Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

7. tétel. Ön egy vállalat alkalmazottja, akit azzal a feladattal bíztak meg, hogy készítsen tájékoztatót az elektronikus kereskedelem formáiról két előadásban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "7. tétel. Ön egy vállalat alkalmazottja, akit azzal a feladattal bíztak meg, hogy készítsen tájékoztatót az elektronikus kereskedelem formáiról két előadásban."— Előadás másolata:

1 7. tétel

2 Ön egy vállalat alkalmazottja, akit azzal a feladattal bíztak meg, hogy készítsen tájékoztatót az elektronikus kereskedelem formáiról két előadásban. Most a második alkalommal az elektronikus piactérről valamint a vállalatok és fogyasztók közötti elektromos kereskedelemről számol be részletesen. Információtartalom vázlata Az elektronikus ügyletek legfontosabb fajtái Az elektronikus kereskedelmi formák egymásba kapcsolódása Az elektronikus piactér és kapcsolatrendszere A B2C kereskedelem A B2C vásárlás lépései Az on-line áruházak típusai Az e-kereskedők kihívásai a B2C területén A B2C előnyei az ügyfelek szempontjából Az elektronikus kereskedelem előnyei szolgáltatói szempontból

3 Az elektronikus ügyletek legfontosabb fajtái cégek egymás közötti üzletkötései (business-to-business, B2B), a vállalkozások és a fogyasztók között (business-to-consumer, B2C), a cégek és a közigazgatás (busmess-to-administration B2A), a fogyasztók egymás közötti (consumer-to-consumer, C2C), a közigazgatás és a fogyasztó között (administration-to-consumer, A2C) a közigazgatási szervek egymás között (administration-to- administration, A2A) Idetartozik még a consumer-to-business (C2B) - ma még lényegesen kisebb forgalmú - terület, ami az internetnek arra a lehetőségére épít, amelynek segítségével a hagyományos tranzakció megfordítható. Ilyen például, amikor az utas tesz ajánlatot repülőjegyre, és a légitársaság dönti el, hogy azt elfogadja-e.

4 Az elektronikus kereskedelmi formák egymásba kapcsolódása

5 Az elektronikus piactér és kapcsolatrendszere Az elektronikus piac kis-, közép- és nagyvállalatok számára katalógusszolgáltatást, tranzakció közvetítést, aukcióbonyolítást, tendereztetést, beszállító bekapcsolást és egyéb szolgáltatásokat nyújt, melyeknek köszönhetően az ügyfelek elektronikus beszerzési rendszereket vezethetnek be. Az, elektronikus piactéren nem kell minden vállalatnak külön kapcsolatot kiépítenie az egyes üzleti partnerekkel, hanem csak egy kapcsolatot (a piac­térrel) kell kialakítaniuk és karbantartaniuk. Az ehhez szükséges technológiát és biztonságot, a keresőeszközöket, katalóguso­kat a piactér biztosítja. A hagyományos kereskedelemben minél több szállító, eladó kínálja termékét, a vásárlónak annál nehezebb megtalálni a megfelelő ajánlatot. Az elektronikus piacterek révén ez megváltozik. A problémát úgy oldják meg, hogy a szállítókat rendszerezve egy összehasonlítható, könnyen hozzáférhető információ­forrást és választási lehetőséget biztosítanak a vásárló számára, aki a szállítók kö­zötti erős verseny kedvezményezettje. A rendszer elősegíti új termékek és szolgál­tatások létrejöttét, ezzel is felerősítve a versenyt. A szállítók, amellett, hogy új, eddig el nem érhető piacokhoz juthatnak, értékesítési költségeiket jelentősen csökkenthetik. Az elektronikus piacok növelik a beszerzési folyamatok sebességét azáltal, hogy elérhetővé teszik a vásárlói döntések megho­zatalához szükséges információkat. A vásárló időt takarít meg, hiszen a termékek összehasonlítása, a vállalati mutatók, árak egy helyen és egy időben mind megtalál­hatók.

6 A B2C kereskedelem Az elektronikus kereskedelem leginkább ismert formája a vállalkozás- fogyasztó közötti üzlet (B2C-business-to-consumer), hiszen ez jelenik meg a hétköznapi élet­ben a leginkább, valamint ezt jellemzik olyan látványos megoldások, mint például az internetmarketing, elektronikus bolt stb. Ebben az esetben a lakosság vásárol a kereskedőtől vagy közvetlenül a gyártótól az interneten keresztül. Ez a normál kis­kereskedelemnek felel meg. A B2C-kereskedelemben az ajánlattevővel szemben nagy és változó számú vevői kör áll. A vásárolt áru tekintetében általában kis mennyiségekről van szó, és a felek közötti kötődés is elég laza. Vásárlóként általában egyetlen személy lép fel. Ennek követ­keztében a B2C területen olyan webalapú katalógus és könyvelési felhasználások a jellemzőek, amelyek támogatják az interaktív árukeresést. A virtuális boltban történő vásárlás leginkább a csomagküldő szolgálatoktól, katalógus áruházaktól való megrendeléshez hasonlítható: a vevő kiválasztja a kí­vánt árucikket, annak választható paramétereit, mennyiségét, és egy kattintással elküldi megrendelését a kereskedőnek. Az elektronikus kereskedelem jelenlegi sza­kaszában (amelyre jellemző a fogyasztói bizalom hiánya) az on-line boltok leginkább olyan termékeket forgalmazhatnak sikerrel, amelyek kiválasztása nem igényli a vásárló személyes jelenlétét, az áru bemutatása tehát a hálózaton keresztül is lehetséges.

7 A B2C kereskedelem során elosztásra kerülhetnek szellemi vagy anyagi javak is. Az elektronikus kereskedelem mai állapotában a szellemi termékek forgalma a je­lentősebb. Ennek oka valószínűleg az, hogy ezeknél a javaknál a hagyományos bolti kereskedelem már semmilyen tekintetben nem nyújt többletet. Az interneten gazdát cserélő szellemi javak közül a legjelentősebbek a zenék, videók, utazási szolgáltatások (jegyfoglalás, szállásfoglalás, on-line pénzügyi szolgáltatások, kiadványozás, szoftverek). A kézzelfogható, anyagi formában megtestesülő javak közül elsősorban a könyvek, lemezek, videók, elektronikai cikkek, virágok kereske­delme terjedt el. Mindezek a B2C elektronikus kereskedelem hagyományos cikkei abban az értelemben, hogy az internetes üzleti világ legelső megvásárolható, és a vevők által azóta is igényelt termékeiről, szolgáltatásairól van szó. Becslések szerint a világ e-kereskedelmi forgalmának mintegy egyharmada zajlik a B2C együttműködési forma keretében. A hétköznapok üzleti gyakorlata szerint a fogyasztói elektronikus kereskedelem nagyságrendje is gyors ütemben nő. A B2C-kereskedelemben a tranzakciókat rövid határidőre kötik, ami annyit jelent, hogy a fizetés és a szállítás közvetlenül a könyvelés után megindul. Az ajánlattevő „névtelen" vevőkkel (és nem bejegyzett és működő, megbízható cégekkel) áll szemben, akikben (jogosan) nem bízik meg. A vásárlók pedig hasonlóan bizalmatlanok az ajánlattevőkkel szemben, illetve mivel itt nyitott hálózatról van szó, a hálózattal szemben is, hiszen ki vannak téve az esetleges adatlopásoknak és más hálózati bűncselekményeknek.

8 A B2C vásárlás lépései Előzetes szükségletek meghatározása. A követelményeknek megfelelő tárgy keresése. A lehetséges választások összehasonlítása (alkudozás) különböző szempontok alapján: ár, specifikációk, szállítási határidő, egyéb feltételek. Megrendelés feladása. Számla fizetése. A leszállított áru átvétele, vizsgálata, kipróbálása. A szállítóval való kapcsolat felvétel utólagos szolgáltatások (garancia, szerviz, támogatás) igénybevétele miatt, esetleg az áru visszaküldése.

9 Az on-line áruházak típusai 1.Szakbolt Ezek egy termékcsoport összes gyártóját felsorakoztatják (pl. CD- vagy szivarbolt) és legtöbbször nem rendelkeznek saját raktárral. 2.Megastore A mindennapi életben a megastore-ok sikere a magas forgalmon, árleszál­lításokon és a gyors és rugalmas beszállítói láncon függ, mert csak így tudják az árakat és a termékmixet a fogyasztói igényekhez igazítani. A vásárlói szokásokat folyamatosan vizsgálják, ezért a promóciós aktivitást jobban a kívánt célcsoportra tudják szabni. Az on-line verzió tovább növeli a „valós világ" megastore-jainak a hatékonyságát, mivel megszaba­dulnak a raktározás költségeitől. A bejövő megrendelést elektronikusan elküldik a gyártók felé, akik ezután sokszor maguk juttatják el a kívánt terméket a fogyasztóhoz. On-line megastore-t könnyen létrehozhat olyan cég is, aki korábban nem üzemeltetett a „valós világban" áruházat. 3.Webügynök A webügynökök kívülről megastore-nak látszanak, pedig csak a könnyen elérhető információból fakadó előnyt használják ki. Ezek a rendszerek automatikusan begyűjtik az on-line boltok kínálati árait, és kiválasztják a legalacsonyabbat. A vásárló csak az ügynök által ajánlott, a legalacsonyabbnál némileg magasabb árat látja. Vásárlása esetén az ügynök automatikusan továbbítja a megrendelést az eredeti eladóhoz a vásárló adataival.

10 Az e-kereskedők kihívásai a B2C területén Miként csábíthatnak minél több látogatót, tényleges vásárlót az e-üzletünkbe?  webmarketing következetes, aktív használata. Lehetséges vevőinket hogyan nyújthatjuk a legjobb kiszolgálás maximumát?  Az e-kereskedéssel foglalkozó cég, ill. vállalkozás az információszolgáltatást magas fokon műveli. A szóban jöhető vásárlóknak, célcsoportoknak sokoldalú tartalmat biztosító, szép arculatot mutató e-üzlettel kell találkoznia, ahol könnyű a tájékozódás, frissek a hírek, érdekesek a többletinformációk az eredeti marketingötlektek miatt. A logisztikai kérdésnél a hatékony és biztonságos megoldás titka az olyan partner, aki: Biztosítja a megfelelő szállítási/logisztikai hátteret Skálázható és biztonsgos technológiai alapokon tudja felépíteni a webüzletet Integrálni tudja az online tranzakciót a cég egyébként is automatizált üzleti folyamataival Egy- egy vásárlói roham esetén hogyan garantáljuk a legjobb, hogy az egész logisztikai folyamat zökkenőmentesen működjön?  Kritikus pont lehet a megfelelő mennyiségű és minőségű raktárkészlet. Az internetes rendelés hátránya, hogy a házhozszállítás miatt várni kell az árucikkre. Ezért a fő feladat a megrendelt termék lehető leggyorsabb kiszállítása.

11 A B2C előnyei az ügyfelek szempontjából jobb termékinformáció és termékmegjelenítés, kényelmesebb használat, az árak egyszerűbb összehasonlítása, a megrendeléstől a szállításig tartó folyamat áttekinthetősége, rövidebb szállítási idők, alacsonyabb árak kialakítása a megrendelések összekapcsolásával, az ügyfél-támogatási rendszer segítségével jobb szolgáltatási színvonal biztosítása, elérhetőség napi 24 órában, a hét minden napján.

12 Az elektronikus kereskedelem előnyei szolgáltatói szempontból nagyobb piaci jelenlét, alacsonyabb tranzakciós költségek, költségmegtakarítás a közbenső kereskedelmi lépcső kiiktatásával és köz­vetlen értékesítéssel, a fióküzleti hálózat nagyságának csökkentése, új piaci területek bekapcsolása. Az elektronikus kereskedelemnek azonban van néhány hátránya a hagyományos vásárláshoz képest. Egyrészt nem tudja betölteni annak szociális funkcióját, más­részt elesik a boltokban való nézelődés vásárlásra ösztönző hatása is, és az sem lebecsülendő, hogy az utólagos szállítás miatt nem elégíti ki azonnal a fogyasztók igényeit.


Letölteni ppt "7. tétel. Ön egy vállalat alkalmazottja, akit azzal a feladattal bíztak meg, hogy készítsen tájékoztatót az elektronikus kereskedelem formáiról két előadásban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések