Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOttó Magyar Megváltozta több, mint 7 éve
1
építésgazdaságtan és menedzsment építés-gazdaságtani előadások - 2008 építész, gazdaság, tan
2
építéskivitelezési tanszék 2 rostás zoltán
3
építéskivitelezési tanszék 3 rostás zoltán Az építész korlátai “Az építész csak azt teheti, amit a kor engedélyez számára. Művészete költséges és a pénztől függ. Aki fizet, az rendeli a nótát.” (Allsopp: Merre tart az építészet?, 127.o.)
4
építéskivitelezési tanszék 4 rostás zoltán az építész szerepe egy tőle elforduló társadalomban „A gyakorló építésznek tudomásul kell vennie, épületei költségvetése technológiája és funkciói sokkal inkább a XIX., mint a XX. századiak. … egy olyan társadalomban, amely legjobb erőit, rengeteg pénzét és elit technológiáit máshová irányítja….” (Robert Venturi: Összetettség és ellentmondás az építészetben ( Corvina, 1986., Bp. ) - 54.o.
5
építéskivitelezési tanszék 5 rostás zoltán az építészet háttérbe szorulása „Az emberiséget ma már nem az építészet érdekli, hanem a politika, az, hogy fennmarad-e vagy elpusztul. A tömegkommunikációs eszközökre figyelünk, a tudományokra, az orvoslás vagy a mikroelektronika eredményeire. Az építészet már korántsem olyan teljes értékű eszköze a társadalmi önkifejezésnek, mint a stílus-építészet korában volt. Az épített környezet, bármily furcsán hangzik is, ma nem igazán fontos.” (Acsay Judit interjúja Finta Józseffel)
6
építéskivitelezési tanszék 6 rostás zoltán stratégiák
7
építéskivitelezési tanszék 7 rostás zoltán több munka ? megbízások elnyerése magánberuházótól (bizalom és profizmus) állami megbízások – tervpályázatok ingyenmunka, a szakma ön-leértékelése a végeredmény kétséges volta – nincs összefüggés a minőség és a pályázatok között a költség-érzéktelenség kiemelkedése – bírálók és bírálati szempontok az esélyek egyenlőtlensége (fiatalok, grafikusok, stb.)
8
építéskivitelezési tanszék 8 rostás zoltán több pályázat? Az UIA Egyezménye a Javasolt Nemzetközi Szakszerű Hivatásgyakorlás Alapszabályairól Megbízási eljárások az építészeti szolgáltatás feladatkörét meghatározó teljes feladatjegyzéket és a szolgáltatás minőségét meghatározó közvetlen tárgyalás; az UIA irányelveinek megfelelően összeállított, minőségalapú kiválasztási eljárás (QBS); az UNESCO-UIA nemzetközi versenyekre vonatkozó útmutatásai által meghatározott irányelvekkel összhangban lefolytatott és az országos hatóságok és/vagy építészeti szakmai szervezetek által jóváhagyott építészeti tervezési versenypályázatok.
9
építéskivitelezési tanszék 9 rostás zoltán több pénz ?... a kamarai díjszabás betartható – betartják? elégséges?, pontos?, meggyőző? piaci körülmények – verseny vs. céhrendszer – a Gazdasági Versenyhivatal kétségei (a regisztrációs kötelezettség eltörlése?) magándíjszabások vs. hivatalos tarifa
10
építéskivitelezési tanszék 10 rostás zoltán kis pénz, kis építészet... „Hazai építészetünk tragédiája, de létezésnek ezideig elért színvonalának pozitív megalapozottsága is, hogy oly sokszorosan kicsiny nemzeti jövedelemarányunkkal szeretnénk lépést tartani olyan építészetekkel, amelyek mögött léptékkel nagyobb és pénzügyi lehetőségek s e lehetőségekkel arányos igényrendszerek állnak.” (Finta József) Finta József műhelye ( szerk. Raffai Zsuzsa – Mundus Magyar Egyetemi Kiadó, Bp., 1997 ) – 17.o.
11
építéskivitelezési tanszék 11 rostás zoltán miért keresünk keveset? „Az, hogy ma egy lelkiismeretes építész a saját tervének valamely kérdését így vagy úgy oldja meg, gyakran jóval kevésbé döntő környezetünk összképének szempontjából, mint ahogy hinni szeretnénk.” Walter Gropius: Apolló a demokráciában ( Corvina, 1981., Bp. ) – 35.o.
12
építéskivitelezési tanszék 12 rostás zoltán magasabb minőség? Az erdőben találkozik az építész és az erdei manó. Hát te ki vagy, kérdezik egymást… - Mi építészek, mi vagyunk az építészeti minőség letéteményesei. Tudod, az épített környezet… - Mi, erdei manók, mi pedig az erdei manóminőség letéteményesei vagyunk. Tudod, erdők, miegymás… Rövid csönd után: - Bocs, én csak egy manó vagyok… mi is az az építészeti minőség? - Hát az afféle manóminőség-szerű, csak épület-viszonylat tekintetében… vagyis legalábbis annak van szánva - Ja, aha. Hol is van ez pontosan leírva?
13
építéskivitelezési tanszék 13 rostás zoltán a minőség általában...
14
építéskivitelezési tanszék 14 rostás zoltán az építészeti minőség (2)... egyszerűsítsünk (a kevesebb több) az építészeti minőség alapelemei 1. az építész minősége 2. munkatársai minősége 3. eszközei technikai szervezeti pénzügyi jogi 4. módszerei munka kommunikáció döntés konfliktus- és kockázatkezelés)
15
építéskivitelezési tanszék 15 rostás zoltán az építészeti minőség (3.) az építész transzformációs (alkotó) képessége, mellyel kényszerek között az adottságokat (erőforrásokat) maximálisan kihasználva hoz létre egy olyan nagy értékű használati tárgyat, amely hatékony működése mellett az emberek egy (nagyobb) részében szimbolikus és esztétikai tartalma (funkciója) miatt pozitív (elfogadó) lelki visszhangra is lel
16
építéskivitelezési tanszék 16 rostás zoltán jobb szabályozás? legfőbb kincsünk az ember… munkakörülmények és –feltételek, munkaegészségügy (kamionsofőr vs. orvos, építész) érdekvédelem ki ellen? (megbízó? állam? egymás? önmagunk?) milyen érdeket? – anyagi, szellemi (szerzői jog… az egymás elleni védelem esete) a minőség és a tudás védelme – kötelező tanfolyamok és számonkérések, pontrendszer – folyamatban tananyag? ismeretek jellege? számonkérés? az irodák (NATO) minősítési rendszere
17
építéskivitelezési tanszék 17 rostás zoltán több tudás?... alapismeretek – az egyetemi oktatás átalakítása (most folyik…) továbbképzések, specializáció, LLL mit szeretnének tanulni az építészek? mire van szükséges a megbízóknak és az építési piacnak? a tudás akkumulációja – egyéni vs. szervezeti tudás a tudás alkalmazásának feltételei: önbizalom, nyugalom, idő, eszközök és kommunikáció – sokszor csak az idősebbeknek adatik meg…
18
építéskivitelezési tanszék 18 rostás zoltán több tudás? (2.)... a korlátok felismerése „kemény” korlátok: szabványok, előírások törvényi rendelkezések, rendezési tervek „lágy” korlátok: a megbízó és erőforrásai az üzemeltetés korlátai a tervezés során… a lehetőségek kihasználása segítség az erőforrások biztosításában (pályázati anyagok előkészítése) segítség a hatékony megvalósításban – döntések… korszerű szakmai (építészeti, gépészeti, stb.) ismeretek alkalmazása – „hatékony” épület az épület értékeinek kiemelése, gazdasági és társadalmi erőként való kezelése, bemutatása
19
építéskivitelezési tanszék 19 rostás zoltán a fontos: az épület élete... „… a hallgatók nagy megdöbbenésére azt találtam mondani: fütyülök én az építészetre, mert önmagában nem érdekes sem a stílus, sem a forma. Rettenetesen érdekel viszont az, hogy az általam valamilyen módon megformált térben milyen élet lesz lehetséges. … Egyszóval úgy fejezném ki, hogy a többlet kérdése foglalkoztat. Hogy jó legyen a házban élni, tartózkodni.” Finta József műhelye ( szerk. Raffai Zsuzsa – Mundus Magyar Egyetemi Kiadó, Bp., 1997 ) – 185.o.
20
építéskivitelezési tanszék 20 rostás zoltán az építészet hatókörének szélesedése „A zavart legfőbbképpen az okozza, hogy az építészet fogalma az újabb időben igen kiszélesedett és az építészek gazdasági és politikai jellegű kérdésekben is állást foglalnak. Régente építészet alatt a külső architektonikus megjelenést értették, a hangsúly a művészeti részen volt és a többi magát az építkezést és annak anyagi oldalát érintő kérdések a háttérben maradtak. Ma az építészeknek, hogy problémáikat megvalósíthassák, nemcsak saját ismereteiket kell kimélyíteniök, hanem az építkezés kérdését érintő összes határterületekkel kell foglalkozniok.” Molnár Farkas: FOGALOMZAVAR AZ ÉPÍTÉSZET ÉS POLITIKA KÖRÜL (Nyugat, 1934, Bp. ) 20. szám
21
építéskivitelezési tanszék 21 rostás zoltán v é g e köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.