Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMátyás Pap Megváltozta több, mint 7 éve
1
Épületenergetikai tanúsítványok ellenőrzésének tapasztalatai Dr. Kajtár László – Dr. Csoknyai Tamás BPMK Kihelyezett Elnökségi Ülés Kolozsvár 2015. március 26. 1
2
1. Az ellenőrzési rendszer működése 2
3
176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról A tanúsítvány minőségellenőrzése 9/A. § (1) A tanúsító a tanúsítványt az építésügyet irányító miniszter által kidolgoztatott elektronikus program segítségével állítja ki. A kiinduló adatok és a számszaki elõellenõrzést követõen a program egyedi tanúsítvány azonosító kódot generál. A tanúsító ezzel az azonosító kóddal ellátott tanúsítványt kap, amely a tanúsítvány hivatalos példányának minõsül. A kiállított azonosító kóddal ellátott tanúsítvány automatikusan bekerül az Országos Építésügyi Nyilvántartásba. 3
4
176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról A tanúsítvány minőségellenőrzése 9/A. § (2) A tanúsítvány utóellenőrzése során a) a megjelölt határoló szerkezetek és épületgépészeti rendszerek jellemzőinek megfelelő megállapítása, az energetikai minőségtanúsítványban feltüntetett részeredmények és végeredmény igazolása, az ezek alapján megfogalmazott javaslat indokoltsága, b) a tanúsítványok alapadatainak szükség szerinti helyszíni megfelelő beazonosítása és a felhasznált adatok és a teljes számítás megfelelősége kerül ellenőrzésre. (3) A hivatalos tanúsítványok éves mennyiségének véletlenszerűen kiválasztott 2%-a esetében kell a (2) bekezdés a) pontja szerinti, és 0,5%-a esetében kell a (2) bekezdés b) pontja szerinti ellenőrzést elvégezni. 4
5
1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről 38/C. § 240 A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara független ellenőrzési rendszert működtet az energetikai tanúsítványok tekintetében. Ennek keretében jogszabályban meghatározott tartalmú ellenőrzés céljából évente véletlenszerűen kiválasztja a Nyilvántartásban rendelkezésre álló összes energetikai tanúsítványnak kormányrendeletben meghatározott statisztikailag jelentős hányadát, és az ellenőrzések alapján a hatáskörrel rendelkező szervnél kezdeményezi a jogszabályban meghatározott hatósági intézkedéseket. 240 5
6
Háttér Jogszabályi szerint egy tanúsítvány hiteles, ha: a Lechner Lajos Tudásközpont Nonprofit Kft.-be benyújtásra került HET számot kapott Tanúsítványok kiválasztása ellenőrzésre: Véletlenszerű kiválasztás (Lechner Lajos Tudásközpont) Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara irányítja 2,5% második szintű ellenőrzés: szakember átnézi a számítást Ebből 0,5% (20%) harmadik szintű ellenőrzés: helyszíni szemle Évente kb. 2000 ellenőrzés Első félévben 1121, második félévben 1293 tanúsítvány ellenőrzése 6
7
Szervezet és működés Épületenergetikai Tanúsítványokat Ellenőrző Testület Operatív Bizottság szakmai titkárszervezeti titkárelnök megyei koordinátor Eljáró Eseti Bizottság megyei koordinátor Eljáró Eseti Bizottság megyei koordinátor Eljáró Eseti Bizottság 7
8
Operatív bizottság feladatai Kapcsolattartás a Lechner Lajos Tudásközpont Nonprofit Kft.- vel A megyei koordinátorokkal kapcsolatok tartása. A BPMK elnökségével kapcsolat tartása. A határidők betartatásával kapcsolatos ügyek intézése. Minőségbiztosítás. Jelentések készítése. A szélesebb szakmai kör tájékoztatása az ellenőrzések tapasztalatairól. Javaslat kidolgozása, ha indokolt. Esetleges fellebbezési ügyek intézése. Esetleges etikai-fegyelmi ügyek intézése 8
9
Az épületenergetikai tanúsítványok ellenőrzési rendje Ellenőrzésre kerülő tanúsítványok kiválasztása Eljáró Eseti Bizottság tagjainak kijelölése Összeférhetetlenség vizsgálata Szakmai vélemény kialakítása területi szinten Ellenőrzőlista kitöltése tanúsítványonként Ellenőrzőlista felülvizsgálata helyszíni ellenőrzéskor Összefoglaló jelentés készítése periódusonként Határozat Fellebbezés Összegző értékelés, javaslattétel, jelentéskészítés 9
10
Ellenőrzési folyamat Tanúsítványok feltöltése az e-tanúsítási rendszerbe 2,5% kiválasztása és elküldése a BPMK-hoz 2,5% irodai ellenőrzése 0,5% helyszíni ellenőrzése Adatbázisba rendezés Statisztikai kiértékelésTanúsítók értékelése Határozathozatal, jelentéskészítés, javaslattétel Féléves ciklusban Véletlenszerűen, Lechner Lajos Tudásközpont Megyei szinten Kiválasztás az irodai ellenőrzés alapján Központi elektronikus rszr TájékoztatásFellebbezési ügyek intézése Minőségbiztosítás 10
11
Operatív Bizottság Elnök: Dr. Kajtár László Szakmai titkár: Dr. Csoknyai Tamás Szervezési titkár: Dr. Ronkay Ferenc Tagok: Baumann Mihály Bocsák István Cservenyák Gábor Dr. Emhő László, Fogarasy Andrea Dr. Magyar Zoltán, Dr. Osztroluczky Miklós 11
12
Épületenergetikai Tanúsítványokat Ellenőrző Testület 17 fő + megyei koordinátorok Dr. Bánhidi László Baumann Mihály Bocsák István Cservenyák Gábor Dr. Csoknyai Tamás Dr. Emhő László, Fogarasy Andrea Fritz Péter Dr. Kajtár László Dr. Kontra Jenő, Dr. Magyar Zoltán Dr. Osztroluczky Miklós Dr. Ronkay Ferenc Dr. Zsebik Albin 12
13
Területi koordinátorok MegyékMegyei Koordinátor; Körzeti Baranya Megyei Mérnöki Kamara Baumann Mihály 02-0031 Bács-Kiskun Megyei Mérnöki Kamara Borzai Attila 03-0421 Békés Megyei Mérnöki Kamara Varga István 04-0053 Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Mérnöki Kamara Michnyóczki Nándor 05-1627, 05-51291 Csongrád Megyei Mérnöki Kamara Ács Zoltán Tibor 06-0217 06-60866 Fejér Megyei Mérnöki Kamara Téglás Zoltán 07-0948 Győr-Moson-Sopron Megyei Mérnöki Kamara Horváth Gábor 08-1007 08-6734 Hajdú-Bihar Megyei Mérnöki Kamara Szilágyi Sándor 09-0488 13
14
Heves Megyei Mérnöki Kamara Vankó László 10-0134 Komárom-Esztergom Megyei Mérnöki Kamara Csóka Gyula 11-0114, 11-5195 Nógrád Megyei Mérnöki Kamara Valent József 12-0127 Somogy Megyei Mérnöki Kamara Sápi Károly 14-0028, 14-50441 Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Mérnöki Kamara Nagylucskay László 15-0235 Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Mérnöki Kamara Miskolczi Sándor 16-0571 Tolna Megyei Mérnöki Kamara Solti János 17-0606 Vas Megyei Mérnöki Kamara Puklerné Kovács Erika 18-0483 Veszprém Megyei Mérnöki Kamara Rakonczai Pál Zala Megyei Mérnöki Kamara Kelemen László 20-0201,20-50278 Területi koordinátorok 14
15
Területi koordinátorok BPMK Budapest + Pest Megye 1. körz: Varga Balázs; 2. körz: Dr. Csoknyai István; 01-0823; 3. körz: Fritz Péter; 06-0400; 4. Körz: Daku Tivadar; 16-0656; 5. körz: Fogarasy Andrea; 01-1670; 6. körz: Koncz György; 01-3647; 7. körz: Dr. Emhő László; 13-0219; 8. körz: Bocsák István; 13-0219; 9. körz: Dr. Csoknyai Tamás 01-14521 és Baumann Mihály 15
16
Szankciók A 266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet 44. § (5) pontja a következőket mondja ki: „A területi kamara titkára megtiltja a szakmagyakorlási tevékenység folytatását és ezzel egyidejűleg törli a tevékenységet folytató szakmagyakorlót a névjegyzékből, ha… i) ha az 176/2008 (VI. 30.) kormány rendelet 9/A. §-a szerinti ellenőrzés során a független ellenőrző szervezet megállapítja, hogy az energetikai tanúsító tanúsítvány két besorolással eltér a tényleges értéktől. 45. § (2) Ha a szakmagyakorlási tevékenység folytatásának megtiltására és ezzel egyidejűleg a névjegyzékből való törlésre a 44. § (5) bekezdés e), f) és i) pontja alapján került sor, a szakmagyakorlási tevékenységet végző személy a határozat jogerőre emelkedésétől számított három éven belül a névjegyzékbe nem vehető fel.” 16
17
Két kategória hiba megállapítása Azon tanúsítók kerülnek utóellenőrzésre, akiknél legalább két ingatlan estében került megállapításra a min. 2 kategória hiba. Azon tanúsítók esetében, akiknél min. 3 ingatlan esetén min. 2 független ellenőr állapította meg a két kategória hibát, azoknál további ellenőrzésre nincs szükség, a két kategória hibát rögzítjük. Ezen személyek összes hibásnak minősített ingatlanja ellenőrzés alá kerül. Minden egyes ingatlant további két ellenőr ellenőrzi. Az ellenőrök kiválasztásánál azt az elvet követjük, hogy szomszédos megye vagy más budapesti körzet ellenőre végezze el az újbóli ellenőrzést. Az ellenőrök telefonon vagy e-mailben értesítik a tanúsítót az ellenőrzésről és lehetőséget adnak a véleményük kifejtésére Akiknél egyszer tapasztaltunk két kategóriányi hibát, figyelmeztetésben részesülnek 17
18
2. Ellenőrzőlista 18
19
Ellenőrzőlista Kötött excel tábla beépített válaszokkal (legördülő menük) Összesen kb. 90 kitöltendő mező Felépítés: Ellenőrzés azonosítás Összegző értékelés Tanúsítvány azonosító adatai Ellenőrzést megalapozó információk Fő számítási eredmények értékelése Számítási részletek ellenőrzése Helyszíni szemle esetén kitöltendő mezők 19
20
20
21
21
22
22
23
23
24
24
25
25
26
26
27
Összegző értékelés (ellenőrzőlista) Választható opciók: A tanúsítvány elfogadható, az esetleges hibák legfeljebb egy kategóriányi eltérést eredményeznek (nem indokolt, hogy ellenőrzésre kerüljön az alapadatok helyszíni megfelelő beazonosítása, és a felhasznált adatok, valamint a teljes számítás megfelelősége). A tanúsítvány nehezen értékelhető. Indokolt, hogy ellenőrzésre kerüljön az alapadatok helyszíni megfelelő beazonosítása, és a felhasznált adatok, valamint a teljes számítás megfelelősége. HELYSZÍNI ELLENŐRZÉS JAVASOLT! A tanúsítvány nem felel meg, a hiba vélhetően legalább két kategóriányi eltérést jelenthet (a "B" és a "C" kategória egy sávnak tekinthető) vagy a tanúsítvány értékelhetetlen. A tanúsítvány nem felel meg, rosszhiszeműség esete valószínűsíthető. Indoklás szükséges. 27
28
3. Statisztikák 28
29
Területi megoszlás Közép - Magyarországi Régió: 46%, ebből Budapest: 78% (6 körzet) Pest megye: 22% (2 körzet) Többi régió: 54%, ebből Borsod – Abaúj - Zemplén megye: 10 %, Győr – Moson - Sopron megye: 9 % Fejér megye: 8 % Többi 12 megye: 4 – 7 % Heves megye: 3% Komárom-Esztergom megye: 3 % Nógrád megye: 1 % 29
30
Megoszlás energetikai kategória szerint Energetikai minősítési osztály Előfordulási arányok az átadott tanúsítványokn ál % A+2,2 A9,1 B15,0 C5,5 D12,6 E16,1 F18,9 G14,8 H4,6 I1,2 Összesen100,0 30
31
Szakmai rendezvények, fórumok a jogszabályi változásokról, ellenőrzésről Pollack Expo, Pécs, 2014.02.28. Klenen konferencia, Kecskemét, 2014. március 11-12. MMK tanúsítói fórum, 2014. június 26. VGF szaklap, 2014. 7-8 Energetikai konferencia, Budapest 2014. április 3. Fórum Média Kft. Construma, 2014. március LG szakmai nap, 2014. május 8. Megtérülő épületenergetika magazin, 2014. áprilisi szám Magyar Épületgépészek Napja, Budapest, 2014. nov. MMK küldöttgyűlés, 2015. január 29. Pollack expo, 2015. február 26. E-gepesz Concerted Action for EPBD, nemzetközi konferencia és projektülés, Dubrovnik, 2014. május 15. 31
32
Összegző értékelések tapasztalatai Hibátlan tanúsítás a tanúsítványok nagyon kis részében Rosszhiszeműség a tanúsítványok nagyon kis részében Kisebb számítási hibák a tanúsítványok jelentős részében Értékelhetetlen tanúsítvány adathiány miatt - a tanúsítványok kis részében Elfogadhatatlan mértékű hibák a tanúsítványok kis részében Jelentős eltérés megyénként 32
33
A tanúsítványok 85%-a elfogadható vagy hibátlan Ez 5%-kal jobb, mint az előző félévben 33
34
34
35
35
36
36
37
37
38
38
39
39
40
40
41
41
42
42
43
43
44
44
45
45
46
46
47
47
48
48
49
49
50
Szankciók A 266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet 44. § (5) pontja a következőket mondja ki: „A területi kamara titkára megtiltja a szakmagyakorlási tevékenység folytatását és ezzel egyidejűleg törli a tevékenységet folytató szakmagyakorlót a névjegyzékből, ha… i) ha az 176/2008 (VI. 30.) kormány rendelet 9/A. §-a szerinti ellenőrzés során a független ellenőrző szervezet megállapítja, hogy az energetikai tanúsító tanúsítvány két besorolással eltér a tényleges értéktől. 45. § (2) Ha a szakmagyakorlási tevékenység folytatásának megtiltására és ezzel egyidejűleg a névjegyzékből való törlésre a 44. § (5) bekezdés e), f) és i) pontja alapján került sor, a szakmagyakorlási tevékenységet végző személy a határozat jogerőre emelkedésétől számított három éven belül a névjegyzékbe nem vehető fel.” 50
51
4. Típushibák 51
52
Típushibák A/V arány helytelen megállapítása Egyes határoló szerkezetek kimaradnak a számításból Hőátadási tényezők téves felvétele Légcsereszám hibás megállapítása Primer energia tényezők helytelen megállapítása 2012-es módosítások figyelmen kívül hagyása Belső hőmérséklet előírttól eltérő felvétele Szigma (szakaszos fűtés korrekció) Elemen belüli hőhidakat nem veszik figyelembe Gépészeti rendszeralapterület téves értelmezése Számítási részletek kritikus mértékű hiánya Gyanú, hogy a tanúsító nem az épületet tanúsította 52
53
5. Javaslatok 53
54
Jogszabályi korrekcióra vonatkozó észrevételek A primer-energia tényezők következménye, hogy lepusztult panelépületek „A” energetikai minősítést kapnak Indokolt lenne a „gyanús” tanúsítók kiemelt ellenőrzése: Már ellenőrzött tanúsítványok gyanúsak Rendkívül alacsony áron hirdeti magát 54
55
Jogszabályi korrekcióra vonatkozó észrevételek Pontosítani kellene a számítási melléklettel szemben támasztott elvárásokat Fotó feltöltése legyen kötelező Követelmények megfogalmazása a korszerűsítési javaslatokkal kapcsolatban figyelembe véve a kapcsolódó munkaigényt A jogosultsági vizsga letétele óta történt jogszabálymódosítások számonkérésének problémája 55
56
56
57
Tanúsítók értékelése (1. félév) NÉV Kamarai szám ellenőrzöttmegfelel 1 kategóriányi hiba nehezen értékelhető 2 kategóriányi hiba 38131058 3525170 2118120 16200 12220 1511200 144050 12 000 118300 10 000 57
58
Tanúsítók értékelése (3. félév) Tanúsító neve Jogosultsági száma ellenőrzött 2 kategóriány i hiba rosszhiszeműösszesen hány ellenőr marasztalta el? 305164 55 51 153 32 182132 133 33 52 21 22 21 2 22 71122 82 22 58
59
Alkalmazott szoftverek 59
60
Összefoglalás Az ellenőrzés rendje kialakult, a két féléves próbaüzem lezárult Rövidtávú cél a tanúsítványok hitelét rontó tanúsítói magatartás megszüntetése Hosszú távú cél a tanúsítványok minőségének általános javítása visszajelzésekkel, folyamatos tájékoztatással, rendszerszintű javaslatokkal A szankcionálás hamarosan megkezdődik 60
61
Köszönjük megtisztelő figyelmüket! 61
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.