Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Gonda Zsuzsanna. Dr. Gonda Zsuzsanna előadó – 18 évet szolgáltam a MALÉV-et, végül mint Informatikai Vezető részese.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Gonda Zsuzsanna. Dr. Gonda Zsuzsanna előadó – 18 évet szolgáltam a MALÉV-et, végül mint Informatikai Vezető részese."— Előadás másolata:

1 Dr. Gonda Zsuzsanna

2 Dr. Gonda Zsuzsanna előadó – 18 évet szolgáltam a MALÉV-et, végül mint Informatikai Vezető részese és vezetője voltam sok nagy forgalmi és repülési rendszer bevezetésének 10 évet dolgoztam a világ legnagyobb repülési informatikai szolgáltatóinál külföldön és itthon (SITA, SABRE, Lufthansa Systems) könyvet írtam a repülési informatikáról alapítója voltam a BME-n a tantárgy oktatásának rendszerszervező, Masters in Computer Sciences, PhD in Organization and Management 2 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

3 Források A TANTÁRGY AJÁNLOTT IRODALMA Gonda Zsuzsanna Repülési informatika, Budapest, SZAK Kiadó ISBN , Magyar repülési informatika története feldolgozva 3 konferencián Tanulmány + 3 egyetemi konferencia prezentációi és videó felvételei (Ballai János, Gonda Zsuzsanna és más szerzők), elektronikus források: Neumann János ITF + Óbudai Egyetem feldolgozásában : majd MALÉV címszó alatt, pdf és nyíl linken továbbhaladvahttp://itf.njszt.hu/intezmeny Gábor Dénes Főiskola közreműködésével : elet/konferenciak/malev-es-magyar-polgari-repules-informatikai-tortenetehttp://www.gdf.hu/tudomanyos- elet/konferenciak/malev-es-magyar-polgari-repules-informatikai-tortenete Budapesti Műszaki Egyetemen konferencia november 24-én BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna3

4 A repülési informatika kevésbé ismert és publikált szakma Szisztematikus, akadémiai igényű és neutrálisnak tekinthető irodalom gyakorlatilag sehol nincs Vannak ugyan kézikönyvek, specifikációk, de ezeket az egyes szolgáltatók adják ki a saját termékeikről marketing stílusban Hiányzik a repülésre szakosodott közép- és felsőfokú képzés, csak néhány nagy országban szervezték meg a repülésben dolgozók a szakképzettségüket leggyakrabban a munkahelyükön szerzik meg A repülési informatika mindig mérföldekkel más polgári iparágak előtt járt, ez a különbség csak az internettel csökkent le Eredményei más iparágakat nem érdekelték Kelet és Közép Európára 1990-ig import korlátozások vonatkoztak 4 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

5 Kik a repülési informatika résztvevői ? Légitársaságok National, regional, international, domestic, hybrid, scheduled, low cost, cargo only, charter, business jets etc. Repülőterek Földi kiszolgálási ügynökök, Cargo agents, brokers Utazási ipar Airlines Passenger Reservation Systems (CRS) integrálva az utazási ügynökségek Global Distribution Systems (GDS) rendszereivel Minden itt kezdődött 1953-ban Ma is ez képezi a repülési informatika túlnyomó részét 5 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

6 Repülési informatika fő komponensei Hálózat és telekommunikáció 1990-ig speciális és kizárólagos használatú hálózatok voltak (protocols P1024B for IBM, P1024C for Unisys platform) Az X.25 csomagkapcsolt technológia jelentett az áttörést, amely a nem repülési szervezet számára is lehetővé tette a szolgáltatások nagy távolságra való eljuttatását Föld- levegő kapcsolat (digitális) a repülőgéppel Az internet már egységesen szolgál mindenkit… Hardware Jellemző a munkahelyek szabványosítása Sok speciális és drága hardware van ahsználatban (ticket /boarding pass printers, readers, self service kiosks ….) A publikus területekre helyezett hardware-t védeni kell A repülőtereken több légitársaság is közös berendezéseket használ erre kialakított megosztott platformokon a jobb helykihasználás érdekében Tudtad, hogy a repülőgép fedélzeti berendezéseit úgy is lehet tekinteni, mint a földi rendszerekhez kapcsolódó munkaállomást ? 6 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

7 Repülési informatika fő komponensei folytatás Üzenetküldés - Messaging Szabvány telex üzenetekkel kezdődött, pl. utas helyfoglalásra, repülőgépek fel- és leszállási információinak továbbítására Type B nevű üzenet kultúrát a SITA alakította ki, amelyet az ENSZ ben alapított, hogy fellendítse a világ polgári repülését A repülés rányitásnak saját üzenet szabványai és hálózatai vannak AFTN standards (=Aeronautical Fixed Telecommunications Network) Az üzenetküldés a komputeres rendszerek közötti kommunikáció eszközévé vált, tekinthetjük middleware-nek Az üzenet szabványokat e nemzetközi repülési szervezet a IATA gondozza Kisebb mértékben az Electronic Data Interchange standards (EDI, EDIFACT) is alkalmazásra került a rendszerek integrálására Ma már az üzenetek XML formában is léteznek Tudtad, hogy az t is a repülésben találták fel sokkal azelőtt, hogy ez kultúra és név elterjedt ? 7 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

8 Repülési informatika fő komponensei Applikációk, rendszerek folytatás Multi-user concept – csoportos használat Az eddig magasan legjobbnak bizonyult architektúra Felhasználó tucatjai, százai használnak egy rendszert Az ügyfél úgy érzi, csak ő használja a szolgáltatást A kommunális használat funkcionális és költség előnyei Adatbiztonság és állományok elkülönülése fontos Közepes-kis légitársaságoknak kiváló megoldás Licensz vásárlás - License Use Nagy légitársaságok használják és helyileg telepítik Ez leggyakrabban technológiai partnerekkel történik, akik az alaprendszereket szolgáltatják Bureau Nincs a felhasználónál fizikai feldolgozás, mindent a szolgáltató végez Tudtad, hogy az ASP/ SAS koncepció is a repülési informatikából ered ? 8 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

