Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? A kutatás különféle válfajai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? A kutatás különféle válfajai."— Előadás másolata:

1 Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? A kutatás különféle válfajai

2 Mire jó ez a lajstrom Képet ad a kutatási témámhoz választható módszertani lehetőségek köréről Képet ad a kutatási témámhoz választható módszertani lehetőségek köréről Fontos, hogy ne zárjuk le a mérlegelést túlságosan hamar Fontos, hogy ne zárjuk le a mérlegelést túlságosan hamar Ha vesszük a fáradságot, és az összes lehetőséget végig gondoljuk, lehet, hogy az eredeti kutatási kérdésünk is módosul. Adjunk esélyt az ilyen kreativitásnak Ha vesszük a fáradságot, és az összes lehetőséget végig gondoljuk, lehet, hogy az eredeti kutatási kérdésünk is módosul. Adjunk esélyt az ilyen kreativitásnak

3 Ügyeljünk az „igazságra” Az „igaz” eredmény kritériumát pozitívan meghatározni nehéz Az „igaz” eredmény kritériumát pozitívan meghatározni nehéz Mit ne tegyünk: Mit ne tegyünk: Ne próbáljunk „eladni” valamit Ne próbáljunk „eladni” valamit Ne azért keressünk bizonyítékokat, hogy egy bizonyos irányvonalat erősítsünk Ne azért keressünk bizonyítékokat, hogy egy bizonyos irányvonalat erősítsünk Ne egy dédelgetett legondolást vagy elméletet igyekezzünk alátámasztani Ne egy dédelgetett legondolást vagy elméletet igyekezzünk alátámasztani

4 Mi a teendő az „igaz” kutatás érdekében? Dolgozzunk módszeresen – alaposan gondoljuk végig, mit teszünk, és miként fogunk hozzá Dolgozzunk módszeresen – alaposan gondoljuk végig, mit teszünk, és miként fogunk hozzá Legyünk kétkedőek – kérdőjelezzük meg az ötleteinket és eredményeinket, kérjünk meg erre másokat is (jogos az állításod, minden alternatívát figyelembe vettél?) Legyünk kétkedőek – kérdőjelezzük meg az ötleteinket és eredményeinket, kérjünk meg erre másokat is (jogos az állításod, minden alternatívát figyelembe vettél?) Legyünk etikusak – gondoskodjunk arról, hogy nem okozunk ártalmat azoknak, akik a kutatásban részt vesznek, vagy akiket érinthet; ne add el más munkáját sajátodként, és ne találj ki adatokat Legyünk etikusak – gondoskodjunk arról, hogy nem okozunk ártalmat azoknak, akik a kutatásban részt vesznek, vagy akiket érinthet; ne add el más munkáját sajátodként, és ne találj ki adatokat

5 Különböző kutatási célkitűzések Leírás – ez a legelemibb kutatási cél, de egy szisztematikus, az adatokat kellő kétkedéssel elemző leírás igen fontos kezdő lépés lehet Leírás – ez a legelemibb kutatási cél, de egy szisztematikus, az adatokat kellő kétkedéssel elemző leírás igen fontos kezdő lépés lehet Feltárás – vagy exploráció; új és homályos területeken, ahol a jelenségeket, összefüggéseket még egyáltalán nem értjük, a terep módszeres felderítése hasznos taktika lehet Feltárás – vagy exploráció; új és homályos területeken, ahol a jelenségeket, összefüggéseket még egyáltalán nem értjük, a terep módszeres felderítése hasznos taktika lehet

6 Különböző kutatási célkitűzések Magyarázat – ez az elsődleges célja a kutatásnak, a leírás és a feltárás tulajdonképpen ennek teremthetik meg az előfeltételeit. Magyarázatról főleg akkor beszélhetünk, ha van elgondolásunk a jelenség mögötti mechanizmusról. Magyarázat – ez az elsődleges célja a kutatásnak, a leírás és a feltárás tulajdonképpen ennek teremthetik meg az előfeltételeit. Magyarázatról főleg akkor beszélhetünk, ha van elgondolásunk a jelenség mögötti mechanizmusról. Emancipáció – mint Marx: ne csak megmagyarázni akarjuk a világot, de megváltoztatni is; pl. feminista kutatások Emancipáció – mint Marx: ne csak megmagyarázni akarjuk a világot, de megváltoztatni is; pl. feminista kutatások

