Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

S TRESSZKEZELÉS 2/1. ELŐADÁS 2010. OKTÓBER 1. Dr. Hermanné Fogarasi Éva Pszichológus-alvásterapeuta.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "S TRESSZKEZELÉS 2/1. ELŐADÁS 2010. OKTÓBER 1. Dr. Hermanné Fogarasi Éva Pszichológus-alvásterapeuta."— Előadás másolata:

1 S TRESSZKEZELÉS 2/1. ELŐADÁS OKTÓBER 1. Dr. Hermanné Fogarasi Éva Pszichológus-alvásterapeuta

2 1. STRESSZKEZELÉS = a helyzet tudatos kontrollja Tudatosítani magunkban h most stresszt élünk át Hidegfejű riporterként objektív tudósítás a helyzetről A problémák azonosítása Érzelmi reakciók helyett problémamegoldó gondolkodás, stratégia tervezés, célirányos cselekvés = megküzdés A sikeres megküzdés pozitív stressz, nem árt Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

3 2. H A NINCS MÓD AZ AZONNALI MEGKÜZDÉSRE Mit gondolok /hidegfejű riporterként/ Mit érzek /minél árnyaltabban/ Mit reagáltam Mik lehetnek a következményei Mit kéne tennem? DÖNTÉSt kell hozni: menekülés v megküzdés Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

4 3. D ÖNTÉSI SÉMA Mennyire FONTOS ez a dolog számomra INDOKOLTAK-E a fenti érzéseim, gondolataim a hidegfejű riporter szerint is LEHET-E pozitív irányú változást elérni Mindent összevetve, magam és mások érdekeit szem előtt tartva ÉRDEMES-E megküzdeni HA bármelyik kérdésre NEM a válasz, nem szabad megküzdeni hanem menekülni kell és a stressz-szel kapcsolatos feszültségeket le kell vezetni Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

5 4.F ESZÜLTSÉGLEVEZETŐ TECHNIKÁK 1. gondolat átstruktúrálás 2. gondolatstop 3. figyelemelterelés 4. relaxáció Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

6 5. P ROBLÉMAMEGOLDÁS, MINT MEGKÜZDÉS Problémamegoldó stratégia 1. a probléma pontos meghatározása /hidegfejű riporter/ 2. célok tisztázása 3. minden elképzelhető megoldás /ötletbörze/ 4. döntéshozás 5. döntésnek megfelelő célirányos cselekvés 6. eredmények értékelése 7. ha szükséges: újabb megoldási stratégia Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

7 K ONFLIKTUSHELYZET MÁSOKKAL, MINT STRESSZFORRÁS ÖNÉRVÉNYESÍTÉS Kérésen keresztül /nem követeléssel!/ valósítható meg Kérések típusai: 1. A kérés arra vonatkozik h a másik ember változtasson a viselkedésén 2. További információt vagy tisztázást kérek /”magyarázd meg h miért…” 3. Megkérem h elmondhassam az álláspontomat Elv: a kérésnek konkrétnak és világosnak, pontosnak és udvariasnak kell lenni Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

8 NEM- ET MONDÁS, MINT ÖNÉRVÉNYESÍTÉS 1. Biztos h be akarom vállalni ezt a kötelezettséget? Fontos ez nekem? Mi indokolja h bevállaljam? Mondhatok nemet? A szempontokat /saját/másé/ mérlegelve érdemes nemet mondani? Ha igen: 2. Ha szükséges, késleltessem a válaszadást. Amit nem muszáj, nem kell azonnal eldönteni! 3. Fogalmazz egyszerűen és egyértelműen, ha nemet mondasz 4. Ne magyarázkodj és ne hagyj kiskapukat! 5. Légy együtt érző! Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

9 H ATÉKONY BESZÉD 1. Egyszerűen kezd el! 2. Fogalmazz I.1-ben! /Én-üzenet/ Ez lehetővé tesz a másiknak h ha nem ért egyet vitába szállhasson veled 3. Fogalmazd meg h TE mit érzel! 4. A helyzettel kapcsolatos KONKRÉT információkat mondd! 5. Alapozd a mondanivalódat a saját tapasztalatodra, mert akkor vagy hiteles! 6. A testbeszéded legyen összhangban azzal amit mondasz! Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

10 F IGYELMES HALLGATÓ A legjobb út a konfliktusmentes – pozitiv, támogató – kapcsolatok kiépitéséhez. Hogyan? Maradj csendben, amig a másik befejezi a mondanivalóját! Testbeszéddel, gesztusokkal fejezd ki az érdeklődésedet! Visszajelzés: miután a másik befejezte, foglald össze röviden a hallottakat. „Jól értettem..? De ne minősits, ne adj tanácsot, ne faggatózz Légy nyitott! Főleg a kéréseivel kapcsolatban. Ha szükséges, fejezd ki a magad részéről a változtatás szándékát! Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

11 E MPÁTIA A másik fejével gondolkodni a másik szívével érezni Azaz, megérteni és tekintettel lenni arra h miért viselkedikk v érez vki úgy, ahogy Az empátia lépései: 1. hallgasd meg figyelmesen a másikat, úgy h a Te esetleges téves feltételezéseid helyett az ő gondolatait és érzéseit értsd meg 2. éld bele magad a helyzetébe 3. dönts, ha kell: elfogadod az álláspontját v kitartasz a magadé mellett Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta

12 K OMPLEX ÖNÉRVÉNYESÍTÉS Önérvényesítési stratégia Mielőtt belekezdesz, tisztázd a c é l o d a t !!! A kérés megfogalmazásának lépései: 1. Helyzetbemutatás a zavaró tényezők kiemelésével /világosan, tömören és ne sértően/ 2. Ha indokolt, fogalmazd meg I.1.-ben az érzéseidet 3. Kérd meg konkrétan mit szeretnél a másiktól 4. Fejezd ki h megérted az ő szempontjait is 5. Próbálj kicsikarni vmi együttműködési ígéretet 6. Ha szükséges, mutass rá a következményekre Dr. Hermánné Fogarasi Éva - Pszichológus, alvásterapeuta


Letölteni ppt "S TRESSZKEZELÉS 2/1. ELŐADÁS 2010. OKTÓBER 1. Dr. Hermanné Fogarasi Éva Pszichológus-alvásterapeuta."

Hasonló előadás


Google Hirdetések