9 A repülési informatika dicső történelmének nagy pillanatai 1953: American Airlines és az IBM szövetségre léptek egy automatizált utas helyfoglalási rendszer megalkotására ennek a Semi-Automated Business Research Environment = SABRE nevet adták, cég ma is a legnagyobb szolgáltató 1960-as években létrejöttek a legnagyobb utasrendszerek: Delta (DATAS), United Airlines (Apollo), TWA (PARS) 1990: Delta, Northwest majd a TWA létrehozták Worldspant 1993: Európa is megalkotta a maga GDS-eit légitársasági érdekcsoportonként : Galileo (BA,KL,SR,AZ,OS,EI,TP), Amadeus (AF,LH,IB,SK) 9 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

10 A repülési informatika dicső történelmének nagy pillanatai SITA létrehozta a Gabriel utasrendszereket, amelyeknek 160 tagja is volt Oroszország/FÁK saját helyfoglalási kultúrát fejlesztett ki Sirena néven MALÉV 1975-ben bevezette a Gabrielt, 1978-ban a Departure Controlt, 1981-ben a Cargot, 1982-ben a Flight Planninget… A MALÉV úttörő és kiemelkedő szerepet játszott a nemzetközi repülési informatikai közösségekben ! Az internetes forradalom sok mindent megváltoztatott: Lassú migráció a hálózatok területén Megjelentek az internetes utas helyfoglalási rendszerek Csoportos portálok (Travelocity, Expedia, OPODO, Orbitz...) Átalakult az utas és a légitársaság és az utazási ügynökség kapcsolatrendszere, a repülőtéri jegykezelés folyamata Fapadosok megjelenése Új szolgáltatók törtek be Mainframe-ek mellett új technológiák jelentek meg 10 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

11 Repülési informatikai rendszerek egyik lehetséges kategorizálása Sabre példa saját termék nevekkel Other External Interfaces Aircraft Performance Slot Management Departure Control Navigational Weather HR Data Payroll Hotels Other External Interfaces Aircraft Performance Slot Management Departure Control Navigational Weather HR Data Payroll Hotels 11 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

12 Repülési informatikai rendszerek Utas rendszerek Passenger Services Passenger Reservation Inventory Internet platform, on line payments Pricing, fares Travel information Airport processing, check in, through check in Ticketing, e ticketing, fulfillment Customer loyalty, frequent flyer, customer relationship Passenger comfort, telephony on board, connectivity Yield/revenue management Revenue integrity International revenue accounting Market data, competition Management info Middleware solutions for connectivity 12 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

13 Repülési informatikai rendszerek Cargo Services Reservations, Air Waybill AWB, pricing, handling, warehouse, global/agency distribution CCS, tracking, accounting, portals Airport Services Passenger information, public boards Passenger handling – check in Interfaces with airlines Resource Management Airport Operational Database AODB Common use terminal equipment in passenger self service and office e.g., CUTE and CUSS Baggage systems (handling, sorting, reconciliation,) Tudtad-e, hogy a világ első és mai napig egyetlen globálisan igazán egységes rendszere a SITA Worldtracer, poggyászkereső rendszer ? 13 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

14 Repülési informatikai rendszerek - Operations Flight planning, navigations, watch, fuel, weather, NOTAM Load planning, control, weight and balance Aircraft movement control Air to ground digital communications also for passenger Aircraft maintenance and engineering Crew planning, legality, rosters, dispatch, track Schedule planning, management, optimization, distribution In flight services (e.g., catering) Disaster recovery ………………….. 14 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

15 A repülési informatika sajátosságai teljes körű, tökéletes szabványosítás a különböző applikációk, a hálózatok és az üzenetküldő platformok között minden dimenzióban szabvány informatikai tagolódásban, nagyobb domainekben gondolkodunk és a kapcsolódó rendszereket ezek köré fejlesztik igen nagy jelentősége van a rendszerek/portfoliók és szolgáltatók körül kialakult nemzetközi felhasználói fórumoknak. sikeresen elterjedt rendszerek hatalmas üzleti tapasztalaton és konszenzuson alapulnak a repülési informatika fél évszázadig sajátos és kizárólagos technikai platformja az évezred fordulóra átmigrált az internetre a repülési informatika mindenkor mérföldekkel az adott ország informatikai színvonala előtt járt, innovációban és gyors megvalósításban ma is jeleskedik, de ez kevésbé ismert tény 15 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

16 Ismert márkák és szolgáltatók Mainframe Technology Partners IBM, Unisys Nagy Application Technology Partners IBM, Unisys, EDS Szakosodott szolgáltatók – 1-2 rendszerre Jeppesen - flight planning PROS – revenue management Hálózati szolgáltatók ARINC /USA, SITA Neutrális ISP internet szolgáltatók Szakosodott hardware szolgáltatók Texas Instruments cargo Air Waybill printing NCR kiosks …………….. 16 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

17 Ismert márkák és szolgáltatók - példák 17 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna

18 MALÉV Boeingek 18 BME március 23. készítette dr. Gonda Zsuzsanna


Letölteni ppt "Dr. Gonda Zsuzsanna. Dr. Gonda Zsuzsanna előadó – 18 évet szolgáltam a MALÉV-et, végül mint Informatikai Vezető részese."

Hasonló előadás


Google Hirdetések