Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emberi erőforrás menedzsment 4. Előadás Tervezés, felvétel, kiválasztás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emberi erőforrás menedzsment 4. Előadás Tervezés, felvétel, kiválasztás."— Előadás másolata:

1 Emberi erőforrás menedzsment 4. Előadás Tervezés, felvétel, kiválasztás

2 Az emberi erőforrás menedzsment fő területei HasznosításFejlesztésKörnyezet Munkaerő-tervezés és kompetencia Képzés, betanítás Munka-kör elemzés, és fejlesztés Toborzás, kiválasztás, és leépítés Továbbképzés Szervezet-, és kultúra-fejlesztés Alkalmazás és beillesztés Vezetés-fejlesztés A szabály-rendszer fejlesztése Bérezés és teljesítmény-értékelés, Karrier- menedzsment Munkaügyi kapcsolatok, és munka-biztonság Konfliktus-kezelés Képessé tétel (empowerment) Munkaügyi informatika fejlesztése

3 A munkakör leírás felhasználási területei A munkaerő tervezés A munkaerő tervezés Toborzás és kiválasztás Toborzás és kiválasztás A munkaerő elemzése A munkaerő elemzése Bérpolitika, javadalmazás Bérpolitika, javadalmazás Teljesítményértékelés Teljesítményértékelés Képzés és fejlesztés Képzés és fejlesztés Utánpótlás tervezése Utánpótlás tervezése Fegyelmi vagy a panasz intézése Fegyelmi vagy a panasz intézése Munkabiztonság és balesetek elemzése Munkabiztonság és balesetek elemzése

4 A kompetencia fontossága a kiválasztásnál A vezetői kinevezések 30-50%-s elbocsátással, vagy lemondással végződik, A vezetői kinevezések 30-50%-s elbocsátással, vagy lemondással végződik, Az új szervezeti formák, és a gyorsan változó követelmények miatt egyre bonyolultabbá válik a megfelelő ember kiválasztása, Az új szervezeti formák, és a gyorsan változó követelmények miatt egyre bonyolultabbá válik a megfelelő ember kiválasztása, A korábbi munkahelyi tapasztalatok egyre kevésbé relevánsak, A korábbi munkahelyi tapasztalatok egyre kevésbé relevánsak, A legfontosabb kérdés: milyen kompetenciákra van szüksége az adott szervezetnek? A legfontosabb kérdés: milyen kompetenciákra van szüksége az adott szervezetnek? A sikeresség és a beválás azokon a kompetenciákon múlik, amelyekről az önéletrajzokból nem kaphatunk információt (rugalmasság, kultúraközi érzékenység) A sikeresség és a beválás azokon a kompetenciákon múlik, amelyekről az önéletrajzokból nem kaphatunk információt (rugalmasság, kultúraközi érzékenység)

5 A kompetenciák használata a EEM területén Kiválasztás Kiválasztás Képzési igények felmérése Képzési igények felmérése Személyzet-fejlesztés Személyzet-fejlesztés Karrier-tervezés Karrier-tervezés Teljesítmény-értékelés Teljesítmény-értékelés Kompetencián alapuló bérezés Kompetencián alapuló bérezés

6 Humán munkatársi munkakör kompetencia-profilja Befolyásolás Befolyásolás Mások fejlesztése Mások fejlesztése Mások megértése (empátia) Mások megértése (empátia) Önbizalom Önbizalom Hatékonyság orientáció Hatékonyság orientáció Szaktudás Szaktudás Ügyfél orientáció Ügyfél orientáció Csapat-munka Csapat-munka Analitikus gondolkodás Analitikus gondolkodás

7 A kompetenciák megjelenése a kiválasztásnál Recepciós Új tagot keresünk Front Office részlegünk csapatába. Az állás sikeres betöltéséhez szükséges hasonló környezetben szerzett recepciós vagy kasszás tapasztalat, vendégközpontú hozzáállás, és elkötelezettség. Munkaköri leírás: Információs szolgálat a szálloda vendégeinek részére, Információs szolgálat a szálloda vendégeinek részére, Érkeztetésben és utaztatásban való részvétel, Érkeztetésben és utaztatásban való részvétel, Transzfer szolgáltatások ügyintézése és lebonyolítása, Transzfer szolgáltatások ügyintézése és lebonyolítása, Érkező, és kimenő vendégcsomagok kezelése és nyilvántartása. Érkező, és kimenő vendégcsomagok kezelése és nyilvántartása. Elvárások, és feltételek: Legalább 2 éves szakmai tapasztalat, Legalább 2 éves szakmai tapasztalat, Önálló, pontos, megbízható és lelkiismeretes munkavégzés, Önálló, pontos, megbízható és lelkiismeretes munkavégzés, Jó együttműködő készség, Jó együttműködő készség, Vendég-centrikus magatartás Vendég-centrikus magatartás Ápolt megjelenés, Ápolt megjelenés, Angol-, és német nyelv legalább középfokú ismerete Angol-, és német nyelv legalább középfokú ismerete Jó kapcsolatteremtő készség, Jó kapcsolatteremtő készség,

8 A munkaerő tervezés = felesleg és kínálat összevetése A munkaerő felesleg esetén lehetséges teendők A munkaerő hiány esetén lehetséges teendők A felvétel „befagyasztása” (létszám-stop) Részmunka-idő növelése, és túlóra Előnyugdíj ösztönzése Előléptetések (vezetés esetén) Közös megegyezéssel történő „kiléptetés” Termelékenység növelés Munkahét csökkentés Alvállalkozói szerződések ÁtképzésÁtképzés Elbocsátás Visszahívás és üzemen belüli áthelyezés Tömeges létszámleépítés Felvétel (Személyzet-beszerzés)

9 A személyzet-beszerzés módszerei Belső módszerek Külső módszerek „Képesség-leltár” Állami munkaközvetítők Átképzés, továbbképzés Álláshirdetések Karrier-tervezés Vállalati dolgozók ajánlásai Előléptetés Magán munkaközvetítők Áthelyezés más munkakörbe Munkaerő kölcsönzés Rotáció Állásbörzék, ösztöndíjas rendszer Belső pályázat kiírása Vállalati egyesülés, felvásárlás Nyugdíjas volt dolgozó alkalmazása „Fejvadászok”

10 A toborzás meghatározása A toborzás az a folyamat, amelynek során a vállalat üzenetét eljuttatjuk mindazokhoz, akik a vállalat szempontjából érdekesek lehetnek egy adott munkakör betöltése szempontjából, a vállalat üzenetét eljuttatjuk mindazokhoz, akik a vállalat szempontjából érdekesek lehetnek egy adott munkakör betöltése szempontjából, felkeltjük érdeklődésüket, felkeltjük érdeklődésüket, felmérjük képességeiket, és alkalmasságukat, majd felmérjük képességeiket, és alkalmasságukat, majd egy alkufolyamat keretében megpróbálunk megegyezni velük. egy alkufolyamat keretében megpróbálunk megegyezni velük.

11 A kiválasztási folyamat meghatározó tényezői 1. A szervezet kiválasztási politikája (belülről, vagy kívülről) 2. Az adott munkakör jellemzői 3. A sikeres teljesítmény pontos kritériumai (és az ezt létrehozó kompetenciák) 4. A munkakör pontos specifikációja Ennek alapján határozhatók meg a kiválasztási módszerek

12 Kiválasztás és szelekció stratégiai kérdése Képezzük, fejlesszük, és gazdálkodjunk, akik megvannak Döntően kívülről vásároljuk ami kell Keveset toborozzunk kívülről, Minden szinten külsőket keressünk Komoly és részletes szelekció alapszinten Könnyen felvenni, és aki nem megfelelő attól azonnal megszabadulni

13 Toborzás „belülről” Az üresedést először vállalaton belül kell meghirdetni Az üresedést először vállalaton belül kell meghirdetni Minden pályázó a lehető leggyorsabban választ kell kapjon Minden pályázó a lehető leggyorsabban választ kell kapjon Mindenkit a lehető legszélesebben tájékoztatni kell Mindenkit a lehető legszélesebben tájékoztatni kell A munkakör betöltésének legfontosabb szempontjai: végzettség, gyakorlat, teljesítmény A munkakör betöltésének legfontosabb szempontjai: végzettség, gyakorlat, teljesítmény Minden jelöltet elfogultságtól mentsen és részletesen kell meghallgatni, Minden jelöltet elfogultságtól mentsen és részletesen kell meghallgatni, A vállalat nem alkalmaz semmiféle hátrányos megkülönböztetést, A vállalat nem alkalmaz semmiféle hátrányos megkülönböztetést, Minden tudomására jutott adatot bizalmasan kell kezelni Minden tudomására jutott adatot bizalmasan kell kezelni

14 A vállalatok fő szempontjai, amit a felvétel során vizsgálnak 1.Képesség és megfelelőség. A felvételi beszélgetésre úgy kell tekinteni, hogy ennek során bizonyítania kell majd: valóban képes minderre. 2. Hajlandóság. Előnybe kerül az, aki érzékeltetni tudja, hajlandó a munkahelyi elvárásoknak megfelelni és aki bizonyítani képes, hogy elkötelezetten akar dolgozni. 3. Irányíthatóság, csoportban történő munkára való készség. A siker fontos tényezője annak érzékeltetése, hogy képes egyedül is dolgozni, ha kell. Ugyanakkor szívesen dolgozol közösségben és képes vagy beilleszkedni a munkacsoportba. 4. Professzionális viselkedés. Megbízható, szakértelemmel rendelkező, a problémákat megoldani, a kérdéseket megválaszolni képes, önmagát kontrolláló személyiség képét mutatni: ezek azok a legfontosabb értékek, amelyeket a munkahelyek keresnek. 5. Ne “kelti”, hanem oldja meg a problémákat. Senki nem alkalmaz egy olyan embert, akiről lerí, állandóan baj van vele. Ugyanakkor szívesen foglalkoztatnak olyan embert, aki képesnek látszik megoldani a felvetődő problémákat.

15 A felvételi folyamat tipikus problémái (1) 1. Az üresedés egyeztetve volt-e a felelős vezetőkkel? 2. Van-e egy naprakész munkaköri leírás a megüresedett állásról? 3. Melyek a foglalkoztatás pontos feltételei az adott munkakörben, pl: bér, munkaórák, szabadság stb.? 4. Elkészült-e a potenciális jelölttel szemben támasztandó követelménylista? 5. Az üresedést meghirdették-e a vállalaton belül? 6. Van-e egyezetett álláshirdetés, van-e megfelelő média? 7. Tudja-e az összes jelölt, külső belső egyaránt, hogy hol kell pályázni?

16 A felvételi folyamat tipikus problémái (2) 8. Ki fog készíteni a vállalatnál egy egyeztetett listát az összes jelöltről? 9. Van-e megállapodás arról, hogy milyen formában zajlanak le az interjúk? 1o. A nem megfelelő jelölteket vagy azokat akiket várakozólistára helyeztek értesítették-e? 11. Elkészült-e az ajánlati levél, amely a vállalat ajánlatát hivatalosan is és írásban is rögzíti? 12. Elkészült-e a megfelelő visszautasító levél a sikertelen pályázóknak? 13. Számításba vettünk-e minden az ajánlati levélre érkezett választ? 14. Megvan-e a sikeres jelölt, megfelelő az elhelyezése, készült-e bevezetési terv, vagy akciók az elsô hónapok megkönnyítésére?

17 A felvétel menete és időtartama vezetői munkakörbe LÉPÉSEK A szükséges idő 1. Döntés a munkatárs felvételéről 1 hét 2. A munkaköri leírás, majd a hirdetés elkészítése 1 hét-1 hónap 3. A hirdetés/belső pályázat feladása 1 hét – 1 hónap 4. Tanácsadás/információ adás 2 hét – 1 hónap 5. Első szelekció 2 hét – 1 hónap 6. Második szelekció 2-3 hét 7. Harmadik (végső) szelekció 2 hét 8. Alku az alkalmazás feltételeiről 1 hét 9. Döntés/megegyezés 1 hét 10. Belépés 1 hét – 1 hónap

18 A kiválasztási folyamat tipikus problémái (2) Irreális követelmények, Irreális követelmények, Az átgondolt követelmények teljes hiánya, Az átgondolt követelmények teljes hiánya, Minden információt hitelesnek elfogadni, Minden információt hitelesnek elfogadni, A majdani főnök egyáltalán nem vesz részt a kiválasztásban, A majdani főnök egyáltalán nem vesz részt a kiválasztásban, Strukturálatlan interjú, Strukturálatlan interjú, Előre eldöntött kit vesznek fel, Előre eldöntött kit vesznek fel, A kiválasztási folyamat nem megfelelő adminisztrálása A kiválasztási folyamat nem megfelelő adminisztrálása Nincs megfelelő választék Nincs megfelelő választék Az érzelmi intelligencia figyelmen kívül hagyása, Az érzelmi intelligencia figyelmen kívül hagyása, Politikai (külső, vagy vállalaton belüli) nyomás. Politikai (külső, vagy vállalaton belüli) nyomás.

19 A kiválasztási folyamat fő elemzési szempontjai A teljesítmény, A teljesítmény, A magatartás, A magatartás, Kompetenciák, Kompetenciák, A tulajdonságok, és személyiség, A tulajdonságok, és személyiség, Beválás a volt munkahelyeken, Beválás a volt munkahelyeken, Miért vált? Miért vált? Milyen munkakörben dolgozott, mit csinált, és mennyit keresett? Milyen munkakörben dolgozott, mit csinált, és mennyit keresett?

20 A kiválasztás folyamatának lépései (1) 1. A munkaköri követelmények feltárása 2. A munkakör betöltéséhez kívánatos kompetenciák összeállítása 3. Pályáztatás 4. A jelölt személyek jellemzőinek feltárása  Dokumentációk vizsgálata (önéletrajz)  Interjú: élethelyzet, motivációk, tervek megismerése  Munkahelyi vélemények értékelése  Szakértői vizsgálatok (egészségügyi, pszichológiai stb.) 5. A munkakör, valamint a személyi alkalmasság, megfelelés elemzése 6. Döntés

21 A kiválasztás lépései (2) 1. A jelentkezők önéletrajzának és jelentkezési anyagának a rostálása, 2. Elkészíteni a potenciális jelöltek listáját. 3. A jelölteket interjúra hívni, 4. Lefolytatni az interjút és, ahol kell, elkészíteni a teszteket, 5. Meghozni a döntést: kiválasztani a legjobbat. 6. Megtenni neki a megfelelő ajánlatot és megállapodni vele 7.Értesíteni a sikertelen jelölteket 8. Közölni az érintett vezetőkkel a döntést.

22 A kiválasztás módszerei és eszközei Jelentkezési lap Jelentkezési lap Önéletrajz Önéletrajz Referenciák Referenciák Grafológia Grafológia Háttér-információk (vállalati dolgozók ajánlásai) Háttér-információk (vállalati dolgozók ajánlásai) Tesztek (alkalmassági, képesség, személyiség, munkaköri ismeretek) Tesztek (alkalmassági, képesség, személyiség, munkaköri ismeretek) Interjúk (strukturált, strukturálatlan, szituációs, magatartásbeli, stressz, panel) Interjúk (strukturált, strukturálatlan, szituációs, magatartásbeli, stressz, panel) Értékelő központ (Munkapróbák, menedzsment játékok, prezentációk, konfliktus-szituációk) Értékelő központ (Munkapróbák, menedzsment játékok, prezentációk, konfliktus-szituációk)

23 A kiválasztási módszerek beválási aránya Kiválasztási módszer Mennyivel jobb, mint a véletlen beválás (50%) Grafológia0% Jelentkezési lap 5-10% Interjúk10-20% Referenciák elemzése 15-25% Felügyelői megítélés 15-25% Képesség- és személyiségi tesztek 25-35% Értékelő központ 25-35% Munka gyakorlat 30-40%

24 Mi az amit a személyiségi tesztek mérni akarnak? Érzelmi stabilitás, Érzelmi stabilitás, Alkalmazkodási képesség, Alkalmazkodási képesség, Extrovertáltság Extrovertáltság Tudatosság, Tudatosság, Nyitottság (érdeklődés) Nyitottság (érdeklődés) Feladat-megoldó képesség Feladat-megoldó képesség

25 A sikeres kiválasztási folyamat Meg kell határozni a munkakör jelenlegi és jövőbeli elvárásait, Meg kell határozni a munkakör jelenlegi és jövőbeli elvárásait, Rangsorolni kell az elvárási szempontokat, Rangsorolni kell az elvárási szempontokat, Össze kell állítani a kulcs-kompetenciák listáját, és azokat matartás-formákkal meghatározni, Össze kell állítani a kulcs-kompetenciák listáját, és azokat matartás-formákkal meghatározni, Szisztematikus eljárás, és megfelelő számú jelölt az összehasonlítás érdekében, Szisztematikus eljárás, és megfelelő számú jelölt az összehasonlítás érdekében, De – még így sem lehet teljesen objektívvé tenni a kiválasztási folyamatot.

26 A kiválasztás során elemzendő és figyelembeveendő szempontok, tények: Egyenlő elbánás, egyenlő jogok biztosítása Egyenlő elbánás, egyenlő jogok biztosítása A jelölt munkahelyi múltjának elemzése A jelölt munkahelyi múltjának elemzése Tapasztalat ( szintje és fejleszthetősége) Tapasztalat ( szintje és fejleszthetősége) A fejlődési lehetőség elemzése A fejlődési lehetőség elemzése A meghirdetett munkakörbe való beilleszkedésének elemzése A meghirdetett munkakörbe való beilleszkedésének elemzése A stílus/kultúra elemzése A stílus/kultúra elemzése A szervezet kultúrájához való illeszkedése, várható beválása A szervezet kultúrájához való illeszkedése, várható beválása

27 Tanácsok kezdőknek (1) KellTilos Pontosan érkezni a beszélgetésre Rágógumizni és engedély nélkül rágyújtani Előzetesen tájékozódni a cégről Szidni előző munkahelyünket és főnökünket Tisztán, kellemesen, mértéktartóan felöltözni Túl sokat beszélni és okoskodni Pontosan közölni céljainkat Előzetes helykínálás előtt leülni Magunkkal hozni minden szükséges iratot Túl korán felvetni a fizetés kérdését Önbizalmat és érdeklődést mutatni és kérdezni Befolyásos rokonokat és barátokat emlegetni

28 Az érzelmi intelligencia elemei Önismeret, Önismeret, Önkontroll, Önkontroll, Motiváció, Motiváció, Empátia, Empátia, Szociális készségek. Szociális készségek.

29 A HR menedzser kiválasztásának mintája Név: Kiválasztási módszerek és azok értékelése Szakirányú felsőfokú képzettség Szervező készség Delegálási képesség Rangsorolási képesség 3 éves gyakorlat a HR területen Tapasztalat az iparban Jó kommunikációs készség Az üzleti angol felsőfokú ismerete Külföldi utazások Jogosítvány Egyéb ismeretek (nyelv, számítógép )

30 Általános tanácsok a személyes karrierhez Szeresd azt amit csinálsz, mert annak alapján ítélik meg mire vagy képes Szeresd azt amit csinálsz, mert annak alapján ítélik meg mire vagy képes Soha ne zárkózz el attól, hogy tanulj a munkahelyen, vagy elsajátíts vezetési készségeket Soha ne zárkózz el attól, hogy tanulj a munkahelyen, vagy elsajátíts vezetési készségeket Törekedj arra, hogy nemzetközi gyakorlatra tegyél szert Törekedj arra, hogy nemzetközi gyakorlatra tegyél szert Állandóan igyekezz a cégnek üzleteket csinálni, Állandóan igyekezz a cégnek üzleteket csinálni, Az előrelépésénél ne a pénz és a pozíció, hanem a perspektíva legyen a fontos, Az előrelépésénél ne a pénz és a pozíció, hanem a perspektíva legyen a fontos, Legyél kiváló abban, amit most csinálsz, ebben a pillanatban, ezen a héten, ebben az évben. Legyél kiváló abban, amit most csinálsz, ebben a pillanatban, ezen a héten, ebben az évben.

31 Leggyakrabban használt kiválasztási mód Kiválasztási technikák (interjú) Célja: mélységi információk gyűjtése a jelöltről Személyes kontaktus a vezető és a jelölt között Megismerés: verbális és metakommunikációs jegyekről Egyszemélyes interjú Több személyes interjú

32 Az interjú előkészítése Interjú időpontja Interjú helye Interjú tartalma Interjú lebonyolítása Jelölt bemutatkozása Jelölt kikérdezése Jelölt kérdései Információk feldolgozása Döntés Kiválasztási technikák (interjú) Kapcsolat teremtés

33 Példa a kompetencia-szótár elemeire Kommunikáció és befolyás Kommunikáció és befolyás Meghatározás: Hatékonyan viszi át a gondolatokat, és kifejezi az ötleteket, felhasználva a meghallgatási és meggyőzési készséget, hogy másokat befolyásoljon vagy megszerezze támogatásukat. Fontossága: magas/közepes/alacsony Csapatmunka: Csapatmunka: Meghatározás: Készségesen együttműködik másokkal, és olyan megoldásokra törekszik, amely a csapat minden tagjának hasznára válik, azaz részt vesz a csapat elé tűzött feladatok megvalósításában. Fontossága: magas/közepes/alacsony

34 Egy adott munkakört betöltő specifikációinak összetevői Iskolai végzettség Egyéb tudás, tapasztalat KompetenciákTulajdonságok Egyéb jellemzők

35 A vezetői munkakör kompetencia-profilja Befolyásolás Befolyásolás Hatékonyság orientáció Hatékonyság orientáció Csapat-vezetés Csapat-vezetés Analitikus gondolkodás Analitikus gondolkodás Kezdeményezés Kezdeményezés Mások fejlesztése Mások fejlesztése Önbizalom Önbizalom Irányítás és önérvényesítés (asszertivitás) Irányítás és önérvényesítés (asszertivitás) Konfliktus-kezelés Konfliktus-kezelés


Letölteni ppt "Emberi erőforrás menedzsment 4. Előadás Tervezés, felvétel, kiválasztás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések