Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar nyelv a legritmusosabb nyelv a világon. Ha ezt tudnák az angolok, mind magyarul tanulnának.” (Weöres S.)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar nyelv a legritmusosabb nyelv a világon. Ha ezt tudnák az angolok, mind magyarul tanulnának.” (Weöres S.)"— Előadás másolata:

1 A magyar nyelv a legritmusosabb nyelv a világon. Ha ezt tudnák az angolok, mind magyarul tanulnának.” (Weöres S.)

2 A hármas asszociáció törvénye

3 Mondd el, és elfelejtem.Mondd el, és elfelejtem. Taníts meg, és emlékszem rá.Taníts meg, és emlékszem rá. Lehessek részese, és megtanulom.Lehessek részese, és megtanulom. (kínai bölcsesség)

4 20%- ra emlékszünk abból, amit olvastunk. 30%-ra abból, amit hallottunk. 40%-ra abból, amit láttunk. 50%-ra abból, amit mondunk.DE!!! 90%-hallottunk,láttunk, mondtunk és csináltunk.90%-ra abból, amit hallottunk,láttunk, mondtunk és csináltunk.

5 belső beszédÍrás = információközlés belső beszéd alapján. belső beszédHelyesírás= alapja a belső beszéd, artikuláció tisztasága belső hallás tökéletes, tiszta belső hallás

6 Mi rontja a tiszta belső beszéd kialakulását? Minden olyan tényező, amely a gyermek beszédtanulásának idején (0,5-6 év) a tiszta hallásra és észlelésre ártalomként hat!!

7 Mi rontja a tiszta belső beszéd kialakulását? 1.Orvosi okok 2.Zajártalom 3.Fél-figyelem 4.A kellő szülői hozzáállás hiánya 5.Nyelvünk kiejtésének megromlása 6.A tömegkommunikáció hatása

8

9 Hogyan? „Az egyetlen, ami gátol engem a tanulásban, az az oktatás.” (A. Einstein) tanításra tanítanak!!! A tanulási nehézségekkel küzdők sajátosságai a tanításra tanítanak!!!

10 Hogyan? A tanításban alkalmazott eljárásokat gondoljuk újra! Aktivizáljuk a gyermeket! csinálja is!! Ne csak lássa, hallja, mondja, hanem csinálja is!!

11 Kezdés a kiejtés alapú írás javítása  vagyis a belső beszéd tisztaságának javítása !! Az érzékszervi tanulás előtérben:  csak az tanulja meg az anyanyelvét hallani, aki képezi!! A nyelv zeneiségére alapuló zenei hallás fejlesztése  mely főleg a magánhangzók zeneiségére épül. Addig játszuk elő és utánoztatjuk,, amíg rá nem érez

12 Képesség  készség  automatizáció 1.Már kívülről képes meghallani 2.Már belülről is hallja 3.Már képes jól képezni / írni 4.Automatikus: ha nem figyel rá, akkor is jól képzi / írja

13 Magánhangzós játékok

14 1.Játék a magánhangzó sorokkal 2.Játék a szavakkal 3.Játék a mondatokkal 4.Automatizáció

15 Mássalhangzós játékok Mássalhangzó sorMássalhangzó sor c t n ccctttnnn aca acca ata atta ana anna ccctttnnn ácá áccá átá áttá áná ánná ccctttnnn ece ecce ete ette ene enne SzósorSzósor Berreg, pattan, lobban, rebben, csobban Szó párok zzzSzó párok tüzel - tűzzel sss vasal - vassal sss hasal - hassal …

16 Mássalhangzós játékok Probléma vagy halláscsinálóProbléma vagy halláscsináló Mondatrajz vagy titkosírásMondatrajz vagy titkosírás Tagolási gyakorlatokTagolási gyakorlatok ÖndiktálásÖndiktálás

17 Szó-ta-gol-ja-tok! szótag= a beszéd ritmusa Olvasásban Kis terjedelme miatt segíti a kezdő olvasót a dekódolásban.(szövegértés) A gyengébb olvasót megszabadítjuk a túl gyors olvasás kényszerétől, amit társai közt átél.(frusztárció) A szótagolás pontos dekódolásra kényszerít, nem engedi a szóvégi – fontos információt hordozó- toldalékot elnagyolni.(szövegértés) A diszlexiásnál mérsékeli cikázó szemmozgást. (fáradás)

18 Szó-ta-gol-ja-tok! Helyesírásban Lelassul az olvasás, írás, jobban tud figyelni a szavak hangalakjára A szótaghatár többnyire egybe esik a szóelemek határával ad-ja,, se-gít-ség, rög-tön, hoz-ta … „Szótagolva mondd magadban, miközben írod!”

19 Jó gyakorlat Álszavak írása, olvasása Összefüggések keresése a szó és a szabály között (áll, száll) Egyértelmű, egyszerű nyelvtani szabályok, melyek alól lehetőség szerint nincs kivétel Teljes javítás! Nem aláhúzás! Radír! Csak helyesen leírt szavakat lásson! (mentális képcsarnok) Érdekes, rövid szöveg ( A kevesebb több!) Olyan szöveget diktáljunk, amit már előtte másolt! ( A már rögzített szavakat könnyebb előhívni…) A hibákat rögtön ki kell javítani, nyoma sem maradjon!

20 Segítség !

21 CSIPESZELŐ

22 DIKTÁLÓZSEB

23 DIKTÁLÓZSEB

24 GEMKAPCSOS

25 LOGICO LÜK LOGICO és LÜK

26 Segítség ! Kulcsár Mihályné: A tanulás öröm is lehet Meixner Ildikó: Én is tudok olvasni! Lovász Gabriella: Szótekerő Gyarmathy Éva: A specifikus tanítási zavar Gósy Mária: Beszédpercepciós modulok A.Englbrecht: Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását? Kazal Kolos: Varázsbetű (számítógépes fejl. program) Hernádi Sándor:A helyesírás tanításnak… LÜK (oktató játék) LOGICO (oktató játék) (Internet) Kispilóta sorozat (Nemzeti TK.)

27 „Keresem minden gyermek sajátos titkát, s azt kérdem, miben segíthetném, hogy önmaga legyen.” (J. Korczak)


Letölteni ppt "A magyar nyelv a legritmusosabb nyelv a világon. Ha ezt tudnák az angolok, mind magyarul tanulnának.” (Weöres S.)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések