Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó. A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó. A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika."— Előadás másolata:

1 Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó

2 A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika Tantárgy-pedagógia

3 A diákok által beadandó anyagok (Hospitálási napló) Tanórai megfigyelések jegyzőkönyve Tanmenetek Óravázlatok Egy tanuló jellemrajza (magyarul és ukránul) Egy osztályfőnöki óra jegyzőkönyve Levezetett iskolai rendezvény forgatókönyve

4 A tanmenet tervezése Óra- szám DátumTémaA téma megértéséhez szükséges előzetes ismeretek Szükséges eszközök A téma alkalmazásána k lehetőségei más tárgyak tanulása esetén, gyakorlati haszna (tantárgyak közötti kapcsolat Negatív számok Koordináta egyenes, természetes számok fogalma Vonalzó, táblázat Történelem – időszámítás Földrajz – hőmérséklet, tengerszint stb.

5 Osztály.Osztálylétszám Tantárgy Az óra témája Az óra témája ukránul A témához kapcsolódó szószedet Az óra célja (oktatói, fejlesztési, nevelői) Az óra levezetéséhez szükséges eszközök Az óra típusa Az óra menete I.Szervezés II.Számonkérés I.A házi feladat mennyiségi és minőségi ellenőrzése, feleltetés valamilyen formában II.Általános feleltetés, az előző órán tanultak ismétlése III.Aktualizálás IV.Az óra témájának ismertetése (a Célok közül közölni azokat, amelyek a tanulókra vonatkoznak) V.Az új anyag magyarázata VI.Begyakorlás VII.Az új anyag önálló feldolgozása VIII.A tanulók munkájának értékelése IX.Az óra összefoglalása X.A házi feladat kijelölése és megbeszélése XI.Óravégi feladatok Óravázlat

6 Tanórai megfigyelések (Hospitálások) Jegyzőkönyvek Szempontok szerint strukturált megfigyelések Technikai eszközökkel strukturált megfigyelések

7 A tanórai megfigyelések jegyzőkönyve 1.Iskola 2.Osztály 3.A tanterem (komfort, hőmérséklet, higiéniai feltételek, berendezése, esztétikuma stb ) 4.Létszám 5.Jelenlévők száma 6.A pedagógus neve 7.A pedagógus végzettsége, szakmai éveinek száma 8. Az óra témája 9.Az óra célja 10.A tanórához szükséges eszközök (Mindezt az óra előtt, vagy az óra után is meg lehet érdeklődni) Az óra tükreMegjegyzések A továbbiakban erre az oldalra írjuk mindazt ami az órán történik, amit a táblára írnak, azok nevét, akik felelnek, felszólítanak, bevonnak a munkába stb. Erre a térfélre azok az azonnali reakciók kerülnek feljegyzésre, amit az adott óra pillanatában az óra eseményeiről gondolok Pl. ez szép volt Már megint Őt felelteted? Hiba van a táblán, nem vette észre Biztos így mondjuk stb. Következtetések és javaslatok: Pontokban összefoglaljuk az általános következtetéseket az óra alapján Pl. 1. Az órán a pedagógusok az általa kitűzött célokat megvalósította stb.

8 Paul Roerdesz, 1995 A tanóra időbeosztás 1-10 perc – bevezetés, rövid beszélgetés, lazító és koncentrációs gyakorlat, leltározás, hol tartunk a tananyagban per – differenciált oktatás ( sok kiscsoportos tevékenység, egyéni munka) 2-3 perc – lazítás és koncentráció perc differenciált oktatás ( egyének tanítása, frontális oktatás) 1-3 perc – összefoglalás, házi feladat, dicséret a végzett munkáért, bátorítás

9 Óratípusok Kombinált Új ismeretet feldolgozó Gyakorló Rendszerező Ellenőrző Szeminárium Előadás (Lekció)

10 A kombinált óra szerkezet Szervezés Számonkérés (a házi feladat minőségi és mennyiségi ellenőrzése, feleltetés, általános feleltetés, ismétlés) Célkitűzés, motiváció Az j anyag feldolgozása Megszilárdítás (elsődleges rögzítés) Az új ismeretek alkalmazása Az óra összefoglalása Házi feladat kijelölése

11 Új ismeretet feldolgozó Szervezés Számonkérés (a házi feladat minőségi és mennyiségi ellenőrzése, feleltetés, általános feleltetés, ismétlés) Célkitűzés (Az óra tárgyának és céljának megjelölése) Új ismeretek átadása, az anyag feldolgozása Az óra összefoglalása, rögzítés (megszilárdítás) Gyakorlati alkalmazás Házi feladat kijelölése

12 Ismereteket alkalmazó, gyakorló óra Szervezés Számonkérés (a házi feladat minőségi és mennyiségi ellenőrzése) Célkitűzés, motiválás Az elméleti ismeretek átismétlése Próbagyakorlatok Gyakorló feladatok megoldása Az elvégzett munka ellenőrzése és értékelése Az óra összefoglalása Házi feladat ismertetése

13 Ismereteket megszilárdító óra (ismétlő, rendszerező, összefoglaló) Szervezés Számonkérés (a házi feladat minőségi és mennyiségi ellenőrzése, feleltetés) Célkitűzés, motiváció Az ismétlés, rendszerezés megvalósítása különféle módszerrel A témakör rendszerezése és annak alkalmazását segítő összefoglaló feladatok végzése Az óra tanári összefoglalása, értékelés Házi feladat kijelölése

14 Ellenőrző óra Szervezés Az óra tárgyának megnevezése, célkitűzés Az ellenőrzés formájának és feladatainak ismertetése, a feltételek meghatározása, a feladatok elvégzése A házi feladat kijelölése

15 Szeminárium Lényege a megbeszélés Minden diák felkészül egy témakörből, amit megbeszélnek

16 Előadás ( Lekció) A tanár a teljes tanóra alatt egy átfogó témát kifejt

17 Óraelemzés szempontjai Scserbany szerint (ukrajnai minta) Az órával kapcsolatos alapinformációk Az óra típusa és szerkezete Az óra tartalma Módszerek és eljárások a tanórán A tanulók viselkedése a tanórán A pedagógus viselkedése az órán Következtetések és javaslatok

18 Általános szempontok az óraelemzéshez (magyarországi minta) I. Célok, feladatok és megvalósulásuk 2. A tanítási óra tartalma, szerkezet időarányai 3. A tanítás közvetlen irányítása a tanító és a tanulók személyes (interperszonális) kapcsolatában 4. A tanulás közvetett irányítása eszközök alkalmazásával 5. A tanítási óra „légköre”, hatása


Letölteni ppt "Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó. A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések