Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanulás sokfélesége Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól © Szigeti Tóth János Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanulás sokfélesége Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól © Szigeti Tóth János Magyar Népfőiskolai Társaság 2009."— Előadás másolata:

1 A tanulás sokfélesége Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól © Szigeti Tóth János Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.

2 A kutatás tervezett eredményei » a tanulás társadalmi összefüggései »a felnőttek tanulásfelfogása »a felnőttkori tanulás motivációi »a döntéshozók a tanulás különböző formáiról »nemzeti szintű szakpolitikai fejlesztések a nemzetközi színtér alapján További vállalások: felnőttképzési ellátók, szakemberek megkeresése 2009.

3

4 Országos felmérés régiós elveken – regionális team - Az MNT társadalmi beágyazottsága (mélytársadalmi kapcsolat) - Megyei felmérők felkészítése (képzés)– munkaeszközök véglegesítése - Felmérés, interjúk készítése - Minta kiválasztása = a tanulás minden formájában résztvevők köre - 3 hónap, 2030 interjú, 100/megye, 60 egyéni, 40 fókuszcsoport - Közös kiértékelés - A kérdőívek feldolgozása - Az adatok elemzése, tanulmány megírása (3 hónap)

5 A felnőttkori nem-formális és informális tanulás elismerésének előtérbe kerülése Európában és Magyarországon 2.1. Az Európai Unió és tagországai kutatási, fejlesztési törekvései, eredményei, tapasztalatai 2.1.2. Kulcsfontosságú kutatási eredmények 2.1.3. Az egyén szükségletei az előtérben 2.1.4. Mi a közszféra közreműködésének, részvételének oka? 2.1.5. Megközelítésmódok – a felülről lefelé építkező megközelítések 2.1.6. Alulról felfelé építkező megközelítések 2.1.7. A partnerség 2.1.8. Országos szintű jogszabály-alkotási törekvések, kezdeményezések 2.1.9. Az országos képesítési jegyzékek 2.1.10. INFTE országos irodák, hivatalok 2.1.11. Az INFTE és a különböző oktatási szektorok 2.1.12. Alkalmazott INFTE módszerek 2.1.13. A deklaratív (önértékelés) módszer 2.1.14. A portfolió módszer 2.1.15. Az elismerés társadalmi haszna 2.1.16. Az akadályok számbavétele 2.1.17 Sikertényezők 2.1. 18. A harmadik szektor és a nem-formális tanulás értékelése és elismerése 2.1.19. Önértékelési módszerek a civil szektorban 2.1.20. Néhány nemzetközi INFTE projekt

6

7 A nem-formális és informális tanulás elismerésének haszna -A források hatékonyabb hasznosítása -Hátrányos társadalmi csoportok integrálása -Hatékonyabb hozzáférés az oktatáshoz -Demográfiai előny: bevándorlók, idősek -Technológiai aspektus: a formális oktatás nem tudja követni az ICT fejlődés gyorsaságát - Hozzájárulás az EU fejlesztési politikájához

8

9 A nem-formális és informális tanulás elismerésének fő módszerei -Tesztek és vizsgák -A deklaratív, önértékelési módszer -A portfolió módszer -A megfigyelés

10 A közszféra érdekei -Mobilitás az oktatás és munkaerőpiac között -Hatékonyság növelése az oktatásban -Egyenlő esélyek megteremtése -A hátrányos helyzetűek segítése -Az élethosszig tartó tanulás elősegítése -A különböző gazdasági szektorok kinyilváníthatják szükségleteiket - Más európai országokkal megvalósuló koherencia

11 Akadályok az INFTE területén -Az igények és a források ellentmondása -Hiányzik a megfelelően képzett szakember gárda -Az egyes képzési területek különbözőségei -Az együttműködés hiánya -Eljárási korlátok -Az információkhoz való hozzáférhetőség -Személyes korlátok -A nemek és az INFTE

12 Sikertényezők az INFTE területén -Partnerség és konzultációs mechanizmus -Jogszabályi keretek -Nemzeti szintű információs kampány -Világos referencia keretek megteremtése -Minőségbiztosítás, monitoring

13 A társadalmi tényezők Demográfiai jellemzők (nem, életkor) Iskolai előélet (végzettség, szakképzettség) Hely a munka világában (foglalkozási – és életpálya, munkanélküliség) Családi életkörülmények (jövedelem, beruházás) Jelenlegi lakóhely típusa (község, város, megyeszékhely)

14

15 Javaslatok a legfontosabb teendőkre Intézményrendszerünk súlyos elmaradottságban szenved Retorika helyett a megvalósítás konkrét szabályozórendszerére van szükség Jelentős és átfogó, központi kutatási-fejlesztési programot kell megvalósítani A műhelyek szakmai és tudományos versenye és együttműködése A felnőttképzési szakemberek felkészítésére van szükség e szolgáltatás és munkakör ellátásában Publikációs program, nemzetközi együttműködés Az oktatás, képzés, nevelés, művelődés valamennyi szektora és szintje kell összefogjon és országosan koordinált program kell

16 A kutatási konferencia előadás anyagai: Köszöntő A kutatási program rövid bemutatása Az európai országok eredményei és tapasztalatai – Dr. Szigeti Tóth János Törekvések és eredmények Magyarországon Dr. Szigeti Tóth János A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei - Turóczyné Dr Veszteg Rozália A társadalmi tényezők hatása a tanulásra – Dr. Kárpáti Zoltán A felnőttek tanulás felfogása – Dr. Tókos Katalin A felnőttkori tanulás motivációi - Turóczyné Dr Veszteg Rozália Kutatás a felnőttkori tanulás inditékairól és akadályairól Dr. Szigeti Tóth János A kutatás tanulmánykötetének bemutatása – Dr. Németh Balázs The diverse ways of learning (English summary) A Pázmány Egyetem esztergomi diákjainak beszámolója a konferenciáról

17 További információk: A kutatás előadásai: http://www.nepfoiskola.hu/MNT_hu/hogyan_tanulunk.html Magyar Népfőiskolai Társaság www.nepfoiskola.hu Európai Felnőttképzési Szövetség Közép-Kelet Európai Irodája http://www.nepfoiskola.hu/eaea/index.html Európai Felnőttképzési Szövetség www.eaea.org Sz. Tóth János PhD e-mail: mnt@nepfoiskola.hu MNT, 1077 Budapest Wesselényi u. 13 II/5 Tel.: +36 1 411 14 59 Fax: +36 1 411 14 60

18


Letölteni ppt "A tanulás sokfélesége Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól © Szigeti Tóth János Magyar Népfőiskolai Társaság 2009."

Hasonló előadás


Google Hirdetések