Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.03.30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.03.30."— Előadás másolata:

1 Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.03.30

2 Érzelem: összetett, többkomponensű epizód, amely cselekvésre buzdít.  Kognitív kiértékelés  Szubjektív élmény  Gondolkodási és cselekvési tendenciák  Fiziológiai reakciók  Arckifejezés  Az érzelemre adott válaszok Kulturális + nemi különbségek! Pl. kifejezésben, átélésben

3  Előzmény: személy-környezet érintkezés  Érzelmek megkülönböztetéséért ez felel  Kétfaktoros elmélet (Schachter & Singer, 1962): kizárólag a helyzet kiértékelése számít  Elméletek:  Minimalista kiértékelés  Dimenzionális kiértékelés  Tudatos vs tudattalan kiértékelés  amygdala

4  Szerep:  Visszajelzés  Viselkedés, döntéshozatal és információfeldolgozás irányítása   3. Gondolkodási és cselekvési tendenciák   figyelem, tanulás   értékelés, ítéletakotás

5  Szimpatikus idegrendszeri folyamatok, majd az érzelem elcsitulásakor paraszimpatikus idegrendszeri folyamatok  Pozitív érzelmek kioldási effektusa  Zsigeri percepció  Az érzelmek megkülönböztetése:  James-Lange elmélet: vegetatív arousal mentén  Cannon kritikája  Ekman-ék vizsglatai

6  Információközvetítés, kommunikáció  Egyes arckifejezések egyetemes jelentése  Veleszületett + tanult (pl. kimutatási szabályok) elemek is  Mimikai visszacsatolás hipotézise (Tomkins, 1962)

7  Különféle stratégiák

8  Verbális  Nem-verbális:  Mimika  Tekintet  Vokális kommunikáció  Mozgásos kommunikáció  Gesztusok  Testtartás  Térközszabályozás  Kinezika  Kulturális szignálok

9  http://www.pocaklako.hu/terhessegi-ultrahang/uh_kepek/uh- kepek/?album=7&gallery=13&show=gallery http://www.pocaklako.hu/terhessegi-ultrahang/uh_kepek/uh- kepek/?album=7&gallery=13&show=gallery  a késői terhességben már teljesen „kész” emberi arcot látunk, sőt már arckifejezések is megjelennek:  4D-s UH képek baba mozgásokról, arckifejezésekről:  http://www.pocaklako.hu/terhessegi-ultrahang/uh_kepek/uh- kepek/?album=7&gallery=16 http://www.pocaklako.hu/terhessegi-ultrahang/uh_kepek/uh- kepek/?album=7&gallery=16

10  36-54 órás újszülöttek  Szemtől szemben interakcióban egyszerű arckifejezések (pl. nyelvnyújtás)  Baba utánozza (kinyújtja a nyelvét)  Sőt! Kezdeményezi is az interakciót a korábbi viselkedés újrakezdésével  ikrek gyakran fejlesztenek ki „belső nyelvet”, amit csak ők értenek  http://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY http://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY

11

12

13  Kérdőív, kísérletek  Ekman-ék alapérzelmekkel kapcsolatos vizsgálatai  Érzelmek kiváltása:  Képek (korábban), filmek (ma inkább ezzel)  Zene  Hipnózis  Arckifejezés felvétele (faciális feedback)  De: etikai szempontok!  Az alapérzelmek univerzalitásának vizsgálati nehézségei (Buda, 1994):  Kiváltódás ingerrepertoárja és ingerküszöbe  Mimikai kifejeződés tartalma és mértéke  Szabályozottsága  Kommunikatív szerepe

14  Empátia = az érzelmek át-, beleélésének képessége  Pontozás  Megbeszélés

15  Pozitív és negatív érzelmek vizsgálata – mi jut eszünkbe?

16  Kiváltása etikai szempontokat vet fel  Más: rákérdezés

17  Könnytermelés fokozódása emocionális hatásra  Születéstől  Állatoknál is (nyüszögés)  Emocionális sírás (felnőtt) vs fiziológiai szükségletekre utaló sírás (gyerek)  Több elmélet  Hatása: megkönnyebbülés, feszültségcsökkenés  Befolyásolja: pl. hormonális hatások, menstruációs ciklus, gyógyszerek, szociokulturális tényezők, napszak, nem  Sajátos viselkedéses jegyek

18  Nehéz kontrolláltan kutatni  Kísérletek, megfigyelések - pl. filmek, zene  Kérdőívek, naplók:  Sírás Kérdőív  Sírás Napló

19  Kérdőív – mi a véleményetek?  Etikailag miben különbözik ez a sírás előbb bemutatott vizsgálati módszereitől?

20 Boldogságkutatás (Csikszentmihalyi) Pozitív pszichológia (Seligman) – szemléletváltás a negatív érzelmekről és a problémafókuszról a pozitív érzelmek és erőforrások irányába http://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psycholog y.htmlhttp://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psycholog y.html (főleg: 2:11-5:38 betegségmodell, 5:39-8:40 a pozitív pszichológia definíciója)..\MartinSeligman_2004-light.mp4..\MartinSeligman_2004-light.mp4 Pozitív érzelmeket vizsgáló kérdőívek: http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/questionnaires.aspx Játékfilm a témához otthonra: http://www.youtube.com/watch?v=Cbk980jV7Ao

21

22  Alkossatok párokat!  Egyik tag próbálja felidézni Mona Lisa mosolyát  Másik tag, találja ki, mikor lesz meg ez a mosoly  amikor így érzi, érintse meg a mosolygó tag térdét  Megbeszélés: támpontok, érzések, tapasztalatok

23  Alapvetően humán gesztus  5 hetes kortól

24  http://www.youtube.com/watch?v=55YYaJIrmz o&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=55YYaJIrmz o&feature=related  Mi a véleményetek?

25  Humán jelenség  4-5. hónaptól  Mi különíti el a mosolytól, mi viszonyuk?  „Nevetésmeditáció”  Sajátos viselkedéses jegyek

26  Ált. pszich. II. 8–11. Gyakorlat  Atkinson & Hilgard, 416–440. old.  Buda B. (1994). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Harmadik, átdolgozott és bővített kiadás. III. fejezet. Budapest: Animula. (Letölthető: http://vmek.oszk.hu/02000/02009/02009.ht m#12)

27


Letölteni ppt "Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék 2015.03.30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések