Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IINFORMATIO MEDICATA 2005 Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IINFORMATIO MEDICATA 2005 Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában."— Előadás másolata:

1 IINFORMATIO MEDICATA 2005 Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában

2 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában

3 A minőség: azt nyújtani a használónak, amit akar, amikor akarja, folyamatosan, megfelelő árért. A minőségbiztosítás egy szabványnak való megfelelés, megfeleltetés, (egyfajta ellenőrzöttség érzetét kelti). Része a minőségfejlesztésnek. A minőségfejlesztés fejlesztési spirálként értelmezhető. Magában foglalja a könyvtári szervezet egészének folyamatos fejlesztését. Kifejeződik benne az a gondolat, hogy a minőséget csak a könyvtári szervezet, az ott folyó sokféle tevékenység együttes fejlesztésével, a tevékenységek összehangolásával lehet jobbá tenni. Ehhez nem elégséges a valamilyen szabványnak történő megfelelés, megfeleltetés.

4 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában

5 A könyvtári terület stratégiai céljai között A teljes stratégia letölthető változata: strat.rtf (85,2 KB) (forrás: 1. Az EU-csatlakozásból adódó könyvtári követelmények teljesítése vissza a főoldalra MunkabizottságMunkatervDokumentumokRendezvényekAjánló bibliográfiák Munkaterv "Az EU-csatlakozás könyvtári követelményei " stratégiai irány koordinálására létrehozott munkabizottság munkaterve (eumunkatervuj.rtf 95 KB)eumunkatervuj.rtf Dokumentumok Minőségfejlesztés, szolgáltatásfejlesztés, marketing  A "Könyvtári minőségfejlesztés - könyvtári korszerűsítés" II. szakasz konzultáció diaanyaga o A "Könyvtári minőségfejlesztés 21" program pályázati eredményeink értékelése / Zalainé dr. Kovács Éva / (palyazati_eredmenyek.ppt 52 KB)palyazati_eredmenyek.ppt o Javaslat a feladatok végrehajtásához / (javaslat_a_feladatok_vegrehajtasahoz.ppt 80 KB)javaslat_a_feladatok_vegrehajtasahoz.ppt  A "Könyvtári minőségfejlesztés - könyvtári korszerűsítés I." pályázat eredményei; néhány példa a sikeres pályázók beszámolóiból: o Könyvtárhasználói felmérés elemzése / Szent István Egyetem, Gödöllői Tudományos Könyvtár / (szentistvan_kvthasznaloifelm.rtf 381 KB)szentistvan_kvthasznaloifelm.rtf  "A könyvtári minőségfejlesztés 21" c. hároméves projekt terve / NKÖM, Skaliczki Judit / V. 20. (minfej21terv.rtf 1,4 MB)minfej21terv.rtf  Felkészülés a "Könyvtári minőségfejlesztés 21" bevezetésére / Előadás diái / Skaliczki Judit / (felkeszules21ppt.ppt 57 KB)felkeszules21ppt.ppt

6 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában A minőségfejlesztési program stratégiai célja (NKÖM) A megújult könyvtári rendszerben megújult, minőségi szolgáltatásokat nyújtó könyvtárak álljanak a könyvtárhasználók szolgálatára A különböző típusú és funkciójú könyvtárak egységes szolgáltatási színvonalának kialakítása, … … folyamatos fejlesztése

7 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában A minőségfejlesztési program jövőképe a könyvtárhasználók megismert igényei alapján fejlesztett szolgáltatások szabályozott tevékenységek és szolgáltatások a minőségirányítási rendszer keretében rendszeres külső értékelés és önértékelés

8 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában A minőségfejlesztési program stratégiai célkitűzései intézményi szinten A „partnerközpontúság” kialakítása - folyamatos párbeszéd A könyvtári folyamatok szabályozása és dokumentálása (cél és eszköz) A tudatos szervezetfejlesztési képesség kialakítása A folyamatos fejlesztési képesség kialakítása A szolgáltatások színvonalának folyamatos fejlesztése

9 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) a „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 21” című pályázata (három lépcsős projekt ) A projekt célja: a teljesítménymutatók alkalmazásától eljutni a normatívák, szolgáltatási irányelvek kialakításáig.

10 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában

11 2003/2004 A 2003/2004-es tanévben a Semmelweis Egyetem Központi Könyvtára és a Pécsi Tudományegyetem Orvostudományi és Egészségtudományi Centrum Könyvtára a „Teljesítménymutatók a magyar könyvtári rendszerben” c. ajánlásban meghatározott szolgáltatási mutatók alapján méréseket végzett és kérdőívekkel vizsgálta olvasóik igényeit és használóik elégedettséget. Tapasztalataikról külön-külön készítettek beszámolót.

12 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában A teljesítménymutatók részletezése 1.Partnerközpontúság 1.1. A közönség, mint használó 1.2. A használókra vetített költség 1.3. A személyes használat népszerűsége 1.4. A személyes használat költsége 1.6. A helyben használat intenzitása 1.7. A gyűjtemény használata A kölcsönzés népszerűsége 2. Szolgáltatási hatékonyság A kölcsönzési állomány forgási sebessége A kölcsönzések költségessége A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága A tárgyi eszközök kihasználtsága Az asztalok kihasználtsága A számítógépek kihasználtsága Az ülőhelyek kihasználtsága A dokumentum feldolgozás gyorsasága

13 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában Könyvtárhasználói felmérés című kérdőív A, kérdéscsoport Mit csinált a könyvtárban? B, kérdéscsoport Kérjük írja le, hogy mit keresett ma! C, kérdéscsoport Kérjük írja le, hogy mennyire elégedett könyvtárunkkal? D, kérdéscsoport Kérjük, írjon magáról!

14 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában /2005 A 2004/2005-ös tanévben arra vállalkozott a két könyvtár, hogy teljesítménymutatóikat, olvasóik igényeit, használóik elégedettségi trendjeit összehasonlítsák. Közös jellemzőik: felsőoktatási orvostudományi szakkönyvtár jelentős szerepet töltenek be az ország orvos- és egészségtudományi szakirodalmi ellátásában a két könyvtár infrastruktúrája, anyagi és emberi erőforrásainak hasonlósága viszonylag homogén összetételű használói kör azonos gyűjtőkör elektronikus információhordozók prioritása a könyvtárközi kölcsönzés kiemelt fontossága ODR-es tagkönyvtár teszik lehetővé, hogy kapott eredményeik mérvadók lehessenek a magyar orvostudományi és egészségtudományi könyvtárak normatíváinak, irányelveinek megalkotásában. Feladataink: Fogalmak összehangolása Adatgyűjtés időpontjának kijelölése Adatgyűjtés megismétlése Adatok feldolgozása, összehasonlítása

15 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában A teljesítménymutatók részletezése 1.Partnerközpontúság 1.1. A közönség, mint használó A használókra vetített költség A használókra vetített költség az OVID felületen szolgáltatott elektronikus források kihasználtsága alapján 1.3. A személyes használat népszerűsége 1.4. A személyes használat költsége 1.6. A helyben használat intenzitása 1.7. A gyűjtemény használata A kölcsönzés népszerűsége 2. Szolgáltatási hatékonyság A kölcsönzési állomány forgási sebessége A kölcsönzések költségessége A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága (elektronikus) A tárgyi eszközök kihasználtsága Az asztalok kihasználtsága A számítógépek kihasználtsága Az ülőhelyek kihasználtsága (2.20. A dokumentum feldolgozás gyorsasága)

16 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában / /2006-os tanév: Irányelvek kidolgozása az orvostudomány és egészségtudomány területén Cél: elégedett könyvtárhasználó Erőforrásaink: több évtizedes szakmai gyakorlat szoros szakmai együttműködés a szakterület könyvtáraival itthon (és külföldön) „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 21” c. pályázat első két fordulóján szerzett tapasztalat

17 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában Az orvos- és egészségtudományi könyvtárakra vonatkozó irányelvek (javaslatok) területei Az orvostudományi könyvtárak küldetése, célja, fő feladatai Finanszírozásuk és jogi hátterük Források, szolgáltatások, működés, működtetés Hálózataik, társintézményeik Szervezetük, vezetésük Dolgozói kívánalmak Szakmai közvetítő szerepük Használóik igényei Gyűjteményfejlesztés Marketing lehetőségek

18 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában Eddigi eredmények Tudatosabb munkavégzés (statisztikák…) Még nagyobb figyelem fordítása az olvasóra és egymásra Szorosabb szakmai együttműködés a könyvtáron belül és kívül „fejlődési spirál”

19 Gracza Tünde: Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában Skaliczky-Zalainé: Minőségfejlesztés a könyvtárban. Veszprém-Bp


Letölteni ppt "IINFORMATIO MEDICATA 2005 Minőségfejlesztés a gyógyító információ szolgálatában."

Hasonló előadás


Google Hirdetések