Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Nemzeti Művelődési Intézet felnőttképzési tevékenysége „A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai” szakmai konferencia Budapest, 2015. november.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Nemzeti Művelődési Intézet felnőttképzési tevékenysége „A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai” szakmai konferencia Budapest, 2015. november."— Előadás másolata:

1 A Nemzeti Művelődési Intézet felnőttképzési tevékenysége „A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai” szakmai konferencia Budapest, november 10.

2 Közösségi művelődés Közművelődési szakemberek képzése, továbbképzése Szakmai tevékenységünk a kulturális szakma humánerőforrás fejlesztése, mellyel hozzájárulunk a közösségi művelődés területén tevékenykedő munkatársak szakmai aktivitásának fokozásához, a kulturális intézmények hatékonyabb működéséhez, az élethosszig tartó és az élet teljes körére kiterjedő, tanulást elősegítő tevékenységek növekedéséhez.

3 Az egész életen át tartó tanulás „minden, életünk során folytatott olyan tanulási tevékenység, melyet a tudás, a készségek és kompetenciák fejlesztésének céljával folytatunk egyéni, állampolgári/civil, társadalmi és/vagy foglalkoztatási perspektívában” (EURÓPAI BIZOTTSÁG, 2001). „olyan kora gyermekkortól késő öregkorig tartó kognitív folyamat, amely magában foglalja a formális, azaz az iskolai oktatást éppen úgy, mint a nonformális (bizonyítványt nem adó, kötetlen, öntevékeny szervezetek keretei között végbemenő, nálunk a közművelődési jellegű), valamint az informális (családi, munkahelyi, a széles társadalmi környezetben történő) tanulást” (HARANGI, 2003).

4 Felnőttképzés fogalma A szeptember 1-től hatályos évi LXXVII. felnőttképzési törvény alapjaiban változtatta meg a felnőttképzés korábbi rendszerét. Az átmeneti időszaktól eltekintve szeptember 1-től már csak az új törvény szerint lehet OKJ-s, általános nyelvi és más támogatott képzéseket indítani. A legjelentősebb különbség a régi (2001. évi CI.) és az új (2013. évi LXXVII.) felnőttképzési törvény között, hogy az új szabályozás nem terjed ki a felnőttképzés teljes palettájára, csak négy képzési kört sorol a törvény hatálya alá. Az állam tehát csak azokat a képzéseket kívánja szabályozni, amelyekért szakmai vagy financiális garanciát vállal.

5 Felnőttképzés fogalma A másik jelentős változás a felnőttképzési tevékenység megkezdését és folytatását érinti. Az eddigi kétszintű működés (nyilvántartási szint és akkreditációs szint) megszűnt, az új törvény hatálya alá tartozó képzések esetében a felnőttképzési tevékenység csak hatósági engedély birtokában kezdhető meg, ugyanakkor a felnőttképzési törvény hatályán kívül eső képzések szabad piaci szolgáltatásként nyújthatóak. Az új szabályozás tehát egyszerre teremti meg a szigorúan szabályozott és a liberalizált felnőttképzési piacot.

6 Felnőttképzés fogalma Képző intézmény jelenleg (akár párhuzamosan is) folytathat a felnőttképzési törvény szerint engedélyezett képzéseket egyéb jogszabályok által szabályozott képzéseket szabad szolgáltatásnyújtásként folytatott képzéseket

7 Képzési kínálat Hatósági engedély, nyilvántartásba vétel Közművelődési szakember I. OKJ E /2014/A001 Közművelődési szakember II. OKJ E /2014/A002 Tudnivalók a Kulturális Közfoglalkoztatási Programról

8 Képzési kínálat A kultúráért felelős miniszter által akkreditált, tanfolyam jellegű szakmai továbbképzés Többfunkciós kulturális intézmények vezetőinek képzése Kulturális intézmények vezetőinek képzése Közművelődési szakértő Közművelődési kiválósági modell I-II. Kulturális közösségszervezés alapjai Kulturális közösségi munkás

9 Képzési kínálat Fiatalok bevonása és ifjúságfejlesztés a kistelepüléseken Kistelepülések erőforrásai és rejtett értékei a közösségfejlesztésben Könyvtári ismeretek közösségszervezőknek Közösségi művelődés civil terekben: közösségfejlesztés és közösségszervezés Vállalkozásfejlesztés és vállalkozói közösségek a közművelődésben Szervezeti hatékonyságnövelő komplex tréning Térségi munka hatékonyságát növelő komplex tréning

10 Képzési kínálat Értékfeltárás a helyi közösségekben Az egészségkultúra fejlesztése a közművelődésben Kommunikációs és protokoll az oktatási és közművelődési intézményekben Hátrányos helyzetűek bevonása – Esélyegyenlőségi alapismeretek Jó játék a művészet! – kreatív játszóházvezető tanfolyam Képző- és iparművészeti kiállítás rendezői ismeretek SZÍN-KÉP színházi ismeretek szervezőknek

11 Közművelődési intézményvezető képzések Közművelődési intézmények vezetői feladatainak ellátása 150/1992. (XI.20.) kormányrendelet Közművelődési intézményvezető képzés 90 órában Kulturális intézmények vezetőinek képzése 60 órában Többfunkciós intézmények vezetői feladatainak ellátása 442/2013. (XI. 27.) Korm. Rendelet (2014. január 1-től) Többfunkciós kulturális intézmények vezetőinek képzése 60 órában

12 Közművelődési szakértő 19/2010. (IV. 23.) OKM rendelet a kulturális szakértői tevékenység folytatásának feltételeiről és kulturális szakértői nyilvántartás vezetéséről. A szakértő a közművelődési szakterületen felmerülő olyan szakkérdésekben végezhet szakértői tevékenységet, amelyben a jogszabály szakértő igénybevételét írja elő a szakértő igénybevételéhez jogkövetkezményt állapít meg. A közművelődési területen a közművelődési szakértő további feltételek teljesülése esetén szakfelügyelői és közművelődési szervezetek minőségfejlesztési auditálása tevékenységet végezhet.

13 Közművelődési szakértő A korábbi, a kulturális szakértők működésének engedélyezéséről és a szakértői névjegyzék vezetéséről szóló 18/2000. (XII. 18.) NKÖM rendelet alapján szakértői engedéllyel rendelkezők átvételre kerültek az új nyilvántartásba azzal, hogy engedélyük január 31-ig érvényes. Az időközben megváltozott jogszabályi környezet, a közművelődési szakfelügyelet, a közművelődési szervezetek minőségfejlesztése változásai miatt az átvett engedélyes szakértők is új ismereteket szerezhetnek a képzésen részvétellel.

14 Közművelődési kiválóság modell I-II. I.: a közművelődési szervezeti önértékelési rendszer folyamatos működtetésének elsajátítása, melynek során a résztvevők képessé válnak saját szervezetükben a rendszer bevezetésének és fenntartásának menedzselésére. A szervezeten belüli szakmai kompetencia mintegy peremfeltétele a minőségfejlesztési rendszer hatékony bevezetésének és használatának. II.: a résztvevőket felkészíti arra, hogy a közművelődési szervezeteknél el tudják végezni a helyszíni auditálással kapcsolatos feladatokat.

15 Szakképesítés megszerzése OKJ-s képzések képzési programjainak kidolgozása, engedélyeztetése, megvalósítása Közművelődési szakember I. Közművelődési szakember II. Felnőttképzési és azt kiegészítő tevékenységek a évi LXXVII. törvény és annak végrehajtását szabályozó kormány- és miniszteri rendeletek alapján.

16 Közművelődési szakember I. 240 óra-30 alkalom-8 óra/alkalom 96 óra elmélet, 144 óra gyakorlat A szakképesítés azonosító (OKJ) száma: Felsőfokú végzettséghez kötött szakképesítés A közművelődési intézmények és szervezetek szolgáltatásai, tevékenységük rendszere Vezetési, jogi, gazdasági és marketing ismeretek

17 Közművelődési szakember I Kulturális vidékfejlesztés, stratégiai tervezésmódszertan Az egész életen át tartó tanulás Kulturális menedzsment Kulturális turizmus és fesztiválszervezés

18 Közművelődési szakember II. 296 óra-37 alkalom-8 óra/alkalom A szakképesítés azonosító (OKJ) száma: Középfokú végzettséghez kötött szakképesítés 118 óra elmélet, 178 óra gyakorlat Helyi társadalom- és kultúraismeret Kulturális rendezvények szervezése Kulturális szervezetek és intézmények működése, közművelődési tevékenysége

19 Szakmai vizsgáztatás Intézetünk a 5/2013.(I.18.) EMMI rendelet értelmében az Országos Képzési Jegyzékben szereplő 4. Művészet, közművelődés, kommunikáció szakmacsoportba tartozó szakképesítések szakmai vizsgáinak szervezésére jogosult valamennyi régióban.

20 III. Kulturális Közfoglalkoztatási Program képzései június-október Tudnivalók a Kulturális Közfoglalkoztatási Programról 48 óra Kulturális közösségi munkás 120 óra Közművelődési szakember I. 246 óra Közművelődési szakember II. 302 óra

21

22 Csoportok számaRésztvevői létszámOktatói létszám Budapest48615 Baranya megye Bács-Kiskun megye Békés megye Borsod-Abaúj-Zemplén megye Csongrád megye Fejér megye59217 Győr-Moson-Sopron megye4838 Hajdú-Bihar megye Heves megye Jász-Nagykun-Szolnok megye Komárom-Esztergom megye4998 Nógrád megye Pest megye Somogy megye Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Tolna megye Vas megye59912 Veszprém megye Zala megye

23 Képzés megnevezése Tervezett létszám (fő) Induló létszám (fő) Záró létszám (fő) Lemorzsolódó k (fő) Mindent a Kulturális Közfoglalkoztatási Programról Kulturális közösségi munkás Közművelődési szakember I Közművelődési szakember II

24 A III. Kulturális Közfoglalkoztatási Program képzéseinek adatai június-október 10 csoport 207 fő 24 oktató Pest megye: 8 csoport 182 fő 30 oktató 6 csoport 119 fő 16 oktató 14 csoport 237 fő 36 oktató 7 csoport 158 fő 16 oktató 7 csoport 136 fő 17 oktató 10 csoport 225 fő 18 oktató 13 csoport 281 fő 29 oktató 12 csoport 254 fő 22 oktató 8 csoport 196 fő 22 oktató 12 csoport 279 fő 29 oktató 5 csoport 92 fő 17 oktató 6 csoport 136 fő 17 oktató 5 csoport 99 fő 12 oktató 5 csoport 124 fő 12 oktató Nógrád: 10 csoport 193 fő 22 oktató Budapest: 4 csoport 86 fő 15 oktató 4 csoport 83 fő 8 oktató Közművelődési szakemb. II. képzés: 1 csoport 21 fő 14 oktató KEM: 4 csoport 99 fő 8 oktató 6 csoport 150 fő 11 oktató Közműv-i szakemb. I. képzés: 1 csoport 15 fő 7 oktató

25

26

27

28 Fejlesztési irányok Kulturális alapellátás Szakmai-módszertani tevékenység megerősítése Amatőr művészeti csoportok fejlesztése Közművelődési intézmények felkészítése a felnőttképzési tevékenység engedélyének megszerzésére Határon túli közművelődési intézmények fejlesztése Európai Uniós források igénybe vétele

29 Dr. Tóthné Bodor Anita 0630/ Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A Nemzeti Művelődési Intézet felnőttképzési tevékenysége „A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai” szakmai konferencia Budapest, 2015. november."

Hasonló előadás


Google Hirdetések