Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPiroska Fábián Megváltozta több, mint 7 éve
1
TÁMOP-3.1.14-12-2013-0001 A Jövő tudatos médiafogyasztói – médiaműveltség és médiatudatosság elterjesztése Bűvösvölgy első másfél éve – egy jó gyakorlat tapasztalatai Sipos Edina Judit pedagógiai konzulens 2015. szeptember 30.
2
2 Mit tud a Bűvösvölgy? célunk: segítsük a hozzánk látogató diákokat abban, hogy döntéseiket, választásaikat értő, kritikus, tudatos médiafogyasztókká, médiatartalom-alkotókká váljanak; felelős, biztonságos médiahasználat korszerű technikai felszerelés képzett animátorok élménygazdag alkotómunka dokumentált és eredményességükben mért foglalkozások igazodva a NAT-ban és a kerettantervekben definiált oktatási célokhoz
3
3 Hogyan működik a központ a mindennapokban? 9-16 éves korosztály Minden helyszínhez két korosztály számára készül program: korosztály: 3-6. évfolyam korosztály: 7-10. évfolyam Maximum 50 gyerek, 5 csoportban 5 stúdió, 7 foglalkozás
4
4
5
5 Tematikus foglalkozások
6
6 Sajtó
7
7
8
8 Híradó
9
9 Reklám
10
10 Rádió
11
11 Internet és mobilkommunikáció
12
12
13
13 Film
14
14 Vetítő
15
15 154 iskolai csoportban 7700 tanuló vett részt a képzésben Régiós felosztást követve ‒ majdnem 2000 halmozottan hátrányos helyzetű vagy hátrányos helyzetű kistérségből érkező diák Közvetlen célcsoportunk 200 000 diák
16
16 Bűvösvölgy látogatói monitoring ̶ diákok Papíralapú; a felmérésre a nap végén kerül sor a foglalkozások után Rövid önkitöltős kérdőív a foglalkozások értékelésére, az elégedettség felmérésére Körülbelül 1600 kitöltött kérdőív legnépszerűbb foglalkozások: autós kisfilm, rádió, sajtó TV műsor, rádióműsor, sajtótermék – sport, sztárvilág, vetélkedő/kvíz „Amikor internetezel a hétköznapokban, hogyan véded magad?” több, mint 70% nem ad meg személyes adatokat; közel 30% rendszeresen megváltoztatja a jelszavát a lányok óvatosabbak, mint a fiúk
17
17 Bűvösvölgy látogatói monitoring – pedagógusok Előzetesen mélyinterjúk keretében teszteltük a pedagógus kérdőíveket A látogatás előtti online kérdőíves felmérés az előzetes tájékozódásról, médiaismereti felkészítő csomag megítéléséről A látogatást megelőző héten kapják meg az online kérdőívet, amit a látogatás időpontjáig kitöltenek A látogatás utáni online kérdőíves felmérés a programmal kapcsolatos elégedettségre, a foglalkozások diákokra gyakorolt hatására kérdez rá
18
18 A felkészítő óravázlatok megfelelően kidolgozottak – több, mint 80% szerint kisebb átalakítással vagy átalakítás nélkül alkalmazhatók Minden válaszadó úgy értékelte, hogy segítette a látogatás előtti felkészülést Elgondolkodtatták a gyerekeket a média által rájuk gyakorolt hatásokról A pedagógusok szerint játékos, interaktív formában, tapasztalati úton hatékonyabban sajátítják el a diákok az ismereteket Sokrétű elvárások: tudatos médiafogyasztóvá válás; több ismeret a tudatos médiahasználattal kapcsolatban; máshol nem reprodukálható körülmények, kiváló technikai adottságok között sajátíthatják el a médiaismereteket; a csoportmunka fontossága a produktumok létrehozásakor; bepillantást nyernek a média világába; inspirálja őket a tanulásban Várakozások a központ programjával kapcsolatban — látogatás előtti pedagógus kérdőívek
19
19 A feldolgozás formája: a legtöbben iskolai óra keretében (közös bemutató a pedagógusoknak) A pedagógusok szerint az autós foglalkozás a leglátványosabb, de a rádiós foglalkozás a leghasznosabb – fejleszti az együttműködési, beszéd- és kommunikációs készséget; ezt a kisebb korosztálynál még nehéznek találják a legnagyobb élményt a gyerekeknek a technikai eszközök kipróbálásának lehetősége jelentette a diákok tudása a média területeiről és működéséről egyértelműen bővült 4,13-as átlaggal értékelték azt, hogy a bűvösvölgyi látogatás ráébresztette a médiatudatosságra a diákokat Vélemények a Bűvösvölgy programjáról – látogatás utáni kérdőívek
20
20 Pedagógusok véleménye a programról Médiaértéstől a médiapedagógiáig – más műveltségterület feldolgozása médiaeszközökkel „Érdekes, színes program, ami lekötötte a gyermekek figyelmét” „Közvetlen óravezetés hasznos tanácsokkal; gyermekközpontú” „Indirekt módon rengeteg információval gazdagodtak” „A hazai lehetőségek közül egyedi a BV. Korszerű, a gyerekekhez közeli témát jár körül, sok élményt ad, végig aktívak a gyerekek …” „fejlesztette a gyerekek kreativitását, kreatív gondolkodását” „erősítette a csoportkohéziót; növelte a gyerekek együttműködési készségét” tudatos internethasználat „A Bűvösvölgyben folyó munka nekem nagyon tetszett, hasznosnak vélem és nagyon jól tudtam alkalmazni az előkészítő szakaszhoz küldött anyagokat is! A médiaismeret anyagba tökéletesen lehetett integrálni, mind az előzetes felkészítő óravázlatokat, mind pedig a bűvösvölgyi foglalkozásokat.”
21
21 Nyílt napok (négy nyílt nap a 2014/15-ös tanévben) Szakmai konferenciák Decoding Messages nemzetközi konferencia – európai jó gyakorlatok bemutatása Belföldi konferencia – Médiapesszimisták és médiaoptimisták az oktatásban – hazai szakemberek részvételével; eszmecsere a médiaoktatás magyarországi helyzetéről Virtuális Bűvösvölgy Fikciós kisfilmek – tudatos médiahasználat különböző témaköreit mutatják be 10 kisfilm a 6-9, 10-12, 13-16 éves korosztály számára – NMHH Youtube csatornáján elérhetők Akkreditált pedagógus továbbképzés – Médiaértési ismeretek 23 helyszín; 500 pedagógus Blended típusú képzés Hiánypótló szakkönyvek, kiadványok Négy hazai; négy külföldi szakkönyv Háromrészes médiaismeret-terjesztő füzetsorozat – a 6-9, 10-12, 13-16 éves korosztály számára Mit csinál a gyerek a neten? – tájékoztató kiadvány szülőknek Bűvösvölgyhöz kapcsolódó egyéb szerepvállalásunk
22
22 Jövőbeli terveink kompetenciamérési rendszer kidolgozása – egyben a program hatásának, hatékonyságának vizsgálata kompetencia-készlet: média szövegek értelmezése, filmértés, kritikai gondolkodás stb. adatbázisok, értékes háttérkutatások lehetősége alternatív foglalkozástervek a foglalkozásaink tartalmi bővítése, mélyítése fiatalokat foglalkoztató, releváns témák; pl. sexting, online zaklatás Új médiaműfajok, internetes műfajok Pedagógusokkal való kapcsolattartás, együttműködés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.