szakmai tudás, mérlegelés, felelősségvállalás, Kitartás, alázat, szorgalom, kompromisszumok, Együttműködés és elkötelezettség, lelkiismeretes munkatársak: „Ember arcú, hiteles hatóság”

26 Hogyan tovább? Még szükség van fejlődésre mindkét oldalon Más területeken is fel kell tárni és kihasználni az új csatornákat – kapcsolatokat. ( pl. OKÉS 2013, 2014) A civilekkel segítségével kell eljutnunk minél több vendéglátóhoz (egyének) Kétoldalú párbeszéd – rendszeres fórumok! Folyamatosan át kell adni az új információkat, - képzés Karban kell tartanunk az útmutatót. GHP mellékelt –tervezési ajánlások El kell érni, hogy ne csak a szervezetek képviselői, de a tagjaik is elfogadjanak bennünket partnerként!

27 Köszönöm figyelmet!


Letölteni ppt "A SZAKMAI CIVIL SZERVEZETEKKEL KIALAKULT JÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS MUNKAKAPCSOLAT BEMUTATÁSA A VENDÉGLÁTÁS ÉS ÉTKEZTETÉS JÓ HIGIÉNIAI GYAKORLATA (GHP) NEMZETI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések