Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008."— Előadás másolata:

1 A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008

2 Mi a hatékonyság? Célok – eszközök – módszerek Tanulni és nem gondolkodni hiábavaló, gondolkodni és nem tanulni veszélyes. (Konfuciusz)

3 tételek, definíciók, bizonyítások nevek, évszámok, adatok, események grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter Célképzetek és ideáltípusok (1)

4 gondolkodási műveletek fejlesztése problémamegoldási stratégiák kialakítása szövegértési és kommunkikációs kompetenciák erősítése kontextusok értelmezése és átjárása modellek alkalmazása és adaptálása Célképzetek és ideáltípusok (2)

5 A hatékony tudás deklaratív tudás: tudni, hogy mit (know what) - adatok, konkrét ismeretek, tények procedurális tudás: tudni, hogy hogyan (know how) - a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben, kontextusokban a tudás forrása: tudni, hogy kitől (know who) a tudás indokoltsága: tudni, hogy miért (know why) Lundvall, Johnson: The Learning Economy 1994 az ismeretek megszerzése, megszervezése, alkalmazása

6 A hatékony intelligencia verbális/nyelvi: mondd ki! logikai/matematikai: számold ki! vizuális/térbeli: rajzold le! testi/kinesztéziás: táncold el! zenei: énekeld el! interperszonális (személyközi): szervezd meg! intraperszonális (személyes): értékeld! praktikus (gyakorlati): fedezd fel! A többszörös intelligencia ( Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993)

7 A kompetencia Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás kompetencia képességek attitűdök

8 kognitív eljárások alkalmazása reális (életszerű) helyzetekben kereszttantervi kontextusban nem az iskolai tantárgyakban tanultak reprodukciója nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák A komplex problémamegoldás képessége A folyamat  azonosítás  megértés  reprezentáció  megoldás  kommunikálás Gondolkodási mechanizmusok  analitikus  analógiás  kvantitatív  kombinatív

9 A hatékony tanulásszervezés alapelvei  tanulóközpontú pedagógiai gyakorlat - differenciált módszertan - személyre szabott tanulási utak - önszabályozó stratégiák kialakítása  változatos tanulásszervezési megoldások - tevékenységre épülő tanulói szerepek - kooperatív technikák  metakogníció - a gondolkodási műveletek fejlesztése - a tanulási folyamat önkontrollja

10 Elmélet és gyakorlat

11 Miről mesél egy tanterem? kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka f ü g g e l e m s é r t é s

12 Miről mesél egy másik tanterem? f e l a d a t kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka

13 Tanulásszervezés és módszertan tanulásszervezés frontális módszertan  előadás  magyarázat  szemléltetés  prezentáció pár- és csoportmunka  megbeszélés  vita  kutatás  felfedezés  kísérlet  dráma egyéni munka  kutatás  felfedezés

14 Kooperatív technikák (1) Módszerek (néhány példa)  ablak  azonos - különböző  beszélgetőkör  csoportinterjú  diákkvartett  feladatküldés  füllentős  háromlépcsős interjú  indián beszélgetés  kooperatív vita  mozaik  szóforgó  vakhernyó A B C D E

15 Kooperatív technikák (2) Differenciálás kiemelkedő A B C D E közepes gyenge Többszörös intelligencia verbális logikai vizuális zenei interperszonális

16 Források és ajánlások (természetesen a teljesség igénye nélkül) Spencer Kagan: Kooperatív tanulás, 2004 Diane Heacox: Differenciálás a tanításban, tanulásban, 2006 Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993 Kristen Nicholson-Nelson: A többszörös intelligencia, 2007 Pólya György: A problémamegoldás iskolája,

17


Letölteni ppt "A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések