Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Kormány szociális válságkezeléssel kapcsolatos intézkedései Dr. Herczog László szociális és munkaügyi miniszter előadása Kecskemét, 2009. július 23.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Kormány szociális válságkezeléssel kapcsolatos intézkedései Dr. Herczog László szociális és munkaügyi miniszter előadása Kecskemét, 2009. július 23."— Előadás másolata:

1 A Kormány szociális válságkezeléssel kapcsolatos intézkedései Dr. Herczog László szociális és munkaügyi miniszter előadása Kecskemét, július 23.

2 Együttműködés és felelősségvállalás a szociális ellátások és szolgáltatások világában Partnerségen alapuló összefogás az önkormányzatok dolgozóinak, a munkaügyi kirendeltségek szakmai munkatársainak, a kisebbségi önkormányzatok képviselőinek, valamint a szociális szolgáltatások, civil szervezetek elhivatott szakembereinek részvételével. Partnerségen alapuló összefogás az önkormányzatok dolgozóinak, a munkaügyi kirendeltségek szakmai munkatársainak, a kisebbségi önkormányzatok képviselőinek, valamint a szociális szolgáltatások, civil szervezetek elhivatott szakembereinek részvételével. Együttes felelősség az intézkedések átgondolt tervezése és hatékony megvalósítása érdekében. Együttes felelősség az intézkedések átgondolt tervezése és hatékony megvalósítása érdekében. Folyamatos és kölcsönös kommunikáció, tapasztalatcsere a Kormányzat és a szociális ellátásban érdekelt felek között. Folyamatos és kölcsönös kommunikáció, tapasztalatcsere a Kormányzat és a szociális ellátásban érdekelt felek között.

3 Gazdasági világválság – új kihívások és megoldásra váró kérdések a szociális ellátások területén A gazdasági válság Európa-szerte többszörös kihívás elé állítja a jóléti államokat. A gazdasági válság Európa-szerte többszörös kihívás elé állítja a jóléti államokat. Az államháztartás bevételeinek csökkenése – a kiadások szerkezetének átgondolása, a jóléti funkciókra fordítható összegek felülvizsgálata. Az államháztartás bevételeinek csökkenése – a kiadások szerkezetének átgondolása, a jóléti funkciókra fordítható összegek felülvizsgálata. A válságkezelés terheinek arányos és igazságos elosztása – a legszegényebbek terheinek csökkentése, nagyobb áldozatvállalás a biztosabb egzisztenciális körülmények között élők részéről. A válságkezelés terheinek arányos és igazságos elosztása – a legszegényebbek terheinek csökkentése, nagyobb áldozatvállalás a biztosabb egzisztenciális körülmények között élők részéről.

4 A válságkezelés kettős nehézsége Egyidejűleg kell kivédenünk, elhárítanunk a válság közvetlen hatásait, egyúttal fel kell készítenünk a gazdaságot és a társadalom egészét a válság utáni időszakra. Egyidejűleg kell kivédenünk, elhárítanunk a válság közvetlen hatásait, egyúttal fel kell készítenünk a gazdaságot és a társadalom egészét a válság utáni időszakra. Nem veszélyeztethetjük az ország teljesítőképességét, a gazdaság és a munkaerőpiac versenyképességét. Nem veszélyeztethetjük az ország teljesítőképességét, a gazdaság és a munkaerőpiac versenyképességét. Biztosítanunk kell a feltételeket az új munkahelyek létrejöttéhez, és ahhoz, hogy rendelkezésre álljon a megfelelően foglalkoztatható munkaerő. Biztosítanunk kell a feltételeket az új munkahelyek létrejöttéhez, és ahhoz, hogy rendelkezésre álljon a megfelelően foglalkoztatható munkaerő.

5 A szociális válságkezelés tennivalóit meghatározza, meddig jutott az adott állam a jóléti rendszerek reformjában Munkahelyek világ körüli vándorlása, nemzetközi méreteket öltő mobilitás. Munkahelyek világ körüli vándorlása, nemzetközi méreteket öltő mobilitás. A teljes körű foglalkoztatás megszűnt - nem csak a válságos gazdasági helyzetekben: a ’80-as évektől kezdve a gazdasági növekedés idején is magas maradt a munkanélküliség számos nyugat-európai országban. A teljes körű foglalkoztatás megszűnt - nem csak a válságos gazdasági helyzetekben: a ’80-as évektől kezdve a gazdasági növekedés idején is magas maradt a munkanélküliség számos nyugat-európai országban. Magyarországon megszűnt a politikai okokból fenntartott, az ország eladósodását eredményező ipartámogatási politika, a rendszerváltás nyomán megjelent a valódi verseny. Magyarországon megszűnt a politikai okokból fenntartott, az ország eladósodását eredményező ipartámogatási politika, a rendszerváltás nyomán megjelent a valódi verseny.

6 A jóléti állam „újrakalibrálása” Sok ország – elsősorban a skandináv régióban – képes volt megfelelő válaszokat adni az új helyzetre, számukra ezért a mai válságkezelés is könnyebb feladat. Sok ország – elsősorban a skandináv régióban – képes volt megfelelő válaszokat adni az új helyzetre, számukra ezért a mai válságkezelés is könnyebb feladat. Az átállás korszakát azonban náluk is gazdasági visszaesés, magas munkanélküliség, költségvetési szigor jellemezte. Az átállás korszakát azonban náluk is gazdasági visszaesés, magas munkanélküliség, költségvetési szigor jellemezte. A teljes jóléti rendszert újra kellett gondolni annak érdekében, hogy a fontosnak tartott alapelvek továbbra is érvényesülhessenek. A teljes jóléti rendszert újra kellett gondolni annak érdekében, hogy a fontosnak tartott alapelvek továbbra is érvényesülhessenek. Sok esetben szűkíteni kellett a támogatásokhoz való jogosultság körét, szigorítani a jogosultsági feltételeket, más esetekben közvetlen hozzájárulást kellett bevezetni egyes jóléti szolgáltatások igénybevételéhez – mindezt a svéd modellben! Sok esetben szűkíteni kellett a támogatásokhoz való jogosultság körét, szigorítani a jogosultsági feltételeket, más esetekben közvetlen hozzájárulást kellett bevezetni egyes jóléti szolgáltatások igénybevételéhez – mindezt a svéd modellben!

7 Középpontban a foglalkoztatás szintjének növelése A jóléti rendszer csakis arra épülhet, hogy a munkaképes korú és állapotú lakosság döntő része dolgozik - megtermelve a forrásokat, amelyekből fedezhető az inaktívak ellátása. A jóléti rendszer csakis arra épülhet, hogy a munkaképes korú és állapotú lakosság döntő része dolgozik - megtermelve a forrásokat, amelyekből fedezhető az inaktívak ellátása. A legfontosabb feladat: minél többen minél alkalmasabb tudást kaphassanak, amelyre építve különböző, a munkapiacon jól konvertálható szakmákat tanulhatnak meg életük során. A legfontosabb feladat: minél többen minél alkalmasabb tudást kaphassanak, amelyre építve különböző, a munkapiacon jól konvertálható szakmákat tanulhatnak meg életük során. A hazai szakoktatás és alapoktatás átalakítása és igazítása a munkapiac igényeihez és követelményeihez. A hazai szakoktatás és alapoktatás átalakítása és igazítása a munkapiac igényeihez és követelményeihez.

8 A kirekesztés mérséklése, illetve megszüntetése Ha az előítéletek miatt százezreknek lehetőségük sincs bekapcsolódni a tanulásba, esélyük sincs belépni a legális munka világába, akkor a társadalom elpazarolja saját erőforrásait. Ha az előítéletek miatt százezreknek lehetőségük sincs bekapcsolódni a tanulásba, esélyük sincs belépni a legális munka világába, akkor a társadalom elpazarolja saját erőforrásait. A tehetősebbek, a dolgozók nem egyoldalúan segítik adóikkal és járulékaikkal a szegényebbeket, az inaktívakat, hanem segítik őket, hogy értékes, adófizető munkaerővé, termelővé és fogyasztóvá válhassanak. A tehetősebbek, a dolgozók nem egyoldalúan segítik adóikkal és járulékaikkal a szegényebbeket, az inaktívakat, hanem segítik őket, hogy értékes, adófizető munkaerővé, termelővé és fogyasztóvá válhassanak. Mindez az emberi méltóság kérdése is: a passzivitásba forduló csoportokat mások bűnbaknak bélyegzik, és a gyűlölet céltáblájává tehetik. Mindez az emberi méltóság kérdése is: a passzivitásba forduló csoportokat mások bűnbaknak bélyegzik, és a gyűlölet céltáblájává tehetik. Cél az integrált, kiegyensúlyozottabb és demokratikusabb társadalom. Cél az integrált, kiegyensúlyozottabb és demokratikusabb társadalom.

9 Hazánkban a gazdasági világválság még inkább kiélezte a jóléti rendszer fenntarthatóságával kapcsolatos kérdéseket A szükséges lépések iránya nem változott, de a válságkezelő Kormány a tervezettnél sokkal gyorsabb cselekvésre, keményebb döntésekre kényszerült. A szükséges lépések iránya nem változott, de a válságkezelő Kormány a tervezettnél sokkal gyorsabb cselekvésre, keményebb döntésekre kényszerült. Nem a fűnyíróelvet kívánjuk érvényesíteni: még a sürgős válságkezelés esetében is meghatározott célokra kell fókuszálnunk, melyek a válságot követő időszakban is relevánsak lesznek. Nem a fűnyíróelvet kívánjuk érvényesíteni: még a sürgős válságkezelés esetében is meghatározott célokra kell fókuszálnunk, melyek a válságot követő időszakban is relevánsak lesznek. A legfontosabb célunk: a jóléti rendszer fenntarthatósága és a foglalkoztatás bővítése. A legfontosabb célunk: a jóléti rendszer fenntarthatósága és a foglalkoztatás bővítése.

10 A takarékossági intézkedések önmagukban is a szociális válságkezelés szerves részei A 13. havi nyugdíjról vagy a GYES időszakának lerövidítéséről elfogadott jogszabályok kapcsán meg kell értetnünk a társadalom többségével, hogy felül kellett vizsgálnunk azokat a juttatásokat, amelyeket A 13. havi nyugdíjról vagy a GYES időszakának lerövidítéséről elfogadott jogszabályok kapcsán meg kell értetnünk a társadalom többségével, hogy felül kellett vizsgálnunk azokat a juttatásokat, amelyeket a) nem tudunk, egyszerűen nincs erőnk finanszírozni, b) amelyek távol tartanak a munkaerőpiactól. A takarékossági intézkedések segítségével lehetett elkerülni az államháztartás, és vele a gazdaság összeomlását. A takarékossági intézkedések segítségével lehetett elkerülni az államháztartás, és vele a gazdaság összeomlását. Így felszabadultak azok a források, amelyeket munkahelyek megtartására és a legszegényebbek válságterheinek enyhítésére fordíthatunk. Így felszabadultak azok a források, amelyeket munkahelyek megtartására és a legszegényebbek válságterheinek enyhítésére fordíthatunk.

11 A foglalkoztatási helyzet javítása Úgy alakítottuk át az uniós támogatások rendszerét, hogy a korábban tervezettnél jóval több jusson a meglévő munkahelyek megőrzésére a veszélyeztetett ágazatokban. Úgy alakítottuk át az uniós támogatások rendszerét, hogy a korábban tervezettnél jóval több jusson a meglévő munkahelyek megőrzésére a veszélyeztetett ágazatokban. A GYES időszakának rövidítésével párhuzamosan programot dolgozunk ki a részmunkaidős foglalkoztatás bővítésére, és növeljük a napközbeni gyermekfelügyelet intézményi kapacitását. A GYES időszakának rövidítésével párhuzamosan programot dolgozunk ki a részmunkaidős foglalkoztatás bővítésére, és növeljük a napközbeni gyermekfelügyelet intézményi kapacitását. Nem kényszeríteni akarjuk a gyermeket vállalókat, elsősorban a nőket a munkavállalásra, hanem segíteni akarjuk őket ebben. Nem kényszeríteni akarjuk a gyermeket vállalókat, elsősorban a nőket a munkavállalásra, hanem segíteni akarjuk őket ebben. Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők nagymértékű és tartós munkanélküliségének enyhítése a közfoglalkoztatás, ezen belül a közcélú munka révén - „Út a munkához” program. Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők nagymértékű és tartós munkanélküliségének enyhítése a közfoglalkoztatás, ezen belül a közcélú munka révén - „Út a munkához” program.

12 A válságtól sújtott társadalmi csoportok segítése A devizában eladósodott lakáshitelesek megsegítése. A devizában eladósodott lakáshitelesek megsegítése. Krízisalap: meghatározott feltételek mellett a legrosszabb helyzetben lévők kaphatnak olyan vissza nem térítendő támogatást, amely az ő anyagi viszonyaik közepette fontos, akár létfontosságú segítséget jelent. Krízisalap: meghatározott feltételek mellett a legrosszabb helyzetben lévők kaphatnak olyan vissza nem térítendő támogatást, amely az ő anyagi viszonyaik közepette fontos, akár létfontosságú segítséget jelent. A Krízisalap nyitott, a pénzek útja átlátható - bárki, aki segíteni akar, befizethet az alapba és hozzájárulhat a megerősítéséhez. A Krízisalap nyitott, a pénzek útja átlátható - bárki, aki segíteni akar, befizethet az alapba és hozzájárulhat a megerősítéséhez. A Kormány elvárja – még ha szankcionálni nem is tudja -, hogy a legtehetősebb emberek és intézmények járuljanak hozzá a Krízisalap forrásaihoz. A Kormány elvárja – még ha szankcionálni nem is tudja -, hogy a legtehetősebb emberek és intézmények járuljanak hozzá a Krízisalap forrásaihoz.

13 Indulatkeltés helyett integrációs politika Az európai uniós források segítségével a Kormányzat mintegy 100 romatelep felszámolásához biztosít anyagi és szakmai hátteret. Az európai uniós források segítségével a Kormányzat mintegy 100 romatelep felszámolásához biztosít anyagi és szakmai hátteret. Nem hagyhatjuk, hogy tovább öröklődjenek a társadalmi hátrányok, a legrosszabb élethelyzetek - kötelességünk, ráadásul jól felfogott érdekünk megtörni a deprivációs ciklus ördögi körét. Nem hagyhatjuk, hogy tovább öröklődjenek a társadalmi hátrányok, a legrosszabb élethelyzetek - kötelességünk, ráadásul jól felfogott érdekünk megtörni a deprivációs ciklus ördögi körét. A romákkal szembeni indulatkeltés az utóbbi hónapokban politikai tényezővé vált, amit nem csak politikai lépésekkel, esetenként jogszabályi eszközökkel kell megfékeznünk, hanem szakpolitikai döntésekkel is segítenünk és gyorsítanunk kell a romák társadalmi integrációját. A romákkal szembeni indulatkeltés az utóbbi hónapokban politikai tényezővé vált, amit nem csak politikai lépésekkel, esetenként jogszabályi eszközökkel kell megfékeznünk, hanem szakpolitikai döntésekkel is segítenünk és gyorsítanunk kell a romák társadalmi integrációját.

14 Nélkülözhetetlen lépések a válság átvészeléséhez és esély a válság utáni időszak sikerére Egyfelől - a segélyezési rendszer átalakításával, a pénzbeli ellátás helyett az aktív eszközök alkalmazásával, a közfoglalkoztatásban, képzésben, munkaerő-piaci programban való részvétel erőteljesebb használatával sikerrel áthidalhatjuk a válságot. Egyfelől - a segélyezési rendszer átalakításával, a pénzbeli ellátás helyett az aktív eszközök alkalmazásával, a közfoglalkoztatásban, képzésben, munkaerő-piaci programban való részvétel erőteljesebb használatával sikerrel áthidalhatjuk a válságot. Másfelől - a társadalmi szolidaritásra, a legrászorultabbak támogatására és az önerőből boldogulni képesek ösztönzésére épülő partneri együttműködés révén a magyar társadalom egésze sikeresebb és igazságosabb lehet a válságot követő időszakban. Másfelől - a társadalmi szolidaritásra, a legrászorultabbak támogatására és az önerőből boldogulni képesek ösztönzésére épülő partneri együttműködés révén a magyar társadalom egésze sikeresebb és igazságosabb lehet a válságot követő időszakban.

15 Válság – áldozatok vállalása és esély az újrakezdésre A válság nem csupán áldozatot követel, nem kizárólag lemondást igényel Magyarországtól - egyúttal az építkezés, az újrakezdés lehetőségét is felkínálja számunkra. A válság nem csupán áldozatot követel, nem kizárólag lemondást igényel Magyarországtól - egyúttal az építkezés, az újrakezdés lehetőségét is felkínálja számunkra. Igazságosabb, szolidárisabb, ezáltal versenyképesebb és demokratikusabb Magyarországot építhetünk a felelősségteljes összefogás eredményeként. Igazságosabb, szolidárisabb, ezáltal versenyképesebb és demokratikusabb Magyarországot építhetünk a felelősségteljes összefogás eredményeként. A Kormányzat partnerséget kínál mindenkinek, aki e fontos társadalmi célkitűzés érdekében kíván dolgozni az elkövetkező hónapokban és években. A Kormányzat partnerséget kínál mindenkinek, aki e fontos társadalmi célkitűzés érdekében kíván dolgozni az elkövetkező hónapokban és években. A magyar társadalom kiegyensúlyozott szociális biztonsága rajtunk, mindannyiunkon múlik. A magyar társadalom kiegyensúlyozott szociális biztonsága rajtunk, mindannyiunkon múlik.

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Kormány szociális válságkezeléssel kapcsolatos intézkedései Dr. Herczog László szociális és munkaügyi miniszter előadása Kecskemét, 2009. július 23."

Hasonló előadás


Google Hirdetések