Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A falu-és tanyagondnoki szolgáltatások tapasztalatai „Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés” A Magyar Önkormányzatok Szövetsége konferenciája Keszthely,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A falu-és tanyagondnoki szolgáltatások tapasztalatai „Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés” A Magyar Önkormányzatok Szövetsége konferenciája Keszthely,"— Előadás másolata:

1 A falu-és tanyagondnoki szolgáltatások tapasztalatai „Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés” A Magyar Önkormányzatok Szövetsége konferenciája Keszthely, október 13.

2 25 éve a zalai falvak szolgálatában 2

3 A kistelepülések szükségletei, „helyzeti hátrányai” Hátrányos földrajzi fekvés, zsáktelepülések Intézmény-, infrastruktúra- és szolgáltatáshiányok Munkahelyek hiánya, növekvő szociális feszültségek, elszegényedés Elöregedés (demográfiai egyensúly felbillenése) Az etnikai összetétel változása A helyi közösségek, tradíciók elsorvadása, értelmiség, mértékadó személyek (pozitív mintát adók) hiánya A helyi közélet át- vagy depolitizálódása A falusi társadalom átstrukturálódása, értékrendbeli változások, a devianciákig fokozódó értékzavarok

4 „Minden településnek, emberi közösségnek joga van az élethez, az önrendelkezéshez, saját jövője alakításához. Ebben tudna segíteni egy olyan személy, aki „felvállalja a falut”, akiben erősen munkál a közösségért való tenni akarás szándéka, és rendelkezik a mobilitását biztosító járművel.” Kemény Bertalan gondolatai

5 Az ellátás kialakulás és fejlődése Térben és időben: – 1989-ben modellkísérletként B.A.Z. megyében indult az első 17 mikrobusz – dunántúli aprófalvas megyékben: falugondnokság – alföldi tanyás térségek: tanyagondnokság – 2005-ben mintegy 850 szolgálat működik – 2015-ben 1389 szolgálat

6 Az ellátás kialakulás és fejlődése A szolgáltatások terjedelmében: Szociális alapellátások Közösségi szolgáltatások Önkormányzati feladatok Lakossági szolgáltatások

7 Ki és mi a falugondnok? A falugondnoki szolgáltatás jelenleg egyike a szociális alapszolgáltatások körébe tartozó, normatív állami finanszírozással működtetett szolgáltatásoknak.

8 Szociális törvény 60.§(1) A falugondnoki, illetve tanyagondnoki szolgáltatás célja az aprófalvak és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint tanyasi lakott helyek intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, egyéni és közösségi szintű szükségletek kielégítésének segítése.(…)

9 A működtetés pénzügyi háttere – 1994-ig: nincs működési támogatás – 1994  1998-ig: pályázati úton – 1998-tól: költségvetési normatíva

10 A falugondnoki szolgálatok alapjellemzői Zala megyében Működési feltételek alapvetően nem változtak az elmúlt években: szabályozás, finanszírozás 2014-től: Ft, előtte: Ft Nem fedezi a költségeket. Működési engedély köteles, EU-s forrásból vásárolt autókra - zöld út. A szórt településszerkezet a közigazgatás és a humán közszolgáltatások ellátását nehezíti, ennek költségeire az ágazatok érzéketlenek: növekszik a falugondnokságok iránti igények. „Egyszemélyes intézmény”, betegség, szabadság idején helyettesítési problémák.

11 Új feltételek, megválaszolatlan kérdések: A közoktatáshoz köthető költségek, amelyek az önkormányzatoknál ragadtak : szállítások pl.úszás oktatásra, versenyekre. Változó szolgáltatási sorrend: 1. idősellátás: orvoshoz, gondozási központba szállítás, ebédhordás, bevásárlás, gyógyszerkiváltás, kórházba vagy szakrendelőbe utaztatás, háziorvos által levett vér vizsgálatra szállítása

12 2. Közmunkások irányítása és betanítása: nem csak a napi munka irányítása, de munkába szállítás, eszközök használatának megtanítása. 3. A falu közösségi eseményeihez kapcsolódó szállítás, szervezés munkák. Itt jelenik meg a gyerekek és fiatalok elérése először érdemben. Hiány: a gyermekjóléti és szociális szolgáltatási rendszerbe való integrálódás, a falugondnok, mint jelzőrendszeri szereplő bevonása.

13 A falugondnokság alapértékei A szükségletek érzékelése tekintetében alacsony ingerküszöb – gyorsan reagál a szükségletekre Széles, mobilizálható szolgáltatáskínálat A szolgáltatások nem szakma-specifikusak, inkább szakmaköziek, integrativ jellegűek Tág célcsoport: a falu teljes lakossága részesülhet a szolgáltatásokban (élethelyzettől függően) Kis befektetés (egy ember munkaideje és egy mikrobusz fenntartási költségei) – nagy eredmény elve A kistelepülések gyakran egyetlen szociális-közösségi szolgáltatása Nem „ellátás jellegű”, bizalmon alapuló, személyes segítségnyújtás

14

15 Köszönöm a figyelmet! Zalai Falvakért Egyesület Szeder-Kummer Mária Levélcím: Zalaegerszeg, Kosztolányi út 10. Irodacím: Z.eg, Kossuth Lajos út Tel: 92/ Mobil: 30/


Letölteni ppt "A falu-és tanyagondnoki szolgáltatások tapasztalatai „Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés” A Magyar Önkormányzatok Szövetsége konferenciája Keszthely,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések