Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVilmos Rácz Megváltozta több, mint 7 éve
1
Mi van ha a gyermek nem direkt csinálja?
2
Diszlexia Tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó intelligencia szinttől független olvasási és helyesírási gyengeség Részképesség zavar Vizuális és /vagy akusztikus percepció zavara
3
Diszlexia illetve diszlexia veszélyeztetettség Háromnegyed részüknél megtalálható a keresztezett dominancia, motoros ügyetlenség, egyenetlen vagy megkésett mozgásfejlődés/ sokszor örökölt/Marosics Istvánné/1992/ Zsoldos Márta,Sarkady Kamilla, Rosta Katalin/ 1993/ „ reafferentációs feedback”-mechanizmusaik nem optimálisan működnek… ” központi óra” időbeli mozgásparancsokat kontrollálja Saját tapasztalat…minden diszlexiás gyermeknél találtam reflexfennmaradást ATNR!!!
4
Diszlexia lehetséges okai: 6-os testi kromoszóma elváltozása /genetika/ Organikus sérülés/eltérés/ érési zavar hím nemi hormon/tesztoszteron/ felszaporodás szabad fölös érrendszerrel rendelkezik az agy. lelki és környezeti okok Az olvasásnál a hallott-látott-mozgásos rendszer egyszerre működik,a diszes gyermeknél elakad az információ / corpus callosum/
5
Jobb és bal agyfélteke integrációs problémája /Corpus callosum/ Olvasásnál a szemizmok is középvonalat lépnek át és mindig egy visszaellenőrző funkciója is van az agynak. Ezért lesz értelme az olvasott szövegnek. Diszlexiásoknál nehezitett a középvonal átlépés nemcsak nagymozgásokban, hanem apró izmok tekintetében is/ szemizmok/ Elfelejti az előbb olvasott részt, mintha „ugrálnának – összefolynának a betűk”
6
Tudományos kutatások: Corpus callosum / kérgestest / átvágásakor elégtelen gátló folyamatokat-motoros gátlás időbeli parancsra nem működik-Chiarenza/ 1990/ Szövettani vizsgálatok Galaburda / 1991/ kéreg alatti,homloklebenyi gátló rendszerekben defektusos területeket talált diszlexiásoknál
7
Diszgráfia Diszlexia mellé társuló tünet Rendezetlen,görcsös,hibás,nehezen olvasható, Szabálytalan betűkialakítás Kinesztetikus,auditív és téri észlelés folyamatának zavara Alaki / külalak csúnya/ – tartalmi / gyenge helyesírás/
8
Diszkalkúlia Számolás zavara Grafikus- vonalvezetés,számfelcserélés Olvasási – tükörolvasás, téri számfelcserélés Emlékezeti- sorrendi hiba, téri irány és helyzethiba Gondolkodási – gyenge elemző és összehasonlító képesség,következtetés,indoklás,ítéletalkotás nehézsége
9
Magatartási rendellenességek: Figyelemzavar- mozgászavar-tanulási zavar ADHD,MCD,POS FIMOTA OPPOZICIÓS ZAVAR TRAUMATIZÁLT GYERMEKEK/ enuresis, encopresis,TIC,szorong, fóbiás,kényszeres, depressziós- rosszkedvű/ Másodlagos tünetként tanulási zavarok miatt kialakuló-dühöngő- bohóckodó Alulszocializált gyermek/elhanyagoló szülők/ Szociális izoláció/ szinte elzárt családi közösségben nő fel/
10
AUTIZMUS SPEKTRUMZAVAR Szocializáció- kommunikáció-kognitiv készségek minőségének fejlődési zavara Nagyon változó tünetek a súlyos állapotoktól a viszonylag jól kompenzáltig ASPERGER SZINDRÓMA magas IQ Társas kapcsolatok hiánya,szemkontaktus kerülése Kommunikáció-beszéd területe- furcsa hanghordozás Sztereotip tevékenységek- röpköd-csavargat-rázogat Ragaszkodás az állandósághoz – és a rituálékhoz
11
ASPERGER SZINDRÓMA Nehezebben felismerhető –nyelvi fejlődésük normális! Magas IQ- jobban kompenzál „ kis tudósok”/ dinók – fényképezőgép-űrhajó/ Sokáig beszél egy témáról- tudomást sem vesz a hallgatóságről Szemkontaktus hiánya Töredezett képet lát,ezért perifériás látást használnak / receptor probléma/ Humorérzék hiánya-szó szerint vesz mindent Proprioceptiv- vesztibuláris- koordináció Fájdalomérzet hiánya
12
Okok a háttérben…. Az Idegrendszer sérülése/eltér ő m ű ködése/ éretlensége SZENZOROS INTEGRÁCIÓS PROBLÉMÁK Primitív reflexek tartós fennmaradása/ STNR,ATNR/ Nystagmus eltérések Input deficit /alap modalitások eltérő működése / Feldolgozási folyamatok eltérése Anyagcserezavarok….neurológiai problémák
13
Mit jelent a szenzoros integráció? Idegrendszerünk ingerfeldolgozó folyamatainak normál működését Érzékleteink hasznos rendezését Tevékenységeink optimális szervezését, adekvát/megfelelő viselkedést, kommunikációt Minél jobb a szenzoros integrációja egy embernek/ gyermeknek, annál BOLDOGABB, KIEGYENSÚLYOZOTTABB életet él!!!!!
14
Ha az agy nem jól integrálja az érzékleteket Ha nem elég hatékony az információk feldolgozása … AZ ÉLET OLYAN.. MINT EGY CSÚCSFORGALMI DUGÓ….. A figyelem egyszerre több minden iránt kiváltódik ….
16
ATNR REFLEX keresztezett mozgások helyett azonos oldali / homolaterális/ mozgások testközépvonal keresztezésének nehezítettsége / corpus callosumon való tökéletes információ áramlás ELENGEDHETETLEN AZ OLVASÁSÁHOZ!!!/ gyenge követő szemmozgások, olvasásnál a szemmozgató izmok is átlépik a középvonalat!!! kevert oldaliság / dominancia/ csúnya, rossz írás/ mindig amikor elfordítja fejét, a kar ki akar egyenesedni, ujjak szét akarnak nyílni…emiatt nehéz a ceruzafogás, tartás. a gondolatok ÍRÁSBELI kifejezésének gyengesége ennek következményeként jelenik meg –mivel a figyelem terelődik-
17
STNR reflex nagymozgásos koordináció nehezítettsége pl: úszás kar- lábtempó összehangolása rossz testtartás nehezére esik ülni az iskolapadban, emiatt figyelmi deficittel is számolhatunk lassúság a feladatok másolásánál gyenge szem-kéz koordináció rendetlen étkezés úgynevezett „ malac” módon eszik
18
Előre irányuló TLR Rossz időérzék hypotónia, görnyedtség/ rossz tartás Rossz egyensúly, tengeribetegségre való hajlam sporttevékenységek iránti ellenszenv térérzékelési problémák/ szemmozgató rendszerhez köthető nehézségek - biztos fejtartás szükséges a szem működéséhez, mivel az agyban ugyanahhoz az ideghálózathoz kötött- az egyensúlyi látási reflexívhez / vestiuloocularis/ gyenge sorba rendezési képesség
19
HÁTRA IRÁNYULÓ TLR térérzékelési, térlátási nehézségek rossz tartás, hajlam a lábujjhegyen járásra Gyenge egyensúly, koordináció fokozott izomtónus, merev szögletes mozgások, mivel fokozott a feszítő / extensor/ izmok befolyása
20
Alap modalitások. Érzékszervi problémák Látás- vizuális / POLA teszt/ Hallás- auditív /hallásvizsgálat,hurutos betegségek,allergiák/ Egyensúly- vesztibuláris /elutasítja a mozgást/ Bőrön keresztül felvett információk- taktilis /alapbiztonság hiánya/ Proprioceptiv –kinesztetikus / test térbeli helyzetének érzékelése, beállítása,izmok feszülése- elernyedése-
21
SMT – neuro-szenzomotoros szemléletű vizsgálat KIKNEK??- MIKOR?? Viselkedési, beilleszkedési problémák Tanulási nehézségek Mozgáskoordinációs, egyensúlyi problémák Megkésett beszédfejlődés Részképesség problémák / diszlexia, diszgráfia/ Figyelemzavar Szorongás, különösen feladathelyzetben/ teljesítményszorongás/
22
A terápia célja… Idegrendszeri funkciók javítása Figyelem fókuszálás, koncentrációs képesség hatékonyabbá tétele- magasabb szintre emelése Hatékonyabb működés kialakítása a tevékenységek szervezése, kommunikáció terén, pl. gyorsabb feldolgozási folyamatok „ vág az esze” Önbizalom erősítése „ezt én biztosan meg tudom csinálni!” Irányíthatóság, feladat –tudat kialakítása. Önfegyelem, motiváció kialakítása
23
ESZKÖZEINK
25
Mit tehet az óvónő? Mindennapos testnevelésbe illeszthető reflexintegráló feladatok- gyakorlatok: pók-rák járás,sánta róka,nyuszi ugrás,medve járás,kutya – kerge kutya,balettozó kutya..stb..különböző feladatokkal pl: forgatja a fejét a medve jobb-bal.. Kúszások hason- háton… Forgások testtengely körül-palacsintázás- Talicskázás közben állatok „ kipöckölése” oldalra Helikopter –forgás,amig el nem szédül…majd hanyattfekszik a gyermek
26
Mit tehet az óvónő? Sok zenés- táncos foglalkozás – népi játékok – Mondókázás – elmutogatva azokat Naponta több olyan alkalmat teremteni, amikor reflexintegráló feladatokat adhatunk..pl: tyúklépésben,indián járással, sarkon járva kimenni mosdóba Eszközökkel pl: labda ülésben ritmusra tapsolva mondókázás Ugróiskola Célbadobások dobozba-karikába
27
Sally Goddard Blythe: Reflexek,tanulás és viselkedés Dr.Lakatos Katalin: Az iskolaérettlenség szűrése az állapot és mozgásvizsgáló teszttel Kárpáti Márta:Mi van ha gyermeked nem direkt csinálja?
28
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.