Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SOA kontrol alatt mert kormányzás nélkül nem megy! Kovács András IQSYS Zrt. "SOA - Szolgáltatás-orientált arhitektúra a gyakorlatban" Konferencia 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SOA kontrol alatt mert kormányzás nélkül nem megy! Kovács András IQSYS Zrt. "SOA - Szolgáltatás-orientált arhitektúra a gyakorlatban" Konferencia 2008."— Előadás másolata:

1 SOA kontrol alatt mert kormányzás nélkül nem megy! Kovács András IQSYS Zrt. "SOA - Szolgáltatás-orientált arhitektúra a gyakorlatban" Konferencia 2008. május 28. szerda kovacs.andras@ iqsys.hu

2 2 Tartalom SOA főbb jellemzői Miért nem megy kormányzás nélkül Kormányzási területek (Governance) Kormányzás támogató eszközök SOA projektirányítás Kormányzási javaslatok

3 3 SOA működési modell (1) Meglévő alkalmazás csomag Folyamat Meglévő alkalmazás Sz1 Sz2 Sz3 Külső/bérelt szolgáltatások - Sz6 Sz7 Újfejlesztésű szolgáltatások Sz4 Sz5 Folyamat Szolgáltatás réteg Kompozíciós és folyamat vezérlési réteg Megjelenítő réteg

4 4 SOA működési modell (2) A vállalat/intézmény Folyamat B vállalat/intézmény Sz1 Sz2 Sz3 D vállalat/intézmény Sz7 Sz8 C vállalat/intézmény Sz4 Sz5 Sz6 Folyamat Szolgáltatás réteg Kompozíciós és folyamat vezérlési réteg Megjelenítő réteg

5 5 Üzemeltetési infrastruktúra Monitorozás IT szolgáltatás Menedzsment (ITSM) Alkalmazás menedzsment Network menedzsment Konfiguráció menedzsment Incidens menedzsment ITAM Nem silók, központi vagy együttműködő SOA platformok Szolgáltatás platform Kompozit alkalmazások Üzleti folyamatok (WF) Szolgáltatás-, adat - és információ elérési szolgáltatások Vállalatirányítási rendszerek SAP, ORACLE Technikai Szolgáltatások Keresés Doku generálás Törzsadat- kezelés Közös üzleti szolgáltatások Közös megjelenítési szolgáltatások Üzleti aktivitás monitor (BAM) Szolgáltatástár (Registry ) Szolgáltatás infrastruktúra Folyamatvezérlő (BPM) Szolgáltatás busz (ESB) Szolgáltatás Menedzsment Egyedi alkalmazások Külső szolgáltatások. SaaS Közös szolgáltatások

6 6 SOA infrastruktúra = Meta adat menedzsment Meta adat alapú működés Folyamatok definíciói Szolgáltatás elérési információk Security, transzformációk, útvonalválasztás Runtime végrehajtandó szabályok (policies) Security, log, audit, útvonalválasztás, transzformáció A metavezérlés előnyei Nincsenek a vezérlő információk a szolgáltatásokba és alkalmazásokba bekódolva Konfigurálható, kevesebb programozás Agilitás

7 7 Alkalmazás környezet: komponensek Granularitás: folyamatok, szolgáltatások, szabályok, alkalmazások,… Újrafelhasználható elemek Folyamatok, szolgáltatások, szabályok, minták, tesztesetek,.. Projekt A Projekt B Program 1 Program 2 fejlesztés, módosítás innováció Üzemeltetés, mérés, monitorozás Kivonás Újrafelhasználás Begyűjtés

8 Kormányzás

9 9 SOA hatékony központi kormányzás nélkül nem működik ! Nem silók, teljes átfogó nézet Silók helyett, vállalati/intézményi szintű és kiterjesztett end2end folyamatok Az alkalmazások, folyamatok újrafelhasználható üzleti szolgáltatásokon alapulnak Egységes központi, metavezérelt szolgáltatás infrastruktúra Mások a szolgáltatás és folyamat tulajdonosokIsmételhető, fejlesztési folyamatok, jógyakorlatok Komplexitás A vállalati/intézményi IT vagyon egységes kezelése Nagyszámú SW komponens és egyéb termék kezelése Párhuzamos projektek, párhuzamos projektek irányítása

10 10 Kormányzási területek 1. SOA architektúra felügyelete és működtetése 2. Finanszírozási modell kialakítása és működtetése 3. Szervezet 4. Folyamatok 5. Szabályzatok kidolgozása és érvényesítése 6. Mérőszámok, metrikák kidolgozása és bevezetése Kormányzási modell

11 11 1. SOA platform kialakítása és működtetése Üzemeltetési infrastruktúra Monitorozás IT szolgáltatás Menedzsment (ITSM) Alkalmazás menedzsment Network menedzsment Konfiguráció menedzsment Incidens menedzsment ITAM Szolgáltatás platform Kompozit alkalmazások Üzleti folyamatok (WF) Szolgáltatás-, adat - és információ elérési szolgáltatások Vállalatirányít ási rendszerek SAP, ORACLE Technikai Szolgáltatáso k Keresés Doku generálás Törzsadat- kezelés Közös üzleti szolgáltatások Közös megjelenítési szolgáltatások Üzleti aktivitás monitor (BAM) Szolgáltatástár (Registry ) Szolgáltatás infrastruktúra Folyamatvezérlő (BPM) Szolgáltatás busz (ESB) Szolgáltatás Menedzsment Egyedi alkalmazások Külső szolgáltatáso k. SaaS Közös szolgáltatások Tervezés Eszközök kiválasztása Ütemezés Implementálás Üzemeltetési környezet kialakítása A platform használatával kapcsolatos szabályzatok kidolgozásának irányítása Szabványok és belső standardok alkalmazása

12 12 2. Finanszírozási modell Infrastruktúra létrehozás és működtetés költségei Szolgáltatás létrehozás és karbantartás költségei Költségek megosztása a szolgáltatás felhasználói között Projektfinanszírozás és újrafelhasználhatóság konfliktusa

13 13 3. Szervezet Központosított Federált HierarchikusRészlegesen federált Központi kormányzási csapat (vállalati- intézményi szintű) Federált kormányzási csapat (A Régió) Federált kormányzási csapat (B Régió) Kormányzási csapat Federált kormányzási csapat (A Régió) Részlegesen federált kormányzási csapat (B Régió) Részlegesen federált kormányzási csapat (C Régió) Hierarchikus (B Régió) Hierarchikus (A Régió) Helyi AT Helyi HU Helyi SK Helyi D Infrastruktúra Megfelelőség Szabályzatok Szabványok Erőforrások Szolgáltatások Kivételek

14 14 Szervezet Felügyelő Bizottság Felsővezetés Irányító Bizottság Folyamat & Szolgáltatás Folyamatgazdák Üzleti részlegek Adatok & adatvagyon ArchitektúraInfrastruktúra építés Projekt 1 Projekt 2 MultiProjekt irányítás ITÜzlet Projekt 3 Üzemel- tetés QA

15 15 5. Kormányzási folyamatok BPM/alkalmazás menedzsment: új és változó folymatok/alkalmazások Tervezése Megvalósítása Üzembe helyezése Használata Üzemeltetése QA, SLA mérése Kormányzási folyamatok hangolása Kompetenciák Szerepek Folyamatok Architektúra Építés, Módosítás Üzemeltetés Szolgáltatás menedzsment: új és megváltozó szolgáltatások Kiválasztása Tervezése Jóváhagyása Publikálása Használata Üzemeltetése QA, SLA mérése

16 16 6. Szabályzatok kidolgozása és érvényesítése Szabályzatokon keresztül biztosítjuk a célok megvalósítását (mit, hogyan) Szabályzat típusok Döntési szabályzatok Milyen szolgáltatások készüljenek Tervezési, fejlesztési, üzemeltetési előírások Módszertanok Működési előírások milyen feltételek mellett lehet szolgáltatást élesbe tenni Futásidejű szabályokzatok Metavezérelt, automatizált szabály végrehajtás Szabályzatok az egész életciklust meghatározzák Szabályzatok érvényesítése Az irányítási folyamatokon keresztül Automatizálva, támogató eszközökkel

17 17 Kormányzás tervezési időben Rálátás rendelkezésre álló kész, vagy készülő szolgáltatásokra, folyamatokra, kompozit alkalmazásokra Az azokhoz kapcsolódó hw/sw eszközökre A duplikációk kiszűrése Függőségek figyelése (impact analyzis) Szabályzatok, szabványok betartásának az ellenőrzése Tartalom ellenőrzés (Pl. WSDL, XML séma ellenőrzés) Elemek meglétének ellenőrzése (A szolgáltatáshoz a szükséges információk benne vannak a R/R-ben?) Jóváhagyási workflow (pl. QA a szolgáltatás publikálásához hozzájárul) Kapacitás tervezés, rendelkezésre állás Eszközök: Registry, Repository, CMDB

18 18 Kormányzás futás időben Szabályzatok kikényszerítés (policy enforcement) Futásidőben kikényszerített szabályzatok (Policies) Biztonsági intézkedések (hozzáférés, digitális aláírás, enkriptálás) Intelligens útvonalválasztás Tartalom Szolgáltatás verzió QoS: különböző feldolgozási prioritások (üzleti prty) Adat transzformáció SLA menedzsment Pl. tartalék szolgáltatás szerver hívása (útvonalválasztás) Terheléselosztás Eszközök: R/R, ESB, Ügynökök

19 Kormányzás támogató eszközök

20 20 Adapterek, interfészek, együttműködési megoldások BAM Monitorozás SOA kormányzás támogató eszközök SOA szabályzat menedzsment SOA Registry/ Repository SOA Minőség- Biztosítás/ Validálás IT Asset Menedzsment (CMDB) Üzleti Folyamat tár Adatvagyon tár Alkalmazás tár Service Management Monitorozás IT Service Management

21 21 Szabályzat menedzsment Eszközök Folyamattámogató eszközök IT Governance eszközök WF-ja ( pl. HP Mercury PPM) Registry és Repository WF CMDB WF Tervezési idejű ellenőrző eszközök Registry és Repository tartalom és kapcsolódó elem ellenőrzési mechanizmusok Futásidejű ellenőrző és megvalósító eszközök policy enforcement támogató eszközök

22 22 Service Registry Registry központi szolgáltatás katalógus A szolgáltatások igénybevételéhez szükséges információk A szervezet által definiált taxonómiák szerint Nem tárolja a szolgáltatásokat, csak azokról a metaadatokat Kormányzási szolgáltatások Automatikus értesítési mechanizmus változáskezeléshez Elfogadási workflow Hatásanalízis Publikáskor és módosításkor megfelelőség (compliance) ellenőrzések WS-I Basic Profile Namespace Fontos szerepe van a szabályok kikényszerítésében ( policy enforcement) Legfontosabb tárolt jellemzők Szolgáltatás interfész Szolgáltatás leírás A szolgáltatás híváshoz szükségesek technika információk Pl. protokol, üzenet formátum Szolgáltatás verziók Életciklus állapotok Szolgáltatás történet Service Registry

23 23 Service Repository Szoftvervagyon és metaadat kezelés Szabályzatok, további metadatok Testreszabható taxonomia, sémák, … Az egyetlen hivatalos policy és szabályozási termék készlet a vállalatra Üzleti folyamatok Alkalmazások Minták, szolgáltatások és komponensek Kormányzási támogatás Architektúra szabványok betartása Fejlesztési szabványok betartása Elfogadási workflow Tartalomellenőrzési szolgáltatások Audit, változások követése Hatásanalízis

24 24 Asset Management Üzemeltetési információk CMDB-ben Alkalmazások Alkalmazások software komponensei Software komponensekhez tartozó hw és sw infrastruktúra elemek Hálózati elemek Kapcsolatok A kapacitás, rendelkezésre állás tervezéshez Hibaok és hatásvizsgálat futásidőben CMDB és Reg/Rep integrálandó Szolgáltatások szükségesek az üzemeltetéshez A szolgáltatások mögötti hw/sw infrastruktúra szükséges a tervezéshez

25 25 SOA Quality Tesztelés és validálás Elemi szolgáltatások Összetett szolgáltatások Alkalmazások és folyamatok Speciális körülmények a SOA esetén Nem csak a saját szolgáltatásunkat használjuk, azaz nem mindenből van teszt példányunk Egy szolgáltatás számos alkalmazásban/folyamatban vehet részt Automatizálni a nagy tömegű tesztelést Regressziós tesztek SOA teszt eszközök

26 SOA projektirányítás

27 27 SOA projektirányítás Megvalósítás üzleti projektekben történik Néhány kiemelt SOA infrastruktúra projekt kivételével A SOA csökkenti a projektvezetés komplexitását A projektek lebonthatók Szolgáltatás/szolgáltatáscsoport Alkalmazás/folyamat/folyamatcsoport fejlesztésekre A SOA program menedzsmentet igényel Folyamatos koordináció Infrastruktúra Kormányzási elemek Üzleti megvalósítások (szolgáltatások/folyamatok) Projekt tervezés Megvalósító projektek Üzleti Technikai Tesztelés/validáció Megfelelőség vizsgálat

28 28 Záró gondolatok A SOA Kormányzás nélkül nem működik A kezdetektől szükséges Több vállalatot vagy intézményt átfogó SOA esetén a kormányzási folyamat gyengeségei még kritusabbak Az architektúra kiépítésével és SOA méretével összhangban lehet lépésenként bevezetni

29 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "SOA kontrol alatt mert kormányzás nélkül nem megy! Kovács András IQSYS Zrt. "SOA - Szolgáltatás-orientált arhitektúra a gyakorlatban" Konferencia 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések