Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai."— Előadás másolata:

1 A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai

2 Az oktatást szabályozó dokumentumok Közoktatási törvény (1993,folyamatos) Nemzeti Alaptanterv (1998,2007) „Irányelvek” (1997,2007) Kerettantervek (2001) Kétszintű érettségi (2005) Pedagógiai Program és Helyi tanterv

3 Nemzeti Alaptanterv Csak kis mértékben szabályozza a nemzetiségi oktatást → az „Irányelvek” a mérvadóak Kulcskompetenciák beépítése: anyanyelvi, idegen nyelvi, matematikai, természettudományos, hatékony és önálló tanulás, környezettudatos, digitális,szociális

4 Következmények I. „Irányelvek” kompetenciák szerinti átalakítása → (közoktatás, jogszabályok), 32/1997 MKM rend. (www.udpi.hu) „aktualizált” kerettantervek, de még hiányoznak a kompetenciák: (Materialien címszó alatt)www.udpi.hu Helyi tantervek átdolgozása kompetencia alapúvá évf.-ig (határidő lejárt!)

5 Következmények II. Nem szakrendszerű oktatás az évfolyamon a heti óraszám %-ában (nem tehető rá az alapóraszámra) Személyi feltételek: tanítói végzettség vagy 120 órás tanfolyam vagy alsós tanítási gyakorlat 2012/13-as tanévig Hiányzó taneszközök (TÁMOP-pályázatok lesznek részben a hiánypótlók)

6 „Schnittstelle” Meghatározza a (szak)nyelvi kompetenciákat a 8. oszt. Végén 10 feladatsort tartalmaz megoldási útmutatóval a kompetenciák fejlesztéséhez kompetenciák meghatározása a 4.6.és 10. osztály végére, feladatsorokkal és továbbképzéssel

7 Ajánlatok és tervek I. Magyarországi Német Ped. Int. honlapján információk és anyagok minden nevelési szintrewww.udpi.hu Nem szakrendszerű oktatáshoz továbbképzés nemzetiségi modullal az ő szervezésükben (bármilyen helyszín lehetséges) Kész anyag az 5. és 6. oszt. német órái számára a nem szakrendszerű oktatáshoz (továbbképzés + megvehető az anyag szintén a Ped. Int.ben) „Schnittstelle” könyvhöz továbbképzés kérhető (Ped.Int.)

8 Ajánlatok és tervek II. Kiegészítő támogatás megpályázása (fenntartáshoz, tankönyvekhez) pedagógiai szakmai szolgáltatások igénybe vételéhez (továbbképzés, mérés, szaktanácsadás)/tavaly 10/2009. III. 6. OKM-rend. A nemz. nevelésről és oktatásról/ Kompetencia mérések németből is ( ) A kötelező 120 kredit továbbképzés legalább felét németül kelljen teljesíteni

9 Ajánlatok és tervek III. LdU: szakmai ellenőrzés indítványozása és kivitelezése nemz. szakértőkkel egységes mérési anyag alapján → ma kisebbségi önk. indíthat (költségek vállalása mellett), ha az ellenőrzést nem ő indítja, de az német közoktatási feladatokat ellátó intézményben folyik, a szakmai ellenőrzés megállapításait el kell küldeni a helyi és országos kisebbségi önkormányzatnak is „Leitbild” – LdU oktatási koncepciója folyamatban

10 Néhány (még mindig létező) tévhit Nemzetiségi oktatáshoz készült nyelvkönyvek használata nem kötelező Honismeret heti 1 óra (önálló vagy integrált), alsó tagozat fél óra Kétnyelvű forma: 50 %, legalább 3 tantárgy, bővített nyelvoktató forma: 35%, legalább három tárgy Óvoda: csak kétnyelvű forma lehetséges! Pedagógusok végzettsége: óvodában és alsó tagozatban nemzetiségi, felső tagozaton és gimnáziumban német nyelv és irodalomhoz megfelelő tanári diploma (főiskolai vagy egyetemi); tantárgyat németül tanítani nyelvvizsgával is lehet


Letölteni ppt "A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések