Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGusztáv Juhász Megváltozta több, mint 7 éve
1
„A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia 2013. 1. „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia 2013. február 1. A munkavédelmi oktatás új lehetőségei Déri Miklós Munkavédelmi szakmérnök
2
2 A munkavédelmi oktatás más megközelítésben 0 –Baleset, –Egészségkárosodás –„Kvázi” baleset A munkavédelmi oktatás hatékonyságának egyetlen igazi értékmérője van
3
3 A munkavédelmi oktatást megalapozó előírások 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről „55. § (1) A munkáltatónak oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló ……………. elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az ………………..elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat. ……………….- a megváltozott vagy új kockázatokat, megelőzési intézkedéseket is figyelembe véve - meg kell ismételni. Az oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva írásban kell rögzíteni. (2) Az (1) bekezdésben előírt ismeretek megszerzéséig a munkavállaló önállóan nem foglalkoztatható.”
4
4 Az Mvt. -hez kapcsolódóan további 10 jogszabály, valamint az adott munkahelyre vonatkozóan számtalan belső utasítás fogalmaz meg általános és szakmai követelményeket a munkavédelmi oktatási kötelezettségre vonatkozóan. Az oktatások tematikáját adott szakma kiváló képviselőjével karöltve, munkavédelmi szakembernek ajánlott elkészíteni. A munkavédelmi oktatást megalapozó előírások
5
5 Oktatás elméleti alapfogalmak ismerete: Oktatás, Tanítás, Tanulás, Tudás, Motiváció A felnőttkori tanulás jellemzői: Meglévő tudás, struktúra; oktató-tanuló: partnerségi viszony, a tanulást befolyásoló tényezők: fizikai, érzelmi, intellektuális tényezők Az oktató – andragógussal szemben támasztott követelmények: Szakmai felkészültség: kompetencia, andragógiai módszertanban, nyitottság, flexibilitás, kimagasló verbális kifejezőkészség, megélt és segítő érzelmi intelligencia “ Az oktatás nem arról szól, hogy megtöltünk egy csöbröt, hanem hogy meggyújtunk egy tüzet.” ( William Butler Yeats )
6
6 Az ismeretátadás lehetőségei, eszközei: Előadás: nagy tömegekhez, gyorsan tud információt juttatni Beszélgetés: gondolkodásra késztet Filmvetítés: erősen passzív A számonkérések - értékelések fajtái: döntően szóban, esetenként írásban: Feladatlap: szubjektív és objektív feladattartalommal Teszt: rendkívül gyors, ráhibázásra, ebből fakadóan rossz rögzülésre ad lehetőséget A munkavédelmi oktatás, ahogy eddig megszoktuk
7
7 Kiscsoportos oktatásokra vonatkozó új megoldások Bővíthetők az elméleti és gyakorlati munkavédelmi ismeretek, Elérhető azok készség szintű alkalmazása, Nő a munkavédelem iránti elkötelezettség. Ráépül a megszerzett ismeretekre, = > Egyszerű, ugyanakkor nehéz is: a szereplőket komfortzónájuk át lépésére kényszeríti = > A munkavédelmi oktatás új megközelítése
8
8 Szokatlan, új megoldások, érzelmileg erős reakciókat válthat ki. Ezért az új módszerek bevezetésekor, fontos az oktatók, a munkáltatók, a munkavállalók ez irányú felkészítése. A munkavédelmi oktatás új megközelítése
9
9 Kiscsoportos gyakorlati munkavédelmi oktatás MÁSKÉPPEN, elsősorban fizikai dolgozóknak Bárki bevonható, gondolkodásra késztet, a gyakorlathoz használt feladatlap alkalmas az oktatás dokumentálásra, Az oktató részéről magas fokú szakmai felkészültséget, szituációs és verbális kifejezőkészséget, flexibilitást kíván, Az oktatás első alkalmával a csoport erőteljes oktatói irányítása szükséges.
10
10 Kiscsoportos gyakorlati munkavédelmi oktatás MÁSKÉPPEN, elsősorban fizikai dolgozóknak Személyi, tárgyi és egyéb feltételei: Bevont csoportlétszám max 6-12 fő, Időigénye: 12 fő esetén 60 perc, Évente 2 alkalommal javasolt ismételni, Oktatás helyszíne: a konkrét munkavégzéstől elkülönülten,
11
11 Kiscsoportos oktatás keretén belül feldolgozandó témák Veszélyismeret, kockázatértékelés Balesetelemzés Meggyőzés Közös jellemzők: Forgatókönyv alapján, előrenyomtatott feladatlapok használatával, Feladatmegoldás egyenként vagy párban, Érvek – ellenérvek bemutatása, tanulságok megfogalmazása
12
12 Veszélyismeret, kockázatértékelés Tanulságokkal szolgáló munkahelyi veszélyhelyzet kiválasztása, elemzése Vészhelyzet, melyet a munkáltató megfelelően kezel vagy jelenleg is fennáll: munkavédelmi szempontú beavatkozást igényel Bemutatás: kidolgozás után, elmondás 2-3 percben, úgy hogy tanulságul szolgáljon Oktató értékel Negatív kritika nem hangozhat el!
13
13Balesetelemzés Baleset vagy egészségkárosodás kiválasztása, elemzése Legfontosabb feltétele: az oktató jó felvezetése A baleset, a betegség milyen körülmények között történt Okok, vonatkozó előírások ismertetése Tanulságok összegzése: a betegség vagy egészségkárosodás hogy lett volna elkerülhető
14
14Meggyőzés „ „meggyőzendő” munkavédelmi feltételről vita, párbeszéd, meggyőzés Meggyőzés a munkavédelmi előírások gyakorlati megvalósításáról, biztosításának szükségességéről Szereplői: a munkáltató és a munkavállaló Meggyőzés érzelmi tevékenység: A szabálykövetés belső indíttatású legyen, ne kényszer hatására történjen, Magától értetődő legyen a munkavédelmi előírásokban foglaltak biztosítása, betartása
15
15 Lehetőleg hasonló felkészültségű személyeknek, A párbeszéd, az elvárás és a felelősség vállalás, írásban történő rögzítése javasolt, A munkavédelmi oktatás dokumentuma is, Az oktatás jelenléti íve bizonyítja: a mások által felhozott és feldolgozott veszélyeket a jelen lévők megismerték! Időigénye 12-14 fő esetén 60 perc, Évenkénti ismétlése javasolt. Megélés Kiscsoportos gyakorlati munkavédelmi oktatás, elsősorban a munkavállalókat Irányítók részére
16
16 Megélés Kiscsoportos gyakorlati munkavédelmi oktatás, elsősorban a munkavállalókat Irányítók részére Oktató = Moderátor Az oktató: Oktatásban részesülők szakmai tevékenységének ismerete, Jó szóbeli kifejezőkészség, Az oktatás helyszíne: elkülönülten a konkrét munkavégzéstől Kivitelezés: forgatókönyv alapján, előrenyomtatott tesztlapokon, párban.
17
17 A munkavédelem megélése, szituációs helyzetgyakorlat Megélés, belehelyezkedés a baleseti, az egészségkárosodási eseménybe Cél, amit a feladat elvégzése során el kívánunk érni : A saját felelősség felismerése és vállalása A veszélytudat kifejlesztése, elmélyítése Az írott és íratlan előírások megismertetése, alkalmazása
18
18 A munkavédelem megélése, szituációs helyzetgyakorlat Megélés: érzelmek kifejezése, ez a szubjektív elem Elvárás: követelmények objektív megfogalmazása Felelősség vállalás: mindkét fél tanulságainak levonása, saját felelősség felismerése A munkavédelem megélése, szituációs helyzetgyakorlat
19
19 Alapelvünk jó oktatás = jó munkavédelem, ami a bemutatott oktatási módszerekkel. hatékonyabbá tehető. Köszönöm a figyelmüket.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.