Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tartalomalapú nyelvoktatás: az európai perspektíva CLIL: Content-Language Integrated Learning Szabó Klára.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tartalomalapú nyelvoktatás: az európai perspektíva CLIL: Content-Language Integrated Learning Szabó Klára."— Előadás másolata:

1 A tartalomalapú nyelvoktatás: az európai perspektíva CLIL: Content-Language Integrated Learning Szabó Klára

2 Idegen nyelvet vagy idegen nyelven? Az ismeretszerzés tárgya szerint: Egy idegen nyelv rendszerének (szókincse, nyelvtani szabályai, társadalmi, kulturális hátterének) tanulmányozása és elsajátítása Egy idegen nyelv rendszerének (szókincse, nyelvtani szabályai, társadalmi, kulturális hátterének) tanulmányozása és elsajátítása Az idegen nyelv az ismeretszerzés TÁRGYA Az idegen nyelv az ismeretszerzés TÁRGYA Nyelv és tartalom ELKÜLÖNÜL Nyelv és tartalom ELKÜLÖNÜL Egy nem nyelvi diszciplína rendszerének (története, szabályszerűségei, törvényei) idegen nyelven történő tanulmányozása és elsajátítása Egy nem nyelvi diszciplína rendszerének (története, szabályszerűségei, törvényei) idegen nyelven történő tanulmányozása és elsajátítása Az idegen nyelv az ismeretszerzés ESZKÖZE Az idegen nyelv az ismeretszerzés ESZKÖZE Nyelv és tartalom INTEGRÁLÓDIK Nyelv és tartalom INTEGRÁLÓDIK

3 Ki? Mit? Milyen módszerrel? Nyelvtanár, általános témák Nyelvtanár, általános témák Nyelvtan, fordítás, drillek Nyelvtan, fordítás, drillek Audiovizuális: nyelvi laborok, videofilmek Audiovizuális: nyelvi laborok, videofilmek Kommunikatív Kommunikatív Előnyök + Előnyök + Hátrányok - Hátrányok -

4 Felsőoktatás nyelvi követelmények BA/BSc szakok: egy egynyelvű, vagy kétnyelvű középfokú C (általános nyelv) BA/BSc szakok: egy egynyelvű, vagy kétnyelvű középfokú C (általános nyelv) Mesterszak: szaktól függően újabb nyelvből alapfokú vagy középfokú C (általános nyelv) Mesterszak: szaktól függően újabb nyelvből alapfokú vagy középfokú C (általános nyelv) Felsőfokú szakképzés: általános, vagy szakmai anyaggal bővített nyelvi vizsga (gazdasági id. nyelvi levelező, idegenforgalmi vagy vendéglátó szakmenedzser, külgazdasági üzletkötő….) Felsőfokú szakképzés: általános, vagy szakmai anyaggal bővített nyelvi vizsga (gazdasági id. nyelvi levelező, idegenforgalmi vagy vendéglátó szakmenedzser, külgazdasági üzletkötő….)

5 21. század az INTEGRÁCIÓ kora

6 Integráció Politika/szervezetek Politika/szervezetek Gazdaság/vállalatok Gazdaság/vállalatok Oktatás/ intézmények, Oktatás/ intézmények, Közös oktatási programok (mobilitás, joint degrees) Közös oktatási programok (mobilitás, joint degrees)

7 Cél: Multilinguális Európa Fehér Könyv az Oktatásról és Képzésről, EB 1995 www.sulinet.hu/iskola/feherkonyv Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy az iskolákban fontos feladattá kell, hogy váljon legalább két idegen nyelv elsajátítása Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy az iskolákban fontos feladattá kell, hogy váljon legalább két idegen nyelv elsajátítása közelebb kell hozni az iskolákat és az üzleti életet közelebb kell hozni az iskolákat és az üzleti életet Oktatási Minisztérium: Oktatási Minisztérium: „A magyarok idegennyelv- tudása közismerten és statisztikailag kimutatva is igen alacsony…” „A magyarok idegennyelv- tudása közismerten és statisztikailag kimutatva is igen alacsony…”

8 Lehetséges megoldás: tartalom és nyelv integrálása/CLIL Content Language Integrated Learning Content Language Integrated Learning

9 Története Régi-új gyakorlat Régi-új gyakorlat Ókori birodalmak. Hódítók-meghódítottak nyelvhasználata Ókori birodalmak. Hódítók-meghódítottak nyelvhasználata Középkor: latin. (jog, orvoslás, filozófia, teológia) Középkor: latin. (jog, orvoslás, filozófia, teológia) 19. század: kiváltság - nevelőnők, bentlakásos iskolák 19. század: kiváltság - nevelőnők, bentlakásos iskolák Modern kéttannyelvű oktatás: 1965. Kanada, Québec. Angol anyanyelvű szülők kezdeményezése. Immerzió. Szóbeliség Modern kéttannyelvű oktatás: 1965. Kanada, Québec. Angol anyanyelvű szülők kezdeményezése. Immerzió. Szóbeliség 1. KANADAI MODELL 1970-es évek: Nagy-Britannia. Languages Across the Curriculum. Nyelvi készségek arányos fejlesztése. 1970-es évek: Nagy-Britannia. Languages Across the Curriculum. Nyelvi készségek arányos fejlesztése. 2. EURÓPAI MODELL 3. CLIL 1994. Integrált oktatás. Kettős fókusz: nyelvfejlesztés a szaktárgyon keresztül és szaknyelvi támogatás a nyelvórán.

10 Terminológia CLIL: tartalom és nyelv integrált oktatása CLIL: tartalom és nyelv integrált oktatása Content-based instruction: tartalomalapú nyelvoktatás Content-based instruction: tartalomalapú nyelvoktatás Immersion method: bemerítéses módszer Immersion method: bemerítéses módszer L2 instruction: kéttannyelvű oktatás L2 instruction: kéttannyelvű oktatás Topic-based instruction: Témaközpontú nyelvoktatás Topic-based instruction: Témaközpontú nyelvoktatás Cross-curricular instruction: Tantervbe idegen nyelvet beágyazó oktatás Cross-curricular instruction: Tantervbe idegen nyelvet beágyazó oktatás

11 Terminológia: 1994: David Marsh (Szül: Ausztrália Iskolái:Nagy-Britannia, Oktatói karrier: EU, Ázsia, Afrika. Jelenleg: Finnország) Kutatás: 2002. The European Dimension: Action, Trends and Foresight. 2006. CLIL Compendium. 2008/09: Multilingualism and Creativity (Szül: Ausztrália Iskolái:Nagy-Britannia, Oktatói karrier: EU, Ázsia, Afrika. Jelenleg: Finnország) Kutatás: 2002. The European Dimension: Action, Trends and Foresight. 2006. CLIL Compendium. 2008/09: Multilingualism and Creativity

12 Meghatározások Nyelv és tartalom integrált oktatása bilinguális és/vagy multilinguális oktatási környezetben Nyelv és tartalom integrált oktatása bilinguális és/vagy multilinguális oktatási környezetben A tantervben szereplő bizonyos – nyelvi óráktól eltérő- tantárgyak tanítása egy második nyelven A tantervben szereplő bizonyos – nyelvi óráktól eltérő- tantárgyak tanítása egy második nyelven Kettős fókuszú oktatás/tanulás, amelyben egy második nyelv eszközként szolgál nem-nyelvi tartalom tanítására/tanulására Kettős fókuszú oktatás/tanulás, amelyben egy második nyelv eszközként szolgál nem-nyelvi tartalom tanítására/tanulására

13 Előnyei Holisztikus megközelítés Holisztikus megközelítés Tágabb kontextus Tágabb kontextus Nemzetközi mobilitás lehetősége Nemzetközi mobilitás lehetősége Nemzetközi felsőoktatási és munkaerőpiaci lehetőségek megnyitása Nemzetközi felsőoktatási és munkaerőpiaci lehetőségek megnyitása Multikulturális érdeklődés felkeltése Multikulturális érdeklődés felkeltése Motiváció erősítése Motiváció erősítése Nyelvtanulásra és nyelvhasználatra fordított idő növekedése Nyelvtanulásra és nyelvhasználatra fordított idő növekedése Élethosszig tartó tanulásra való felkészítés Élethosszig tartó tanulásra való felkészítés

14 Siker: 4 C 1.Content (tartalom) 2. communication (kommunikáció) 5. Competences ? 3. Cognition (ismeretszerzés) 4. Culture (kultúra)

15 Hol ? Többnyelvű európai országok: Belgium Többnyelvű európai országok: Belgium Két tanítási nyelvű oktatás: Finnország, Magyarország (1990 óta) Két tanítási nyelvű oktatás: Finnország, Magyarország (1990 óta) Észak-Amerika: bemerítéses (immersion) módszer (Kanada) Kísérlet: spontán váltogató módszer: Ausztria, Innsbruck

16 A CLIL fokozatai Anne Räsänen, University of Jyväskylä

17 NON- CLIL FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - no concern for language learning, other agendas - no (pedagogical) collaboration btw any teachers - e.g. visiting experts giving individual lectures -incidental, unsystematic, limited exposure (<25%)

18 NON- CLIL FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - language specialists providing discipline- specific language teaching to support learning - no (systematic) collaboration with subject specialists, language teacher chooses materials - possible power plays, role formation LSP / Discipline- Based Language Teaching

19 NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching PRE-CLIL (language) FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - pre-sessional teaching of language, discourse, academic practices etc. to support students’ learning in the content course/programme that follows - possible collaboration between teachers -language learning outcomes specified according to content learning needs

20 NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - courses/programmes provided systematically by subject specialists to mixed, multicultural and multilingual groups ( >25% exposure) -language learning expected due to exposure, but no specified outcomes; often implicit aims and criteria - collaboration possible, but rare PRE-CLIL (language) PRE-CLIL (content)

21 NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) PRE-CLIL (language) PRE-CLIL (content) - language support coordinated with/ integrated in subject studies and takes place simultaneously -joint planning and specified outcomes and criteria for both content and language ADJUNCT- CLIL

22 NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching PRE-CLIL (language) ADJUNCT- CLIL FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) -fully dual approach and full integration across subject teaching by subject specialist or via team teaching CLIL PRE-CLIL (content)

23 Miért jó a diáknak? Integrált szakmai ismeretek és kompetenciák Integrált szakmai ismeretek és kompetenciák Használható nyelvtudás Használható nyelvtudás Jobb munkalehetőségek Jobb munkalehetőségek Mobilitási lehetőségek Mobilitási lehetőségek Változatossága révén motivál Változatossága révén motivál Megalapozza az élethosszig tartó tanulást Megalapozza az élethosszig tartó tanulást

24 Miért jó az oktatónak? Új szakmai kihívások Új szakmai kihívások Változatos oktatási tevékenység Változatos oktatási tevékenység Új mobilitási, nemzetközi együttműködési programok Új mobilitási, nemzetközi együttműködési programok Nemzetközi projektekben való részvétel Nemzetközi projektekben való részvétel

25 Miért jó az oktatási intézménynek? Presztízs Presztízs Külföldi hallgatók és oktatók megszólítása Külföldi hallgatók és oktatók megszólítása Nemzetközi ismertség Nemzetközi ismertség Oktatási és tudományos együttműködések Oktatási és tudományos együttműködések Publikációs lehetőségek Publikációs lehetőségek Nemzetközi projektek, mobilitási programok, tematikus hálózatok részévé válik Nemzetközi projektek, mobilitási programok, tematikus hálózatok részévé válik

26 Nehézségek, tévhitek Fenntarthatóság Fenntarthatóság Szemléletbeli korlátok, szkepticizmus szakmán belül és kívül: science fiction Szemléletbeli korlátok, szkepticizmus szakmán belül és kívül: science fiction Anyanyelvi visszaesés ? Anyanyelvi visszaesés ? Kvalifikált tanárok hiánya Kvalifikált tanárok hiánya Időhiány, több készülés, team munka nehézségei Időhiány, több készülés, team munka nehézségei Kevés és/vagy nem megfelelő tananyag Kevés és/vagy nem megfelelő tananyag Elit oktatás, vagy tömeg oktatás? Elit oktatás, vagy tömeg oktatás?

27 Idézet/quotation „Language is not an abstract construction of the learned, or of dictionary makers, but is something arising out of the work, needs, ties, joys, affections, tastes of long generations of humanity.” „Language is not an abstract construction of the learned, or of dictionary makers, but is something arising out of the work, needs, ties, joys, affections, tastes of long generations of humanity.” Noah Webster


Letölteni ppt "A tartalomalapú nyelvoktatás: az európai perspektíva CLIL: Content-Language Integrated Learning Szabó Klára."

Hasonló előadás


Google Hirdetések