Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Céltudatosság Akadályok kezelése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Céltudatosság Akadályok kezelése."— Előadás másolata:

1 Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Céltudatosság Akadályok kezelése

2 A Sportalkímiáról  Kutatások a sikerről 2009-óta  25 élsportolóval, és vezetővel készített mélyinterjú  80 sportolói kérdőív  Párhuzamok a versenyszférával  Igény egy tréningre, amely összeszedi, és rendszerezi a tapasztalatokat  Mindkét terület tanulhat a másiktól => mindenből a jót kivenni  Termékek kialakítása „11-ből 10 gondolja, hogy megnyerheti a döntőt, és van egy aki tudja is. „ Steve Cram „Mental game”

3 A saját story:  Az első ugrás 1988. május  2 Olimpiai részvétel  Európa - bajnoki ezüst érem  82 korosztályos és felnőtt Országos – bajnoki cím, 6 ezüst érem, 1 db bronz  Ifi és Junior Európa - bajnoki cím, ezüst és bronzérem  Rekord a felnőtt országos bajnoki címek tekintetében 16 éven keresztül  2010- Budapesti EB, munka mellett  2013- visszavonulás

4 Siker és kudarc: Igényszint  Saját teljesítményünket állandóan viszonyítanunk kell valamilyen mércéhez, ez pedig lehet mások teljesítménye, vagy saját magunk korábbi eredménye  Az igényszinthez viszonyított teljesítményünk határozza meg, hogy sikerként vagy kudarcként élünk meg valamit: Siker: ha egy személy teljesítményszintje meghaladja az igényszintjét Kudarc: Ha a személy teljesítménye nem éri el az igényszintjét A sikerélménynek óriási szerepe van abban, hogy az egyének mennyit tesznek hozzá a csapat összteljesítményéhez. Sikertervezés - Céltervezés „Semmi sem hoz annyi sikert, mint a siker maga.”

5 A Céltervezés elemei: MIT?  Első lépés: VÍZIÓ (jövőkép)  Rövid – közép hosszú távú távú célok  Teljesítménycélokat és Eredmény célokat is tűzzünk ki  Írjuk le a célokat!!!  Cél-teljesítési stratégiát rendeljünk hozzá: Sikerkritériumok: „kudarc, elment, siker”  A célok megfogalmazása + legyen  A résztvevő személyek figyelembe vétele, kik tudnak ebben segíteni

6 A céltervezés elemei: HOGYAN? Győzelmeim:  Szedd össze életed 3 siker sztoriját, amire a legbüszkébb vagy. Belső erőforrásaim:  Szedj össze és írj le 10 olyan pozitív tulajdonságot – tehetséget - készséget magadban, amelyekre büszke vagy és amelyekre támaszkodhatsz az életedben - munkádban. Álmok – célok:  Ezek konkrét célok, magán, családi, munkahelyi, családi, stb élettel kapcsolatban, prioritásokkal, és határidőkkel. SMART Célokká alakítás:  Specifikus, mérhető, elérhető, hihető-releváns, de erőfeszítést igénylő, időhöz kötött konkrét célokká alakítani. Akció terv:  Állomások – teendők, „mit” –ek, „hogyanok”, részállomások, időpontok

7 A céltervezés elemei: HOGYAN? „A” –BETŰS GYAKORLAT: 1. LÉPÉS: 10 mp alatt írj le annyi A BETŰT amennyit csak tudsz!!! 2. LÉPÉS: 10 mp alatt írj KÉTSZEREZD MEG A FENTI SZÁMOT!!! SZÁMOLD ÖSSZE AZ „A” BETŰKET 3. LÉPÉS: 10 mp alatt írj 1 DB-BAL TÖBBET,MINT AZ ELŐBB

8 Célállítás: Élsportolói példák  Minimális célok – Reális Célok - Álomcélok : Az olimpiai bajnokok nehezen, de teljesíthető célokat tűznek ki maguk elé  Készségek és kihívások egyensúlya  A célkitűzés nem egyszeri döntés, folyamatos tervezést igényel.  Fenntartható fejlődés, mint, hosszú távú cél  Vajda Attila levele

9  A világon 3-8 % között van azok száma, akik leírt célokkal rendelkeznek.  Egy mélyponton lévő sportolónak csak kis célokat lehet adni, mert belerokkan a teherbe. Kis célok => sikerélmény => mehetünk a nagyobb célok felé  Klein Dávid és a következő lépés  Kudarc kerülés és sikerorientáltság + / – motiváció, elérni, vagy elkerülni Célállítás: Élsportolói példák

10  Erdei Zsolt (Madár): "Mindig csak a következő meccset akartam megnyerni, ami persze végül oda vezetett, hogy Világbajnok lettem„  Bob Bowman: az, hogy jó volt-e célállítás az téthelyzetben dől el, vagy dől meg  Lepedő stratégiától a következő mozdulatig  Vízió és célállítás: Kemény Dénes 1997-ben => Sydney aranyérem => ehhez mit kell tennem ma?  Lubics Szilvia és a Céltervezés  Célok tervezése a jövőbeli olimpiai döntőtől visszafelé történik, napi célokig való lebontásig. 4 éves terv lebontása ciklusokra, a mai edzés szintjéig (az elmaradt edzést nem lehet bepótolni) Célállítás: Élsportolói példák

11 Michael Phelps víziója és célállítása A vízió:  12 évesen: „Az olimpián akarok úszni”  15 évesen: „Meg akarom változtatni az úszást”  23 évesen: „I wanna be the best ever” A célállítás: Mindig felírta a hűtőre, hogy a következő világversenyen, milyen időeredményt fog úszni. Rendre csak pár századot tévedett + irányba

12 Akadályok – változások  Akkor vannak akadályok – hibák és nehéz helyzetek, ha van célunk és dolgozunk!  Csak fejlődő szervezetben vannak konfliktusok - akadályok  Az elakadás mindig akkor jön, amikor a legfontosabb időszaka van a változtatásnak => SZEMBENÉZÉS az Egyéni vagy Szervezeti probléma „FÁJDALMÁVAL”  Akadályok = okok a fejlődésre => nézőpontváltás  Reaktivitás VS Proaktivitás => rutinból való kitörés a változó időszakokban  ÉLSPORTOLÓK BELSŐ – KÜLSŐ KONTROLLJA „Nem lehet megoldani problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket. – Albert Einstein

13 Akadályok – változások Akadályok iránya alapján: BELSŐ AKADÁLYOK => Önreflexió  A belső akadályokat a legnehezebb felismerni magunkban  Megoldás vagy probléma kör  Úristen, győztem => Félelem a kudarctól / félelem a sikerességtől  A változó környezetben fontosabbá válik a SOFT SKILL KÉSZSÉGEK fejlesztése (alkalmazkodás, kreativitás, együttműködés, vezetés, éberség, stb), mint maga a SZAKMAI KOMPETENCIA fejlesztése „A képesség, hogy valaki tud kitartani az akadályok ellenére is, az a tulajdonság, amit az emberek legjobban csodálnak másokban, és jogosan: valószínűleg ez a legfontosabb jellemvonás, amelynek birtokában nemcsak sikereket érhetünk el, de még élvezni is fogjuk az életet. Csíkszentmihályi Mihály

14 Akadályok – változások KÜLSŐ AKADÁLYOK  Befolyásolási körök  Egyéni felelősségek vállalása  Problémamegoldás 4 Modell + 1: Mi a probléma? Milyen megoldások vannak? Melyiket választanád? Miért? +1: Mi lesz az első lépés?  Eredmény kontroll => Folyamatkontroll (Mit? => Hogyan?) „Nem lehet megoldani problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket. „ Albert Einstein

15 Akadályok – változások  LEHET EDZENI AZ AKADÁLYKEZELÉSI KÉPESSÉGET :  Futás!  Benedek Tibor és felkészülés a nehéz helyzetre – Budapesti EB  Változass minden nap!  Napi sikerek, fejlődés megünneplése  Hibázol? Rontsd el máshogy!  10.000 órás szabály  Az akadályokkal – hibákkal tervezni kell ez nem egyenlő a kudarcra készüléssel => Bob Bowman, Phelps 2008-as felkészítése  Nincs legrövidebb út a sikerhez  Sikerek torony nélkül  DARE SAGA!!! „Először hozzuk fel a gyengeségeket 0-ra, (gólt ne kapjunk valaki hiányossága miatt) aztán csak a pozitívumokra fókuszáljunk” Kemény Dénes

16  KOMFORTZÓNA TANULÁSI ZÓNA- PÁNIKZÓNA:  Tanulás - fejlődés csak a komfortzónán kívül van  Ujj fogó gyakorlat  Olimpiát még senki nem nyert rutinból, csak komfort zónán kívül  Komfortzóna „Ki /Be”  Folyamatos tanulás: a tanuló szervezet, az élsportolói attitűd alapja az állandó komfort zónán kívül való munka és önfejlesztés Akadályok – változások

17  A VÁLTOZTATÁS HATÁSAI:  Az új módszer először visszaesést hoz, a megszokotthoz képest, a fellendülés később következik be.  Számolni kell azzal, hogy vészhelyzetben a reflexek jönnek elő.  Hosszú Katinka változtatás a fejben Olimpiai 4. => Ironlady, a legsikeresebb úszó=> új edzés metódus, => versenyedzés  Berki Krisztián Londonban visszament a selejtező után, hogy ne legyen benne rossz élmény a döntőre, pedig sose szokott. Megnyugodott, és ott aludt a teremben a döntőig Változások - Hibázás AZ AKADÁLYOK MOTIVÁLNAK A VÁLTOZTATÁSRA!!!

18 Változások - Hibázás  A HIBÁZÁSRÓL:  Hibázni ér  Egy edző idejének 90%-a hibajavítás  „Egy pocsolyába csak egyszer lépni„ => a megoldás érése  Ha aki hibázik büntetést kap, akkor befagy a rendszer, elvész a dinamikus kreativitás=> biztonsági játékká alakul viselkedés: Lénárt Ágota  Perfekcionizmus (Tökéletesség) Vs. Professzionalizmus (Kiválóság): „Mocsai Lajos: Cél a 90 - 100 %- os sávban tartani a teljesítményt”  JORDAN A HIBÁZÁSRÓL

19 Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Teljesítmény menedzsment Sikeres vezetői szemlélet

20 Miért van szükség VEZETŐRE?  Minden csoportnak igénye van vezetőre  Ha nincs vezető, akkor a csoport csinál magának egyet  Valahol mindenki vezető  Jó vezetőnek születni kell?  A vezetés titka: karizma vagy önfejlesztés?

21 Elsőként vizsgálta óvodásokkal a vezetési stílusokat:  AUTOKRATIKUS: egymaga uralja a csoport tevékenységét, ő dönt minden lényeges kérdésben, szigorú, fegyelmet tartó, parancsol  „LAISSEZ FAIRE” („nem vezetési” stílus): a vezető passzív résztvevője a csoport tevékenységének; lényegében nem is vezető, szabadosan történnek a dolgok.  DEMOKRATIKUS: fokozza a csoporttagok részvételét, sok dicséretet ad, támogat a feladat megoldásában, bevonja a csapattagokat. Kurt Lewin kísérleti eredményei: A sikeres vezetői szemlélet

22 A Demokratikus vezetés mellett az óvodások:  Kiegyensúlyozottabbak  Kreatívan, kiválóan oldották meg a feladatot  Magabiztosabbak voltak  Szerették egymást és az óvó nénit POZITÍV VISSZAJELZÉSBÜNTETÉS A sikeres vezetői szemlélet

23 Mit tesznek a sikeres vezetők? Irányítanak Víziót adnak Anshel (2003) Célokat tűznek ki A célok elérésére motiválják a csapatot Jól Kommunikálnak Értékeket közvetítenek Problémákat oldanak meg Jó környezetet alakítanak ki

24 A sikeres vezetői szemlélet  Carl Rogers: Cél,hogy a munkahelyen a személyiség és az önfejlődés kialakulhasson  A döntések megosztása, delegálása segíti a kollégák önbizalmának és elköteleződésének növelését  A magabiztos vezető a társait is magabiztossá teszi  Érzelmi bevonás ereje: minden ember egyik legbelsőbb vágya hogy kapcsolódni tudjon más emberekkel. Ha játékos érzi,hogy az edző szereti, akkor mindent meg fog tenni,hogy megfeleljen neki.  Intuíció a vezetésben másodlagos, DE: VEZETŐI kártyás teszt az intuícióról: A legjobb vezetők, akik használják az intuícióikat, hamarabb elkezdenek nyerni  JÓ KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA:

25  Csapat ereje nem összeadódik, hanem sokszorozódik, + / -  Akik sok időt töltenek együtt, hajlamosabbak is kapcsolódni, (akit többször látnak a képen azok szimpatikusabbak (Atkinson, 2005)  Feladat és kapcsolatkohézió  A sikeresebb sportcsapatoknál erősebb szociális párbeszéd (Patterson, 2005) A sikeres vezetői szemlélet Kemény Dénes Vs. Benedek Tibor, 2004. Athén: -Tibikém ezt a döntőt inkább a szerbek vesztették el, nem pedig mi nyertük meg. -Nem igaz Dénes, mi nyertünk, mert mi szeretjük egymást.”

26 A sikeres vezetői szemlélet  Csoportnormák kialakítása példamutatással a vezető feladata (nem mondani, hanem csinálni)  Csoportnyomás  Véleményvezérek bevonása a munkába  Gólkirály, vagy olimpiai bajnok, Egyén Vs. Csapatérdek  Egy gyengébb csapattal is lehet nyerni, ha erős a csapatszellem.  Csoportból csapat az egyéni megismerésen és elfogadáson keresztül „A tehetség nyeri a meccset, de a csapatmunka és az értelem nyeri a bajnokságot. ” Michael Jordan  ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE:

27 A magyar férfi kézilabda-válogatott etikai kódexe 1. A kialakuló konfliktusokat rögtön az elején szemtől szembe, méltósággal zárd le és tisztázd megnyugtatóan! 2. A személyes győzni akarás és siker mellett a társaid sikere, eredményessége örömmel töltsön el! 3. A munkád és az élet más területén légy fegyelmezett és pontos! 4. Mások háta mögött ne intrikálj, szemtől szembe vállald a véleményedet és döntésedet! 5. Tudj örülni a sikereknek és mértékkel megünnepelni azokat! 6. Sem a mérkőzésen, sem az edzésen valamint azon kívül egyetlen csapattársadat se hagyd magára nehézségei és problémái közepette! 7. Minden olyan egyezséget, megállapodást teljesíts, amelyek kiállják a tisztesség, az erkölcs és a morál próbáját! 8. Kötelezd el magad a folyamatos fejlődés, tanulás, képzés mellett, törekedj a kiválóságra! 9. Légy felelősségteljes önmagaddal szemben, ne másokban keresd a hibát, ne próbáld magad kifogásokkal és magyarázkodással felmenteni! 10. Légy megértő és lojális csapattársaddal és vezetőiddel! 11. A tiszta beszéd és pozitív gondolkodás kedvezően befolyásolja a teljesítőképes tudáshoz nélkülözhetetlen állapotot! 12. Ne feledd, hogy a csapat tagjaként, minden pillanatban a magyar válogatottat és hazádat, Magyarországot képviseled!

28  A vezetés feladata, hogy felismerje az egyéni motivációkat, és a szervezeti célokat ezekkel összhangba hozza.  A külső motiváció sosem olyan hatékony, mint a belső, a vezető feladata elérni, hogy alkalmazottja lelkesedni tudjon a közös célokért. => Inspiráció  Munkavállalói motiváció felmérés: Mit vár a munkavállaló a munkáltatóitól:  58%- Bölcsen rendelkezzenek az időmmel  52%- Legyen jól menedzselt a vállalat  50%- Ésszerűen használják az adottságaimat  41%- Csak pontosan definiált feladatokkal bízzanak meg  39%- Köszönjék meg a munkámat  Belső jutalmak 4-ese:  Az értelmesség érzése (vízió, és feladat, „mit - miért”)  A választás érzése (jogkör és bizalom, hibázni ér)  A kompetencia érzése (magas, de elérhető célok, kihívások)  A haladás érzése (mérföldkövek beiktatása, fejlődés mérése, sikerek ünneplése)  MOTIVÁCIÓ: A sikeres vezetői szemlélet

29  Ami az egyik csapattagnak használ, a másiknak árt => Helyzetfüggő vezetés=>Irányítástól a támogatásig  7 év vagy 4 perc  A játékosok gyengeségére Vs. erősségeire fókuszálni  Minden játékos egyformán fontos  Győzelemnél is ki kell emelni a negatívumokat és vereségnél is a pozitívumokat "Vezetőként az a legfőbb dolgom, hogy ebben a csapatban mindenkit jobbá tegyek.„ Kemény Dénes A sikeres vezetői szemlélet

30  A versenyző olyan teljesítményt fog leadni, amilyet az edző beleképzel. (Önbeteljesítő jóslat: Horn és mtsai 1998, vagy Pygmalion Effektus)  Pygmalion effektus- a túlértékelés hatékonyságnövelő ereje: Pl: Általában nem lő gólt a sportoló, mert vmi miatt fél: EDZŐ: ”Te képes vagy 5 gólt lőni már a következő meccsen, benned van a lehetőség”=> lőni fog 3-at (optimum)  Kőbán Rita 12 évesen

31 Motiváció 3.0  „Most, hogy” típusú jutalmazás – nem előre kitűzött bónuszokkal operálni, hanem utólag jutalmazni a kiemelkedő teljesítményt. Olvashatunk egy gépipari cégről, akik ezt addig fejlesztették, hogy bárki, bármikor adhat engedély nélkül 50 dollár bónuszt bármely kollégának. Meglepetés: nem éltek vissza vele.  Önállóságaudit –anonim felmérés készítése a munkatársak között, 1-10-ig értékeltetve a munkatársakkal, hogy mennyire éreznek önállóságot a feladatok kiválasztása, munka- és időbeosztás, munkacsoportok-munkatársak összetételének befolyásolása kapcsán.  FedEx nap – egy teljes napon az alkalmazottak azon dolgozhatnak, amin akarnak, és akivel akarnak. Másnap reggelre szállítani kell az eredményt: új ötletet, termékjavaslatot, feljavított belső folyamatot, akármit.

32  Hosszú Katinka és a coaching visszajelzések szerepe.  Gyurta Dani 2008-as 5. hely után: „Viszlát bajnok”  Sportlövők: Először 1m-ről lőnek a 100-as körbe, ha megvan => taps, léphet hátra 1 métert. Ez megy 15 méterig=> kondicionálják,hogy siker = 100-as kör => motivációt ad A sikeres vezetői szemlélet

33  Coaching típusú visszajelzés:  Nyílt kérdések  Fókuszban az önértékelés  A coacholt dolgozik, „Nála van a saját életének a megoldásának a kulcsa”  Teljesítmény Értékelés:  Másokhoz való mérés mellett a saját fejlődés mérése  Tények alapján megfogalmazni az elimseréseket és elvárásokat  Szendvics technika: +-++-+ A sikeres vezetői szemlélet  KOMMUNIKÁCIÓ:

34 A sikeres vezetői szemlélet Dolgozói igények az elismerésről:  Az emberek elismerést, és köszönetet várnak, nem elég nekik,hogy pénzt kapnak a munkájukért  Az ösztönzőknek teljesítményalapúaknak kell lenniük  Az elismerésnek az eredményt követően meg kell jelennie  Az elismerés legyen rendszeres. („Kapd el az embereket, amikor jól végzik a munkájukat”) Egy másik 1500 Fős kutatásban a válaszadók:  58%-a mondta,hogy ritkán vagy egyáltalán nem kap személyes köszönetet  76%-a mondta, hogy ritkán, vagy egyáltalán nem kapnak írásos köszönetet  81%-a mondta,hogy ritkán, vagy egyáltalán nem kapnak nyilvános dícséretet

35 Helyzetfüggő vezetői stílus  1. Irányítás: a vezető konkrét utasításokat ad, és szorosan ellenőrzi a feladatok végrehajtását.  2. Betanítás: a vezető továbbra is irányít, szorosan ellenőrzi a feladatok végrehajtását, ugyanakkor megmagyarázza a döntéseket, javaslatokat kér és támogatja az előrehaladást.  3. Támogatás: a vezető elősegíti és támogatja alárendeltjei feladat-végrehajtó erőfeszítéseit, megosztja velük a döntéshozatal felelősségét.  4. Delegálás: a vezető alárendeltjeinek engedi át a döntéshozatal és a problémamegoldás lehetőségét. SZAKÉRTELEM ÉS MOTIVÁCIÓ ALAPJÁN


Letölteni ppt "Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Céltudatosság Akadályok kezelése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések