Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Informatio Scientifica-Informatio Medicata 2010. szeptember 23-24. Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Rónai Iván NEFMI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Informatio Scientifica-Informatio Medicata 2010. szeptember 23-24. Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Rónai Iván NEFMI."— Előadás másolata:

1 Informatio Scientifica-Informatio Medicata szeptember Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Rónai Iván NEFMI

2 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Tartalom: Állami szerepvállalás – közfeladat - teszt Szakfeladatrend Fogalmak definíciója Teljesítményalapú tervezés Könyvtári alkalmazhatóság Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

3 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Közfeladat Túlméretezett állam?  Megfelelő feladatokat végez-e az állam?  Megfelelően végzi-e e feladatokat az állam? Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

4 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Közfeladat felülvizsgálat Munkadefiníció: A piaci alapon nem biztosítható közjavak és szolgáltatások magas színvonalú nyújtása a non-profit és a magánszektor indokolt mértékű és jellegű bevonásával Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

5 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23. Közfeladat, amit 1.profitorientáltan működő vállalkozások nem végeznek; 2.profitorientáltan működő vállalkozások nem finanszíroznak, vagy nem tudnak hatékonyan ellátni; 3.az igénybevevők nem tudnak árán megvásárolni; 4.ami nem személyre szóló közszolgáltatás (senkit nem lehet kizárni belőle); 5.amelyre a költség és a haszon nehézkesen és hosszabb távon mérhető össze, az eredmény közvetlenül nem pénzben mérhető.

6 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23. Tevékenység, szolgáltatás profitorientáltan működő vállalkozások nem végeznek, profitorientáltan működő vállalkozások nem finanszíroznak, vagy nem tudnak hatékonyan ellátni az igénybevevők nem tudnak árán megvásárolni nem is személyre szóló közszolgál- tatás a költség és a haszon nehézkesen és hosszabb távon mérhető össze, az eredmény közvetlenül nem pénzben mérhető Könyvtári tevékenység XXXXX Könyvtári szolgáltatás XX

7 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Tesztek 1. Közszükséglet teszt 2. Állami szerepvállalás teszt 3. Hatáskör-illesztési teszt 4. Külső partner teszt 5. Üzemgazdasági teszt Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

8 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban V. Üzemgazdasági Teszt - Amennyiben a feladatot/szolgáltatást továbbra is a (ön)kormányzati intézmény nyújtja, hogyan lehet ennek gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét javítani: A.) a feladat-ellátásra vonatkozó követelmény-rendszer felülvizsgálatával? B.) az intézmények működési formájának átalakításával? C.) intézmények belső folyamatainak, működésének átalakításával? Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

9 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Közfeladat felülvizsgálat eredményei feladatkataszter szakfeladatrend Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

10 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23. Szakfeladatrend cél: feladatonként álljanak rendelkezésre az adatok, segítsék a feladat-ellátási preferenciákat, a támasztott szakmai és pénzügyi követelmények teljesülését; kétirányú módosítási kapcsolat alakuljon ki a feladatok szakmailag megfelelő színvonalon való ellátásából származó költségvetési szükségletek és a forráslehetőségek között, kerüljön megalapozásra a hatékonyabb finanszírozás.

11 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Könyvtári tevékenység Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme Könyvtári szolgáltatások Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23. Szakfeladatrend Könyvtári szakfeladatok

12 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Mutatószámok a szakfeladatrendben Cél: röviden, közérthetően és szakszerűen leírni a szakfeladatrendben egységesen értelmezett és alkalmazott, sztenderd mutatószám-rendszer legfontosabb tulajdonságait, s a mutatószámok egységes típusait célértéket (tervszám), végén érvényes értéket (tényszám) Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

13 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban kapacitásmutató: a szakfeladat ellátásával összefüggő tárgyi és humán feltételeket jellemző mutató. feladatmutató: az adott szakfeladat volumenét, valamilyen mennyiségi paraméterét jellemző mutató. teljesítménymutató: a feladat ellátásának igénybevételét, a végrehajtását, a nyújtott teljesítményt jellemző mutató. eredményességi mutató: a várt célkitűzések, vagy eredmények elérését, illetve a feladat-ellátás társadalmi- gazdasági hatását kifejező mutató Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

14 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása · Kapacitásmutató: a dokumentumok tárolására szolgáló tárolóhelyek nagysága (fm) · Feladatmutató: a gyűjtőköri szabályzat szerint, az éves könyvtermés alapján meghatározott, beszerzendő dokumentumok száma (db) · Teljesítménymutató: könyvtári állomány gyarapodása (db/kötet) · Eredményességi mutató: az állomány teljessége a gyűjtőköri szabályzat szerint Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme · Kapacitásmutató: a feldolgozással, raktározással és állományvédelemmel foglalkozó munkatársak száma (fő) · Feladatmutató: a feldolgozásra beérkezett dokumentumok száma (db) · Teljesítménymutató: a feldolgozott, ill. restaurált dokumentumok száma (db) · Eredményességi mutató: az állomány feldolgozottsága (%), elérhetősége a katalógusokban Könyvtári szolgáltatások · Kapacitásmutató: olvasótermek száma és a szolgáltató terek nagysága (m 2 ) · Feladatmutató: a kiszolgált olvasói kör nagysága (fő) · Teljesítménymutató: a használatok száma (online is) (alkalom + db) · Eredményességi mutató: használói (olvasói) elégedettség (1-10-ig terjedő skálán) Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

15 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Készül: NEFMI rendelet az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv közgyűjtemény éves munkatervéhez szükséges kiemelt szakmai mutatókról  gyűjteményfejlesztéssel,  gyűjteményfeltárással,  kutatással,  műtárgyvédelemmel,  szolgáltatással,  bemutatással kapcsolatos kiemelt szakmai mutatók Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

16 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Teljesítményalapú tervezés Feladatonkénti bontásban - költségterv - teljesítménymutatók Önértékelés Gazdaságosság Hatékonyság Eredményesség Értékelje az intézményét a fenti szempontokból 1-5 skálán. Indokolja és számokkal támassza alá. Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

17 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Gazdaságosság - az erőforrások felhasználásához kapcsolódó kiadás (vagy ráfordítás) az adott viszonyok között elérhető legkisebb legyen a jogszabályban meghatározott, illetve általánosan elvárható minőség mellett. kiadáscsökkentés a minőséget nem veszélyeztető takarékossági intézkedések (irodaszer, telefon, gépkocsi) energia megtakarítást eredményező befektetések Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

18 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Hatékonyság - az ellátott feladat eredménye, a nyújtott szolgáltatások és előállított termékek értékének (vagy az abból származó bevételnek) és a felhasznált erőforrásokhoz kapcsolódó kiadásnak (vagy ráfordításnak) különbsége az adott viszonyok között elérhető legnagyobb legyen. Eredmény mínusz kiadás lehető legnagyobb munkaidő jobb kihasználása - ösztönzők legelőnyösebb beszerzési lehetőségek minőségelvű szemlélet szolgáltatásoknál Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

19 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Eredményesség - a kitűzött célok – az elfogadott módosításokat, változó körülményeket figyelembe véve – megvalósuljanak, a tevékenység szándékolt és tényleges hatása közötti különbség a lehető legkisebb mértékű legyen. Szándékolt hatás megvalósult hatás lehető legnagyobb könyvtárhasználat ismertség elégedettség Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

20 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Összefoglalva A gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség mérése és megkövetelése fontos mind fenntartónak, magának az intézménynek, leginkább a használónak. Informatio Scientifica-Informatio Medicata Bp szeptember 23.

21 Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Köszönöm a figyelmet Rónai Iván NEFMI


Letölteni ppt "Informatio Scientifica-Informatio Medicata 2010. szeptember 23-24. Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Rónai Iván NEFMI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések