Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában."— Előadás másolata:

1 A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Füzi Anita, Gombos Szandra, Tóth Tamás május 4.

2 220 Belső növekedési korlátok Új felvevőpiacok Globális vállalati rendszerek Outsourcing Globális tőkeáramlás Általános versenyképességi mutatók Adott keresztmetszet, jövőbeli kilátások Járműipari telepítések

3 320 Tőkeáramlás Beáramlás (millió USD)Állomány (2010) (millió USD)GDP % Ausztria Bulgária ,3 Csehország ,3 Horvátország ,9 Lengyelország ,6 Magyarország ,1 Németország ,5 Románia ,9 Szlovákia ,8 Szlovénia ,6 Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Direkt külföldi tőkebeáramlás Foreign direct investment (FDI) stock and flow

4 420 Humán tényezők felértékelődése Tacit tudás, innováció, mint versenyelőny forrás K+F aktivitás fokozódása, innovatív régiók térnyerése Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Infrastruktúra Beszállítói hálózatok Munkaerőpiac Adórendszer Telepítési indikátorok

5 520 Járműipari tradíciók 1990 előtt után Csehország Tedom, Tatra, Avia Ashok Leyland Motors, Skoda Fiat, Volkswagen AG, SOR Toyota Peugeot Citroen, Hyundai LengyelországFiat, (FSO) Solaris, Opel-GM, Volkswagen, MAN, Scania, Volvo Toyota Magyarország(MÁVAG), Rába, (Ikarusz)Suzuki, Audi, GMMercedes-Benz Románia Dacia-Renault, ARO, (MARTA, Citroen) (Daewoo)Ford Szlovákia-Volkswagen PSA Peugeot-Citroen, Hyundai-Kia SzlovéniaRenault-- Forrás: Saját szerkesztés. Járműipari telepítések a KKE térségben

6 620 Általános vállalkozási légkör Vállalatalapítási folyamat Szakszervezetek alkuereje Gazdasági bűnözés jelenléte Korrupció Fehérgalléros bűnözés Kormányzati támogatások Adókedvezmények, dotációk Gazdasági környezet

7 720 Gazdasági környezet Vállalkozási hajlandóság mérése Vállalakozásbarát környezet rangsor (2011) Regisztrált vállalatalapítások száma (2009) Ausztria Bulgária Csehország Horvátország Lengyelország Magyarország Németország Románia Szlovákia Szlovénia Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés.

8 820 Gazdasági környezet Korrupció jelenléte Forrás: Transparency International (2011) alapján saját szerkesztés. OrszágHelyezésIndex Ausztria157,9 Bulgária733,6 Csehország534,6 Horvátország624,1 Lengyelország415,3 Magyarország504,7 Németország157,9 Románia693,7 Szlovákia594,3 Szlovénia276,4

9 920 Mennyiség, minőség Sűrűség, állapot Alternatív lehetőségek Beruházási potenciál Autópályák, gyorsforgalmi utak Vasúthálózat Vízi elérhetőség, kikötők Légi elérhetőség, repterek Infrastruktúra

10 1020 Infrastruktúra Közúti és vasúti úthálózat Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Autópályahálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Vasúthálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Ausztria20,770 Bulgária3,937 Csehország9,3122 Horvátország20,149 Lengyelország2,762 Magyarország13,779 Németország35,9106 Románia1,445 Szlovákia8,573 Szlovénia38,661

11 1120 Munkaerőpiac Kékgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat, World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Havi minimálbér (€) Minimálbér aránya az átlagbérhez Minimálbér a hozzáadott érték arányában Bulgária12340,4%22% Csehország31935,0%21% Horvátország38137,8%32% Lengyelország34935,7%27% Magyarország28138,8%25% Románia15730,5%24% Szlovákia31733,5%23% Szlovénia74843,5%37%

12 1220 Munkaerőpiac Fehérgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Diplomát szerzettek száma Diplomát szerzettek aránya a teljes lakosságban Reál területen diplomát szerzettek aránya Oktatási kiadás a GDP %-ában (2008) Ausztria ,62%26%5,5% Bulgária ,76%25%4,6% Csehország ,92%26%4,1% Horvátország ,72%24%4,3% Lengyelország ,51%21%5,1% Magyarország ,68%20%5,1% Németország ,57%30%4,6% Románia ,45%22%n/a Szlovákia ,39%23%3,6% Szlovénia ,88%25%5,2%

13 1320 Átláthatóság, stabilitás Hosszútávú kiszámíthatóság Korrelációs kapcsolat nem kimutatható a beáramló tőke nagyságával Állami, önkormányzati támogatások Egyedi adókedvezmények Devizakitettségek kiküszöbölése Adórendszer

14 1420 Adórendszer Vállalati adóterhelés Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Profit adók Munkára rakódó terhek Egyéb adókÖsszes adó Ausztria15,0%34,8%3,4%53,1% Bulgária4,9%19,2%4,1%28,1% Csehország7,5%38,4%3,2%49,1% Horvátország11,5%19,4%1,5%32,3% Lengyelország17,4%23,6%2,6%43,6% Magyarország14,8%34,1%3,5%52,4% Németország19,0%21,8%5,9%46,7% Románia10,4%31,8%2,2%44,4% Szlovákia7,2%39,6%2,0%48,8% Szlovénia14,1%18,2%2,4%34,7%

15 1520 Beszállítói hálózatok Minőségügyi megfelelés a KKE térségben Forrás: World Bank (2009) alapján saját szerkesztés. ISO minősített vállalatok aránya (%) Bulgária19,9 Csehország43,5 Horvátország16,5 Lengyelország17,3 Magyarország39,4 Románia26,1 Szlovákia28,6 Szlovénia28,0

16 1620 Beszállítói hálózatok Regionális K+F aktivitás Forrás: World Bank (2008) alapján saját szerkesztés. K+F ráfordítás (GDP %) Kutatók száma (1 millió lakosra) Ausztria2, Bulgária0, Csehország1, Horvátország0, Lengyelország0, Magyarország0, Németország2, Románia0,59908 Szlovákia0, Szlovénia1,

17 1720 Versenyképesség Versenyképességi rangsor Forrás: Saját szerkesztés (2012). Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Adórendszer Munkaerő- piac Infrastruktúra Beszállítói hálózat Összesen Németország Ausztria Csehország Lengyelország Magyarország Szlovénia Szlovákia Románia Bulgária Horvátország

18 1820 A kialakított versenyképességi modell egybevág a valós tőkeáramlási folyamatokkal Az adórendszer puhítása nem ellensúlyozza az instabil gazdasági környezetet Járműipari tradíciók nagyban befolyásolják a jövőbeli telepítéseket Keleti áramlás folyamata a jövőben is megállíthatatlan, súlypont a BRIC országokra tevődhet át Következtetések

19 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában."

Hasonló előadás


Google Hirdetések