Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Siófok, 2015. november 25. Kirilly Kálmán biztosítóberendezési osztályxvezető A pálya mellé telepített járműellenőrző berendezések telepítése projekt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Siófok, 2015. november 25. Kirilly Kálmán biztosítóberendezési osztályxvezető A pálya mellé telepített járműellenőrző berendezések telepítése projekt."— Előadás másolata:

1 Siófok, 2015. november 25. Kirilly Kálmán biztosítóberendezési osztályxvezető A pálya mellé telepített járműellenőrző berendezések telepítése projekt

2 2 Közlekedésbiztonság növelését célzó projekt elemei Vasúti átjárók biztonságának növelése Vasúti átjárók biztosítottságának javítása Vasúti átjárók vonatérzékelésének javítása Vasúti átjárók megfigyelése video kamera rendszerrel Vasúti átjáró tervek készítése Közlekedő vonatok rendellenességeinek kiszűrése Hőnfutásjelzők telepítése Dinamikus kerékterhelés és laposkerék jelző berendezések telepítése Rakománycsúszást ellenőrző berendezések telepítése Nyomkarima ellenőrző berendezések telepítése Áramszedő megfigyelő berendezések telepítése Video képfeldolgozás pályafelügyeleti rendszer létesítése

3 3 Probléma felvetés, cél meghatározás D á tumHelysz í n K á r é rt é k foly ó á ron (HUF) 2015-ös áron (HUF) 1998.07.17.Kistelek4 300 00011 490 000 2001.09.01.Bp. Kelenföld47 000 00090 820 000 2001.12.08.Balatonlelle100 000 000193 200 000 2002.10.10.Dömsöd350 000620 000 2003.06.02.Tata24 000 00040 330 000 2006.12.27.Lébénymiklós120 000 000171 100 000 2014. 04.06FerencvárosPályában 40 000 00040 000 000 2014. 06. 10.Mezőkövesd - Füzesabony Pályában 97 000 00097 000 000 Összesen 647 560 000 Hőnfutás miatt bekövetkezett balesetek a MÁV Zrt. hálózatán az elmúlt 10 évben

4 4 Probléma felvetés, cél meghatározás

5 5 EU kutatás a siklásokról: D-RAIL “D-RAIL” kutatási projekt 2011 októberében indult, 3 éves programmal, főként nyugat-európai pályahálózat üzemeltetők, egyetemek, kutatóintézetek vettek benne részt. Megállapításuk szerint Európában a legtöbb siklási esetet okozó rendellenességek sorrendben a: 1. Forró csapágy és csapágyház törés 2. Nyombővülés 3. Kerék hiba 4. Ferde terhelés (rakomány) 5. Síktorzulás meghaladás 6. Vágány magasság /túlemelés hiba 7. Sín hibák 8. Rugó és felfüggesztési meghibásodás

6 6 A MÁV hálózatán üzemelő hőnfutásjelzők 2011-ben Bontás alattmeghibásodott

7 7 Projekt célok meghatározása Közlekedő vonatok rendellenességeinek kiszűrése 29 db. Hőnfutásjelző 28 db. Dinamikus kerékterhelés mérő és laposkerék jelző berendezés 17 db. Rakszelvényt ellenőrző berendezés 7 db. Nyomkarima ellenőrző berendezés 5 db. Áramszedő megfigyelő berendezés telepítése

8 8 Hőnfutás és szoruló fék kijelző berendezés 29 db hőnfutás jelző berendezés Méri és jelzi a vasúti pályán elhaladó járműveknél a csapágytok, a féktárcsák, kerékabroncsok hőmérsékletét, határérték felett az értékeket jelzik. Alkalmazásukkal a károsodott járművek kiszűrhetők, ezzel kisiklások, komoly káresetek, balesetek előzhetők meg

9 9 Dinamikus kerékterhelés mérő és laposkerék jelző berendezés 28 db dinamikus kerékterhelés mérő és laposkerék jelző berendezés: a túlsúlyos járművek, elmozdult rakományok egyenetlen kerékterhelést, a hibás futóművű járművek, a keréklaposodás érzékelése, jelzése. Különösen hidak esetében kritikus a túlzott terhelés fellépése.

10 10 Rakszelvény ellenőrző berendezés 17 db rakszelvény ellenőrző berendezés Cél: a vasúti űrszelvényen túlnyúló, túlméretes rakományok kijelzése. Megelőzhetők alkalmazásukkal az űrszelvényhez közel eső létesítmények, pályatartozékok, a járművek rongálódása, az áruk sérülése, komoly káresemények, balesetek előzhetők meg.

11 11 Nyomkarima ellenőrző rendszer 7 db nyomkarima ellenőrző berendezés Alkalmazásukkal a siklásveszély, a pályarongálódások, a sínfejben előforduló repedések, síntörések megelőzhetőek,

12 12 Áramszedő ellenőrző rendszer Menet- irány 5 db áramszedő ellenőrző rendszer Cél: a hibás vezetékek, áramszedők időbeni észlelése. A pálya karbantartási munkák egyszerűsíthetők, komoly károsodások, a hibák miatti vasúti közlekedés kiesései, a vezetékszakadásból adódó balesetek megelőzhetők.

13 13 A tenderben megvalósuló járműellenőrző berendezések

14 14 A projekt adatai Projekt címe: MÁV Zrt. közlekedésbiztonsági projektjei Kedvezményezett MÁV Zrt. KÖZOP Akciótervi nevesítés 1078/2012 (III.28) Korm. hat Támogatási szerződés időpontja 2012. 06.18. Fizikai megvalósítás határideje 2015. 12. 31. Projekt megvalósításának dátuma 2015. 12. 31. Támogatási intenzitás (%) 100% Tender megjelent: 2013. december Szerződéskötés 2014. június 23.

15 15 Telepített járműellenőrző berendezések Nyertesek: Hőnfutásjelzők: VAMAV Kft. Tengelyterhelés mérők: Evopro kft. űrszelvény ellenőrző: MER MEC Spa + Evopro Kft. Nyomkarima ellenőrző: MER MEC Spa + Evopro Kft. Áramszedő megfigyelő: MER MEC Spa + Evopro Kft. Az ajánlati árak között nagyon nagy szórás volt! Látszik, hogy a fejlesztési bizonytalanság sokat számított, amelyik cégnek már volt üzemelő rendszere a MÁV hálózatán azon rendszerre látványosan alacsonyabb árat mondott.

16 16 Tervek, jóváhagyási szintek Hatósági engedélyezés/bejelentés eljárása Rendszer jóváhagyása Rendszerstruktúra jóváhagyása Rendszerterv jóváhagyása Új szerkezeti elemek jóváhagyása Statikai számítások Tanúsítás kérdése (pl. speciális keresztaljak) Kezelések, visszajelentések, jogosultságok kérdése Kiviteli tervek jóváhagyása Szerkezetek pálya mentén fizikai elhelyezéséhez, kábelezéshez szükséges tervek Áramellátási tervek Adatátvitellel kapcsolatos tervek

17 17 Néhány kivitelezési kérdés A rendszerek meglepően nagy energiaigénnyel üzemelnek: Hőnfutásjelző klimatizált helyiséget igényel Nyomkarima ellenőrző a megfigyelő rendszer tisztántartása érdekében méréskor kompresszorral sűrített levegőt fúj (7 kW teljesítményfelvétel) Az űrszelvény ellenőrző és az áramszedő ellenőrző energiaigénye is kW-os nagyságrendű ezért jellemzően felsővezetéki trafóval készülnek Jelentős vágányzári igény merül fel a telepítéskor, beszabályozáskor Rendszerfelügyelet a PvÜF Technológiai Központban

18 18 Rakszelvény ellenőrzés séma

19 19 Rakszelvény ellenőrzés megvalósítás közben

20 20 Kivitelezés kérdései Vágányzári kérdések Mennyivel korábban kell igényelni, hogyan lehet módosítani, lemondani Költségei Korlátai (maximális egybefüggő időtartam, szomszédos vágány zavartatásának tilalma, stb. Berendezések, kábelek mechanikai és túlfeszültség elleni védelme Védőföldelések kialakításának kérdései (érintésvédelem)

21 21 Átvételi vizsgálatok, minősítés Kivitelezői beállítások, vizsgálatok Vasút által elvégzendő vizsgálatok Kalibrálás Próbaüzem Üzembehelyezés Kivitelezői készenlét üzembe helyezés után

22 22 Hőnfutásjelző berendezés

23 23 Kerékterhelés mérő berendezés

24 24 Jelenlegi készültségi fok Hőnfutásjelzők: ma 3 db, jövő héten 3 db vizsgálata történik meg, a többi berendezés levizsgálva, működik Kerékterhelés mérők: valamennyi levizsgálva, működik, beszabályozás pontosítása még néhány helyen szükséges Rakszelvény ellenőrzők: 3 helyszínen már levizsgálva, a 4.-et ma vizsgálják a többi helyszín szerelés alatt Nyomkarima ellenőrző: az első 2 telepítve, holnap vizsgálják a 2.-at, többi telepítése folyamatban Áramszedő ellenőrző: első berendezések letelepítve

25 25 Hőnfutásjelző riasztási értékek Sárga riasztás –Csapágy meleg riasztási szint: 80°C ROLA kocsiknál: 100 °C –Csapágy hőmérsékletkülönbségi riasztási szint: 50°C –Fék meleg riasztási szint: 330 °C ROLA kocsiknál: 330 °C Vörös riasztás –Csapágy meleg riasztási szint: 100°C ROLA kocsiknál: 120 °C –Fék meleg riasztási szint: 400 °C ROLA kocsiknál: 400 °C A 2005. előtt telepített hőnfutásjelző berendezések riasztási értékei egyedileg kerülnek meghatározásra.

26 26 Tengelyterhelés mérő riasztási értékek 3 riasztási fokozat a pálya terhelhetősége és a tengelyterhelés függvényében A jövőben két további fokozat a féloldalas rakodás és a járműszerkezet csavarodásának kiszűrése érdekében. Ehhez vonatszám azonosítás és vonatterhelési kimutatás szükséges, a jelenlegi projektben nincs benne, további illesztési feladat (jövőre tervezendő)

27 27 Rakszelvény ellenőrző riasztási értékek Sárga riasztás : a jármű vagy rakományának valamely eleme a vágánytengelytől mért 1696 mm és 1730 mm közé ér. Vörös riasztás : a jármű vagy rakománya valamely elemének a vágánytengelytől mért távolsága a 1730 mm-t meghaladja.

28 28 Rakszelvény ellenőrző riasztási értékek

29 29 Nyomkarima ellenőrző riasztási értékek R1 riasztás: nyomkarima magasság a 28 mm és 36 mm közötti tartományon kívül esik vagy nyomkarima vastagság a 22 mm és a 33 mm közötti tartományon kívül esik R2 riasztás: kritikus érintőpont távolság (qR) a 6,5 mm-t meghaladja vagy a kerékkoszorú- abroncs szélesség a 141 mm-t meghaladja R3 riasztás: a nyomszélesség 1410 mm alatt van R4 riasztás: a nyomszélesség 1408 mm alatt van

30 30 Áramszedő ellenőrző riasztási értékek R1 riasztás – az áramszedő széncsúszójának hibája, R2 riasztás – az áramszedő szimmetria hiba illetve elfordulás, R3 riasztás – áramszedő kontaktnyomás határértéken kívül.

31 31 Intézkedések riasztás esetén Hőnfutásjelző Sárga riasztásnál: A vonatot a következő állomás bejárati jelzőjénél kell megállítani, és az állomásra egyenes irányban 40 km/h, kitérő irányban legfeljebb 15km/h sebességgel szabad bejáratni. Vörös riasztásnál: A vonatot a lehető legrövidebb úton meg kell állítani. A riasztást okozó jármű csak a vonatot közlekedtető menetvonal tulajdonos által végzett megvizsgálás után, a vizsgálat dokumentált megállapításai szerint közlekedhet tovább.

32 32 Intézkedések riasztás esetén Kerékterhelés mérő Vonatazonosító megadása a riasztó vonathoz –Jelenleg kézi adatbevitellel –Jövőben a FOR-ból érkeznének az adatok minden vonathoz. Jármű megállítása az állomáson. Rk menetendedéllyel közlekedhet tovább Kereskedelmi intézkedések

33 33 Intézkedések riasztás esetén Rakszelvény ellenőrző Egyelőre még intézkedés nélkül megfigyelés, tapasztalatszerzés (kb. 3-4 hónap) Utána várhatóan: Járművezető értesítése, a jármű sebességének korlátozása, A riasztást okozó jármű csak a vonatot közlekedtető vasúti társaság által végzett megvizsgálás után, a vizsgálat dokumentált megállapításai szerint közlekedhet tovább. Jó esetben RK küldeményként továbbhaladhat.

34 34 Intézkedések riasztás esetén Nyomkarima ellenőrző Sebességcsökkentés, mértéke még nincs véglegesítve Áramszedő ellenőrző Mérési adatbázis hiánya miatt még nincs véglegesítve

35 TEXT KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "Siófok, 2015. november 25. Kirilly Kálmán biztosítóberendezési osztályxvezető A pálya mellé telepített járműellenőrző berendezések telepítése projekt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések