Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Tájékoztatás és bevezetés Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert 2016.08.29.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Tájékoztatás és bevezetés Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert 2016.08.29."— Előadás másolata:

1 Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Tájékoztatás és bevezetés Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert

2 Tűz és munkavédelem 2

3 Tűzvédelem Tilos: tűz és robbanásveszélyes anyagot behozni nyílt láng használata dohányozni Tűzveszély: elektromos műszerek Használat előtt meggyőződni hibátlan állapotukról! 3

4 Tűz esetén Szólni Tűzoltók hívása (105 / 112) Központi rendészeti ügyelet hívása ( ) Áramtalanítás Tűz oltása (poroltó) Elektromos tüzek esetén: áramütés veszélye Menekülés 4

5 Munkavédelem Nem nyúl semmihez Munkavégzésre alkalmas állapot (nem: betegség / tudatmódosítók) Berendezések ismerete (használati útmutatók) Működőképes a berendezés? Nem javít (csak villanyszerelő / villamos mérnök) Földelés! 5

6 Áramütés esetén Áramkört megszakít (főkapcsoló) Elsősegély (lélegeztetés, stabil oldalfektetés,...) Szólni Mentők hívása (104 / 112) 24 órás megfigyelés korházban Szívritmuszavarok → halál Szövetsérülés → vérrög → halál 6

7 Laborrend Csak az dolgozhat a laborban, aki ismeri a tűz és munkavédelmi szabályzatot, valamint a laborrendet, és ezt aláírásával igazolta is Felelősségvállalás a használt eszközökért Tilos enni/inni Óra végén mindent a helyére kell pakolni 7

8 Számítógép használata Csak engedéllyel szabad bármit telepíteni, beállításokat módosítani Munkakönyvtár (példa): Asztal/KissK (kerüljük a szóköz valamint az ékezetek használatát) Óra végén: mindent visszaállítani eredeti állapotába (saját fájlok törlése) 8

9 Tájékoztató 9

10 Mérés és adatgyűjtés laboratórium Adatok elemzésének alapjai Műszerek, szenzorok használata LabVIEW programozás Grafikus programozási környezet Gyors fejlesztés Mérnöki és tudományos feladatok 10

11 CooSpace / Honlap Honlap címe: Elérhető anyagok: tájékoztató ppt-k házi feladatok minta jegyzőkönyvek 11

12 Követelmények Nem lehet igazolatlan hiányzás Igazolt hiányzások száma legfeljebb 3 Az összes gyakorlat elvégzése Értékelés alapja: házi feladatokra adott pontszám jegyzőkönyvekre adott pontszám vizsgafeladatokra adott pontszám Legalább 50%-os eredmény 12

13 Tájékoztató ponthatárok %Jegy ∞5 13

14 Gyakorlatokon való részvétel Igazolt hiányzás: Utólag igazolás bemutatása Előzetes egyeztetést követően a gyakorlatvezető engedélyével hiányzik Pótlás: Utolsó héten Előzetes megbeszélés alapján, a többi időpontban Késés: Max 5 perc Utána pontlevonás 14

15 Előzetes felkészülés Anyagok: Honlap Internet CooSpace Dolgozat, számonkérés: bármikor Előzetesen megoldandó és beküldendő feladatok 15

16 Egyéni munka Elsősorban egyéni munka Az órák egy részében pármunka Az egy padban lévők segíthetnek egymásnak Oktatók segítsége 16

17 Jegyzet Mérés és adatgyűjtés - laboratóriumi jegyzet Dr. Mingesz Róbert Zoltán, Dr. Gingl Zoltán Elérhető: 0104_SZTE-3_Meres_es_adatgyujtes/adatok.html 0104_SZTE-3_Meres_es_adatgyujtes/adatok.html 17

18 Jegyzőkönyv A sablon jegyzőkönyvet kell kitölteni Beadási határidő: az óra végén (1 óra 30-kor) Késve beküldött jegyzőkönyv: -1p/perc pdf formátum, Max 5 MB, + mellékletek zip-ben (pdf mindig külön csatolva!) Fájlnév: KissK.A1.pdf (mellékletek KissK.A1.zip) 18

19 Vizsgafeladat A feladatsor nincs előzetesen publikálva Nem használható semmilyen segítség Órán kell bemutatni az elkészült eredményt Kb. 3x súlyozás 19

20 Plágium, valótlanság Tilos sajátként feltűntetni azt, amit más készített Tilos valótlant állítani pl. hogy egy feladat elkészült, közben nem Súlyos büntetés Pontlevonás Pluszfeladat Kurzus nem teljesítése Nincs figyelmeztetés, ejnye-bejnye 20

21 Gyakorlat menete Óra elején tájékoztatás Leltárellenőrzés Feladatok megoldása Programozás Kapcsolások elkészítése Mérés Bemutatás Dokumentálás Jegyzőkönyv elkészítése, elküldése Rendrakás, leltárellenőrzés 21

22 Levelek tárgya Jegyzőkönyv: MAL 01 Csütörtök 10 Hiányzás: MAL - Hiányzás (dec 3) Pótlás: MAL - Pótlás (dec 5) Levelek küldéséhez nem csak a stud-os címek használhatók 22

23 Reklamáció Minél hamarabb Legfeljebb UV időszak végéig Beadott anyagok megőrzése: UV időszak végéig 23

24 Mennyit „kell” készülni? EU irányelvek (ECTS): 1 kredit megszerzése: 30 óra Tanórán belüli tevékenységek Tanórán kívüli tevékenységek (irányszám) Kurzus: 2 óra lab./hét, 2 kr. Összesen: 60 óra Tanórán: 28 óra Tanórán kívül: 32 óra (kb. 2 óra / alkalom felkészülés) 24

25 Gyakorlási lehetőség Ugyanitt Kedd 13:00-14:30 A felügyelőszemély nem feltétlenül ért a konkrét feladatokhoz (a kapcsolásokat ellenőrzi) 25

26 Hallgatói értékelések 26

27 27 LabVIEW használata: – Ipar (járműipar, repülőgépgyártás, tesztelés) – Kutatás (ELI, NASA, CERN) – Gyors fejlesztés A programozási környezet csak egy eszköz A szöveges programozási nyelvektől eltérő szemlélet „A tanterv alapvetően jó, csak nem tudom hogy mennyire fogom ezt használni ilyen programozási környezetben”.

28 28 A feladatok egy része szorgalmi feladat Cél: problémák önálló megoldása A problémás részekre több időt szánunk majd „Az óra elég rövid, a végén kapkodások vannak a folyamatos kérdezgetések miatt. A bevezetésnek részletesebbnek kellene lennie (mondjuk +1 óra).” „Az órák érdekesek voltak, néha kicsit sok volt a feladat de ha lett volna több idő teljesíthető lett volna minden feladat” I.

29 29 A labor hosszát sajnos nem tudjuk növelni Elkészült a labor anyagához illeszkedő jegyzet (lásd: _0104_SZTE-3_Meres_es_adatgyujtes/adatok.html ) _0104_SZTE-3_Meres_es_adatgyujtes/adatok.html Szorgalmi feladatok lesznek Ha valaki szeretne, kaphat még feladatokat „Hosszabb labort, több felkészítőanyagot, esetleg egy nem kötelező de nagy pluszpontszámú projektfeladatot!”.

30 30 Lesz gyakorló ára kedden A gyakorlatvezetővel való megbeszélést követően a többi órára is be lehet menni „Több gyakorló óra jó lenne, mert annyi érdekes dolog lenne megvalósítható, csak nincs elég időnk mindenre.” I.

31 31 A gépeket cseréltük Ha bármilyen eszközzel gond van, jelezzétek, pontozásnál figyelembe vesszük. „A számítógépek a laborban igen lassúak, néha a használhatatlanságig” „A számítógépeket nem ártana kicsit karbantartani, lassúak.”.

32 32 „Az órák érdekesek, a kurzus teljesíthető (bár néhány rész megértése, és maga a LabVIEW használatának elsajátítása - gondolok itt a gondolkodásmódra, a részletekre - relatíve sok időt igényel). Ami jó: a pontokat tovább lehet vinni; az órákon kapunk segítséget; az óra elején átvesszük a PPT-t. Ami javítandó: mivel ez kimondottan egy olyan kurzus, ami gyakorlati, és a felkészülésre rendszeresen időt kell szánni, a gyakorlatok elején bevezetnék egy 5 perces, pl. 3 rövid kérdéses (ikszelős, CooSpace-es) tesztet, melyek az ajánlott irodalom aktuális fejezeteiből lennének. A házi feladatok se rosszak, talán azok is maradhatnának emellett. Számítógép hálózatokból ez működött, és engem is arra sarkallt, hogy órák előtt rendszeresen átolvassam azt a néhány oldalt - ami természetesen nem volt megterhelő. Bevallom, ez most elmaradt, és mindig csak annak néztem utána, amit nem tudtam / ami érdekelt. Rossz nincs. :)” I.

33 33 Nem tervezünk az óra elején megoldandó tesztet Az órára való felkészülés mindenkinek a saját felelőssége Lesznek házik, amik az az órai feladathoz köthetők és még az óra előtt kell elküldeni

34 34 Köszönjük a bíztatást „érdekes volt” „Segített megismerni a LabView alapvető funkcióit, amelyet a későbbiekben úgy gondolom, hogy használnom is kell. A gépek gyorsak voltak, nem volt semmi problémám. Jó hogy két oktató volt az órákon.” „Szerettem a tárgyat, érdekes volt az anyag” „Imádtam az órákat, érdekesek voltak, és remélem még a késöbbiekben tudom kamatoztatni az itt szerzett tudásomat. Köszönöm” „Nagyon meg voltam elégedve a gyakorlattal, az anyag korrekt mennyiségű és érdekes volt, az oktató nagyon segítőkész volt, kellettek ketten, további ilyen jó órákat kívánok! :)”.

35 35 „Brutálisan gyenge kurzus, nem sok hasznát láttam, attól függetlenül, hogy itthon is elég gyakran szorulok mérésekre, és sokat foglalkozom mikrovezérlőkkel. Az órákat inkább nevezném unalmasnak, mintsem érdekesnek, inkább amolyan ingyenkreditnek tekinthető, és könyörgöm ne hívják már a LabVIEWet programozási nyelvnek, mert ez közel sem az, hanem egy program ami vizuális "programozást" tesz lehetővé. Még annyit fűznék az órán hallottakhoz, hogy nem feltétlenül rosszabb az ami ingyenes” I.

36 Példa programozási nyelvekre 36 LOLCODE Brainfuck Piet

37 Példa programozási nyelvekre 37 Scratch

38 Példa programozási nyelvekre 38 Ladder Logic Még több: languages-snapshots/http://blog.interfacevision.com/design/design-visual-progarmming- languages-snapshots/ Olvasnivaló: https://en.wikipedia.org/wiki/Programming_languagehttps://en.wikipedia.org/wiki/Programming_language

39 39 Ha valaki unatkozik, kérhet: Pluszfeladatot Projekt feladatot Érdeklődésének jobban megfelelő feladatot

40 Ha valakinek nem tetszik a LabVIEW 40 Lehet más programozási nyelvet is használni Feltételek: – A kiadott feladatokat meg kell valósítani (félév második felében mérőhardver használat) – Megfelelő GUI is szükséges – Nem feltétlenül tudunk segíteni – Nem feltétlenül tudjuk a programozási környezetet biztosítani

41 41 „Még annyit fűznék az órán hallottakhoz, hogy nem feltétlenül rosszabb az ami ingyenes” Ez igaz.

42 Következő óra Nincs szükség előzetes felkészülésre Ajánlott olvasmány: jegyzet 5-26 oldal


Letölteni ppt "Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Tájékoztatás és bevezetés Makan Gergely, Mellár János, Mingesz Róbert 2016.08.29."

Hasonló előadás


Google Hirdetések