7 Kutatási terv A kutatási terv (research design) főleg célokkal, alkalmazásokkal, szándékokkal és tervekkel foglalkozik A kutatási terv (research design) főleg célokkal, alkalmazásokkal, szándékokkal és tervekkel foglalkozik A kvalitatív/kvantitatív szétválasztása A kvalitatív/kvantitatív szétválasztása Rögzített kutatási tervek: a tervet nagyrészt előre részletesen meghatározzuk, mielőtt az adatgyűjtéshez fognánk Rögzített kutatási tervek: a tervet nagyrészt előre részletesen meghatározzuk, mielőtt az adatgyűjtéshez fognánk Rugalmas kutatási tervek: a kutatás menetére hatással vannak a kezdeti eredmények, ahogyan a projekt előrehaladtával felbukkannak Rugalmas kutatási tervek: a kutatás menetére hatással vannak a kezdeti eredmények, ahogyan a projekt előrehaladtával felbukkannak

8 Akciókutatás Ennek a megközelítésnek az a lényege, hogy a kutató benne van egy helyzetben, és azzal a céllal vesz részt, hogy segítsen Ennek a megközelítésnek az a lényege, hogy a kutató benne van egy helyzetben, és azzal a céllal vesz részt, hogy segítsen A tipikus helyzet, hogy valamilyen szolgáltatás javítására irányul a kutatás A tipikus helyzet, hogy valamilyen szolgáltatás javítására irányul a kutatás Egy szokásos menet: Egy szokásos menet: Eltervezünk valamilyen változást (együttműködve az érintettekkel) Eltervezünk valamilyen változást (együttműködve az érintettekkel) Kiderítjük, mi történt a változás után Kiderítjük, mi történt a változás után Erre reflektálunk (megint csak az érintettek bevonásával) Erre reflektálunk (megint csak az érintettek bevonásával) További akciókat tervezünk További akciókat tervezünk

9 Az akciókutatás előnyei és hátrányai Előnyök Előnyök Az együttműködés a résztvevőkkel demokratikusabbá teszi Az együttműködés a résztvevőkkel demokratikusabbá teszi A gyakorlati orientációjú kutatóknak ideális A gyakorlati orientációjú kutatóknak ideális A kutató jelenléte része a kutatásnak, s nem módszertani probléma A kutató jelenléte része a kutatásnak, s nem módszertani probléma Gyakorlati probléma megoldását célozza Gyakorlati probléma megoldását célozza Ha sikeres, a szervezetben meghonosíthatja a visszatérő fejlesztéseket Ha sikeres, a szervezetben meghonosíthatja a visszatérő fejlesztéseket Hátrányok Hátrányok Nehéz, különösen egy kezdőnek Nehéz közel kerülni, a belső kutatókat kivéve Problémát okozhat, hogy a kutató és a résztvevő osztoznak a folyamaton Lényeges a résztvevők aktív együttműködése, ami nehéz lehet a konkrét munkakörnyezet ellentmondásos követelményei közepette A kutató szerepe nem hagyományos, a távolságtartás és a részrehajlás kerülése nehéz

10 Esettanulmányok Eset szinte bármi lehet: egy gyerek oktatási kontextusban, a kórterem, egy labdarúgó klub, egy egyetem, vagy akár a es cunami Eset szinte bármi lehet: egy gyerek oktatási kontextusban, a kórterem, egy labdarúgó klub, egy egyetem, vagy akár a es cunami Az esetet önmagáért tanulmányozzuk. Más helyzetekkel való párhuzama révén lehet általánosabb tanulsága Az esetet önmagáért tanulmányozzuk. Más helyzetekkel való párhuzama révén lehet általánosabb tanulsága Az eseteket a kontextusukban tanulmányozzuk (szemben a kérdőíves felmérésekkel vagy a kísérletekkel) Az eseteket a kontextusukban tanulmányozzuk (szemben a kérdőíves felmérésekkel vagy a kísérletekkel) A megbízhatóság érdekében több különböző módszert alkalmazunk (pl. interjú, résztvevő megfigyelés, dokumentumok elemzése) A megbízhatóság érdekében több különböző módszert alkalmazunk (pl. interjú, résztvevő megfigyelés, dokumentumok elemzése) Az a tipikus, hogy rugalmas kutatási tervet alkalmazunk Az a tipikus, hogy rugalmas kutatási tervet alkalmazunk

11 Egy példa: a csoportgondol

12 Csoportgondol Groupthink – az orwelli doublethink mintájára – Irving Janis és a Disznó öböl fiaskója Groupthink – az orwelli doublethink mintájára – Irving Janis és a Disznó öböl fiaskója A kohézió és a konszenzus kényszeres vágya időnyomás és nagy felelősség mellett, különösen karizmatikus vezető jelenlétében aláássa a döntés megbízhatóságát A kohézió és a konszenzus kényszeres vágya időnyomás és nagy felelősség mellett, különösen karizmatikus vezető jelenlétében aláássa a döntés megbízhatóságát

13 A Disznóöböl rejtélye

14 A csoportgondol tünetei Idő előtti konszenzuskeresés Idő előtti konszenzuskeresés Nagy nyomás a konformitás iránt Nagy nyomás a konformitás iránt Az eltérő vélemények öncenzúrája Az eltérő vélemények öncenzúrája Elmeőrök Elmeőrök Látszólagos egyetértés (vö. pluralistic ignorance) Látszólagos egyetértés (vö. pluralistic ignorance) Illúziók és hibás észlelés Illúziók és hibás észlelés A sérthetetlenség illúziója A sérthetetlenség illúziója Az erkölcsi fölény illúziója Az erkölcsi fölény illúziója A külső csoport torzított percepciója A külső csoport torzított percepciója Kollektív racionalizáció Kollektív racionalizáció

15 A csoportgondol okai Nem veszik figyelembe az összes hozzáférhető információt Nem veszik figyelembe az összes hozzáférhető információt A tagok nézetei nem függetlenek egymástól (társas fertőzés) A tagok nézetei nem függetlenek egymástól (társas fertőzés) A konszenzus nyilvános konformitáson alapul A konszenzus nyilvános konformitáson alapul

16 A csoportgondol megelőzése Az idő előtt konszenzuskeresés korlátozása Az idő előtt konszenzuskeresés korlátozása A nyitott vizsgálódás elősegítése A nyitott vizsgálódás elősegítése Hatékony vezetés (a vezető szerepének minimalizálása) Hatékony vezetés (a vezető szerepének minimalizálása) Több csoport egyidejű alkalmazása Több csoport egyidejű alkalmazása Ördög ügyvédje Ördög ügyvédje Bólogató Jánosok kiiktatása Bólogató Jánosok kiiktatása A hibás percepció korrigálása A hibás percepció korrigálása A korlátok elismerése A korlátok elismerése Empátia Empátia Még egy esély értekezletek Még egy esély értekezletek

17 A hatékony döntés algoritmusa a rakétaválság idején 1. Ne tegyünk semmit 2. Gyakoroljunk nyomást a SZU-ra az ENSZ-en keresztül 3. Szervezzünk meg nagyhatalmi csúcstalálkozót 4. Titokban tárgyaljunk Castro-val 5. Indítsunk alacsony szintű haditengerészeti akciót blokád alá vonva a kubai kikötőket 6. Kis lövedékekkel tegyük használhatatlanná a rakétatámaszpontokat 7. Mérjünk sebészi légi csapást előzetes bejelentéssel az életek megóvása érdekében 8. Mérjünk sebészi légi csapást előzetes figyelmeztetés nélkül 9. Indítsunk légitámadásokat minden kubai katonai létesítmény ellen 10. Rohanjuk le Kubát

18 Tanulságos párhuzamok A Challenger katasztrófája A Challenger katasztrófája A Watergate betörés A Watergate betörés (szerintem) a Fidesz képviselők kordonbontó akciója (szerintem) a Fidesz képviselők kordonbontó akciója

19 Az esettanulmány előnyei és hátrányai Az egyetlen (vagy kis számú) eset tanulmányozása lehetővé teszi, hogy megragadjuk a komplex összefüggéseket Az egyetlen (vagy kis számú) eset tanulmányozása lehetővé teszi, hogy megragadjuk a komplex összefüggéseket Többféle adatgyűjtési módszer és adatforrás alkalmazása Többféle adatgyűjtési módszer és adatforrás alkalmazása A kutatás határai rugalmasak, hozzászabhatók a rendelkezésre álló időhöz és forrásokhoz A kutatás határai rugalmasak, hozzászabhatók a rendelkezésre álló időhöz és forrásokhoz Kevésbé mesterkélt és valóságtól elrugaszkodott, mint a kísérletek és a kérdőíves felmérések Kevésbé mesterkélt és valóságtól elrugaszkodott, mint a kísérletek és a kérdőíves felmérések Nagyon sokféle kutatási célra, és nagyon különböző fajta esetekre alkalmazható Nagyon sokféle kutatási célra, és nagyon különböző fajta esetekre alkalmazható A belőle levont általánosítások kétségesek. Más logikán alapulnak, mint a kérdőíves felmérések esetében A belőle levont általánosítások kétségesek. Más logikán alapulnak, mint a kérdőíves felmérések esetében Tipikus, hogy természetes körülmények között zajlik, így a megfigyelő jelenléte problémát okozhat Tipikus, hogy természetes körülmények között zajlik, így a megfigyelő jelenléte problémát okozhat A rugalmas természete miatt késznek kell lenni arra, hogy menet közben módosítsunk, így gyakran nehéz betartani a határidőket A rugalmas természete miatt késznek kell lenni arra, hogy menet közben módosítsunk, így gyakran nehéz betartani a határidőket Az a kitartó előítélet, hogy az esettanulmány „puha” módszer, megnehezítheti az eredmények elfogadtatását Az a kitartó előítélet, hogy az esettanulmány „puha” módszer, megnehezítheti az eredmények elfogadtatását ELŐNYÖK HÁTRÁNYOK

20 Dokumentumok elemzése A dokumentum alapértelmezésben valami nyomtatott anyag, de lehet fénykép, film, vagy bármi egyéb is A dokumentum alapértelmezésben valami nyomtatott anyag, de lehet fénykép, film, vagy bármi egyéb is A tipikus nyomtatott dokumentumok A tipikus nyomtatott dokumentumok Különféle értekezletek jegyzőkönyvei Különféle értekezletek jegyzőkönyvei Különféle testületek formális vagy informális feljegyzései Különféle testületek formális vagy informális feljegyzései Levelek és naplók Levelek és naplók Vizsgálatok jelentései és egyéb beszámolók Vizsgálatok jelentései és egyéb beszámolók Elektronikus dokumentumok, pl. web site-ok Elektronikus dokumentumok, pl. web site-ok Értékes kiegészítő módszer lehet másfajta kutatásokban, pl. esettanulmányokban Értékes kiegészítő módszer lehet másfajta kutatásokban, pl. esettanulmányokban

21 Dokumentumok elemzése A dokumentum megkülönböztető tulajdonsága, hogy a kutató szándékaitól függetlenül létezik A dokumentum megkülönböztető tulajdonsága, hogy a kutató szándékaitól függetlenül létezik Az elemzés maga nem módosítja a dokumentumot Az elemzés maga nem módosítja a dokumentumot Fő hátránya, hogy más célból hozták őket létre, ami óhatatlanul befolyással van a tartalmukra Fő hátránya, hogy más célból hozták őket létre, ami óhatatlanul befolyással van a tartalmukra

22 Dokumentumok elemzése Két fő megközelítés Két fő megközelítés Kiindulásként kiválasztunk egy vagy két kulcsfontosságú dokumentumot. Ezek tanulmányozása során kialakul a képünk, és megfogalmazzuk a kutatási kérdéseinket. Innen haladunk tovább újabb elemzésekhez, finomítjuk, újra fogalmazzuk a kérdéseinket Kiindulásként kiválasztunk egy vagy két kulcsfontosságú dokumentumot. Ezek tanulmányozása során kialakul a képünk, és megfogalmazzuk a kutatási kérdéseinket. Innen haladunk tovább újabb elemzésekhez, finomítjuk, újra fogalmazzuk a kérdéseinket Egy kutatási kérdésből vagy problémából indulunk ki. Ennek alapján fogalmazzuk meg kutatási kérdéseinket, majd olyan dokumentumok után kutatunk, amelyek választ adhatnak a kérdéseinkre. Ez inkább rögzített kutatási terv Egy kutatási kérdésből vagy problémából indulunk ki. Ennek alapján fogalmazzuk meg kutatási kérdéseinket, majd olyan dokumentumok után kutatunk, amelyek választ adhatnak a kérdéseinkre. Ez inkább rögzített kutatási terv A két megközelítés a gyakorlatban könnyen összevegyülhet A két megközelítés a gyakorlatban könnyen összevegyülhet

23 Néprajzi kutatás A szociálantropológiából származó módszer, ami egy adott kultúrában élő emberek életét és szokásait tanulmányozza A szociálantropológiából származó módszer, ami egy adott kultúrában élő emberek életét és szokásait tanulmányozza Ma jóval tágabb körben alkalmazzák jobban fókuszált kérdések vizsgálatára – mini-néprajz Ma jóval tágabb körben alkalmazzák jobban fókuszált kérdések vizsgálatára – mini-néprajz Példák: egy call center, egy hastánc-klub, intenzív osztály Példák: egy call center, egy hastánc-klub, intenzív osztály Fő módszer a résztvevő megfigyelés – nyílt vagy inkognitó Fő módszer a résztvevő megfigyelés – nyílt vagy inkognitó Veszélye: a kutató „bennszülötté” válik Veszélye: a kutató „bennszülötté” válik

24 Néprajzi kutatás A tipikus eredmény: kvalitatív beszámolók feljegyzések vagy naplók formájában A tipikus eredmény: kvalitatív beszámolók feljegyzések vagy naplók formájában Nehézség, hogy még frissiben lejegyezzük a fontos eseményeket, megfigyeléseket anélkül, hogy ezzel megzavarnánk a történéseket Nehézség, hogy még frissiben lejegyezzük a fontos eseményeket, megfigyeléseket anélkül, hogy ezzel megzavarnánk a történéseket A megfigyelés kiegészíthető interjúkkal, tisztázandó a számunkra homályos dolgokat, illetve ellenőrizendő értelmezéseink helyességét A megfigyelés kiegészíthető interjúkkal, tisztázandó a számunkra homályos dolgokat, illetve ellenőrizendő értelmezéseink helyességét A kutatási terv szükségképpen rugalmas A kutatási terv szükségképpen rugalmas

25 A néprajzi kutatás előnyei és hátrányai Előnyök Előnyök Közvetlen megfigyelésre támaszkodik, nem igényel speciális adatgyűjtési módszereket Közvetlen megfigyelésre támaszkodik, nem igényel speciális adatgyűjtési módszereket Különösen alkalmas annak kiderítésére, hogy egy kultúra tagjai miként látnak eseményeket Különösen alkalmas annak kiderítésére, hogy egy kultúra tagjai miként látnak eseményeket Kontextusba ágyazott viszonyokról és folyamatokról nyújt gazdag adatokat Kontextusba ágyazott viszonyokról és folyamatokról nyújt gazdag adatokat Magával ragadó lehet Magával ragadó lehet Hátrányok Hátrányok Az újonc számára nehéz a résztvevő megfigyelő szerepe Sok tapasztalat szükséges a készségek elsajátításához A tisztán leírótól halad az elméletalkotás felé, ami igen nehéz Rengeteg etikai problémát vet fel, pl. a megtévesztés kerülését, a tájékozott beleegyezés megszerzését, az intim szféra megsértését Nehéz az eredményekből általánosítani

26 Értékelő kutatás Az értékelő kutatás ma nagyon divatos. Értékelő kutatás tipikus tárgyai: Az értékelő kutatás ma nagyon divatos. Értékelő kutatás tipikus tárgyai: Innováció Innováció Beavatkozás Beavatkozás Szolgáltatás Szolgáltatás Szervezet Szervezet Nem árt az óvatosság, mert gyakran nem az igazság kiderítése a cél, hanem van mögötte rejtett szándék. Lebegjen a szemünk előtt a módszeresség, a kétkedés és mindenek előtt az etikusság elve Nem árt az óvatosság, mert gyakran nem az igazság kiderítése a cél, hanem van mögötte rejtett szándék. Lebegjen a szemünk előtt a módszeresség, a kétkedés és mindenek előtt az etikusság elve

27 Értékelő kutatás Két fontos motiváció Két fontos motiváció Beszámoltathatóság (accountability) Beszámoltathatóság (accountability) Megéri-e az árát (ROI: return of investment) Megéri-e az árát (ROI: return of investment) Tipikus kérdések az értékelő kutatás számára: Tipikus kérdések az értékelő kutatás számára: Mire van szükség? Mire van szükség? A nyújtott dolog (pl. szolgáltatás) kielégíti az érintettek igényeit? A nyújtott dolog (pl. szolgáltatás) kielégíti az érintettek igényeit? Mi történik, amikor működésbe lép? Mi történik, amikor működésbe lép? Eléri a kitűzött célt? Eléri a kitűzött célt? Mik a következményei? Mik a következményei? Mi az arány a költségek és az előnyök között? Mi az arány a költségek és az előnyök között? Megfelel az előírt szabványoknak? Megfelel az előírt szabványoknak? Szabad folytatni? Szabad folytatni? Hogyan lehet javítani rajta? Hogyan lehet javítani rajta?

28 Az értékelő kutatás előnyei és hátrányai Előnyök Előnyök Kutatási eszközt kínál az elszámoltathatóság számára, ami a társadalom szinte minden területén fontos Kutatási eszközt kínál az elszámoltathatóság számára, ami a társadalom szinte minden területén fontos Nagyon sokféle értékelés van, melyek alkalmasak különböző kutatási kérdések számára Nagyon sokféle értékelés van, melyek alkalmasak különböző kutatási kérdések számára Fontos szerepe lehet a szolgáltatások javításában és a szervezetek jobb működésében Fontos szerepe lehet a szolgáltatások javításában és a szervezetek jobb működésében Hátrányok Hátrányok Szinte kikerülhetetlen, hogy a kutatás alanyainak érzékenysége ne sérüljön Rengeteg az etikai ügy, különösen, ha az eredménye árthat az érintettek bármelyikének Nehéz a hozzáférés, belső ellenállásra és obstrukcióra kell számítani

29 Kísérletek Kis számú vizsgálandó változó kiválasztása (változó, ami különböző értékeket vehet föl, pl. szívritmus, nem, jövedelem) Kis számú vizsgálandó változó kiválasztása (változó, ami különböző értékeket vehet föl, pl. szívritmus, nem, jövedelem) A kísérletező aktívan manipulálja, változtatja ezeket a változókat A kísérletező aktívan manipulálja, változtatja ezeket a változókat E manipulációk más változókra gyakorolt hatásának mérése E manipulációk más változókra gyakorolt hatásának mérése Más változók által felvehető értékek kontrollálása Más változók által felvehető értékek kontrollálása

30 Kísérletek A kísérletezés értékét megalapozó érvelés kissé leegyszerűsítve: A kísérletezés értékét megalapozó érvelés kissé leegyszerűsítve: Ha a kísérletező által egy változóban (a független változóban) előállított változást Ha a kísérletező által egy változóban (a független változóban) előállított változást Egy másik változó (a függő változó) változásai kísérik, és Egy másik változó (a függő változó) változásai kísérik, és Minden más lényeges változó állandó, vagy kontroll alatt van, akkor Minden más lényeges változó állandó, vagy kontroll alatt van, akkor A független változó változása okozta a függő változó változását A független változó változása okozta a függő változó változását A kísérlet tehát kauzális összefüggéseket képes feltárni A kísérlet tehát kauzális összefüggéseket képes feltárni A kísérlet rögzített kutatási terv A kísérlet rögzített kutatási terv

31 A kísérletek előnyei és hátrányai Előnyök Előnyök Lehetőséget nyújt arra, hogy világos és egyértelmű választ adjunk nagyon konkrét kutatási kérdésekre Lehetőséget nyújt arra, hogy világos és egyértelmű választ adjunk nagyon konkrét kutatási kérdésekre A laboratóriumi kísérletek feltételeinek nagyon szigorú meghatározása lehetővé teszi, hogy ismétléssel ellenőrizzék az eredményeket A laboratóriumi kísérletek feltételeinek nagyon szigorú meghatározása lehetővé teszi, hogy ismétléssel ellenőrizzék az eredményeket A laboratórium kiküszöböli az alanyokhoz hozzáférés nehézségeit A laboratórium kiküszöböli az alanyokhoz hozzáférés nehézségeit Kauzális összefüggésekre világít rá Kauzális összefüggésekre világít rá Hátrányok Hátrányok Csak kellő előzetes ismerettel alkalmazható Nehéz elkerülni a mesterkéltséget, különösen laboratóriumban, s emiatt a valóságra következtetni problémás lehet A fontos változók fölött gyakorolt ellenőrzés etikai nehézségeket okozhat A kontroll nehezen érhető el terepkísérletek esetében A statisztikailag szignifikáns eredmény önmagában nem segít az eredmény magyarázatában

32 Az empíriában gyökerező elmélet Angol szakkifejezése: grounded theory research Angol szakkifejezése: grounded theory research Megfordítja a sorrendet: Megfordítja a sorrendet: A hagyományos kutatás kiindul egy nagy elméletből, és megpróbálja igazolni vagy cáfolni A hagyományos kutatás kiindul egy nagy elméletből, és megpróbálja igazolni vagy cáfolni A GTR a tényleges empirikus kutatási eredményekből próbál elméletet fölépíteni A GTR a tényleges empirikus kutatási eredményekből próbál elméletet fölépíteni Rugalmas kutatási terv Rugalmas kutatási terv

33 Az empíriában gyökerező elmélet megközelítés előnyei és hátrányai Előnyök Előnyök Segít elméletet alkotni egy kutatási projektből Segít elméletet alkotni egy kutatási projektből Hasznos iránymutatással szolgál arra, hogy miként végezzünk rugalmas kutatási terven alapuló vizsgálatokat Hasznos iránymutatással szolgál arra, hogy miként végezzünk rugalmas kutatási terven alapuló vizsgálatokat Részletes szabály- és eljárásgyűjteménnyel szolgál arra, hogy miként kódoljunk és elemezzünk kvalitatív adatokat Részletes szabály- és eljárásgyűjteménnyel szolgál arra, hogy miként kódoljunk és elemezzünk kvalitatív adatokat Hátrányok Hátrányok A sajátos terminológia és a kódolás szigorú előírásai kissé szektaszerűvé tették Szigorúan ragaszkodik ahhoz, hogy az elméletnek a gyűjtött adatokra kell épülnie, miközben a kutató óhatatlanul előfeltevésekkel közelít tárgyához A megközelítésnek több változata van forgalomban, az eredeti alapítóktól is

34 Felmérés Ezt a legkönnyebb végrehajtani Ezt a legkönnyebb végrehajtani Könnyű kommunikálni a különböző hallgatóságoknak, különösen a közvéleménynek Könnyű kommunikálni a különböző hallgatóságoknak, különösen a közvéleménynek Jó színvonalú kérdőíves felmérést nagyon nehéz végezni Jó színvonalú kérdőíves felmérést nagyon nehéz végezni A tipikus: A tipikus: bizonyos számú szabványos kérdésre keres választ gondosan megválasztott embercsoporttól bizonyos számú szabványos kérdésre keres választ gondosan megválasztott embercsoporttól Kérdőívet szerkesztünk és vagy a megkérdezett tölti ki, vagy személyesen kérdezzük meg tőlük (egyre gyakrabban telefonon) Kérdőívet szerkesztünk és vagy a megkérdezett tölti ki, vagy személyesen kérdezzük meg tőlük (egyre gyakrabban telefonon) A felmérés alapulhat megfigyelésen is (pl. forgalomszámlálás) A felmérés alapulhat megfigyelésen is (pl. forgalomszámlálás) Kulcskérdés, hogy tágabb népességből vett mintán végezzük. A mintának reprezentatívnak kell lennie Kulcskérdés, hogy tágabb népességből vett mintán végezzük. A mintának reprezentatívnak kell lennie A reprezentativitás súlyos akadálya a kérdőív-fáradtság, ami alacsony válaszarányhoz vezet A reprezentativitás súlyos akadálya a kérdőív-fáradtság, ami alacsony válaszarányhoz vezet Nehéz tudomány a kérdések jó megfogalmazása Nehéz tudomány a kérdések jó megfogalmazása Rögzített kutatási terv Rögzített kutatási terv

35 A felmérés előnyei és hátrányai Előnyök Előnyök Széles körben használatos, jól kommunikálható eredményeket ad Széles körben használatos, jól kommunikálható eredményeket ad Kvantitatív adatokkal szolgál, amelyeket könnyű statisztikailag elemezni Kvantitatív adatokkal szolgál, amelyeket könnyű statisztikailag elemezni Rögzített terv, tehát viszonylag könnyű idővel és forrással kalkulálni Rögzített terv, tehát viszonylag könnyű idővel és forrással kalkulálni Nagy mintaméret érhető el viszonylag alacsony költséggel Nagy mintaméret érhető el viszonylag alacsony költséggel Ismert népességekből vett reprezentatív minták viszonylag könnyen általánosítható eredményekre vezetnek Ismert népességekből vett reprezentatív minták viszonylag könnyen általánosítható eredményekre vezetnek Hátrányok Hátrányok Indokolatlan lehet az eredmények iránti bizalom, pl. alacsony válaszarány esetén A postán kiküldött kérdőíveknél egyre nehezebb elérni a megfelelő válaszarányt Nehéz ellenőrizni, hogy a válaszadók mennyire vették komolyan a feladatukat Rendszerint nem részletes és mély, mert a hosszú kérdőívet nem töltik ki Nem teszi lehetővé a vizsgált jelenség kontextusának feltárását

36 Sajátos kvalitatív kutatási stílusok Hermeneutikai kutatás – szövegek elemzésén és értelmezésén nyugszik. A szöveget igen általános értelemben használják ma. Hermeneutikai kutatás – szövegek elemzésén és értelmezésén nyugszik. A szöveget igen általános értelemben használják ma. Fenomenológiai kutatás – a vizsgált egyének szubjektív élményeire összpontosítja figyelmét, s azt igyekszik megérteni és leírni, hogy az ő nézőpontjukból mi történik Fenomenológiai kutatás – a vizsgált egyének szubjektív élményeire összpontosítja figyelmét, s azt igyekszik megérteni és leírni, hogy az ő nézőpontjukból mi történik Diskurzus elemzés – azt vizsgálja, hogy a nyelvet miként használják társas kontextusban. Elsősorban a nyelvhasználat szabályszerűségeit törekszik feltárni Diskurzus elemzés – azt vizsgálja, hogy a nyelvet miként használják társas kontextusban. Elsősorban a nyelvhasználat szabályszerűségeit törekszik feltárni Narratív elemzés – életek és átélt élmények vizsgálata céljából történeteket gyűjt. Igyekszik elkerülni, hogy a kódolás során a magyarázatokat kiragadja a kontextusukból, vagy széttördelje Narratív elemzés – életek és átélt élmények vizsgálata céljából történeteket gyűjt. Igyekszik elkerülni, hogy a kódolás során a magyarázatokat kiragadja a kontextusukból, vagy széttördelje

37 Mi alapján válasszunk módszert? Eleget tudsz a módszerről? Van elég időd, jól elsajátítani? Eleget tudsz a módszerről? Van elég időd, jól elsajátítani? Kivitelezhető a rendelkezésre álló idő és források keretei között? Kivitelezhető a rendelkezésre álló idő és források keretei között? Megfelel a vérmérsékletednek? Megfelel a vérmérsékletednek? Választ ad a kutatási kérdéseidre? Választ ad a kutatási kérdéseidre?


Letölteni ppt "Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? A kutatás különféle válfajai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések