Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Erős gazdaság – erős kamara Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Erős gazdaság – erős kamara Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."— Előadás másolata:

1 Erős gazdaság – erős kamara Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

2 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara2

3 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara3

4 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara4

5 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara5

6 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara6

7 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara7

8 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara8

9 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara9

10 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara10

11 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara11

12 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara12

13 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara13

14 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara14

15 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara15

16 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara16

17 Németországi helyzet és várakozások A német gazdaság néhány ágazata túljutott a hullámvölgyön A német gazdaság néhány ágazata túljutott a hullámvölgyön Egyértelműen pozitív: vegyipar, fémgyártás és feldolgozás Egyértelműen pozitív: vegyipar, fémgyártás és feldolgozás Elkerülte a válság: kiskereskedelem, „egészséggazdaság”, energia-termelés, élelmiszer-feldolgozóipar Elkerülte a válság: kiskereskedelem, „egészséggazdaság”, energia-termelés, élelmiszer-feldolgozóipar Nem növekszik még: gépipar, haszon- és légi-járműgyártás Nem növekszik még: gépipar, haszon- és légi-járműgyártás 2009: -4,8% GDP (szemben a várt -6%-kal) 2009: -4,8% GDP (szemben a várt -6%-kal) 2010: 2 % GDP növekedés (szemben a korábban tervezet 1 %-kal) 2010: 2 % GDP növekedés (szemben a korábban tervezet 1 %-kal) Foglalkoztatás mindössze 0,2 %-kal csökkent > a belső fogyasztás nem csökkent > a válság alapvetően csak az iparra korlátozódott Foglalkoztatás mindössze 0,2 %-kal csökkent > a belső fogyasztás nem csökkent > a válság alapvetően csak az iparra korlátozódott Legkevésbé a hazai piacra termelő, 20 – 200 főt foglalkoztató cégek helyzete romlott Legkevésbé a hazai piacra termelő, 20 – 200 főt foglalkoztató cégek helyzete romlott Munkanélküliségi ráta 8 %-ról 9,4 %-ra nő 2010-ben Munkanélküliségi ráta 8 %-ról 9,4 %-ra nő 2010-ben Beruházások nem nőnek, az építőipar helyzete rossz Beruházások nem nőnek, az építőipar helyzete rossz Finanszírozási nehézségek nehezítik a gazdaság működését Finanszírozási nehézségek nehezítik a gazdaság működését A válságon Németország még nem jutott túl! A válságon Németország még nem jutott túl! Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara17

18 V vagy W? Raktárra vagy végfogyasztóhoz kerül a termelés? Raktárra vagy végfogyasztóhoz kerül a termelés? Tartósan fenntartható a költségvetési egyensúly? Tartósan fenntartható a költségvetési egyensúly? A bevételek a tervek szerint alakulnak? A bevételek a tervek szerint alakulnak? Át tudjuk alakítani a rosszul működő struktúrákat? Át tudjuk alakítani a rosszul működő struktúrákat? Tudunk hatni arra, hogy egészséges legyen a gazdaságszerkezet? Tudunk hatni arra, hogy egészséges legyen a gazdaságszerkezet? Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara18

19 Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján az EU-27 százalékában 2006-ban és 2008-ban

20 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara20 Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH)

21 Konvergencia helyett divergencia – Miért alakult így? A „konvergencia”- program A „konvergencia”- program Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Átgondolt gazdaságpolitika hiánya Átgondolt gazdaságpolitika hiánya A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból Érdemi párbeszéd hiánya Érdemi párbeszéd hiánya Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Európai Uniós források hibás felhasználása Európai Uniós források hibás felhasználása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara21

22 A mostani pálya fő veszélye: Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Egyoldalú egyensúlyi törekvés Egyoldalú egyensúlyi törekvés Mindent a válságra fogunk Mindent a válságra fogunk Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására Rövid távon pangást, középtávon újabb szerkezeti feszültségeket, újabb belső válságot alapozunk meg. Rövid távon pangást, középtávon újabb szerkezeti feszültségeket, újabb belső válságot alapozunk meg Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara22

23 A Bajnai kormány ígéretei beiktatáskor A költségvetési egyensúly fenntartása A gazdaság dinamizálása EU-s források átcsoportosítása 1800 Milliárdos építőipari csomag 1400 Milliárdos gazdaságélénkítő csomag Az ország iránti bizalom helyreállítása A teljesülés: Oszkó Péter kész csomaggal érkezett, egyenlőre sikeres Továbbra is lassuló gazdaság 111 Milliárdról döntés a GOP- ra, 2 – 3 évre széthúzva > éves szinten a GDP 1 – 2 ezreléke Több évre széthúzva, késik, érdemben nem látszik. Több évre széthúzva, érdemben nem látszik, tele virtuális elemmel. Jelentős eredmények, de a környezetünkhöz képest továbbra is kiemelkedően drága a finanszírozás Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara23

24 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara24

25 A 2007 – 2013 közötti időszakban ~ milliárdot költhetünk el az Új Magyarország Fejlesztési Tervben A 2007 – 2013 közötti időszakban ~ milliárdot költhetünk el az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Ebből közvetlen gazdaságfejlesztésre (GOP + ROP) mintegy 14 – 15 % fordítódik Ebből közvetlen gazdaságfejlesztésre (GOP + ROP) mintegy 14 – 15 % fordítódik 15 operatív program keretében 30 ezer pályázó milliárd forint támogatási igényt nyújtott be amelyből megítéltek milliárdot 15 operatív program keretében 30 ezer pályázó milliárd forint támogatási igényt nyújtott be amelyből megítéltek milliárdot Az igények 1/3-a Közlekedési Operatív Program, a tényleges megítéltek 41 %-a (Betonba öntjük a pénzt…) Az igények 1/3-a Közlekedési Operatív Program, a tényleges megítéltek 41 %-a (Betonba öntjük a pénzt…) Gazdaságfejlesztési Operatív Program: 13 % Gazdaságfejlesztési Operatív Program: 13 % Az UMFT forrásainak eddig 4 %-a került kifizetésre Az UMFT forrásainak eddig 4 %-a került kifizetésre 2010-es kifizetési terv: 590 Milliárd forint (ha a 7 éves ciklus 1/7-e lenne a cél, úgy ~ 1200 Milliárdot kellene megcéloznunk…) 2010-es kifizetési terv: 590 Milliárd forint (ha a 7 éves ciklus 1/7-e lenne a cél, úgy ~ 1200 Milliárdot kellene megcéloznunk…) Vigyázat! Az agrárcélú kifizetések gyakorta összemosódnak az ÚMFT forrásokkal! Vigyázat! Az agrárcélú kifizetések gyakorta összemosódnak az ÚMFT forrásokkal! Legalább annyit fordítsunk közvetlen vállalkozásfejlesztésre, amennyit az NFT I. >>> 24,5 %! Még átcsoportosíthatunk! Legalább annyit fordítsunk közvetlen vállalkozásfejlesztésre, amennyit az NFT I. >>> 24,5 %! Még átcsoportosíthatunk! Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara25

26 A versenyképességet rongáló legfontosabb tényezők a gazdaságban Magas élőmunka terhek Magas élőmunka terhek Magas alapkamat Magas alapkamat Forráshiány és forrás drágaság Forráshiány és forrás drágaság Beruházások csökkenése Beruházások csökkenése Lánctartozás felerősödése Lánctartozás felerősödése A forint felértékelődése 2001 – 2008 között A forint felértékelődése 2001 – 2008 között Magas energiaárak Magas energiaárak Torz gazdasági struktúra Torz gazdasági struktúra Duális gazdaság, multik túlsúlya Duális gazdaság, multik túlsúlya Magas, esetenként felesleges adminisztrációs terhek, bürokrácia Magas, esetenként felesleges adminisztrációs terhek, bürokrácia Növekvő korrupció Növekvő korrupció Közbeszerzési anomáliák Közbeszerzési anomáliák Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara26

27 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara27

28 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara28

29 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara29

30 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara30

31 A cégek adminisztrációs terhei EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % Magyarországon: 6,7 % Magyarországon: 6,7 % EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái „Az íróasztal mindig talál magának munkát ” Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara31

32 Korrupció – a Transparency International szerint Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott Összehasonlításul: Összehasonlításul: Románia: 70. Románia: 70. Ausztria: 12. Ausztria: 12. Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal) A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara32

33 Ipar-strukturális torzulások – túlzott kitettség a globális konjunktúrának Egy – egy gépipari termelési fázisra települt a gazdaság és az export Egy – egy gépipari termelési fázisra települt a gazdaság és az export Felére esett vissza a könnyű-ipar Felére esett vissza a könnyű-ipar Zsugorodásnak indult az élelmiszeripar Zsugorodásnak indult az élelmiszeripar Visszaestek az energiaigényes szakágazatok – már a vegyipar is érzékeli ezt Visszaestek az energiaigényes szakágazatok – már a vegyipar is érzékeli ezt Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara33

34 Munkahelymegtartó támogatások Munkanélküliségi ráta 10,4 % Munkanélküliségi ráta 10,4 % A foglalkoztatottak száma 2009 január – júliusban 4,1 %-kal volt alacsonyabb, mint az előző évben A foglalkoztatottak száma 2009 január – júliusban 4,1 %-kal volt alacsonyabb, mint az előző évben A versenyszférában - 6,5 % A versenyszférában - 6,5 % Feldolgozó ipar: - 11,3 % Feldolgozó ipar: - 11,3 % Építőipar: -9,5 % Építőipar: -9,5 % Vendéglátás: - 6,8 % Vendéglátás: - 6,8 % Állami – önkormányzati szféra: +1,8 % Állami – önkormányzati szféra: +1,8 % A kormányzat ráfordítása ~ 110 – 120 Milliárd (fele a korábban is meglévő programok, másik fele a válság miatt elindított) A kormányzat ráfordítása ~ 110 – 120 Milliárd (fele a korábban is meglévő programok, másik fele a válság miatt elindított) 18 ezer fővel több közmunkás (Út a munkához program) 18 ezer fővel több közmunkás (Út a munkához program) Lassú döntéshozatal – felfüggesztett pályázatok – átláthatatlan, gyenge hatékonyságú támogatási rendszer > Vállalkozói elégedetlenség Lassú döntéshozatal – felfüggesztett pályázatok – átláthatatlan, gyenge hatékonyságú támogatási rendszer > Vállalkozói elégedetlenség Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara34

35 A vállalkozói terhek alakulása: A TB járulék csökkentése mintegy 300 milliárd forintos élőmunka-teher csökkentést jelent A TB járulék csökkentése mintegy 300 milliárd forintos élőmunka-teher csökkentést jelent A külön juttatások adókötelezettsége ezt várhatóan felemészti A külön juttatások adókötelezettsége ezt várhatóan felemészti Nehezen értelmezhető a szakma szerinti átlagbér intézménye – további 50 – 100 milliárd tehernövekedést jelenthet Nehezen értelmezhető a szakma szerinti átlagbér intézménye – további 50 – 100 milliárd tehernövekedést jelenthet Az MKIK számításai szerint a vállalkozói terhek nem csökkennek érdemben, sőt enyhén nőnek Az MKIK számításai szerint a vállalkozói terhek nem csökkennek érdemben, sőt enyhén nőnek Egyre többet fizetünk s egyre kevesebb értelmét látjuk! Egyre többet fizetünk s egyre kevesebb értelmét látjuk! De! A legfontosabb a kereslet hiány mind belföldön, mind külföldön. De! A legfontosabb a kereslet hiány mind belföldön, mind külföldön Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara35

36 A növekedés motorjai: K étharmada export – nincs a piacokra ráhatásunk K étharmada export – nincs a piacokra ráhatásunk E gyharmada belső fogyasztás – várhatóan meredekebben csökken, mint a jövedelmek E gyharmada belső fogyasztás – várhatóan meredekebben csökken, mint a jövedelmek 6,7 %-os GDP visszaesés esetén a vállalati szférában 8,5 %-os lesz a zuhanás 6,7 %-os GDP visszaesés esetén a vállalati szférában 8,5 %-os lesz a zuhanás 2009 – 2010-ben a vállalkozások jövedelempozíciója a keresletszűkülés miatt 1200 milliárddal romlik 2009 – 2010-ben a vállalkozások jövedelempozíciója a keresletszűkülés miatt 1200 milliárddal romlik Az akkumulációs készség szűkülése hosszú távú károkat okoz Az akkumulációs készség szűkülése hosszú távú károkat okoz Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara36

37 A belső piac bővítésének lehetséges eszközei: Energiaszektor: Energiaszektor: Megújuló energiák komplex programja Megújuló energiák komplex programja Paks bővítése Paks bővítése Környezetvédelem, vízgazdálkodás Környezetvédelem, vízgazdálkodás Infrastruktúrafejlesztés Infrastruktúrafejlesztés Gyógyászat, gyógyszeripar Gyógyászat, gyógyszeripar Infó-kommunikáció, IT Infó-kommunikáció, IT Rekreáció, gyógyászat Rekreáció, gyógyászat Turizmus Turizmus Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Szelektív élelmiszeripar és biotechnológia Szelektív élelmiszeripar és biotechnológia Modern „háztáji” Modern „háztáji” Közmunka Közmunka Szakképzés, képzés Szakképzés, képzés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara37

38 Mérleg: Az egyensúlyteremtés elengedhetetlen Az egyensúlyteremtés elengedhetetlen Növekedés nélkül nincs kitörés Növekedés nélkül nincs kitörés A kormányzat elsődlegesen az egyensúlyteremtésre koncentrál A kormányzat elsődlegesen az egyensúlyteremtésre koncentrál Az egyensúlyteremtés rövid távon működik, de a mostani eszközökkel már középtávon sem fenntartható Az egyensúlyteremtés rövid távon működik, de a mostani eszközökkel már középtávon sem fenntartható A közteher átrendezés iránya helyes, folytatandó A közteher átrendezés iránya helyes, folytatandó Dolgozni továbbra sem érdemes Dolgozni továbbra sem érdemes A strukturális reformok – kevés kivétellel - elmaradtak A strukturális reformok – kevés kivétellel - elmaradtak Nincsenek érdemi gazdaságélénkítő intézkedések Nincsenek érdemi gazdaságélénkítő intézkedések Elengedhetetlen a gazdaságpolitikai irányváltás, a múlt tévedéseinek kiigazítása Elengedhetetlen a gazdaságpolitikai irányváltás, a múlt tévedéseinek kiigazítása Lecsúszásunk egyenlőre megállt Lecsúszásunk egyenlőre megállt Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara38

39 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara39

40 Következtetés: Elengedhetetlen a gazdaságfilozófiai váltás, a saját érdekek védelme, a gazdaság újjászervezése Elengedhetetlen a gazdaságfilozófiai váltás, a saját érdekek védelme, a gazdaság újjászervezése E munkában a kamarára is komoly szerep vár: Kamara 3.0 E munkában a kamarára is komoly szerep vár: Kamara 3.0 Kontinentális kamarai modell kell teljes körű regisztrációval Kontinentális kamarai modell kell teljes körű regisztrációval Szerepvállalás legfontosabb felületei: Szerepvállalás legfontosabb felületei: Bürokrácia-csökkentés, Bürokrácia-csökkentés, közteher-átrendezés közteher-átrendezés Foglalkoztatás-bővítés, Foglalkoztatás-bővítés, Szakképzés – felnőttképzés – felsőoktatás Szakképzés – felnőttképzés – felsőoktatás Tőke- és kereskedelmi kapcsolatok szervezése Tőke- és kereskedelmi kapcsolatok szervezése EU forrásos célok és pályázatok újragondolása EU forrásos célok és pályázatok újragondolása JEREMIE JEREMIE Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara40

41


Letölteni ppt "Erős gazdaság – erős kamara Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."

Hasonló előadás


Google Hirdetések