Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBorbála Bodnár Megváltozta több, mint 7 éve
1
Vizek Jókai Mór Az arany ember című regényében A Duna és a Balaton
2
A Duna : a regény egyik,,főszereplője”, ugyanis a két fontos helyszínt, a,,Senki” szigetét és Komáromot köti össze. Az író,,az óvilág óriás folyamának”, nevezi és a folyót görög nevén Ister nek nevezi. A Duna minden akadályon áttör,tíz mérföldnyi sebességgel rohan, szigeteket épít, örvényei hajókat nyelnek el.
3
A VASKAPU
4
A Vaskapu A Duna legveszélyesebb szakasza, ahol a víz mélysége nem egyforma, 2-18 méter. Sziklapadokkal és sziklaszirtekkel tűzdelt folyam - szakasz, ahol az átbukó víz kavargó örvényeket alkot. A gőzhajózás elterjedése előtt általában lovakkal de korábban emberi erővel (rabszolgákkal, rabokkal vagy jobbágyokkal) vontatták a gabonával, egyéb teherrel megrakott hajókat.
5
Vaskapu szabályozása: A regény cselekményének idejében, 1828-ban az Al- Dunán csak az év egy részében lehetett hajózni, kb 275 napon, de aszályosabb években az is előfordult, hogy csak 80-90 napig volt hajózható a folyó. Ekkor vesztegeltek a hajók, vagy az áru egy részét vagy egészét szekerekre rakták, majd egy másik hajóra pakolták át, és azzal szállították tovább. Széchenyi István kezdeményezésére az 1830-as években kezdtek hozzá a Vaskapu veszélyes zuhatagainak felméréséhez, és Vásárhelyi Pál tervei alapján, 1834- ben kb. 4ezer köbméter szikla kirobbantásával a Vaskaput gőzhajók számára is hajózhatóvá tették. 1889-től 1898-ig tartott a Vaskapu teljes szabályozása, Baross Gábor minisztersége idején.
7
A Szent Borbála útja A 19.szd elején korszerű hajó volt. Keményfából (tölgyfából ) építették, és 10-12 ezer mérő gabonát szállított ( 1 mérő = kb. 93 liter ). A Szent Borbála személyzete : kormányos, hajóbiztos, 6 hajóslegény. Útja: Vaskapu,Orsova, Szendrő …. Komárom.
8
A hajóra/hajósokra leselkedő veszélyek : A hirtelen,váratlanul lecsapó viharos szél, a bóra,amely észak-északkelet irányból fúj, vagyis a szárazföld felől tart a partvidék felé. Erőssége és gyakorisága a hóval takart hegyvidék és az Adriai tenger meleg medencéje közötti hőmérsékleti különbség miatt jön létre. A másik veszély a pestis,amely ellen szigorú ellenőrzéssel és vesztegzárral próbáltak védekezni. A harmadik veszély az árral sodródó tárgyak, pl. : a regényben szereplő malom,ami összetörhette vagy kilyukaszthatta a hajót, és így elsüllyeszthette. És végül az is előfordulhatott,hogy egy hajó tőkére futott,azaz a víz által kitépett fatuskóra futott és az kárt tett benne. A Szent Borbála Füzitőnél járt szerencsétlenül.
9
A hajóra leselkedő veszélyek
10
Hajóvontatás
11
Hajóvontatás: A fahajókat állati vagy emberi erővel vontatták hegymenetben (folyásiránnyal szemben). Az ókorban rabszolgák a középkorban foglyok, rabok húzták a hajót. A 19.század elejéig jobbágyok robotmunkaként végezték. A török hódoltság idején a szultán is kötelezhette a magyar jobbágyokat hajóvontatásra, ezt császármívének nevezték. A rakomány tömegétől függően 6-12 férfi vagy akár ennél több is húzhatta a hajót. A Szent Borbála hajót (Jókai regényében) 72 ló húzta.
12
Hajóvontatás - Jókai regényében A csónakban 6 hajóslegény ült, akik evezéssel segítették a hajóvontatók munkáját.
13
A „Senki” szigete
14
A Szent Borbála utasai megpróbáltatásokkal teli út után érkeztek a szigethez,ami a regény elbeszélője szerint egyetlen birodalom fennhatósága alá sem tartozott. A szigetet a Duna építette és a regény egyik szereplője, Teréza tette földi paradicsommá, ez a regény egyik központi helyszíne,ahol idilli életkörülményeket teremtett a sziget 2 lakója. A szigeten gyümölcsfák, füge, körte,alma,dió, rózsabokrok találhatóak,gombák teremnek, és Teréza a vadméheknek kaptárokat készített. Ezen a szigeten ismeretlen a pénz,Teréza a termékeit,terményeit más termékekre cseréli,de pénzt nem fogad el.
15
A,,Senki” szigete,,Timár megindult a rigófütty után. S amint keresztülvergődött a tüskés galagonya- és vörösgyűrűbozóton, amik hegyes tőreikkel összevissza szurkálták ruháin keresztül, egyszerre a bámulattól megigézve állt meg. Amit maga előtt látott, az a paradicsom volt. „
16
A valóság Ez a sziget nemcsak az író képzeletében létezett,hanem valóságos hely volt az 1960-as évekig. Ada-Kaleh-nek nevezték, és lakói törökök voltak. A Vaskaputól 4km-re az osztrák-magyar – szerb – román hármas határ közelében (volt) található. A sziget 1750 méter hosszú és 500 méter széles (volt). A Vaskapu - vízierőmű építésekor került víz alá a sziget, a Duna felduzzasztott vize miatt. Egy ideig még kilátszott a szigeten álló minaret tornya, de később a víz azt is ledöntötte.
17
Balaton
18
A regény másik vize a Balaton A 19.század elején a tó nagyobb volt, mint ma, ugyanis nagy területű mocsár vette körül délről, dél-keletről. Az 1800-as évek elején a Balaton akárcsak a Duna, az emberi beavatkozástól szinte teljesen mentes volt. Emberi tevékenységek: halászat, nádvágás, és szinte ismeretlen volt az idegenforgalom, a turizmus. A regény szerint Balatonfüred volt üdülőváros. Jókai részletesen leírja az őszi és a téli Balatont, a téli halászatot, a rianást. A szövegből megtudhatjuk, hogy milyen fajta halak éltek a tóban: ponty, süllő, fogas, harcsa, kárász, kecsege és potyka.
19
Terv a Balaton lecsapolására Szerencsére nem sikerült Krieger Sámuel terve, aki az 1770-es években részletes előterjesztést állított össze a tó vizének lecsapolására. A víz leeresztését 3 ütemben javasolta. Számításai szerint közel 130 ezer hold termőterület jöhetett volna létre. Később elvetették ezt a tervet, többek között Széchenyi István fáradozásainak eredményeképpen. Széchenyi ugyanis azon fáradozott, hogy a Balatonon (és a Dunán is) elkezdődjön a gőzhajózás.
20
Összefoglalás Jókai Mór regénye egy letűnt világot mutat be. Ma az Al-Duna, a Vaskapu és a Balaton is egy végérvényesen átalakított táj képét mutatja. Az emberi beavatkozás elpusztította a Duna halainak értékes fajait (pl. a regényben is említett vizát), keskenyebb mederbe szorította a Duna 395- 1.370 méter széles vizét. A Vaskapu-erőmű megépítése falvakat, szigeteket tüntetett el a föld színéről. A Balaton funkciója is megváltozott: halászat helyett a turizmus került előtérbe.
21
Az író tájismerete és tárgyi tudása Jókai regényeihez, műveihez úgy gyűjtött anyagot, hogy bejárta egész Magyarországot. Például 1853-ban és az 1870-es években Erdélyt utazta be. 1857-től - első balatoni útját követően - a nyár egy részét Füreden töltötte. 1867-ben telket vásárolt, és tágas, kényelmes nyaralót építtetett. 1870-től mintegy húsz éven át Füreden töltötte a nyarakat családjával.
22
Balatonfüred
23
Készítették: Manner Fanni 13.E Csizmadia Adrienn 10.E Ender Attila 13.D Henn Kristóf 11.F Horák Kornél 11.F Felhasznált irodalom: Jókai Mór – Az arany ember Kempelen Farkas Digitális tankönyvtár: hajóvontatás, hajóvontató és a Dunáról szóló írásokigete Wikipédia: a Vaskapu szabályozása és A „Senki” szigete
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.