Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2016. március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2016. március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi."— Előadás másolata:

1 A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető

2 Tartalom Közfinanszírozott és piaci alapú szolgáltatások definiálása Nemzetközi kitekintés A piaci alapú közlekedés lehetősége Magyarországon és hatása a rendszer finanszírozására

3 Közfinanszírozott ill. piaci alapú szolgáltatások definiálása „Jelenleg számos, általános gazdasági érdekű szükségletet kielégítő országos személyszállítási szolgáltatás nem működtethető kereskedelmi alapon.” [1370/2007 EK rendelet].  közfinanszírozott közszolgáltatás tipikusan kontrollált, támogatott és pályáztatott Minden más:  piaci/kereskedelmi/üzleti alapú szolgáltatás tipikusan liberalizált, és támogatás-mentes

4 Hol zajlik a verseny? Piaci alapú, ill. közfinanszírozott közszolgáltatás esetén Az utcán és az interneten, ill. az íróasztalnál Az utasokért, ill. szolgáltatás jogáért Az utasok pénzéért, ill. megrendelőéért

5 Szabályozási-piaci helyzet külföldön és itthon Országonként nagyon változó a kép, de a trend az alábbi: A távolsági közlekedés egyre inkább liberalizált és egyre kevésbé közfinanszírozású, magas minőségű. Az elővárosi közlekedés egyre inkább helyi jellegű (tarifa-) szövetségi rendszerben működik A regionális szolgáltatások alapszintűek, főleg hétvégén minimálisak, alternatív megoldások fejlődnek (DRT) Itthon egyszerű a helyzet: Gyakorlatilag MINDEN országos, elővárosi és regionális személyszállítás közfinanszírozott közszolgáltatás. A helyi is. Piaci alapú, ill. liberalizált menetrend szerinti közforgalmú személyszállítási szolgáltatás gyakorlatilag nincs. Ennek ellenre kínálati jellegű a menetrend, minimális piaci réssel. (Ez egyedülálló kombináció)

6

7 „Liberalizáció” mérföldkövek 1985: Egyesült Királyság 1980/90-es évek: Skandinávia 1990-es évektől: több volt szocialista ország : Olaszország 2013: Németország 2015: Franciaország 20??: Magyarország

8 Nagy- Britannia

9

10 Spanyolország

11

12

13 2013-tól Németország – a korábbi törvényi tiltás helyett – liberalizálja a távolsági autóbuszközlekedést

14

15

16

17 2015: Franciaország is – tiltás helyett – liberalizálja a távolsági autóbuszközlekedést

18

19

20

21 Pozsony-Révkomárom naturáliák RJ: ZSSK változás Utasszám (ezer fő) 1511,1764,3+98% Utaskilométer (ezer) % Átlgos utazási távolság (km) 36,128,6+26% Vonatkilométer (ezer) 1204,5719,1+68% Leközlekedtetett vonatok száma % Utas(km)/vonat(km) 45,230,4+49% Költségtérítés (euró) % Ktg térítés (euró)/utas 4,646,38-27% Ktg térítés (euró)/utaskm 0,130,22-42% Ktg térítés (euró)/vonatkm 5,826,78-14% Forrás: RegioJet, idézve: Masek J – Kendra M – Camaj J. – Dolinayova A.: Liberalization of Public Passenger Railway Transport in Slovak Republic. Proceedings of the International Conference on Civil, Structural and Transportation Engineering Ottawa, május 4-5. Paper No. 279

22 Forrás: A BIZOTTSÁG JELENTÉSE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK A vasúti piac fejlődésének nyomon követéséről szóló negyedik jelentés, 2014 április

23 Forrás: MÁV, MÁV-START. Frissebb adat: 2014: 144 Mrd / 78 millió vkm = 5,87 euró

24 MÁV-Start bevételi struktúra

25 Az országos/távolsági közlekedés liberalizációja előbb- utóbb elkerülhetetlen lesz Magyarországon is. Vasúton is. Előnyök: – Megtakarítás: beruházási, üzemeltetési és költségtérítés sorokon – Szolgáltatási színvonal-emelkedés – Tarifacsökkenés, dinamikus árazás terjedése – Új értékesítési csatornák – Mobilitási szabadságfok növekedése – Infrastruktúrák jobb kihasználása – Munkahelyteremtés – Felelősség-megosztás Kockázatok: – Tapasztalathiány – Illeszthetőség a kedvezményrendszerhez – Szabályozatlansági kiskapuk – Vasúti preferencia érvényesíthetősége

26 Liberalizáció: veszély vagy lehetőség? Az innováció annak képessége, hogy a változást lehetőségnek lássuk és ne veszélynek

27 Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő országos autóbusz vonalak

28 Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő InterCity vonatok

29 MÁV-START szcenáriók liberalizáció esetén

30 Köszönöm a figyelmet Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető Fényképek: Ács Balázs, Tóth Gábor, Híroldalak, szolgáltatók weblapjai és facebook oldalai, valamint expresszbusz.blog.huexpresszbusz.blog.hu, fapadosinfo.blog.hufapadosinfo.blog.hu

31


Letölteni ppt "A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2016. március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések