Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prezentációs elvárások, logika Mi kell egy jó prezentáció/előadás megtartásához? Dr. T arrósy István. 2016. február 2.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prezentációs elvárások, logika Mi kell egy jó prezentáció/előadás megtartásához? Dr. T arrósy István. 2016. február 2."— Előadás másolata:

1 Prezentációs elvárások, logika Mi kell egy jó prezentáció/előadás megtartásához? Dr. T arrósy István február 2.

2 Grice elméletéből következően ► Mennyiség = a nyújtandó informálómennyiségre vonatkozik ► Prezentációd legyen a kívánt mértékben informatív. ► Prezentációd ne legyen informatívabb, mint amennyire szükséges.

3 Grice elméletéből következően ► Minőség  „Próbáld hozzájárulásodat igazzá tenni” ► Ne mondj olyasmit, amiről úgy hiszed, hogy hamis. ► Ne mondj olyasmit, amire nézve nincs megfelelő evidenciád.

4 Grice elméletéből következően ► Viszony/kapcsolat = relevancia ► „Légy releváns” ► Az adott témához és/vagy közönséghez mérten!

5 Grice elméletéből következően ► Modor = hogyan mondjuk, amit mondunk ► „Légy érthető” ► Kerüld a kifejezés homályosságát ► Kerüld a kétértelműséget ► Légy tömör (kerüld a szükségtelen bőbeszédűséget, terjengősséget) ► Légy rendezett

6 A maximák megszegése

7 Hogyan lehetünk hatékony és magabiztos előadók? (Michael Carroll nyomán) ► A prezentáció kezdetekor egyfajta alapállapottal rendelkezünk --› „egyensúlyi állapot” ► Amikor színre lépünk (számos nonverbális tétel!) - ritmusos légzés - kihúzott gerinc, váll, nyak (nem feszes, hanem kihúzott = nem görnyedt) - kezdetektől kiterjesztett, perifériás látás ► Testtartás: az első vizuális élmény a hallgatóságnak ► Hang: a tonális jellemzők is befolyásolják azt, ahogyan a közönség befogadja a tartalmat

8 Szemkontaktus ► A közönséggel való kapcsolat kialakításának jó módja, hogy a résztvevőkre nézünk. ► Jól bevált módszer: járassuk szemünket egyenletesen, és mégis véletlenszerűen a teremben, kapcsoljuk be az „árvákat”, vagyik azokat, akik a széleken vagy hátul ülnek! ► Nem szabad túl sokáig az első sorban ülő barátságos arcokra koncentrálni, mert elveszíthetjük a többieket! ► 3-5 mp --› ahhoz, hogy ne hasson felületesnek ► Ne fordítsunk hátat a hallgatóságnak!

9 Fontos tervezési szempontok ► Mennyi idő áll majd rendelkezésünkre – ezt az időt töltsük ki, ne lépjük túl ► Kövessük a hallgatók reakcióit, jelzéseit – figyelnek-e, értik-e ► Legyen elég idő a kérdésekre, vélemények elmondására ► Ügyelni a külső megjelenésünkre

10 A jó PPT-hez vezető út ► Ált. a hallott infók tizedére, az olvasottak 20%-ára, de együttesen több mint felére emlékszünk vissza azoknak, amit hallottunk és láttunk is! ► A vizuális segédeszközök színesítik, dramatizálják a prezentációnkat, segítik a megfelelő tempó tartását – nagy segítséget nyújthatnak! ► Az előadónak kell a középpontban maradnia! – ne vegyék át az eszközök az uralmat! ► Design: fontos, de nem essünk túlzásba! ► Információmennyiség: nem legyen túl sok egy dián!

11 Prezentáció tartása ► ► Az előadónak mind a mondanivaló megformálásában, mind a beszédmódban alkalmazkodnia kell a következő változókhoz (Hall, 1978): - - Az előadás/prezentáció helye - - A közönség száma/nagysága - - A közönség távolsága az előadótól

12 Olvasás? Spontán beszéd? ► ► Ismerd saját képességeidet! Ennek fényében döntsd el, milyen mértékben támaszkodsz a papírra. ► ► Tudsz-e élményszerűen olvasni? ► ► Le tudod-e győzni a spontán beszéd okozta lámpalázat? ► ► Készítesz-e jegyzetet? Miért?

13 Szemléltetőeszköz használata ► ► Ne használjunk túl sok és bonyolult szemléltetőeszközt. ► ► Minden technikai eszközt próbáljunk ki előre. ► ► Ha szöveget vetítünk ki: rövid, vázlatos, mindig annyi látható, amennyi éppen a mondanivalóhoz kapcsolódik, jól látható-e ► ► Minél kevesebb sötétítés ► ► Egyéb hang-videó kiegészítés, grafikonok, stb.

14 Life After Death by PowerPoint Don McMillan szerint

15 A prezentáció logikájának alkalmazása más „saját” projekteknél

16 Motivációs levél ► ► A motivációs levél/kísérő levél több célt is szolgál. ► ► Összefoglalja az önéletrajzban csak vázlatosan leírt szakmai pályafutásunkat. ► ► Felkelti a figyelmet, és ösztönzi az olvasót az önéletrajz elolvasására valamint annak részletesebb áttanulmányozására! ► ► Rávilágít a fontos dolgokra, melyek a megpályázott pozíció szempontjából hangsúlyosak lehetnek. ► ► Mutat valamit a személyiségünkből, céljainkból, elért eredményünkből.

17 A motivációs levél külalakja és tartalma ► ► Legfeljebb egy oldalas legyen. ► ► Négy fő részből és maximum (!) négy-öt bekezdésből álljon. ► ► Hivatkozás (jelentkezés indoklása, figyelemfelkeltés) ► ► Önéletrajz összefoglalása (lényegi rész, melyben a munka elnyeréséhez szükséges tapasztalatok, tanulmányok, és az elért eredmények találhatók) ► ► Motiváció, célok meghatározása (miért jelentkezik? miért szeretné betölteni az állást?) ► ► Személyiségének jellemzése

18 Önéletrajz ► ► Látszólag könnyű  de! koncentrált gondolkodást igényel ► ► Áttekinthető, jól strukturált, a fontos információk azonnal előtűnnek. ► ► Tagolt, nem pedig egybefolyó szöveg! ► ► Terjedelem: 1-2 oldal ► ► Egyenes karrierív megrajzolása  a pályázott álláshoz kapcsolódóan ► ► Fotó: ne page3 típusú ! Jó minőségű! ► ► Kerülve az öntömjénezést. ► ► Helyesírás!!!! Gépelési elütések kijavítása.

19 Állásinterjú – pár tanács 1 ► ► Az első megítélés nagyon fontos!  ezt nagymértékben befolyásolja a testbeszéd. ► ► Környezetünk az érzéseinkről és magatartásunkról szóló jelzéseket ilyen megoszlásban észleli: - 7% szavainkból - 38% hangunk alapján - 55% arckifejezésünk alapján

20 Állásinterjú – pár tanács 2 ► ► A hanglejtés és az arckifejezés legyen összhangban a szavaiddal. ► ► Keltsd mindig optimista, alapvetően elégedett, kiegyensúlyozott, megbízható és nagy munkabírású ember benyomását. De!  ne légy merev, ne éreztesd, hogy szerepet játszol! ► ► Jó, ha fizikai állóképességedről is kedvező benyomást keltesz.


Letölteni ppt "Prezentációs elvárások, logika Mi kell egy jó prezentáció/előadás megtartásához? Dr. T arrósy István. 2016. február 2."

Hasonló előadás


Google Hirdetések