Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kompetenciák a munkaerő-piacon Ha a kompetenciákat olyan személyes tulajdonságokként fogjuk fel, melyek elsődlegesen az oktatási rendszerben eltöltött.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kompetenciák a munkaerő-piacon Ha a kompetenciákat olyan személyes tulajdonságokként fogjuk fel, melyek elsődlegesen az oktatási rendszerben eltöltött."— Előadás másolata:

1

2 Kompetenciák a munkaerő-piacon Ha a kompetenciákat olyan személyes tulajdonságokként fogjuk fel, melyek elsődlegesen az oktatási rendszerben eltöltött idő során alakulnak ki akkor a kompetenciáknak két oldala különül el: egyiken az egyén áll, a maga munkavégző képességével (tudástőkéjével), a másikon a munkaadó, a maga elvárásaival. A két fél sikeres (azaz gazdasági hasznot hozó) találkozásának alapfeltétele az egyén megfelelő kompetencia szintje – azaz, hogy az egyén azt tudja, amit a munka során elvárnak tőle.

3 Problémaként vetődhet fel a nem formális képzésből származó kompetenciák igazolatlansága. A munkaerőpiacon zajló „tranzakciók” során ugyanis a felek a kompetenciák elvárások alapján címkézik – vagy ha úgy tetszik kódolják – egymást. Az alkuk során döntő kérdés, hogy az egyes szereplők milyen meglévő kompetenciákkal rendelkeznek, illetve hogy mekkora ráfordítással milyen további kompetenciák megszerzésére képesek. A kompetenciák láthatóvá tétele tehát elengedhetetlen alapfeltétele a munkaerőpiaci cserefolyamatok megvalósulásának. Tanulási folyamatok: Formális tanulás: szervezett és irányított kötelező tanulmányok; érettségi, diploma megszerzésével zárul Nem formális tanulás: szervezett és irányított iskolarendszerű képzésen kívül eső, tanfolyamok, szemináriumok Informális tanulás: nem rendszerszerű, kulturális szolgáltatások, politikai aktivitás ill. média hatásai következtében jutnak új ismeretekhez

4 4 KOMPETENCIA (competence) : arra való képesség, hogy az élet különböző szituációiban alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat.  Ismeretek, tudás (knowledge)  Készségek-jártasságok (skills)  Önértékelés, szociális szerepek, személyes értékek (value)  Személyiségvonások (character)  Motivációk (motivation) A kompetencia 5 összetevője:

5 5 ISMERETEK, TUDÁS (knowledge) : A tárgyi tudás; információk, amivel a személy rendelkezik. KÉSZSÉGEK, JÁRTASSÁGOK (skill) : Melyek bizonyos fizikai és szellemi feladatok teljesülésének képességét adják. Hard skillek: szakértelem, nyelvtudás; Soft skillek: műveltség, tájékozottság, kommunikáció, szociális komp., digitális komp., matematikai, természettudományi és technológiai komp., a tanulás tanulása, vállalkozói komp.

6 SZEMÉLYISÉGVONÁSOK (charakter): Pszichikai—fizikai jellemzők és a helyzetekre, információkra adott válaszok MOTIVÁCIÓK (motivation): Irányítják, befolyásolják, szelektálják a viselkedést bizonyos magatartások, célok felé ÖNÉRTÉKELÉS, SZOCIÁLIS SZEREPEK, SZEMÉLYES ÉRTÉKEK (value): Amelyek az egyén cselekvését vezérlik. pl. siker, karrier

7 Az Európa Tanács támogatásával készült kiadvány, a munkacsoport által meghatározott, a tudás alapú társadalomban (az egész életen át tartó tanuláshoz) nélkülözhetetlen, nyolc kulcskompetencia (terület): 1. anyanyelvi kommunikáció; 2. idegen nyelvi kommunikáció; 3. a. matematikai kompetencia, 3. b. természettudományi és technológiai kompetencia; 4. digitális kompetencia (információs és kommunikációs technológia); 5. a tanulás tanulása; 6. személyközi (szociális) és állampolgári kompetencia; 7. vállalkozói kompetencia; 8. kulturális kompetencia.

8 A Tempus Közalapítvány támogatásával 2001-ben Magyarországon elkészült a munkaadók kompetencialistája is: Kulcskompetenciák:Munkakompetencia: kommunikáció,rugalmasság számszerűsítési készség,kreativitás csoportmunka,kezdeti önálló döntéshozatal problémamegoldó képesség,idegen nyelv ismerete, a tanulás és teljesítmény fejlesztésemagabiztosság, kritikus szemlélet, lehetőségek feltárása, Vezetői kompetencia: felelősségtudat, vezetés,cselekvőképesség. más emberek motiválása, hibából való tanulás, kapcsolattartás, kapcsolatépítés, más emberekre való hatás, döntéshozatal, az eredményekre és folyamatokra történő fokuszálás, stratégia-előállítás, etikus hozzáállás.

9 A munkaadó szempontjai három pillérre épülnek: Szakmai tudás: Nem csak a tudást igazoló papírra kíváncsiak! Hogy ezt a tudást hol és hogyan tudod megszerezni saját szakmádat illetően. > szakmai tapasztalat Személyes motivációk: Miért fogod tudásodhoz mérten a legjobban elvégezni a munkát. Mekkora az akaraterőd? Érzelmi intelligencia (EQ): Mennyire illesz bele a szervezetbe emberileg? (ön-tudatosság, ön-motiváció, empátia, elkötelezettség)

10 Kereskedelmi Manager Budapesti székhelyű, nagy múltú utazási iroda Kereskedelmi- és Marketing részlegére keres Kereskedelmi Managert a következő feltételekkel: Elvárások: Felsőfokú végzettség (külkereskedelmi vagy idegenforgalmi területen szerzett diploma) Minimum középszintű angol nyelvtudás szóban és írásban Határozott, motivált, eredményorientált hozzáállás Kiváló szervezői, kommunikációs és tárgyalási készség Stratégiai gondolkodás Önálló munkavégzés Friss diplomások jelentkezéseit is várjuk! Amit kínálunk: stabil háttérrel rendelkező utazásszervező cég versenyképes jövedelem fiatalos, dinamikus csapat Pozíció területe(i): Értékesítés / Kereskedelem / Üzlet Értékesítés / Kereskedelem / Üzlet vezető Vendéglátás / Idegenforgalom Turizmus / Utazásszervezés Munkavégzés helye: Budapest Jelentkezés módja: Pályakezdők jelentkezéseit is várjuk! Fényképes önéletrajzát, motivációs levelét fizetési igény megjelölésével az alábbi címre várjuk: Milyen képességekre tett szert ezen a képzésen? Meséljen egy példát, amikor arra kérték fel, hogy tartson előadást, egy ön által választott témában. Mit, miért, hogyan…. választott? Elmesélne nekem egy olyan helyzetet, amikor egy fontos döntést kellett meghoznia? Miről, mi alapján…döntött? Milyen szerepet vállal ön a csapatmunkában? Emlékezzen vissza egy helyzetre amikor motiválnia kellett másokat, hogyan tette?

11 Eredményes hatás eléréséhez fontos: világosság, érthetőség tömörség természetesség szemléletesség változatosság Ezáltal a 4É szabály: értékes: közhelyek, szóismétlés, hadarás, motyogás, kiabálás, idegen szavak, durva szavak, rosszul szerkesztett mondatok, hitelesség! értelmes: tudjuk a célját, mondanivalónkkal tisztában vagyunk érthető: nyelv közös legyen, szakzsargont ne!, különben kapcsolatból kirekesztve érzi magát a másik fél, megfelelő hangszínváltoztatás, helyes hangerő-, hanglejtés-, hangsúlyozás-megválasztás, érdekes: folyamatosan új gondolatok, ismétlés, színes előadásmód, érzelmileg sokszínű és hiteles mondanivaló, partner bevonása.

12 5 „halálos bűn” - felkészületlenség - bőbeszédűség (a nagy szóáradat mindig eltakarja a lényeget) - tagolatlan beszéd - befelé fordulás (nem érdekel, akihez beszélek, magamat szórakoztatom, nem kommunikálok) - modorosság (pl. megjátssza magát) Kerüljük a kommunikációs csapdákat! - Figyeljünk a másik közreműködésére (reakció, testtartás stb.) - Képzeljük magunkat mindig a másik helyébe - válaszoljunk – ne csak reagáljunk - Vegyük észre, hogy mindenki értékes, ne engedjük azt, hogy a hangosabb, erőszakosabb emberek elvigyék a csapatot.

13 Köszönöm a figyelmet! Forrás: MKI (Magyar Közigazgatási Hivatal): Mi a kompetencia? Szilágyi Ildikó: Kompetenciák Biró Krisztina: Karriermenedzsment


Letölteni ppt "Kompetenciák a munkaerő-piacon Ha a kompetenciákat olyan személyes tulajdonságokként fogjuk fel, melyek elsődlegesen az oktatási rendszerben eltöltött."

Hasonló előadás


Google Hirdetések