Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGréta Nemes Megváltozta több, mint 7 éve
1
Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Céltudatosság Akadályok kezelése
2
A Sportalkímiáról Kutatások a sikerről 2009-óta 25 élsportolóval, és vezetővel készített mélyinterjú 80 sportolói kérdőív Párhuzamok a versenyszférával Igény egy tréningre, amely összeszedi, és rendszerezi a tapasztalatokat Mindkét terület tanulhat a másiktól => mindenből a jót kivenni Termékek kialakítása „11-ből 10 gondolja, hogy megnyerheti a döntőt, és van egy aki tudja is. „ Steve Cram „Mental game”
3
A saját story: Az első ugrás 1988. május 2 Olimpiai részvétel Európa - bajnoki ezüst érem 82 korosztályos és felnőtt Országos – bajnoki cím, 6 ezüst érem, 1 db bronz Ifi és Junior Európa - bajnoki cím, ezüst és bronzérem Rekord a felnőtt országos bajnoki címek tekintetében 16 éven keresztül 2010- Budapesti EB, munka mellett 2013- visszavonulás
4
Siker és kudarc: Igényszint Saját teljesítményünket állandóan viszonyítanunk kell valamilyen mércéhez, ez pedig lehet mások teljesítménye, vagy saját magunk korábbi eredménye Az igényszinthez viszonyított teljesítményünk határozza meg, hogy sikerként vagy kudarcként élünk meg valamit: Siker: ha egy személy teljesítményszintje meghaladja az igényszintjét Kudarc: Ha a személy teljesítménye nem éri el az igényszintjét A sikerélménynek óriási szerepe van abban, hogy az egyének mennyit tesznek hozzá a csapat összteljesítményéhez. Sikertervezés - Céltervezés „Semmi sem hoz annyi sikert, mint a siker maga.”
5
A Céltervezés elemei: MIT? Első lépés: VÍZIÓ (jövőkép) Rövid – közép hosszú távú távú célok Teljesítménycélokat és Eredmény célokat is tűzzünk ki Írjuk le a célokat!!! Cél-teljesítési stratégiát rendeljünk hozzá: Sikerkritériumok: „kudarc, elment, siker” A célok megfogalmazása + legyen A résztvevő személyek figyelembe vétele, kik tudnak ebben segíteni
6
A céltervezés elemei: HOGYAN? Győzelmeim: Szedd össze életed 3 siker sztoriját, amire a legbüszkébb vagy. Belső erőforrásaim: Szedj össze és írj le 10 olyan pozitív tulajdonságot – tehetséget - készséget magadban, amelyekre büszke vagy és amelyekre támaszkodhatsz az életedben - munkádban. Álmok – célok: Ezek konkrét célok, magán, családi, munkahelyi, családi, stb élettel kapcsolatban, prioritásokkal, és határidőkkel. SMART Célokká alakítás: Specifikus, mérhető, elérhető, hihető-releváns, de erőfeszítést igénylő, időhöz kötött konkrét célokká alakítani. Akció terv: Állomások – teendők, „mit” –ek, „hogyanok”, részállomások, időpontok
7
A céltervezés elemei: HOGYAN? „A” –BETŰS GYAKORLAT: 1. LÉPÉS: 10 mp alatt írj le annyi A BETŰT amennyit csak tudsz!!! 2. LÉPÉS: 10 mp alatt írj KÉTSZEREZD MEG A FENTI SZÁMOT!!! SZÁMOLD ÖSSZE AZ „A” BETŰKET 3. LÉPÉS: 10 mp alatt írj 1 DB-BAL TÖBBET,MINT AZ ELŐBB
8
Célállítás: Élsportolói példák Minimális célok – Reális Célok - Álomcélok : Az olimpiai bajnokok nehezen, de teljesíthető célokat tűznek ki maguk elé Készségek és kihívások egyensúlya A célkitűzés nem egyszeri döntés, folyamatos tervezést igényel. Fenntartható fejlődés, mint, hosszú távú cél Vajda Attila levele
9
A világon 3-8 % között van azok száma, akik leírt célokkal rendelkeznek. Egy mélyponton lévő sportolónak csak kis célokat lehet adni, mert belerokkan a teherbe. Kis célok => sikerélmény => mehetünk a nagyobb célok felé Klein Dávid és a következő lépés Kudarc kerülés és sikerorientáltság + / – motiváció, elérni, vagy elkerülni Célállítás: Élsportolói példák
10
Erdei Zsolt (Madár): "Mindig csak a következő meccset akartam megnyerni, ami persze végül oda vezetett, hogy Világbajnok lettem„ Bob Bowman: az, hogy jó volt-e célállítás az téthelyzetben dől el, vagy dől meg Lepedő stratégiától a következő mozdulatig Vízió és célállítás: Kemény Dénes 1997-ben => Sydney aranyérem => ehhez mit kell tennem ma? Lubics Szilvia és a Céltervezés Célok tervezése a jövőbeli olimpiai döntőtől visszafelé történik, napi célokig való lebontásig. 4 éves terv lebontása ciklusokra, a mai edzés szintjéig (az elmaradt edzést nem lehet bepótolni) Célállítás: Élsportolói példák
11
Michael Phelps víziója és célállítása A vízió: 12 évesen: „Az olimpián akarok úszni” 15 évesen: „Meg akarom változtatni az úszást” 23 évesen: „I wanna be the best ever” A célállítás: Mindig felírta a hűtőre, hogy a következő világversenyen, milyen időeredményt fog úszni. Rendre csak pár századot tévedett + irányba
12
Akadályok – változások Akkor vannak akadályok – hibák és nehéz helyzetek, ha van célunk és dolgozunk! Csak fejlődő szervezetben vannak konfliktusok - akadályok Az elakadás mindig akkor jön, amikor a legfontosabb időszaka van a változtatásnak => SZEMBENÉZÉS az Egyéni vagy Szervezeti probléma „FÁJDALMÁVAL” Akadályok = okok a fejlődésre => nézőpontváltás Reaktivitás VS Proaktivitás => rutinból való kitörés a változó időszakokban ÉLSPORTOLÓK BELSŐ – KÜLSŐ KONTROLLJA „Nem lehet megoldani problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket. – Albert Einstein
13
Akadályok – változások Akadályok iránya alapján: BELSŐ AKADÁLYOK => Önreflexió A belső akadályokat a legnehezebb felismerni magunkban Megoldás vagy probléma kör Úristen, győztem => Félelem a kudarctól / félelem a sikerességtől A változó környezetben fontosabbá válik a SOFT SKILL KÉSZSÉGEK fejlesztése (alkalmazkodás, kreativitás, együttműködés, vezetés, éberség, stb), mint maga a SZAKMAI KOMPETENCIA fejlesztése „A képesség, hogy valaki tud kitartani az akadályok ellenére is, az a tulajdonság, amit az emberek legjobban csodálnak másokban, és jogosan: valószínűleg ez a legfontosabb jellemvonás, amelynek birtokában nemcsak sikereket érhetünk el, de még élvezni is fogjuk az életet. Csíkszentmihályi Mihály
14
Akadályok – változások KÜLSŐ AKADÁLYOK Befolyásolási körök Egyéni felelősségek vállalása Problémamegoldás 4 Modell + 1: Mi a probléma? Milyen megoldások vannak? Melyiket választanád? Miért? +1: Mi lesz az első lépés? Eredmény kontroll => Folyamatkontroll (Mit? => Hogyan?) „Nem lehet megoldani problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amivel csináltuk őket. „ Albert Einstein
15
Akadályok – változások LEHET EDZENI AZ AKADÁLYKEZELÉSI KÉPESSÉGET : Futás! Benedek Tibor és felkészülés a nehéz helyzetre – Budapesti EB Változass minden nap! Napi sikerek, fejlődés megünneplése Hibázol? Rontsd el máshogy! 10.000 órás szabály Az akadályokkal – hibákkal tervezni kell ez nem egyenlő a kudarcra készüléssel => Bob Bowman, Phelps 2008-as felkészítése Nincs legrövidebb út a sikerhez Sikerek torony nélkül DARE SAGA!!! „Először hozzuk fel a gyengeségeket 0-ra, (gólt ne kapjunk valaki hiányossága miatt) aztán csak a pozitívumokra fókuszáljunk” Kemény Dénes
16
KOMFORTZÓNA TANULÁSI ZÓNA- PÁNIKZÓNA: Tanulás - fejlődés csak a komfortzónán kívül van Ujj fogó gyakorlat Olimpiát még senki nem nyert rutinból, csak komfort zónán kívül Komfortzóna „Ki /Be” Folyamatos tanulás: a tanuló szervezet, az élsportolói attitűd alapja az állandó komfort zónán kívül való munka és önfejlesztés Akadályok – változások
17
A VÁLTOZTATÁS HATÁSAI: Az új módszer először visszaesést hoz, a megszokotthoz képest, a fellendülés később következik be. Számolni kell azzal, hogy vészhelyzetben a reflexek jönnek elő. Hosszú Katinka változtatás a fejben Olimpiai 4. => Ironlady, a legsikeresebb úszó=> új edzés metódus, => versenyedzés Berki Krisztián Londonban visszament a selejtező után, hogy ne legyen benne rossz élmény a döntőre, pedig sose szokott. Megnyugodott, és ott aludt a teremben a döntőig Változások - Hibázás AZ AKADÁLYOK MOTIVÁLNAK A VÁLTOZTATÁSRA!!!
18
Változások - Hibázás A HIBÁZÁSRÓL: Hibázni ér Egy edző idejének 90%-a hibajavítás „Egy pocsolyába csak egyszer lépni„ => a megoldás érése Ha aki hibázik büntetést kap, akkor befagy a rendszer, elvész a dinamikus kreativitás=> biztonsági játékká alakul viselkedés: Lénárt Ágota Perfekcionizmus (Tökéletesség) Vs. Professzionalizmus (Kiválóság): „Mocsai Lajos: Cél a 90 - 100 %- os sávban tartani a teljesítményt” JORDAN A HIBÁZÁSRÓL
19
Hajnal András A KIVÁLÓ TELJESÍTMÉNYEK HÁTTERE: Teljesítmény menedzsment Sikeres vezetői szemlélet
20
Miért van szükség VEZETŐRE? Minden csoportnak igénye van vezetőre Ha nincs vezető, akkor a csoport csinál magának egyet Valahol mindenki vezető Jó vezetőnek születni kell? A vezetés titka: karizma vagy önfejlesztés?
21
Elsőként vizsgálta óvodásokkal a vezetési stílusokat: AUTOKRATIKUS: egymaga uralja a csoport tevékenységét, ő dönt minden lényeges kérdésben, szigorú, fegyelmet tartó, parancsol „LAISSEZ FAIRE” („nem vezetési” stílus): a vezető passzív résztvevője a csoport tevékenységének; lényegében nem is vezető, szabadosan történnek a dolgok. DEMOKRATIKUS: fokozza a csoporttagok részvételét, sok dicséretet ad, támogat a feladat megoldásában, bevonja a csapattagokat. Kurt Lewin kísérleti eredményei: A sikeres vezetői szemlélet
22
A Demokratikus vezetés mellett az óvodások: Kiegyensúlyozottabbak Kreatívan, kiválóan oldották meg a feladatot Magabiztosabbak voltak Szerették egymást és az óvó nénit POZITÍV VISSZAJELZÉSBÜNTETÉS A sikeres vezetői szemlélet
23
Mit tesznek a sikeres vezetők? Irányítanak Víziót adnak Anshel (2003) Célokat tűznek ki A célok elérésére motiválják a csapatot Jól Kommunikálnak Értékeket közvetítenek Problémákat oldanak meg Jó környezetet alakítanak ki
24
A sikeres vezetői szemlélet Carl Rogers: Cél,hogy a munkahelyen a személyiség és az önfejlődés kialakulhasson A döntések megosztása, delegálása segíti a kollégák önbizalmának és elköteleződésének növelését A magabiztos vezető a társait is magabiztossá teszi Érzelmi bevonás ereje: minden ember egyik legbelsőbb vágya hogy kapcsolódni tudjon más emberekkel. Ha játékos érzi,hogy az edző szereti, akkor mindent meg fog tenni,hogy megfeleljen neki. Intuíció a vezetésben másodlagos, DE: VEZETŐI kártyás teszt az intuícióról: A legjobb vezetők, akik használják az intuícióikat, hamarabb elkezdenek nyerni JÓ KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA:
25
Csapat ereje nem összeadódik, hanem sokszorozódik, + / - Akik sok időt töltenek együtt, hajlamosabbak is kapcsolódni, (akit többször látnak a képen azok szimpatikusabbak (Atkinson, 2005) Feladat és kapcsolatkohézió A sikeresebb sportcsapatoknál erősebb szociális párbeszéd (Patterson, 2005) A sikeres vezetői szemlélet Kemény Dénes Vs. Benedek Tibor, 2004. Athén: -Tibikém ezt a döntőt inkább a szerbek vesztették el, nem pedig mi nyertük meg. -Nem igaz Dénes, mi nyertünk, mert mi szeretjük egymást.”
26
A sikeres vezetői szemlélet Csoportnormák kialakítása példamutatással a vezető feladata (nem mondani, hanem csinálni) Csoportnyomás Véleményvezérek bevonása a munkába Gólkirály, vagy olimpiai bajnok, Egyén Vs. Csapatérdek Egy gyengébb csapattal is lehet nyerni, ha erős a csapatszellem. Csoportból csapat az egyéni megismerésen és elfogadáson keresztül „A tehetség nyeri a meccset, de a csapatmunka és az értelem nyeri a bajnokságot. ” Michael Jordan ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE:
27
A magyar férfi kézilabda-válogatott etikai kódexe 1. A kialakuló konfliktusokat rögtön az elején szemtől szembe, méltósággal zárd le és tisztázd megnyugtatóan! 2. A személyes győzni akarás és siker mellett a társaid sikere, eredményessége örömmel töltsön el! 3. A munkád és az élet más területén légy fegyelmezett és pontos! 4. Mások háta mögött ne intrikálj, szemtől szembe vállald a véleményedet és döntésedet! 5. Tudj örülni a sikereknek és mértékkel megünnepelni azokat! 6. Sem a mérkőzésen, sem az edzésen valamint azon kívül egyetlen csapattársadat se hagyd magára nehézségei és problémái közepette! 7. Minden olyan egyezséget, megállapodást teljesíts, amelyek kiállják a tisztesség, az erkölcs és a morál próbáját! 8. Kötelezd el magad a folyamatos fejlődés, tanulás, képzés mellett, törekedj a kiválóságra! 9. Légy felelősségteljes önmagaddal szemben, ne másokban keresd a hibát, ne próbáld magad kifogásokkal és magyarázkodással felmenteni! 10. Légy megértő és lojális csapattársaddal és vezetőiddel! 11. A tiszta beszéd és pozitív gondolkodás kedvezően befolyásolja a teljesítőképes tudáshoz nélkülözhetetlen állapotot! 12. Ne feledd, hogy a csapat tagjaként, minden pillanatban a magyar válogatottat és hazádat, Magyarországot képviseled!
28
A vezetés feladata, hogy felismerje az egyéni motivációkat, és a szervezeti célokat ezekkel összhangba hozza. A külső motiváció sosem olyan hatékony, mint a belső, a vezető feladata elérni, hogy alkalmazottja lelkesedni tudjon a közös célokért. => Inspiráció Munkavállalói motiváció felmérés: Mit vár a munkavállaló a munkáltatóitól: 58%- Bölcsen rendelkezzenek az időmmel 52%- Legyen jól menedzselt a vállalat 50%- Ésszerűen használják az adottságaimat 41%- Csak pontosan definiált feladatokkal bízzanak meg 39%- Köszönjék meg a munkámat Belső jutalmak 4-ese: Az értelmesség érzése (vízió, és feladat, „mit - miért”) A választás érzése (jogkör és bizalom, hibázni ér) A kompetencia érzése (magas, de elérhető célok, kihívások) A haladás érzése (mérföldkövek beiktatása, fejlődés mérése, sikerek ünneplése) MOTIVÁCIÓ: A sikeres vezetői szemlélet
29
Ami az egyik csapattagnak használ, a másiknak árt => Helyzetfüggő vezetés=>Irányítástól a támogatásig 7 év vagy 4 perc A játékosok gyengeségére Vs. erősségeire fókuszálni Minden játékos egyformán fontos Győzelemnél is ki kell emelni a negatívumokat és vereségnél is a pozitívumokat "Vezetőként az a legfőbb dolgom, hogy ebben a csapatban mindenkit jobbá tegyek.„ Kemény Dénes A sikeres vezetői szemlélet
30
A versenyző olyan teljesítményt fog leadni, amilyet az edző beleképzel. (Önbeteljesítő jóslat: Horn és mtsai 1998, vagy Pygmalion Effektus) Pygmalion effektus- a túlértékelés hatékonyságnövelő ereje: Pl: Általában nem lő gólt a sportoló, mert vmi miatt fél: EDZŐ: ”Te képes vagy 5 gólt lőni már a következő meccsen, benned van a lehetőség”=> lőni fog 3-at (optimum) Kőbán Rita 12 évesen
31
Motiváció 3.0 „Most, hogy” típusú jutalmazás – nem előre kitűzött bónuszokkal operálni, hanem utólag jutalmazni a kiemelkedő teljesítményt. Olvashatunk egy gépipari cégről, akik ezt addig fejlesztették, hogy bárki, bármikor adhat engedély nélkül 50 dollár bónuszt bármely kollégának. Meglepetés: nem éltek vissza vele. Önállóságaudit –anonim felmérés készítése a munkatársak között, 1-10-ig értékeltetve a munkatársakkal, hogy mennyire éreznek önállóságot a feladatok kiválasztása, munka- és időbeosztás, munkacsoportok-munkatársak összetételének befolyásolása kapcsán. FedEx nap – egy teljes napon az alkalmazottak azon dolgozhatnak, amin akarnak, és akivel akarnak. Másnap reggelre szállítani kell az eredményt: új ötletet, termékjavaslatot, feljavított belső folyamatot, akármit.
32
Hosszú Katinka és a coaching visszajelzések szerepe. Gyurta Dani 2008-as 5. hely után: „Viszlát bajnok” Sportlövők: Először 1m-ről lőnek a 100-as körbe, ha megvan => taps, léphet hátra 1 métert. Ez megy 15 méterig=> kondicionálják,hogy siker = 100-as kör => motivációt ad A sikeres vezetői szemlélet
33
Coaching típusú visszajelzés: Nyílt kérdések Fókuszban az önértékelés A coacholt dolgozik, „Nála van a saját életének a megoldásának a kulcsa” Teljesítmény Értékelés: Másokhoz való mérés mellett a saját fejlődés mérése Tények alapján megfogalmazni az elimseréseket és elvárásokat Szendvics technika: +-++-+ A sikeres vezetői szemlélet KOMMUNIKÁCIÓ:
34
A sikeres vezetői szemlélet Dolgozói igények az elismerésről: Az emberek elismerést, és köszönetet várnak, nem elég nekik,hogy pénzt kapnak a munkájukért Az ösztönzőknek teljesítményalapúaknak kell lenniük Az elismerésnek az eredményt követően meg kell jelennie Az elismerés legyen rendszeres. („Kapd el az embereket, amikor jól végzik a munkájukat”) Egy másik 1500 Fős kutatásban a válaszadók: 58%-a mondta,hogy ritkán vagy egyáltalán nem kap személyes köszönetet 76%-a mondta, hogy ritkán, vagy egyáltalán nem kapnak írásos köszönetet 81%-a mondta,hogy ritkán, vagy egyáltalán nem kapnak nyilvános dícséretet
35
Helyzetfüggő vezetői stílus 1. Irányítás: a vezető konkrét utasításokat ad, és szorosan ellenőrzi a feladatok végrehajtását. 2. Betanítás: a vezető továbbra is irányít, szorosan ellenőrzi a feladatok végrehajtását, ugyanakkor megmagyarázza a döntéseket, javaslatokat kér és támogatja az előrehaladást. 3. Támogatás: a vezető elősegíti és támogatja alárendeltjei feladat-végrehajtó erőfeszítéseit, megosztja velük a döntéshozatal felelősségét. 4. Delegálás: a vezető alárendeltjeinek engedi át a döntéshozatal és a problémamegoldás lehetőségét. SZAKÉRTELEM ÉS MOTIVÁCIÓ ALAPJÁN
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.