Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati."— Előadás másolata:

1 Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola som.zoltan.kdi@office.uni-nke.hu Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi Kar, Információbiztonsági tanszék krasznay.csaba@uni-nke.hu A szülői tudatosság megteremtése a közigazgatási információbiztonsági képzések segítségével

2 A téma aktualitása Nemzetközi és hazai kutatások, események –Kiberfenyegetések, kiberhadviselés, globális kibertér, kibertámadások 2013. évi L. törvény –Kibertudatosság Az e-szolgáltatások térnyerése, eID bevezetése –Az egységes elektronikuskártya-kibocsátási keretrendszerről szóló 2014. évi LXXXIII. törvény módosítása A közigazgatási kitettsége „…tény, hogy a közigazgatás megszervezése a mai világban informatikai számítástechnikai eszközök nélkül nem lehetséges” Képzelt biztonságérzet [Elektronikus információbiztonság-tudatosság a magyar közigazgatásban] Az információ érték, a szervezeti és egyéni adatok és információk megvédése egyéni, szervezeti és nemzetgazdasági érdek is.

3 Információbiztonság NKE EIV képzés „Amit nem tudunk mérni, azt nem is ismerjük igazán.” (Harrington) „A mérés kulcsfontosságú. Ha nem tudunk valamit mérni, akkor nem tudjuk irányítani.” (Robert S. Kaplan, David P. Norton) Az információbiztonság speciális helyzete: Alkalmazni kell tudni minden egyes élethelyzetben, ehhez párhuzamos csatornákon egymást átfedő kommunikáció szükséges. Az Ibtv. és az EIV képzés első éve: 60 szakember, akik megfelelő szakértelemmel rendelkeznek az Ibtv. alkalmazásához. Ők évente egyszer tartanak tudatossági képzést szervezetük dolgozóinak A környezet változása azonban gyorsabb, mint hogy a szülői, iskolai rendszerben a tudásátadás (másolódás) megvalósulhasson. Más csatornák megteremtése (is) szükséges.

4 „A tankötelezettség bevezetése” Magyarországon legkorábban az Eötvös József-féle 1868. évi XXXVIII. törvénycikk (a népiskolai közoktatás tárgyában) vezette be az általános tankötelezettséget. Rendkívül nagy felelősség és elvárás van jelenleg az EIV képzésben részt vett személyekkel szemben kiberbiztonsági szempontból. Az EIV képzésben részt vettek számos felnőtt elérésére képesek, hiszen: Magyarországon az egyik legnagyobb foglalkoztató a közigazgatás / állam. Életünk közel harmadát itt töltjük, így ehhez (is) szocializálódunk Az itt szerzett új ismeretek és információk hatékonyan támogatni képesek a többi élethelyzetben a döntési szituációkat Az EIV végzett szakemberek olyan tudásközösséget tudnak építeni, amely révén a más élethelyzetekben jelentkező, e-befogadási és bizalmi kérdésekre együtt tudnak választ adni. Kibertudatossági oktatási tapasztalatok megosztása, tapasztalatcsere, törvényi szabályozás. Olyan mérési és értékelési rendszer (módszertan) kidolgozása, amely alapján számszerűsíteni, mérni lehet a fejlődést, egyéni és munkaszervezeti szinten  Egyenszilárdság, indikátorok.

5 Mikrodöntéseink – hogyan lehet szokásokat és gondolkodásmódot „tanítani”? „Senkit sem lehet meggyőzni, csupán olyan új ismeretek bemutatása lehetséges, amelyekből az egyén másik, jobb döntést hoz.” A fenyegetettség felismerése utána legyen ajánlás is! Ez az élet, a természet rendje. A jelenlegi szokások továbbfejlesztése: évi egyszeri képzés a munkaszervezetekben egyforma információbiztonsági szabályzat és oktatás minden munkavállalónak klasszikus frontális oktatás – a szabályzat kivonatából!

6 A szülői tudatosság megteremtése a közigazgatási információbiztonsági képzések segítségével Nem csak a szülői szerepre, hanem más élethelyzetekre is kihatással lehet és kell majd, hogy legyen a munkahelyi tudatossági képzések rendszere és a EIV közösség megteremtése. Az EIV-ben szakmai, jogi, módszertani, technikai, egyéb ismeretek is oktatásra kerültek. Ezért nem csak a szükséges szakmai tudás, hanem összefüggések átlátására is lehetősége van a résztvevőknek. Azonban látni kell, hogy évekre van szükség…de azt érezzük, hogy megjelenik a gondolkodásban…tervezésnél már figyelembe veszik.

7 Feladatok Ajánlások megfogalmazása, például: szolgáltatók kötelezettségei, tipikus visszaélési lehetőségekre ellenlépések, awareness, szélesebb kör megszólítása az EIV-ben résztvettek segítségével. A tipikus élethelyzetekben a jellemző visszaélési formákra szolgáltatói felelősség lenne a awareness keretrendszer létrehozása. A változás minden területen dübörög, így azt be kell látni, hogy ez egy folyamatos munka. Egy társadalom (ország / csoport) annyira élet – és versenyképes amilyen sebességgel képes a változások elfogadásán túl azon változások (fejlődés) felhasználására, adaptálására.

8 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Krasznay Csaba Som Zoltán


Letölteni ppt "Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati."

Hasonló előadás


Google Hirdetések