Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mobilitási kínálat bővítése carsharing (autómegosztás) szolgáltatás bevezetésével Dr. Denke Zsolt Közösségi közlekedési igazgató Mobilitásmenedzsment üzletág.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mobilitási kínálat bővítése carsharing (autómegosztás) szolgáltatás bevezetésével Dr. Denke Zsolt Közösségi közlekedési igazgató Mobilitásmenedzsment üzletág."— Előadás másolata:

1 Mobilitási kínálat bővítése carsharing (autómegosztás) szolgáltatás bevezetésével Dr. Denke Zsolt Közösségi közlekedési igazgató Mobilitásmenedzsment üzletág Budapesti Közlekedési Központ szeptember 17.

2 A lehetőség: BKK, Budapest mobilitás menedzsere 2 A BKK messze több, mint tömegközlekedés…

3 BKK 3 CÉL: az egyes közlekedési módok kereslet/kínálat arányának dinamikus összehangolása hosszú távú stratégiai értékek mentén. Nincs abszolút priorizált közlekedési mód, de az utazási keresletet a fenntartható környezeti elvek, a valós társadalmi igények és a reális gazdasági összköltség mentén kell felelősen befolyásolni. A BKK, mint mobilitás menedzser

4 4 Balázs Mór Terv

5 5 A BMT beavatkozási területek szerint TÖBB KAPCSOLAT Biztonságos, minőségi, integrált közlekedési infrastruktúra VONZÓ JÁRMŰVEK Kényelmes, környezetbarát jármű és eszközállomány JOBB SZOLGÁLTATÁSOK Hatékony, megbízható közlekedésszervezés HATÉKONY INTÉZMÉNYRENDSZER Következetes szabályozás, térségi együttműködéssel

6 6 Car-sharing – közösségi autóhasználat A car-sharing a közösségi közlekedés egyik új irányzata, a felhasználók a saját gépjármű előnyeit élvezhetik a tulajdonlás állandó költségei és kötöttségei nélkül. A car-sharing a Bubihoz hasonlóan népszerű lehet az eseti használók, így a turisták körében is.

7 7 Külföldi carsharing példák Több szereplős piacok (Szabad verseny? Szabályozott piac?) – Akár több szolgáltató is lehet, de lehet hogy különböző szegmensben – Példa: Berlin, München, Hamburg, Bécs (Car2Go, DriveNow, etc.) Szabályozott piac – Szolgáltatási szegmensekként egy versenyeztetett szolgáltató – Példa: … (?) Zárt piac – Nem célunk. Konklúzió: szabad versenyes vagy szabályozott piactípust kell tovább elemezni, külföldi példákat vizsgálni, melyik jellemző, hogyan működnek.

8 8 Főbb koncepcionális elemek: Alapvetően piaci szolgáltatás, a BKK mint szolgáltató-semleges szabályozó, Jogszabályi háttér ma még nem adott, Kedvezmények biztosítása célszerű (pl. parkolás), Szolgáltatási modell kérdése: free-floating preferált a dokkolóállomás-alapú rendszer helyett, Elektromobilitás előtérbe helyezése Területi lehatárolás, minőségi követelmények rögzítése, járműves flotta a belváros lefedésére, Saját gépjárműhasználatot váltja ki, amivel a környezetkárosítás és a parkolóhelyek zsúfoltsága csökkenthető. Car-sharing – közösségi autóhasználat

9 2014-es carsharing koncepció megállapításai: – Szabad piacként is elképzelhető, de szabályozott, támogatott formája a legelterjedtebb – Több szolgáltató, több modell alkalmazása nem időszerű – Szolgáltatás pozitív hatásai maximálisak, ha a közösségi közlekedést kiegészítve működik, nem versenyez vele – BKK-nak szabályozási szerepet javasol, saját szolgáltatót nem javasol Jelentős befektetés kockázata – Egy vállalkozási formában működő szolgáltatást kell kialakítani – Legfejlettebb free-floating rendszer javasolt A fentiekből szabályozott piac létrehozása következik BKK-t kell megrendelői szereppel felruházni Közpénzt nem szabad a működtetésre áldozni 9 Javaslat autómegosztási szolgáltatás piacára

10 Szolgáltatás versenyeztetése/pályáztatása Szolgáltatás minőségi ellenőrzése Bevétel beszedése (nem javasolt opció!) Felhasználói díjszint befolyásolása (mérlegelendő!) Közterületek tulajdonosaival egyeztetés, ez ügyben a nyertes szolgáltató „egyablakos” kiszolgálása Szolgáltatás marketingje, szolgáltatóval közösen?! BKK ügyfélszolgálatokon keresztüli ügyfélkezelés előírása 10 BKK megrendelői feladatai autómegosztási szolgáltatásnál

11 11 Autómegosztás lehetséges törvényi szabályozása Sztv.-ben szabályozásra Közbringa (Bubi) példája: 2. § 36. közösségi kerékpáros rendszer: több állomásbál álló, automatizáltan működő, bárki számára folyamatosan igénybe vehető, rövid távú és egyirányú utazásra alkalmas kerékpár- kölcsönzési rendszer. 22.§ (4a) A kijelölő jogszabály a közlekedésszervező feladatává teheti a közösségi kerékpáros rendszer létrehozását és fenntartását, amennyiben az a települési önkormányzat - a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat - döntése alapján a helyi személyszállítási szolgáltatások integrált részét képezi.

12 Budapest közlekedésszervezési feladatainak ellátásáról szóló 20/2012. (III. 14.) Főv. Kgy. Rendelet módosítása  Közlekedésszervező feladatává tenni az autómegosztási rendszer „szabályozását”, „koncesszióba” adását Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló 30/2010 (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet módosítása  Díjfizetés nélküli/kedvezményes várakozás lehetővé tételét kell szabályozni  Különböző szövegjavaslatok 12 Autómegosztás további jogi szabályozása (1)

13 (Főváros-BKK közötti) Feladatellátási és közszolgálatási keretmegállapodás módosítása Autómegosztási szolgáltatást nyújtóval szerződés kötése Közterületek tulajdonosaival megállapodások kötése (használat és díjfizetés rendezése) Belvárosi saját gépkocsi használat ellenében lehetséges szabályozási lépések (carsharing felértékelése érdekében)  parkolási díjak,  második saját autó ingyenes parkolása,  kizárólagos várakozóhelyek,  dugódíj szabályozás, stb. Autómegosztás további szabályozása 13

14 Mit a pályáztatás tárgya és jogi formája?  szolgáltatás végzésének kizárólagos joga,  korlátozott időre (pl.: 5 év)  indikátorok teljesülése (magánautó-használat és/vagy közösségi autóhasználat változása) esetén bónusz időszak (pl.: év),  Bevételt szolgáltató szed, felhasználó díjmegállapításhoz egyetértési jog (később külön tárgyalt!)  a közterület-foglalásért díjat fizet a szolgáltató a közterület tulajdonosainak (később külön tárgyalt!) Mi a szerződés típusa? (később külön tárgyalt!) Miért szabályozott piac, miért egyetlen szolgáltatóval?  Szűkösen rendelkezésre álló közterületet hatékonyan kívánjuk felhasználni  Tőkeerős szolgáltatók ismeretlen fogyasztói szokások miatt maguktól nem lépnének a piacra Szabályozott autómegosztási piac kérdései (1) 14

15 Bevételi kockázat megrendelőnél (BKK) vagy szolgáltatónál?  Nem javasolt a megrendelőhöz telepíteni, mert hosszabb távon nyereségesen működő piac  A szolgáltatónál legyen a bevételi kockázat, de javasolt, hogy a felhasználói díj megállapításában megrendelőnek egyetértési joga legyen Parkolási kedvezmények (szélső esetben ingyenesség) adása kulcskérdés! 15 Szabályozott autómegosztási piac kérdései (2)

16 A várakozási övezetek közterület tulajdonosai (főváros+kerületek) és a szolgáltató közötti kapcsolat, szerződéses viszony hogyan alakul?  Közterületek tulajdonosaival egyeztetés szükséges BKK a várakozási övezetek közterület tulajdonosaival (főváros+kerületek) konzorciumban, vagy azok megbízásából tendereztet?  Modell kialakítandó A megrendelő- szolgáltató közti szerződés tárgya? (összefüggésben az előző kettő ponttal!)  Koncessziós szerződés, szolgáltatási szerződés, bérleti szerződés, közterület-használati szerződés stb., kidolgozandó! 16 Szabályozott autómegosztási piac kérdései (3)

17 Szabályozott piaci példák elemzése A szerződés típusa kidolgozandó Potenciális szolgáltatókkal egyeztetés a budapesti piacszabályozásról Parkolási kérdésekben érintettekkel egyeztetés Javaslattétel szabályozási környezetre Belvárosi saját gépkocsi használat ellenében teendő lépések (carsharing felértékelése érdekében) 17 További feladatok

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Mobilitási kínálat bővítése carsharing (autómegosztás) szolgáltatás bevezetésével Dr. Denke Zsolt Közösségi közlekedési igazgató Mobilitásmenedzsment üzletág."

Hasonló előadás


Google Hirdetések