Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben."— Előadás másolata:

1 REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben

2 REKTOR Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Dr. Mészáros Tamás rektor, egyetemi tanár Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

3 REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Melyek napjaink fő stratégiai kérdései és kihívásai a felsőoktatásban? Fejlesztési területekFontosság % Bologna folyamat78 Minőségbiztosítás reformja63 Nemzetköziesedés61 Irányítási reform49 Finanszírozási reform45 Európai kutatási és innovációs politikák43 Demográfiai változások26 Rangsorok, ligák23 Európai Unió Trends 2010

4 REKTOR Lássuk Magyarországot!  Sok vagy kevés hallgató? 2 évtized – radikális növekedés  Miért éppen „Bologna”? Van „Bologna Hungaricum”? Vissza kell-e, vissza lehet-e lépni?  Intézményrendszer minden mennyiségben és minőségben –Egyetem vs. Főiskola – homogenizálódás, vagy differenciálás –Budapest vs. Vidék – tények és kiutak Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

5 REKTOR Sok vagy kevés hallgató Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

6 REKTOR Sok vagy kevés hallgató  Helyünk a világban: –OECD tanulmány: megkétszereződés a világban, átlagosan 5,1%-os növekedés –Európa: %-al (évente 2,8%) növekedett a hallgatók száma  Európa fejlettebb felében a „ nagy ugrás (3-4 szeres növekedés hosszabb idő alatt ment végbe Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

7 REKTOR Sok vagy kevés hallgató - pozitívumok  Magyarország: 1990: 954, 2007: 4288  Tudás összesen 2007 > tudás összesen 1990  Tudás átlag 2007 < tudás átlag 1990  Felsőoktatás: hallgatói foglalkoztatás  Hallgató: fogyasztó  Felsőoktatás: egyik legnagyobb foglalkoztató Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

8 REKTOR Sok vagy kevés hallgató - negatívumok  Minőség romlása –Nem arányos infrastruktúra fejlesztés (27% humán, épület, eszköz csak 2007 után) –Nagyobb létszám a szűkebb merítési bázisból (csökkenő jelentkezések, jövőben érettségizők számai)  Növekvő nemzetgazdaság, ráfordítás – hallgatók és végzettek privilegizáltak, mások által finanszírozottak Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

9 REKTOR Munkanélkülieket képezünk?!  A foglalkoztatottak és munkanélküliek legmagasabb iskolai végzettség szerint 2008 Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Legmagasabb iskolai végzettség FoglalkoztatottakMunkanélküliek száma ezer fő megoszlása % száma ezer fő megoszlása %. Főiskola a) Egyetem b). 541,3 355,4. 13,9 9,2. 18,8 6,8. 5,7 2,1 Összesen: 3.879,4 100,0 329,2 100,0

10 REKTOR TRENDS 2010 Bologna Hungaricum?  Kritikák: –Gyors bevezetés: nem volt elég idő új magatartásformák, szervezeti kultúrák, értékek, hatékony intézményi vezetés és munkatársi gárda megalakítására –A tantervek nem minden esetben újultak meg: tömörítés, kettévágás, rugalmatlanság –Munkaadói fogadtatás? –Hasznos az EKR és a diploma melléklet, de alkalmazásuk hiányosságokat mutat –Nem vált gyakorlattá az életen át tartó tanulás, az esélyegyenlőséggel vannak problémák –Mobilitás alacsonyabb a vártnál – túl sok kötöttség –Kreditátvitel a gyakorlatban nem teljeskörű –Nem vált általánossá a tanítás helyett tanulás paradigma Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

11 REKTOR Összegző vélemény Meggyőződésem, hogy az egyetemeknek, főiskoláknak kell annyi önbecsülésüknek lenni, hogy nem kérdőjelezik meg azt az óriási munkát, amelyet a Bologna rendszer kidolgozására és bevezetésére fordítottunk, és kell, hogy őszintén szembenézzenek azokkal a hibákkal, amelyeket a különböző szinteken, de főleg az egyes intézményekben, vagy intézménycsoportokon belül elkövettek. Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

12 REKTOR Intézményrendszerünk  Felsőoktatási intézmények száma állami és nem állami fenntartó, valamint egyetem, illetve főiskola szerint Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve FenntartóEgyetemFőiskolaÖsszesen Állami Nem állami73441 Összesen264470

13 REKTOR A hallgatók és az államilag elismert felsőoktatási intézmények száma és az átlagos intézményi létszám egyes európai országokban Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve OrszágokHallgatók száma Elismert felsőoktatási intézmények száma Egy intézményre jutó hallgatói létszám Ausztria Csehország Finnország Franciaország Írország Lengyelország Németország Portugália Szlovákia Szlovénia Magyarország

14 REKTOR Magyarországon… Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

15 REKTOR Vitatott kérdések  Főiskola – egyetem viszonya: homogenizálás vagy differenciálás  Létezik-e „budapesti vonzerő”, ha igen, milyen következményei vannak?  Intézmények funkciója: a felsőoktatás ne a homogenizáció, hanem a differenciálódás irányába tartson Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

16 REKTOR Vitatott kérdések – a differenciált felsőoktatási modell Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Intézmény besorolásaKépzési szint Kutató-elit egyetem PhD és döntően mester képzés kutatásra koncentrálva Professzionális egyetem PhD – mester és alapképzés Erősebb gyakorlatorientáció Elit főiskola néhány mester és kiváló alapképzés erősebb gyakorlatorientáció Professzionális főiskola felsőfokú szakképzés – alapképzés erős gyakorlatorientáció

17 REKTOR Vitatott kérdések – Budapest vs. vidék  Megoldás kell! –Képzési szintek – finanszírozás: Budapesti egyetemek „megélnek” a PhD képzésből és a mester szakokból (plusz kutató egyetemi többlet), nem vesznek fel annyi alapszakos hallgatót –Átgondolandó a további integráció: Nincs alapszak, mesterszak vita Nagy egyetem vonzereje több hallgatót biztosít Belső munkamegosztás alakítható ki a különböző képzési formák között Kapacitás jobban kihasználható Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

18 REKTOR Vitatott kérdések – Budapest vs. vidék  Hátrányok: –Nagy egyetemnél alacsonyabb bekerülési átlagpontszám, presztízsveszteség –Oktatók nem szívesen utazgatnak –Lesznek vesztesek, akik helyzetét kezelni kell  Végső megoldás –Tulajdonosváltozás –Bezárás Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

19 REKTOR Válasz a kérdésre Nem vagyunk túl sokan, de el tudok képzelni további koncentrálódást az intézmény- rendszerben. Nem lenne célszerű támogatni a homogenizálódási folyamatot, a differenciálódás a helyes irány! Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

20 REKTOR Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket! Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve


Letölteni ppt "REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések