Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Összefoglaló „ A textil-, textilruházati és tisztítóipari ill. bőr- és cipőipari szakágazatokban a felnőtt-képzési igények felmérése, különös tekintettel.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Összefoglaló „ A textil-, textilruházati és tisztítóipari ill. bőr- és cipőipari szakágazatokban a felnőtt-képzési igények felmérése, különös tekintettel."— Előadás másolata:

1 Összefoglaló „ A textil-, textilruházati és tisztítóipari ill. bőr- és cipőipari szakágazatokban a felnőtt-képzési igények felmérése, különös tekintettel a távoktató programokra” c. kutatásról december 11.

2 - az egyes könnyűipari szakágazatokban évtizedek óta nem volt átfogó elemzés, ezért a felnőttképzési igények felmérése és a távoktatás elterjesztése tárgyában elindított kutatás rendkívüli jelentőségű - a KÁPB a meglevő munkahelyek megőrzése, a fluktuáció miatt megüresedő munkakörök zökkenőmentes betöltését szorgalmazta a téma pályáztatásával - az NSZFI a hasznos kezdeményezést felkarolta, a TMTE gesztorálásával beadott pályázatot támogatólag elfogadta - köszönet a textil-, textilruházati-, tisztító- és bőr-ill. cipőipari munkaadók és munkavállalók részéről a kutatási lehetőségért A kutatás előzményei

3 A kutatás célja: - a szakterületen működő vállalkozásoknál alkalmazott munkavállalók képzettségének helyzetfeltárása, - a gazdaság igényeihez igazodó felnőttképzési igények felmérése, - szakma-specifikus a távoktató programok fejlesztésének elősegítése. A kutatás - a meglevő munkahelyek megőrzését, - a pályakezdők munka világába történő hatékony bekapcsolódását, - a szakember utánpótlás égető gondjainak megoldását célozza. A kutatási téma időszerűségét indokolta, hogy - a vállalkozások munkavállalóinak szakmai képzettsége és továbbképzési igényei nem ismertek, - a szakképzéseknél a tankönyvek és egyéb szakirányú oktatási segédletek terén időszerű a korszerűsítés. textil-, textilruházati ipar bőr- és cipőipar textiltisztító-ipar Érintett ágazatok

4 I. szakasz: augusztus – január helyzetfeltáró adatgyűjtés és adatelemzés (kérdőív összeállítás és továbbítás, telefon- és mélyinterjúk; adatelemezés, adatbázis összesítése) II. szakasz: január 31. – május Szakágazati workshopok (február-április) 3. Kísérleti távoktató programcsomag kidolgozása (tananyagfejlesztés, forgatókönyv, forgatókönyv konzultáció, bemutató DVD készítés) III. szakasz: május 31. – október Tanulmány készítése és terjesztése 5. Zárókonferencia - tanulmány bemutatás, kutatási eredmények ismertetése 6. A projekt lezárása Kutatási ütemterv

5 A kérdőívek témakörei, főbb kérdéscsoportok I. Humánerőforrás adatok Vállalkozásoknál foglalkoztatottak megoszlása szakképzettség, nemek, életkor szerint Az átmenetileg ill. véglegesen megüresedett munkakörök pótlási lehetősége Internet-, számítógép használat, idegen nyelv tudás Innovációval összefüggő képzettség növelés igénye, lehetőségei II. Képzés-fejlesztési vonatkozások Szakképzésből kikerülők felkészültségével kapcsolatos észrevételek Felnőttképzési tapasztalatok, szakképzési hozzájárulás felhasználása Optimális képzési módszerek Oktatási segédlet ellátottság, Távoktatás lehetősége, feldolgozandó témakörök összesen 27 kérdés

6 „3” ÁSZ Kft. „Teljes életért” Kht. Admirer Ruházati Kft. Ábránd Ágynemű Kft. Albertfalvi Cérnázó Kft. Aleksa Istvánné EV Andrea Kft. AN-RO Ruha Kft. Axamo Ruházati Kft. BÁTOR-TEX Kft. Benetton Ungheria Kft. Berwin Ruhagyár Zrt. BILLERBECK Bp. Kft. BIMEO Kft. Bokatex Kft. Calida Kft. Csárdatext Kft. Denré Kft. Derby Kft. Dinamika 97 Bt. Dodó 2000 Kft. Dunaújvárosi Komplex Kft. Elegant Design Zrt. Emporium Kft. ERFO Kht. É.-Dunántúli R. Mosoda Kft. EUROTEX Kft. Fairway Eger Kft. Felina Hungária Kft. Ferry Contact Kft. FORMA Kft. Fraxini Ruhaipari Kft. GÁLA Kereskedelmi Zrt. Glovita Kesztyű Zrt. GLÓRIA 86 Kft. GOLDIKÖT Kft. Harmat Textiltisztító Kft. Helytex Kft. Hevesi Népművészeti Szöv. Inn Nodus Kft. INNOWEAR-TEX Kft. Jeans Club Kft. J.H. Ziegler Magyaro.Kft. Kalocsai Konfekcióipari Kft. Kapuvári Ruhaipari Zrt. Katex ’98 Kft. Kézmű Kft. Jeannette Koós és Társa Kft. Kromberg Hungária Kft. Kuntex Kft. Kübler Hungary Kft. LADYLON Kft. Lasting Design Macofil Textilipari Zrt. LUROTEX Textilipari Kft Magistral-Young Kft. Magyar Eü. Mosodák Kft. Majsai Cipőipari Szövetkezet Marylla Bőrdíszmű Kft. März Fahion Kft. MERITUM Kft. Mey Hungária Kft. MO-PA-TENT Kft. MYL Divat Kft. Naturtex Kft. Nyírségi Patyolat Zrt. PANNON-FLAX NyRt. Pasha Kft. Perla Kkt. Pharmatextil Kft. PIER CLOTHING Kft. POLIFORM Bt. Rose Ruhaipari Kft. RÖSCH Mode Kft. Rimóczi és Társa Kft. SAMTEX Kft. SILUETT-2007 Kft. STYL Ruhagyár Rt. Fa. Szegedi SZEFO Zrt. Tolna M.-i Ruhaipari Szöv. TOLNATEX Bt. RUTEX Kft. Salesianer Miettex Kft. Szamos Cipőipari Kft. Szintetika Kft. Szirén Kft. TechnOrg Kft. TERMINTEX Kft. UNICON Zrt. Vektor Munkavédelmi Kft. VISCO-TEX Kft. A kérdőíves felmérésben résztvevő vállalkozások 91 vállalkozás, dolgozó

7 Albertfalvi Cérnázó Kft. Berwin Ruhagyár Zrt. (Bp., Vásárosnamény) Calida Magyarország Termelő Kft. Coats Magyarország Kft. ELIT Cipőkészítő Zrt. EUROTEX Kft. Felina Hungária Kft. Glovita Kesztyű Zrt. Kübler Konfekcióipari Kft. LUROTEX Textilipari Kft. Macofil Textilipari Kft. Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft. Nyírségi Patyolat Zrt. PANNON-FLAX Győri Lenszövő Nyrt. PIER Clothing Kft. Salesianer Miettex Magyarország Kft. Szamos Cipőipari Kft. Szegedi SZEFO Fonalfeldolgozó Zrt. Tolna Megyei Ruhaipari Szövetkezet UNICON Ruházati és Szolgáltató Zrt. Vektor Munkavédelmi Kft. A felmérést mélyinterjúkkal segítő vállalkozások

8 1. Mennyire fontos a versenyképesség, jövedelmezőség, piaconmaradás, jövőbeni fejlesztések, stb. szempontjából a szakképzés (szakmunkás, technikus, felsőfokú végzettségű)? 2. Mennyire fontos a szakképzés új rendszerének jobb megismerése? 3. Mennyire van lehetőség arra, hogy gyakorlati képzőhelyként tanulókat fogadjanak? 4. Milyen a kapcsolatuk a környező és a régióban működő, szakirányú képzést folytató szakiskolákkal, szakközépiskolákkal, felsőfokú oktatási intézményekkel? 5. Mennyire tartják fontosnak a költség- és időkímélő szakoktatási lehetőségeket (egyéni tanulásos formák jegyzet és konzultáció biztosításával; távoktató programok)? 6. Mennyire és milyen módon tudják támogatni a szakképzést? Mélyinterjúk szempontrendszere

9 Az összes foglalkoztatott létszám képzettség szerinti megoszlása 91 vállalkozás, dolgozó A kérdőíves felmérés összegzett adatai

10 A képzettség megoszlása ágazatok szerint (%) textilipar ruházati ipar bőr- és cipőipar textiltisztító ipar betanított munkás35,236,930,853,7 szakmunkás29,539,538,426,9 szakközépiskolát végzett, érettségizett 12,615,425,710,2 technikus3,4 1,50,9 felsőfokú végzettségű6,03,21,96,0 egyéb, nem szakirányú végzettségű 13,31,61,72,3 Az ágazati arányok közel arányosak A kérdőíves felmérés összegzett adataiból

11 A foglalkoztatottak képességei* számítógép kezelési ismeret internet használat idegennyelv -tudás szakirányú képzettséggel nem rendelkezők 20% 3% szakmunkások17%21%2% szakközépiskolát végzettek, technikusok 43%45%10% felsőfokú végzettségűek100%95%70% egyéb képzettségűek25%16%4% A kérdőíves felmérés összegzett adatai * az arányok nem a teljes, hanem az elemezhető létszámra vonatkoznak, mivel ezekre a kérdésekre nem volt kötelező válaszolni. A kérdőíves felmérés összegzett adataiból

12 Az összes fizikai létszámból felnőttképzésen résztvevők a elmúlt 2 évben A válaszadók adatai alapján szakirányú képzettséggel nem rendelkező 284 fő* szakmunkás 217 fő szakközépiskolát végzett, technikus 113 fő felsőfokú végzettségű 7 fő összesen 621 fő * meghatározó vállalkozások, pályázati támogatásból: Felina Kft és Tolnatext A kérdőíves felmérés összegzett adataiból

13 Az összes nem fizikai létszámból felnőttképzésen résztvevők a elmúlt 2 évben A válaszadók adatai alapján szakirányú képzettséggel nem rendelkező 16 fő szakmunkás 12 fő szakközépiskolát végzett, technikus 128 fő felsőfokú végzettségű 141 fő egyéb 5 fő összesen 302 fő fizikai + nem fizikai, mindösszesen 923 fő 6,9 % A kérdőíves felmérés összegzett adataiból

14 1. Szakmai továbbképzés – gyakorlati 2. Szakmai továbbképzés – elméleti 3. Idegen-nyelv oktatás 4. Szakmai ismeret-felújítás – gyakorlat 5. Szakmai ismeret-felújítás – elmélet 6. Számítástechnikai képzés Igényelt felnőttképzési témák A válaszadók rangsorolása szerint

15 A kérdőíves felmérés összegzett adataiból válaszadók rangsorolása szerint 1.Vállalkozáshoz kihelyezett képzés 2.Vállalkozáson kívüli képzés 3.Tréning 4. Távoktatás képzés munkaidőben 47,5 % képzés munkaidő után 41,3 % pihenőnapon 11,2 % ! Igényelt felnőttképzési módszerek

16 1. workshop: munkahelyek megőrzését elősegítő és a piaci igényekhez alkalmazkodó képzési és támogatási lehetőségek 2. workshop: az internetes interaktív tanulás és tanulásszervezés gyakorlati megismerése; a távoktatás megítélése a vállalkozások részéről pozitívabb lett! A kutatás során kerestünk és találtunk ágazati távoktatásra alkalmas területeket a gyakorlati tudást megalapozó szakmai elméleti továbbképzéshez. A távoktatási módszerek közül a kombinált „blended learning” módszer látszik célszerűnek! Szakágazati workshopok

17 A kutatást záró kiadvány

18 Összefoglaló A kutatás háttere A felmért adatok, a felmérés tapasztalatainak feldolgozása, elemzése Kutatás eredményei, következtetések, feladatok Felhasznált irodalom Képzési igények felmérése – helyzetfeltáró kérdőív Fogalomtár Részletes tartalomjegyzék A kiadvány főbb fejezetei

19 Textilipari témakörök iránti érdeklődés Ruhaipari témakörök iránti érdeklődés Bőr- és cipőipari témakörök iránti érdeklődés Továbbképzési témakörök iránti igények (részlet a kiadványból)

20 Forgatókönyvek és DVD-ROM: Textilipari ismeretek –ismeretfelújító és továbbképző elméleti tananyag Konfekcióipari alapismeretek – OKJ modulok elméleti képzéséhez Vegytisztító, kelmefestő, mosodás – OKJ modulok elméleti képzéséhez A cipőjavítás technológiája – OKJ modul elméleti képzéséhez Szakmaspecifikus vállalkozói alapismeretek (textil-, ruha-, bőr-, cipő- és textiltisztító ipar). Távoktató programcsomag kidolgozása

21 Blended learning képzésre alkalmas DVD

22 - Több mint 600 diából álló digitalizált tananyag (nem digitalizált tankönyv) - Ábrák, fotók, mozgóképek, animációk - Újszerű anyagok, technológiák ismertetése - Szakmai számításokra példák - szakiskoláknak - felnőttképző intézményeknek - gyártóknak - forgalmazóknak - kereskedőknek - textiltisztítóknak - rokon szakmáknak Ajánlott

23 Környezetvédelem, környezetgazdálkodás Innovatív textilszerkezetek Fogyasztóvédelmi ismeretek Anyagvizsgálatok Textilkikészítési ismeretek Kelmeképzés Szálasanyagok, fonalgyártás Bevezetés, a textilipar fejlődése Tesztfeladatok 1. Tesztfeladatok 3. Tesztfeladatok 4. Tesztfeladatok 5. Tesztfeladatok 6. Tesztfeladatok 7. Tesztfeladatok 2. A digitalizált tananyag felépítése

24 A tananyag felhasználási lehetőségei az OKJ-s képzésekben (a felnőttképzésen kívül) 4-es szakmacsoport Népi kézműves (csipkekészítő, kézi- és gépi hímző, szőnyegszövő, takács) 6-os szakmacsoport Kötő- és varrógép műszerész 10-es szakmacsoport Fonó, kötő és nemszőtt-termék gyártó (fonó, kötő, nem-szőtt) Kalapos, sapka és kesztyűkészítő (kalapos, sapkakészítő; kesztyűs) Könnyűipari géprendszer üzemeltetője (könnyűipari gépkezelő, rostfeldolgozó) Könnyűipari technikus (könnyűipari gyártásközi és termékminőség ellenőr; textil-, ruhaipari- ill. bőripari technikus) Szabász Szabó (fehérnemű-készítő, lakástextil-készítő, munka- és védőruha-készítő, textiltermék összeállító, csecsemő- és gyermekruha készítő, férfi szabó, női szabó) Szövő Textilszínező, kikészítő Vegytisztító, kelmefestő, mosodás Cipész, cipőkészítő, cipőjavító Bőrkonfekcionáló 11-es szakmacsoport Szita-, tampon- és filmnyomó 17-es szakmacsoport Bolti eladó (Ruházati eladó) Kereskedő (Ruházati kereskedő)

25 Tesztfeladatok minden tananyag-egység után - azonnali értékelés - teljesítmény meghatározás - felhasznált idő közlése - korlátozott javítási lehetőség

26 a figyelem középpontjába került a textil-, textilruházati és a tisztítóipar, valamint a bőr- és cipőipar a vállalkozások elvárásai kijelölték az operatív és a közép- ill. hosszú távú intézkedések sorát a feltárt tapasztalatok az iskolarendszerű- és felnőttképző intézmények valamint a szakpolitika és a támogatók illetékesei részére közvetíthetővé váltak elkészült a „Textilipari ismeretek” tárgyú blended learning jellegű távoktatásra kidolgozott digitalizált kísérleti tananyag A kutatás eredményei

27 – vállalkozások és a szakképzés szereplői között információ és együttműködés hiány jellemző – az információhiány a jogszabályok sokaságából, átláthatatlanságából is fakad – sokat tehetnek a szakmai egyesületek és az érdekképviseleti szervezetek – a tankönyvek elavultságának és az oktatási segédletek hiányosságainak megszűntetésére meg kell határozni az összehangolt feladatokat és felhasználható anyagi forrásokat – az ágazati szakmai felnőttképzés módszertanának fejlesztése rövid és hosszútávon is fontos tényezője az ágazatok versenyképességének A legfontosabb megállapítások

28 A kutatást végzők, tanulmánykészítők további feladatai: bekapcsolódás a digitalizált tananyagok fejlesztésébe (felnőttképzés, „képzők képzése” iskolarendszerű szakoktatás) a távoktatási forgatókönyvek és a kísérleti DVD-ROM gyakorlati kipróbálása, tapasztalatok folyamatos értékelése, visszacsatolása az OKJ követelményeknek megfelelő digitalizált tananyagok választékának bővítése a szakmai egyesületek és érdekképviseleti szervezetek felnőttképzési együttműködésének erősítése az egységes fellépés megteremtése a szakmai egyesületek szakiskolák, középiskolák és felsőfokú intézmények közötti a kapcsolat erősítése. Javaslatok, feladatok

29 A vállalkozások feladatai: az együttműködés javítása az iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli képzőintézményekkel, kiemelten a gyakorlati képzés területén a kereslet-vezérelt szakképzés érdekében konkrét információk biztosítása a szakmai egyesületek és érdekképviseleti szervezetek közreműködésével kapcsolatfelvétel az RFKB-kal és a Munkaügyi Központokkal az igények jelzése és kölcsönös adatszolgáltatás a munkavállalók motiválása folyamatos tanulásra, a képzettséggel arányos anyagi és erkölcsi elismerés Javaslatok, feladatok

30 A szakpolitikusoktól igényelt intézkedések: ágazati és regionális irányítás összhangjának megteremtése a kereslet-vezérelt szakképzés érdekében ágazati alap képzése az ágazatban fel nem használt szakképzési hozzájárulásból a munkaerő-piaci kereslet-kínálat statisztikai és információs forrásainak naprakész és megbízhatóbb biztosítása a hiányszakmákat tanulók ösztöndíj jellegű juttatásának emelése az élethosszig tanulás képzési költségeit támogató pályázatok kiírása, amelyből a gyártó és szolgáltató ágaink foglalkoztatottai is részesülhetnek az ágazati felnőttképzéshez kapcsolódó reális pályázati feltételek biztosítása Javaslatok, feladatok

31 digitális és nyomtatott tartalomfejlesztés szaktanárok szervezett szakmai továbbképzése távoktatás megszervezése a könnyűipari szakmai felnőttképzésben a kutatási eredmények felhasználása a „Textil-, Ruházati Megfigyelő Központok (Obszervatóriumok) Európai Hálózata a Foglalkoztatásért és Képzésért” c. EU-s ágazati projektben a KÁPB útmutatásaival továbbfejlesztési javaslat: célszerű támogatni a hazai felnőttképzési intézmények a projekt által definiált obszervatóriumokká válását A kutatási eredmények hasznosítása

32 Köszönjük szíves figyelmüket ! elérhetőség:


Letölteni ppt "Összefoglaló „ A textil-, textilruházati és tisztítóipari ill. bőr- és cipőipari szakágazatokban a felnőtt-képzési igények felmérése, különös tekintettel."

Hasonló előadás


Google Hirdetések