Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója 2012. november 16. Budapesti Corvinus Egyetem 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója 2012. november 16. Budapesti Corvinus Egyetem 1."— Előadás másolata:

1 Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója 2012. november 16. Budapesti Corvinus Egyetem www.psivet.hu 1

2 Napirend Mihályi Krisztina:  Miért vagyunk ma itt?  Mi történt a legutóbbi találkozó óta? Polyacskó Orsolya:  Az elkészült elemzések tanulságainak összefoglalója. Mártonfi György vezetésével beszélgetés:  Kiknek, mit, milyen formában tegyünk publikussá?  Mit érdemes és hogyan érdemes a döntéshozók elé tárni?  Milyen megjegyzéseket, kiegészítéseket javasolnak a szakértők az egyes elemzésekhez. 2

3 A mai találkozó célja Kiknek? – Mit? – Milyen formában?  Önök mit tartanak fontosnak hangsúlyozni az összefoglaló anyagban?  Milyen szerkezetű összefoglalót tartanának alkalmasnak a döntéshozók elé tárni?  Iskolavezetők számára mi lehet ebből fontos?  Mit jelenjen meg nyomtatott formában, mi elektronikusan, mi adatbázisban?  Milyen egyéb tanulság hangsúlyozását tartják fontosnak? A programelemzésekkel kapcsolatos kiegészítéseiket, véleményüket, megjegyzéseiket is várjuk. 3

4 Mi történt az elmúlt fél évben? (1) A Tempus Közalapítvány szervezésében: Iskolavezetői műhelymunka a befogadó szakképzés megvalósításával kapcsolatban – 2012. április 24. Vezetőképzők találkozója – 2012. július 5-6. Konferencia a befogadó iskola megteremtésének lehetőségeiről a szakképzésben – 2012. október 17. Iskolavezetői képzés az inkluzív szakképzésről – jelenleg folyamatban (2012. október – december) www.psivet.huwww.psivet.hu/Rendezvények menüpont 4

5 Mi történt az elmúlt fél évben? (2) A BCE-Observatory és a TKKI részéről: 7 részletes programelemzés: SZFP, IPR, Útravaló, Tranzifoglalkoztatás, AJP, Dobbantó (Tanodák, felzárkóztató programok, Salva vita) Felvezető: A befogadó szakképzés helyzete a hazai szakpolitika alkotásban 2000-2012-es időszakban A szakképzés szerepe az esélyteremtésben - A befogadó iskola megteremtését szolgáló elvekről és gyakorlatokról 5

6 Az elemzések tanulságainak összefoglalása - Polyacskó Orsolya 6

7 Jogszabályi háttér AJP miniszteri közlemény, rendeletek szabályozzák a szakmai tartalmat IPR illetékes miniszteri rendelet, kormányrendelet, költségvetési törvény SZFP kormányhatározat Útravaló kormányrendelet Dobbantó a közoktatási törvény 2006-os módosítása Tanodák közoktatási törvény 2003-tól hatályos módosítása Tranzitfoglalkoztatás -

8 Előkészítettség AJP széleskörű szakmai konzultáció nem, viszont kutatási eredményekre támaszkodott IPR kutatás, felmérés a célcsoportról SZFP széleskörű szakmai konzultáció nem, gyors előkészítés Útravaló - Dobbantó alapos előkészítő munka Tanodák - Tranzitfoglalkoztatás helyzetfeltárás, külföldi modellek tanulmányozása

9 Célok, célcsoportok AJP 3H-s tanulók segítése középiskolákba HHs, 3Hs középiskolások; 41 intézmény, 4,500 diák diákok IPR integrált oktatás, hátránykompenzáció óvodától – középfokig kb. 96,000 gyerek; 15,000 pedagógus iskolák SZFP szakiskolák teljes körű fejlesztéseszakiskolák tanulói, oktatói iskolák Útravaló 3H-s tanulók segítése középiskolába, felsőoktatásba 3Hs középfokra készülő + középiskolában tanuló 20,000 diák; 10,000 mentor tanár-diák együtt kezdeményezik Dobbantó tanulási, személyiségbeli, szociális hátrányokkal küzdő tanulók számára a szakmatanulás feltételrendszerének megteremtése SNI-s és lemorzsolódott tanulók iskolák Tanodák a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése HH, 3Hs, különösen roma tanulók - főként általános iskola felső tagozat, de néhol óvoda és középiskolás is civil szervezetek, egyházi intézmények Tranzit- foglalkoztatás munkaerő-piacon hátrányos helyzetű, fiatal munkanélküliek foglalkoztathatóságának javítása, munkaerő-piaci (re)integráció munkaerő-piacon hátrányos helyzetű munkanélküliek – 16-25 éves civil szervezetek

10 Humánerőforrás fejlesztés AJP nincs előírva, de lehetőséget ad IPR hangsúlyos - kötelező elem SZFP hangsúlyos - kötelező elem Útravaló nincs Dobbantó hangsúlyos, folyamatos szakmai támogatás + továbbképzések + tapasztalatcsere Tanodák nem kötelező, de vannak elérhető képzések Tranzitfoglalkoztatás hangsúlyos

11 Eredményesség, hatékonyság AJP hatásvizsgálata célcsoport viszonylag kis hányadát éri el, de eredményesnek mondható IPR hatásvizsgálateredményes, hatékony SZFP monitoring vizsgálatokeredményes – célcsoport nagy lefedettsége Útravaló kutatáseredményes lehet Dobbantó monitoring, értékelés, kutatás a célcsoport viszonylag kis hányadát érik el, de kifejezetten eredményesnek mondható Tanodák kutatás, szülői elégedettség vizsgálat változó Tranzit- foglalkoztatás hatásvizsgálatrövid távon eredményes

12 Finanszírozás AJP2011-ben: 1,2 Mrd 2012-ben: 2,7 Mrd előirányzat IPRkb. 7Mrd előirányzat/év SZFP10 Mrd Ft. (2003-2009) 1,428 Mrd. Ft/év Kb 60 millió Ft/iskola Útravaló2Mrd Ft/év Dobbantó850 millió Ft/2 év 28 millió Ft/iskola Tanodák2004: 300 millió Ft – 12-15 millió Ft/projekt 2005: 515.011.706 Ft – 14-19 millió Ft/projekt 2008: 1.302.979.104 – 14-22 millió Ft/projekt 2012: 2 milliárd – 10-30 millió/projekt Tranzitfoglalkoztatás2Mrd Ft (1997-2005)

13 Erősségek - kihívások AJP egyénre szabott - egyéni fejlesztési tervek, teljes körű segítség a tanulónak; mentorálás, egyéni foglalkozás kevés tanulót ér el, hiányzik a továbbképzési elem IPR erős továbbképzési elem, kötelező ágazati együttműködés nehézkes pályázati rendszer; támogatást a fenntartó kapja, a felhasználás célszerű nyomon követése nem teljesen biztosított SZFP komplexitás; rendszerszintű beavatkozás; széles hatókör; erős intézményi és humánerőforrás fejlesztési elem ágazati együttműködési koncepció hiánya - tisztán szakképzési, pedagógiai aspektusokat érint Útravaló megközelítés (hiányzó szülői támogatás pótlása a mentor által) hiányzik a mentorok minőségbiztosítása; nincs HR fejlesztési elem; nincs ágazati együttműködés Dobbantó megközelítés (a személyiség egészének rehabilitálásra törekszik), egyéni, személyreszabott problémakezelés, korábbi fejlesztések eredményeinek integrálása Erős szakmai támogatás a program fenntartása támogatás nélkül Tanodák helyi beágyazottságprojekt alapú működés, kontinuitás nem biztosított, nincs megfelelő minőségbiztosítás Tranzit- foglalkoztatás erős módszertani fejlesztés, szektorköziség (képzés, foglalkoztatás, szociális), egyénre szabott erősen finanszírozás függő

14 Beszélgetés – moderátor: Mártonfi György 14

15 A programelemzések összefoglalójának elképzelt szerkezete 1.célok, célcsoportok, megvalósítás időszaka 2.a finanszírozás (nagyságrend és kb. egy főre jutó elérési költség), a HR fejlesztés, az intézményrsz., és a jogi szabályozás mindegyikéről egy-egy bekezdés; 3.a program erősségei, gyengéi, megvalósulása (megvalósult e v. sem; fennmaradt e v. sem); stakeholderek körében a megítélése; a program fontos eredménye hozadéka; 4.javaslatok a program eredményeinek felhasználására; a szerkezeti-tartalmi változtatásokra. 15

16 KÖSZÖNJÜK SZÉPEN, HOGY A PSIVET SZAKÉRTŐI HÁLÓZATBAN VALÓ KÖZREMŰKÖDÉSÜKKEL ÖNÖK IS ELŐSEGÍTIK A BEFOGADÓ SZAKKÉPZÉS MEGTEREMTÉSÉT MAGYARORSZÁGON! 16


Letölteni ppt "Esélyteremtés szakképzéssel - PSIVET Szakértői Hálózat találkozója 2012. november 16. Budapesti Corvinus Egyetem 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések