Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ EURÓPAI VIZUÁLIS MŰVELTSÉG REFERENCIAKERET ÉS ENNEK ALKALMAZÁSA GYERMEKRAJZ-FEJLŐDÉS VIZSGÁLATOKBAN Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ EURÓPAI VIZUÁLIS MŰVELTSÉG REFERENCIAKERET ÉS ENNEK ALKALMAZÁSA GYERMEKRAJZ-FEJLŐDÉS VIZSGÁLATOKBAN Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea"— Előadás másolata:

1 AZ EURÓPAI VIZUÁLIS MŰVELTSÉG REFERENCIAKERET ÉS ENNEK ALKALMAZÁSA GYERMEKRAJZ-FEJLŐDÉS VIZSGÁLATOKBAN Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea Az előadás alapjául szolgáló kutatásokat a "Common European Framework of Reference in Visual Literacy – CEFR- VL" című, Comenius LLP DE - COMENIUS -CMP / sz. projektje támogatásával végeztük.

2 „Műtermi gondolkodásmód” Ellen Winner, 2007, Harvard Project Zero, Boston, USA (Howard Gardner csoportja) „Empirikus fordulat a vizuális nevelésben” (Ernst Wagner, kutatásvezető, EnViL, 2013) Két bostoni iskolában Egy éves iskolakísérlet Részvevő megfigyelés: öt tanár és négy kutató 100 óra videóra rögzítve Tantervek, óravázlatok kommentárokkal Szerepmodell: a képzőművész Nem a tananyag, hanem a kutatási módszer vált mintává.

3 „Műtermi gondolkodásmód” (Ellen Winner et al., 2007) 1.Mesterségbeli tudás (craft) a középpontban 2.Elköteleződés (engagement) 3.Alkotói vízió, tervezés (vision) 4.Kifejezés (expression) 5.Megfigyelés (observation) 6.(Ön)reflexió, metakoníció (reflection) 7.Tudásbővítés, kutatás (stretch and explore) 8.A művészet világának megértése (understand the art world) Nyolc kompetencia („studio habits”)

4 „Műtermi gondolkodásmód” (Ellen Winner et al., 2007) Példák a képességfejlesztés segítésére dokumentált feladattal: mentális forgatás, negatív tér érzékelése, térbeli mozgás 2D és 3D megjelenítése A példák Ernst Wagner: A vizuális nevelés empirikus fordulata (Empirische Wende in der Kunstpädagogik” című előadásából valók. Az ENViL projekttel kapcsolatos közlemények a projekt honlapon.)Az ENViL projekttel kapcsolatos közlemények a projekt honlapon

5 Képességkutatásra épült tantervek Amerikai Egyesült Államok, 2014: National Core Arts Standards National Core Arts StandardsNational Core Arts Standards Ausztrália, 2014: Australian Visual Arts Curriculum Australian Visual Arts CurriculumAustralian Visual Arts Curriculum Egyesült Királyság, 2013: National curriculum in England: art and design programmes of study National curriculum in England: art and design programmes of study National curriculum in England: art and design programmes of study Kanada, 2013: The Ontario Curriculum - Elementary The Ontario Curriculum - ElementaryThe Ontario Curriculum - Elementary

6 Képességkutatásra épülő amerikai „standard” Nem kötelező, de országszerte elfogadott. (Az oktatás szabályozása a szövetségi államok jogköre.) Szerkesztő: Nemzeti Vizuális Nevelési Szövetség (NAEA, National Art Education Association)NAEA, National Art Education Association Alaptanterv (Guideline) típusú, kimenet orientált dokumentum. Kompetencia listák az alábbi területeken: 1.Alkotás (Creating) 2.Bemutatás (Presenting) 3.Reflexió, véleményalkotás és közlés (Responding) 4.Az összefüggések felmutatása (Connecting) National Core Arts Standards WebsiteNational Core Arts Standards Website – összes tantervi dokumentum National Visual Arts Standards At-A-Glance - rövid áttekintés National Visual Arts Standards At-A-Glance National Visual Arts Standards Custom HandbookNational Visual Arts Standards Custom Handbook – Tanári kézikönyv

7 Art s Education Curriculum, British Columbia, Canada : KOMPETENCIA DIMENZIÓK 1.Reflexió (Reflexion) 2.Kutatás (Exploration) 3.Választás (Selection) 4.Kombinálás (Combination) 5.Finomítás (Refinement) Kognitív kompetenciák kapcsolása vizuális alkotási és befogadási műveletekhez Az alkotófolyamat

8 Az Európai Vizuális Műveltség Refe renciakeret (EVMR) Részvevők: 11 ország, 60 szakértő. Cél: európai referenciakeret vizuális műveltséget leíró képességek nevelési és oktatási megjelenítésére Magyar kutatók: Pataky Gabriella, ELTE TÓK (koordinátor), Kárpáti Andrea (ELTE TTK) Magyar előzmény: Vizuális Képesség Framework kutatás, SZTE „Kompetencia alapú diagnosztikus értékelés” program, Kárpáti Andrea és Gaul Emil (koordinátorok), 12 szakértő, 40 kipróbáló tanár, kb megoldott feladat

9 EVMR: alapkompetenciák (Pataky Gabriella, ELTE TÓK fordítása)

10 EVMR: kompetencia felhő (Pataky Gabriella, ELTE TÓK fordítása)

11 Az Európai Vizuális Műveltség Refe renciakeret a sokoldalúan fejlett, érett személyiség formálása a tág értelemben vett vizuális kifejezéssel; a kulturális örökség megőrzése, mint a nemzeti identitás központi eleme; a kultúraközi kommunikáció elősegítése, hatásos eszköz a megértés és elfogadás elősegítésében, az országokban hosszú ideje élő kisebbségek és az új betelepülők vizuális kultúrájának megismerése; részvállalás társadalmi problémák megoldásából: előzékenységet (Höflichkeit), a probléma-érzékenység, megoldás-keresés; a kritikai érzék fejlesztése vizuális közlések elemző értékeléséhez felelősségteljes állampolgári magatartás kialakítása a társadalmi konfliktusok kezelésére, a közösségi alkotásban való részvételre.

12 Situationen” EVMR: vizuális feladatok („Situationen”) készítése Oktatási-nevelési célok, problémák és lehetőségek Helyszín Idő és alkotási cél Közreműködők Eszközök – anyagok – médiumok – megvalósítás Értékelési módszerek, dokumentáció Műfaj Jogi, erkölcsi, etikai kérdések, „fair” magatartás („Höflichkeit”) Gaul E., Kárpáti A., Pataky G.& Illés A. szerk. (2014). A művészetoktatás terei. Tanulmányok a vizuális nevelés nemzetközi szakirodalmából. MROE és Nemzedékek Tudása Könyvkiadó, Budapest MROE

13 Képes értékelő rendszer rajztanároknak Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola A vizuális alkotás értékelési kritériumai Kísérletezés Egyedi mű készítése Kommunikáció képekkel Tervezés Együttműködés Kitartás Médiumok, technikák alkalmazása Képi kifejező eszközök használata Funkció, stílus és műfaj megválasztása Bemutatás

14 Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola A vizuális alkotás értékelési kritériumai Kísérletezés Egyedi mű készítése Kommunikáció képekkel Tervezés Együttműködés Kitartás Médiumok, technikák alkalmazása Képi kifejező eszközök használata Funkció, stílus és műfaj megválasztása Bemutatás

15 Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola Magyar kipróbálás: Budapesti Fazekas Mihály GimnáziumBudapesti Fazekas Mihály Gimnázium: GARAMVÖLGYI Béla, MÉSZÁROS Zsuzska, ZELE János, Jászberényi és monori középiskolák: KUGLER Erika, Jászberény, Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium SZUHÁNYINÉ SZAPPANOS Éva, Monor, József Attila Gimnázium, József Attila Gimnázium,

16 Diák önértékelések árnyaltak és pontosak Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola Alkotás Befogadás A MROE Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 2. műhelymunkájának háttéranyagaA MROE Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 2. műhelymunkájának háttéranyaga: előadások, vizuális értékelő lapok, MROE belépési nyilatkozat MROE A MROE Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 2. műhelymunkájának háttéranyagaMROE VIMM3: november 28, 10:00-13:00, Deák17 Galéria, Budapest, V. Deák Ferenc utca 17 Deák17 GalériaDeák17 Galéria

17 Sokféle feladattípus értékelésére alkalmas Vizuális értékelő rendszer Talita Groenendijk, Folkert Haanstra, Amszterdami Képzőművészeti Főiskola

18 Négy képességértékelő feladat longitudinális vizsgálatokhoz 1.Térkép egy látott vagy elképzelt helyről, ahová szívesen elmennék (újra) 2.Kedvenc mesehős lakása 3.Vidám /szomorú önarckép kedvenc /nem szeretett ruhában 4.Táj vonalrajz kiegészítés Kipróbálók : budapesti és vidéki óvodák, kb. 340 fő Hagyományos és digitális képalkotás: Óperenciás ÓvodaÓperenciás Óvoda, Budapest, XIV. ker., Belle Krisztina, Nagy Ildikó Mária Konduktív ÓvodaKonduktív Óvoda, Nemzetközi Pető Intézet, Vadász Zsuzsanna Letölthető feladatleírás, értékelés: 4 rajzi feladat kipróbálásra Dropbox mappa 4 rajzi feladat kipróbálásra és levél:

19 Feladatlap és értékelő lap

20 Feladat: útvonal jelképes, érzelmeket kifejező visszaadása Narratív térkép: látványok és jelek együtt „Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Hagyományos / digitális térképzés: Kifejezőerő, esztétikum hasonló Hagyományos rajz: több részlet, színárnyalat, jobb arányok Digitális rajz (interaktív tábla és tablet): összetett kompozíció, erős színkontrasztok, több jelkép

21 „ Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Fejlődés, 3-10 évesek : absztrakt  konkrét  félkonkrét  absztrakt

22 „ Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Pető Intézet Óvodája, tanár: Vadász Zsuzsanna Németh Emánuel: Mindenhova vezet a térképem ahova csak szeretnéd. Én Franciaországba tudok ezen eljutni. Innen indulok és megyek, megyek, itt át és aztán ide érkezel, itt van Patrik. Patrik a Spongya Bob kockanadrágban van. Kovács Liliána: Duna part kavicsokkal. Lilák a kavicsok. Másik oldalon nincs út. Én nem vagyok a térképen.

23 „ Rajzolj egy térképet egy helyről, ahová szeretnél újra eltalálni!” Pető Intézet Óvodája, tanár: Vadász Zsuzsanna Szabó Sára: Itt a rövid út, hosszú út, itt az útkereszteződés, itt vannak a fák. Fent az ég Nap és a szivárvány. Egyik út kirándulásra, másik út másik kirándulásra vezet. Kovács Lilla: Ez egy mesebeli térkép. Alul van a vakond háza a föld alatt. Megrajzoltam a házát is, amiben éppen alszik vacsora után. Itt felül vagyok én, boldog vagyok, mert anya azt mondta, hogy megyünk a lovardába. Itt fogja anya a kezem és indulunk a lovardába, így úgy így (piros az út azon megyünk). Itt megyünk az úton. Ide értünk, itt van Domi is (testvér). Itt van Málna a lovacska, akire én tettem díszeket, és itt lovagolok rajta. Itt a másik lovacska. Aztán megyünk haza ezen az úton, és lefeküdtünk aludni. Úgy feküdtem mint anya, oldalra lógott a kezem és a lábam. Itt a Mikulás aki közben megjött és hozott ajándékot, piros sapka van rajt. Aztán én itt elmentem és meglátogattam a vakondot és felvettem a rózsaszín fürdőruhámat, mert fürdeni készültem. Domit nem hívtam most mert ő beteg volt.

24 Kapcsolódó feladat: tér-kép kiegészítés

25 Kapcsolódó feladat: kész elemekből képalkotás

26 „Fesd le magad vidáman, a kedvenc ruhádban, és szomorúan, egy olyan öltözékben, amit nem szeretsz!” Hat éves lányok: „gyermekrajz sémák” átalakítása: a táj, a bolygó is emotikon Hat éves fiúk: „gyermekrajz sémák” variálása: funkcionális, nem érzelmes

27 Országos Neveléstudományi KonferenciaOrszágos Neveléstudományi Konferencia, Óbudai Egyetem, november 19, 13:00-14:30, F08-as terem: Óvodások vizuális képességeinek fejlesztése 3. MROE – KAPTÁR Vizuális Mesterpedagógus Műhely, november 28, szombat, 10:00-13:00-ig. Helyszín: Deák17 Galéria Budapest, V. kerület, Deák Ferenc utca 17, II. emelet, M: Deák tér, 5 perc gyalog) Jelentkezhet az ingyenes rendezvényre ezen az űrlapon vagy levélben: A rendezvényről 5 órás továbbképzésről szóló tanúsítványt ad a MROE.Deák17 Galériaezen az űrlapon Folytatás: ONK, VIMM

28 Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea Az előadás alapjául szolgáló kutatásokat a "Common European Framework of Reference in Visual Literacy – CEFR- VL" című, Comenius LLP DE - COMENIUS -CMP / sz. projektje támogatásával végeztük. 4 rajzi feladat kipróbálásra: feladatok leírása, értékelési rendszer


Letölteni ppt "AZ EURÓPAI VIZUÁLIS MŰVELTSÉG REFERENCIAKERET ÉS ENNEK ALKALMAZÁSA GYERMEKRAJZ-FEJLŐDÉS VIZSGÁLATOKBAN Kárpáti Andrea Kárpáti Andrea"

Hasonló előadás


Google Hirdetések