Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI 2010. április 21. Darvas Ágnes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI 2010. április 21. Darvas Ágnes."— Előadás másolata:

1 Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI 2010. április 21. Darvas Ágnes

2 a folyamat Gyerekszegénység elleni program (2006) Kistérségi megvalósítási kísérlet (2006-) „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, 2007-2032 (2007) Kistérségi kiterjesztés – komplex gyerekesély programok (2008-)

3 a megvalósulás … Uniós források Költségvetési források Értékelő Bizottság (komplex-program-barát környezet hiánya!)

4 „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, 2007- 2032: megvalósítási kísérlet és kistérségi kiterjesztés Megvalósítási kísérlet: Szécsényi kistérség Kiterjesztés első köre: Kistelek, Bátonyterenye, Sásd, Baktalórántháza, Heves Kiterjesztés második köre: Sarkad, Szigetvár, Csenger, Jánoshalma, Ózd, Mezőcsát Miért vidék – miért lhh? Szegénység kelet-európai természete – fokozatos univeralizmus (projekt és program ellentmondásai) (mi lesz, ha vége a projektnek?)

5 Kistérségi programok A program céljai azonosak az országos célokkal, de a megvalósítás léptéke sokkal kisebb. Ez nem csak mennyiségi, hanem minőségi kérdés is. A cselekvés módszerei szükségképpen mások. Nincs mód jogszabályalkotásra, a források szűkösek, viszont a személyes szolgáltatások, személyes hatások lehetőségei sokkal nagyobbak, és tényleges lehetőség a civil társadalom – érintettek és nem érintettek – cselekvésbe bevonása. (lehet-e strukturális változtatások nélkül változtatni a helyzeten?)

6 Alkalmazási kísérlet - Szécsényi kistérség 13 település (400-6000 fő) 20 ezer főt meghaladó lakosság 4000-nél kicsit több 0-18 éves gyerek 2000 körüli álláskereső/ munkanélküli megközelítőleg 1000 tartós munkanélküli munkaerő-kereslet minimális felnőtt népesség iskolázottsága országos átlagtól elmarad roma lakosság aránya településenként 0 és 40% között, az oktatási intézményekben 0 és 60-70-80% között

7 gyerekházak integrált fejlesztések előkészítése, korai fejlesztés, óvodáztatási helyzet javítása Korai képességgondozás, Biztos Kezdet Program iskolai koordinátori háló, tanodák működtetése, iskolán belüli, tanórán kívüli programok és szolgáltatások, tantestületi továbbképzések nyári napközi és tábor Közoktatási integráció, a közoktatás fejlesztése „második esély” program Ifjúságfejlesztés családokkal folytatott munka közösségi ház – korrepetálás, szabadidős programok közösségi munka szakmaközi hálózatok működtetése pszichológiai tanácsadás Szociális és közösségi munka

8 IT mentorok IT pontok, teleházak Információs társadalom fejlesztése szűrések közétkeztetés Egészségesebb gyerekkor egyéni esetkezelés közösségi munka közösségi ház Lakhatási program tanácsadás munkahelyteremtő projektek – pl. maga a program szociális szövetkezet Szülők foglalkoztatása szociális gazdaság - szociális szövetkezet társadalmasítás – gyerekbizottság és albizottságai Fenntarthatóság

9 Hogyan lehet beavatkozni? GYENP – nagy rendszerek fejlesztése – lassú folyamat, de valami „csendben” beindul a hagyományos intézményekben is ezzel a szolgáltatási környezettel (egy településen teljesen független támop-os program nagyon hasonló elemekkel az iskoláskorúaknak, de elzárkózás a koraitól!) létező és új szolgáltatások „Itt és most” és stratégiai célok elérésének dilemmája (tanoda – iskolai tanórán kívüli programok)

10 mikortól és hol kell beavatkozni? Korai képességgondozás – gyerekházak Gyerekház-óvoda átmenet Óvoda Óvoda-iskola átmenet Befogadó iskola - integráció - kompetenciaalapú oktatás - pedagógusok Egész napos iskola – délutáni programok Alsó-felső átmenet – tagiskolák problémái Tanulási kudarcok Iskolán kívüli szabadidő tanévben és tanéven túl Pályaválasztás Lemorzsolódás Második esély Mindezekre jellemzően – Kapcsolat és együttműködés a szülőkkel – Rendszeresség – Internet- és számítógép-használat – Közösségi programok – Szakmai és szakmaközi együttműködések – (más országokban hasonló programok – pl. Every Child Matters korai és iskolai programjai, Harlem Children’s Zone - szegénynegyedben megvalósuló komplex program)

11 Fenntarhatóság Szolgáltatási „sub” – szolgáltatáshiány, szolgáltatások minősége, problémák sűrűsödése, helyi szakemberek helyzetbe hozása stb. Szolgáltatások egy része lassan beépül, egy része lassan (talán) nem lesz szükséges Helyi stratégia és forrásteremtés – kistérségi kiterjesztésben indikátorként szerepel

12 www. gyerekesely.hu


Letölteni ppt "Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI 2010. április 21. Darvas Ágnes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések