Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor."— Előadás másolata:

1 A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor

2 Nemzetközi és hazai szakirodalmi kutatás Kőolaj import kiváltásával járó nemzetgazdasági hatások Magyarországra szabott WTT számítás Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata CNG-LNG elterjedés externáliái (2020,2025,2030.) Helyi és globális légszennyezés externália- megtakarítása Városi buszközlekedés externáliái – valós, mért értékek alapján

3 Nemzetközi és hazai szakirodalmi kutatás Világszerte ismert a közlekedésből eredő kibocsátás káros hatása a környezetre A humán-egészségügyi, epidemiológiai vizsgálatok jellemzően hiányoznak a hatásvizsgálatokból Korrelációs és regressziós számítások: szálló por koncentráció és a légúti megbetegedések aránya között nem mutatható ki igazolható kapcsolat Népegészségügyi hatás monetizálása nem lehetséges Elfogadott kárköltségek – externália számítások alapja

4 Kőolajimport kiváltásával járó nemzetgazdasági hatások Kőolaj szállítás diverzifikáltabb, mint a földgáz (csővezeték), Árak: kőolaj – világpiaci ár; földgáz – lokális ár Alacsony gázárak – elmaradnak a tőkeigényes beruházások középtávon Infrastruktúra: megfelelő kiépítettség- földgáz hálózat kapacitása többszörösére kialakítva - kihasználatlan Magyarország primer energiahordozók szerinti importfüggősége Forrás: Eurostat és Földgázszállító Zrt. Szénhidrogének: 70-90%-os sávon belül mozognak Szilárd tüzelőanyag import csökkenés- hazai lignitbányászat

5 Magyarországra szabott WTT számítás WTT (well to tank) – üzemanyagok származásának és szállítási útvonalainak összehasonlítására alkalmas életcikluselemző módszertan Működési energiafelhasználásra és ÜHG kibocsátásra fókuszál – összesen 11 CNG és LNG szcenárió (hazai kitermelés és import) Konklúziók: Legalacsonyabb fajlagos energiaigény: hazai konvencionális gáztermelésre alapozó cseppfolyósító üzem Szintézisgázos útvonalaknál a legmagasabb az energiaigény, legalacsonyabb az ÜHG kibocsátás Depónia gáz hasznosításnak egyértelműen jobbak az energiaigény mutatói, mint az importnak, ÜHG szempontjából „CO 2 nyelő”

6 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Számítás alapja: hazai járműállomány becsült nagysága, CNG-LNG(%) Helyi VOC, NOx és PM és globális légszennyezők CO 2 és CH 4 vizsgálata Gázos járművek milyen meghajtást helyettesítenek?

7 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Az externália számítás nem önmagában szolgáltat eredményt, hanem valamihez képest: azaz arra adunk a továbbiakban becslést, hogy milyen externális pénzösszegek megtakarítása várható a CNG-LNG meghajtások várt terjedése során.

8 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Helyi légszennyezők Közlekedésből- szállításból származó 1 t VOC kibocsátásának kárköltsége 1 569 EUR, 1 t NOx kibocsátásának kárköltsége 19 580 EUR, 1 t PM kibocsátásának kárköltsége 51 045 EUR.

9 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata CNG-LNG meghajtással elkerülhető helyi légszennyezési externáliák (EUR/év, diszkontálatlan értékek)

10 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Globális légszennyezés területén elérhető externália megtakarítások CO 2 - egyenértékben kifejezve 1 t CH 4 üvegházgáz potenciálja 28 tonna CO 2 -ével egyenértékű (IPCC, 2014). 1 t közlekedésből származó CO 2 kárköltsége 90 EUR. CNG-LNG meghajtással elkerülhető globális légszennyezési externáliák Magyarországon (EUR/év)

11 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata CNG-LNG meghajtással elkerülhető globális légszennyezési externáliák (EUR/év, diszkontálatlan értékek)

12 Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Bizonyított: CNG/LNG meghajtás pozitív externáliája CO 2 kapcsán Ezért az externália-megtakarítás számításon túlmenően vizsgáltuk a CO 2 kvóta bevétel alakulását Nemzetgazdasági szinten jelentős bevételt jelenthet Kvóta árak növekedni fognak közép- és hosszú távon Kedvezőtlen körülmények esetén 2020-ban 5-6 százezer Eurós, 2030-ban 2-3 millió eurós nagyságrendű, Kedvező esetben 2030-ra 15-30 millió Eurós plusz bevétellel lehet kalkulálni

13 Eddig csak elmélet… Miskolc 2016. március 29 – április 1.

14 Városi buszközlekedés externáliái – valós, mért értékek alapján, Miskolcon 75 db-os CNG buszflotta vs. 75 db EURO 4-es dízel busz (részecskeszűrővel) PAN-LNG projekt keretében KTI PEMS berendezésével menet közben folyamatosan elemezte a kibocsátott gázok összetételét és mennyiségét Mért adatok közül a CO2 és NOx szennyezők értékeivel frissítettük az elméleti számításokat – reális adatok Az amúgy sem csekély externália megtakarításoknál is nagyobb hasznokat várhatunk, ha mért adatokra és a ténylegesen kiváltott motorokra alapozzuk a számításokat.

15 Városi buszközlekedés externáliái – valós, mért értékek alapján, Miskolcon (EUR)

16 A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor


Letölteni ppt "A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések