Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MOODLE oktatást segítő rendszer áttekintése TUDOMÁNY HETE RENDEZVÉNY Informatikai szekció Dunaújvárosi Főiskola Informatikai Intézet 2007. november 16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MOODLE oktatást segítő rendszer áttekintése TUDOMÁNY HETE RENDEZVÉNY Informatikai szekció Dunaújvárosi Főiskola Informatikai Intézet 2007. november 16."— Előadás másolata:

1 A MOODLE oktatást segítő rendszer áttekintése TUDOMÁNY HETE RENDEZVÉNY Informatikai szekció Dunaújvárosi Főiskola Informatikai Intézet 2007. november 16. Berecz Antónia, berecza@mail.duf.huberecza@mail.duf.hu

2 Miért használjunk webes eszközöket az oktatásban? Sok szakterületen gyorsan változó az ismeretanyag. Az oktatási környezet, szolgáltatások bővülnek, fejlődnek velük. Az oktatás módszertani eszközei bővülnek. Az ismeretátadás és –szerzés hatékonyságát, élményszerűségét növelni kell. Az oktatásban nagy létszámú hallgatói csoportok vannak, akik az Internetet napi szinten használják, ez az egyik fő eszköze ismeretszerzésüknek. Megfelelő ezekhez az e-learning.e-learning Az eL szolgáltatásait összefogják a keretrendszerek. - Ezek közül egyik a MOODLE.

3 Mi a MOODLE? Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS = Course Management System LMS = Learning Management SystemLearning Management System VLE = Virtual Learning Environment

4 Mi szól a választás mellett? Funkciói megfelelnek a felsőoktatás elvárásainak. Átgondolt pedagógiai módszertanhoz (kooperatív tanulás) tartalmaz eszközöket.kooperatív tanulás Szabad forráskódú, ingyenes - GPL lincensz, a szerveroldali további SW-ek is lehetnek ingyenesek (LAMP / IIS 6+PHP+MYSQL / XAMP), kliensoldalon elég egy böngésző (+ JVM, cookie-engedélyezés). A felület fordítása magyar nyelvre folyamatos. A rendszer fejlesztése aktív (akár napi változatok).akár napi változatok A fejlesztő határozott elképzelésekkel rendelkezik a jövőt illetően. Pl. MOODLE network alakítható ki. Használhatóságát a gyakorlat igazolta: a szájtok és felhasználók száma meredeken emelkedik.emelkedik

5 A MOODLE használata a Földön és Magyarországon Regisztrált szájt: 35.299, ebből magyarországi 155: különböző szintű oktatási intézmények, vállalkozások, cégek, közösségek. 70 nyelvi fordítás, 196 országban. (2007.11.06. 21:00)

6 Kiegészítő, bővítő eszközök Speciális funkciókra modulok/pluginok (251), nyelvi csomagok (70), felületek (36).modulok/pluginokfelületek Tananyagszerkesztő eszközök (eXe, Reload, WeLOAD).eXeReload WeLOAD Kommunikációs eszközrendszer kibővítés, pl. csoportszinten láthatók a hallgatók, TalkAndWrite, video- és hangátvitel mellett közös írási és rajzfelület. Multimédiás tartalmak integrálása: pl. on-line hangrögzítés, Podcast modul, beágyazott videók.Podcast Külső web 2.0-s alkalmazások integrálása, pl. ELGG integráció blokk, kapcsolati hálók beépítése a tanulási folyamatba, ePortfolio funkciók, blog, RSS, PLE.web 2.0ELGGePortfolioblog RSSPLE Egyedi felhasználói felület kialakítása, pl. sémák, blokkok ki-/bekapcsolhatók.

7 Emberi szereplők egy eL rendszerben Szerző (a tartalomfejlesztés teammunka = szakterület szakértője + pedagógus + keretrendszer- technológus + multimédia-készítő), Tanár / gyakorlatvezető / oktató, Tutor, Mentor, Tanuló, Rendszeradminisztrátor, Rendszergazda.

8 A MOODLE felhasználói – főbb szerepek Adminisztrátorok–rendszergazdák –teljes jogosultságú személyek –feladataikfeladataik Kurzuskészítők –kurzusdefiniálási és menedzselési jogkurzusdefiniálási és menedzselési jog –teljes jogosultságú oktatók a kurzushoz Oktatók –jogosultságot kiadhat kurzusokhozjogosultságot kiadhat kurzusokhoz –feladataik: kurzusok menedzselése, karbantartásakurzusok menedzselése, karbantartása Tutorok –hallgatói tevékenységek értékelése Hallgatók –kötelező tevékenységekkötelező tevékenységek –választható tevékenységekválasztható tevékenységek Vendégek - időszakosan megmutatjuk hogyan működik rendszerünk.

9 Tartalomkezelés A MOODLE elválasztja egymástól a tanulói interakciót nem kívánó tanulási források (segédletek, elektronikus jegyzetek, bemutatók, filmek, képgyűjtemények stb.) és az interakcióra alapozó tevékenységek hozzáadását a kurzushoz.

10 Kurzuskészítés Kurzus: meghatározott céllal, behatárolt résztvevőkkel létrehozott objektumok együttese. Lehet egy tantárgy vagy annak egy része, egyéb, tanórán kívüli téma. Első lépés a kurzus céljának, követelményeinek, tartalmának, időtartamának, a kapcsolattartás és számonkérés módjának meghatározása. Minőségbiztosítás megvalósítása. A kurzus részeinek meghatározása: bevezető rész, leckék, összegző rész és kurzuszáró értékelés (teszt stb.)  korábban már létrehozott tananyagok felhasználása. Technikai tervezés és kivitelezés.

11 Kezdőképernyő Bal és jobb oldalon: blokkok, adott kurzus blokkjai.blokkokadott kurzus blokkjai Középső részen: kurzusok listája vagy kurzustartalom.kurzusok listája kurzustartalom

12 Kurzusminták - bevezető, áttekintő kurzus Általában az alapok elsajátításához. Hallgatói létszám nagy  csoportokcsoportok Gyakorlat igény nincs vagy kevés. Cél az adott terület bemutatása, a szaknyelv, a gondolkodásmód és az alapvető koncepciók tanítása. Hátulütő az interakció és a motiváció hiánya. Az előadások jegyzetelhetőbbek és érthetőbbek, több idő jut a mondandóra figyelni. Források Tesztek Fórumok Fogalomtár Jelenlét Wiki Lecke Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399]http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399

13 Kurzusminták - készségfejlesztő kurzus Cél a tanultak és a friss ismeretek alkalmazása. Csoportmunkák, laborok és gyakorlatok jellemzik. A létszám általában alacsonyabb. Szükségesek a gyakori visszajelzések, segítség. Források Fórumok Tesztek Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399]http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399 Műhely Feladat

14 Kurzusminták - elméleti és kutatási kurzus Inkább az olvasmányokra és a gondolatok megbeszélésére alapulnak. Nagy tárgyi tudással rendelkező hallgatók kurzusa esetén használjuk, ahol a tanár és a hallgató közel egyenrangú. A hallgatók motiváltak, inkább lehetőségeket és visszajelzést kell biztosítani számukra. Fontos a gondolatok véleményezése, megvitatása, kritikája. Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399]http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399 Napló Feladat Válasz Fórum Wiki Műhely

15 Kurzusminták - diplomamunka A hallgatók itt megmutathatják hogy értik és használni is tudják az eddig tanultakat. Általában diplomamunkát vagy egyéb esszét kell elkészíteniük. Feladat Napló Kétirányú, személyes konzultációt is biztosítsunk minden hallgató számára. Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399]http://moodle.disabilityknowledge.org/mod/resource/view.php:id=399

16 A kurzus formátuma – hetek szerinti Minden héthez külön blokk jön létre, ezekhez saját tartalmat adhatunk. Javasolt, ha az összes hallgató egy időben ugyanazon a témán dolgozik.

17 A kurzus formátuma – téma szerinti Témánként külön blokk jön létre, amelyekhez saját tartalmat adhatunk. Javasolt, ha a kurzus nem adott időbeosztás szerint folyik; a hallgatók maguk választhatják meg a témák sorrendjét.

18 A kurzus formátuma – fórum szerinti A kurzus egy fő fórum szerint alakul. Javasolt a kevésbé hivatalos kurzusokhoz, konzultációkhoz.

19 Blokkok (inf-moodle v1.7) Adminisztráció Bejelentkezés Blogcímkék Blogmenü Elkövetkező események Fórumok keresése Főmenü Global Search HTML Kurzusok Kölcsönkalkulátor Közös tevékenységek Legfrissebb hírek Legutóbbi tevékenység Naptár On-line felhasználók Portáladminisztráció Portáltájékoztató Rendszergazda könyvjelzői Szakasz ugrópontjai Személyek Teszteredmények Tevékenységek Távoli RSS-hírek Véletlenszerű fogalom Üzenetek

20 További lényeges elemek Autentikáció: kézi felvétel, e-mail, külső adatbázis, LDAP, RADIUS, Shibboleth, MOODLE hálózati, OpenID. Kapcsolattartás: e-mail, fórum, üzenet, hírek, csevegés. Csoportok létrehozása. Ellenőrzés és értékelés: adatbázis, jegyzet, feladat, fórum, fogalomtár, lecke, napló, műhely, SCORM, teszt. Vélemény: válasz, napló, felmérés. Értékelési stratégiák: osztályzat (1-5), százalékos, pontszámgyűjtés, szóbeli értékelések. Nyomkövetés: Jelentés a „részvételről”, statisztika, tevékenységről szóló jelentés.Jelentés a „részvételről” statisztikatevékenységről szóló jelentés

21 Lehetséges misszió Tudásbázis felépítése.Tudásbázis Komfortosabb, ingergazdagabb felület a felhasználóknak. Változatos tanulási módszerek és technikák a hallgatók számára. A tanulást szolgáló együttműködés, csoportképződés elősegítése. Az önálló munka, önképzés részarányának növelése. A legkorszerűbb oktatás-módszertani eljárások infrastruktúrájának biztosítása. A felsőoktatási szakmai csoportok e-tananyag kidolgozási munkájának elősegítése. A tananyagok haszna a hallgatók jobb, megalapozottabb tudásán keresztül térül meg. A hallgatók a multimédiás tartalom miatt könnyebben rögzülő tananyaggal kevesebb energiaráfordítással nagyobb tudásra tehetnek szert.

22 Webes szolgáltatások bevezetésének javasolt megközelítése az Intézetben Forrásigényes feladatok: tananyagtartalom létrehozása, technologizálása, multimédia elemek készítése, új eszközök megismerése és oktatásba beillesztése, hallgatói és oktatói visszacsatolások szerinti módosítás. A szabványos tananyagok létrehozása, a kinézet nem elsődleges, de folyamatosan megvalósítandó cél legyen. Lényegesebbnek tartom: a meglévő elektronikus segédletek elérésének biztosítását; a szakterület elmélyedésében segítő segédletek kiadását; a tananyag elsajátítását nyújtó tanulási forgatókönyv nyújtását; a tanár-diák/diák-diák interakciók bővítését internetes eszközökkel is. A források folyamatos igénybevételével előbb, és tapasztalatokkal gazdagabban érjük el a távlati célt.

23 Mi áll rendelkezésre az Intézetben a MOODLE használatához? Kiegyensúlyozottan működő MOODLE rendszer. Kurzusok (2007.11.): –PERL 3. tanévben, PHP programozás, Web programozás, Introduction to Computer Systems, Államvizsga 2007 június, –2 közösségi kurzus, –Előkészítés alatt: Számítógép architektúrák I. és II., 2 tanári kurzus, –10 tesztkurzus tanári tanfolyamhoz. Modulfüzetek több tárgyból. Modulfüzetbe nem rendezett fájlok: tematikák, előadásvázlatok, példák, minta zárhelyi vizsgák, mintavizsgák stb. A webes eszközök oktatásban való használatára nyitott tanárok: o:\meghajtó, szándékok kurzusok saját létrehozására. A web 2.0-t használó hallgatók.

24 Rövid távú cél lehet Meglévő modulfüzetek MOODLE kurzusokban megvalósítása: –tematika, –előadásvázlat, –gyakorlatok példákkal ill. példamegoldásokkal, –a folyamatos előretanulás megkövetelése, –kötelező feladatok begyűjtése és értékelése közös hallgatói véleményezéssel a rendszeren belül, –hallgatói tudásbázis létrehozása tantárgyakhoz kapcsolódóan csoport ill. intézetszinten (fórum, wiki), –kurzus értékelése rendszeren belül, –új közösségi fórumlehetőség létrehozása intézeti kereteken belül). Minden aktuális és rendelkezésre álló segédlet ill. fájl a MOODLE-ben elérhetővé tétele. Hallgatói tevékenységek nyomkövetése. Nappali és levelező képzésre kialakított kurzusok.


Letölteni ppt "A MOODLE oktatást segítő rendszer áttekintése TUDOMÁNY HETE RENDEZVÉNY Informatikai szekció Dunaújvárosi Főiskola Informatikai Intézet 2007. november 16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések