Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

"MIÉRT NEM HAGYOD MÁR ABBA?!" VISELKEDÉSES FÜGGŐSÉGEK: MUNKAMÁNIA, KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS, SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKFÜGGŐSÉG Szekszárd 2015.11.25. Hende Borbála.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: ""MIÉRT NEM HAGYOD MÁR ABBA?!" VISELKEDÉSES FÜGGŐSÉGEK: MUNKAMÁNIA, KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS, SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKFÜGGŐSÉG Szekszárd 2015.11.25. Hende Borbála."— Előadás másolata:

1 "MIÉRT NEM HAGYOD MÁR ABBA?!" VISELKEDÉSES FÜGGŐSÉGEK: MUNKAMÁNIA, KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS, SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKFÜGGŐSÉG Szekszárd 2015.11.25. Hende Borbála

2 FÜGGŐSÉGEK kémiai gondolati beszűkültség sóvárgás tolerancia megvonás egyéb fontos életterületek elhanyagolása menekülés + pszichoaktív szer viselkedéses gondolati beszűkültség sóvárgás tolerancia megvonás egyéb fontos életterületek elhanyagolása menekülés

3 HIVATALOS DIAGNÓZISOK Túlzott mértékű (abúzus): alkoholfogyasztás drogfogyasztás gyógyszerfogyasztás Túlzásba vitt: szerencsejáték hajtépegetés + testedzés + vásárlás + munka + számítógépes játék

4 MUNKAFÜGGŐSÉG

5 Ki a "munkafüggő"? Mítoszok: szereti a munkáját munka közben észrevétlenül rohan vele az idő kiemelkedően teljesít, munkáját elismerik, sikeres a család hőse, aki szeretteiért bármilyen áldozatra képes

6 MUNKAFÜGGŐSÉG A valóság: extrém hosszúságú, önként vállalt munkaidő a munka élvezetének hiánya nem kiemelkedően sikeres az élet más területeivel szemben szorong, közönyös (család, barátok, hobbi, a munkavégzés helyén kívüli világ) teljesítményét a munkával töltött időben méri munkája színvonala hidegen hagyja

7 MUNKAFÜGGŐSÉG A valóság fejben állandóan dolgozik elismerés: anyagiak helyett mások dicsérete állandó túlhajszoltság  kimerülés  kudarcélmények  önbizalom és pszichés jóllét további csökkenése  megbecsültség, köztisztelet, elismerés

8 ESETLEÍRÁS Végzős vagyok a főiskolán. Elsőéves koromban a szüleim azt mondták,ha mindenből átmegyek kettessel, annak nagyon fognak örülni. Tudtam, hogy ez nekem nem elég,én a lehető legjobbat szeretném kihozni magamból. Tanulmányaim alatt számos ösztöndíjat elnyertem,újságban publikáltam, konferenciákra jártam, fesztiválon önkénteskedtem. Rendszeresen segítek a szüleimnek a házimunkában. Másfél éve diákmunkában dolgozom, amit a szüleim nehezményeznek,mert ők el tudnak tartani. Mondták, hogy élvezzem ki a diákéveimet, de a suliban a hallgatótársaimmal nem találom a közös hangot, csak a munkahelyemen tudok beszélgetni mindenkivel. Múltkor a fejemhez vágták, hogy munkamániás vagyok. Szerintem nem vagyok az, miért baj, hogy én szeretem a munkám.

9 A TÁRSADALMI ÁTRENDEZŐDÉS HATÁSA a munka tisztelet e  restség bűne (!) rövid idő alatt a fizikai munka helyét teljesen átvette a szellemi munka (Magyarországon 20 év alatt 60%-ról 5%-ra csökkent a mezőgazdaságból élők száma) materializmus : anyagiak, vonzó megjelenés, elismertség egyes – jellemzően manuális – foglakozások kihalnak, az újonnan született szakterületek gyorsan változó szaktudás t + alapkészségeket igényelnek  tanulási kényszer, információszerzési kényszer  munkakényszer

10 A TÚLZOTT MUNKA NORMALIZÁLÁSA késő éjjelig világító irodai ablakok otthoni telefonhívások a munkahelyről hétvégi programok lemondása/átszervezése munkahelyi teendők miatt szabadság alatti elérhetőség megadása az egyén munkaórában mért értéke a túlzott koffeinfogyasztás, a kiégési tünetek, és a pszichoszomatikus betegségek normalizálása év végi többletnap, többlethét

11 A KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK ELTERJEDÉSÉNEK HATÁSA munkaidő és szabadidő összemosódik „rugalmas” munkaidő fizikai elválasztás hiánya Hihetetlen sebességű adatátvitel – feldolgozhatatlan mennyiségű információ  felfokozottság, #FOMO „fearing of missing out ”

12 A MÉDIA ÁLTAL KÖZVETÍTETT VILÁG gyerekkori sémák hatása – szuperhősök csak a tökéletes lehet figyelemre méltó – perfekcionizmus az ismeretlen tömegek elismerése a legfőbb érték és jutalom – nárcizmus egyes életkorok feladatai: fiatal felnőttkor = 2 munkamániás fiatal életközössége anya/apa szerep önmagában értéktelen karrier = „előrelépés”  adott szakterületen való elmélyülés

13 MUNKAFÜGGŐ A CSALÁDBAN önértékelési probléma – szociális környezettől való visszahúzódás Szülők: érzelmileg elérhetetlen, gyermekei elé az önmagára vonatkozó magas elvárásokat állítja  szorongó, megfelelni képtelen, depresszív gyermek  önmagával elégedetlen, kényszeres, önkritikus, haragtartó, önmarcangoló felnőtt

14 MUNKAFÜGGŐ A CSALÁDBAN a munkafüggő partner a munkán kívüli eseményekkel szemben érdektelen, párkapcsolatában közönyös vagy elégedetlen  társszerep elégtelen betöltése  állandó frusztráció a partnerben  családi működés diszfunkcionális  szomatikus problémák

15 FÜGGŐ VAGYOK VAGY SZORGALMAS? szorgalmas a munka elvégzendő feladat nemet mond, ha a munka túl sokat követel tőle elmerül más dolgokban is a munka egy eszköz munkafüggő a munka egy biztonságos menedék a munka elsőszámú prioritás számára fejben mindig dolgozik a munka önmagáért való

16 TERÁPIÁS JAVASLAT Általában szomatikus rendelésen keresztül… belátás! értékek felfedezése – perfekcionizmus korrekciója önismeret, személyiségjegyek megismerése és elfogadása család- és párterápia, csoportterápia  empátia fejlesztés – nárcisztikus viszonyulás kiegyensúlyozása életmódváltás  kiegyensúlyozott, empatikus személyiség

17 KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS

18 DEFINÍCIÓ A kényszeres vásárlás olyan krónikus, ismétlődő vásárlás, ami a negatív érzésekre adott elsődleges válaszként jelenik meg. A vásárlás rövid távon megnyugvást, örömet okoz, ugyanakkor hosszú távon szégyent és bűntudatot kelt. (Faber-O’Guinn,1989 alapján)

19 ESETTANULMÁNY I. 2005 – eljárás indul Betty Jean B., hitelszövetkezeti főosztályvezető ellen 1.5 millió dollár elsikkasztása miatt 1997 és 2005 között -több száz db cipő -58 db kabát -3000 db könyv -16 db láncfűrész -1 db John Deere traktor Melyek becsomagolva, felcímkézve hevertek a házában és környékén. Betty terapeutája: major depresszió, öngyilkosságig fajuló elkeseredés a pénzköltés megakadályozásának képtelensége miatt. 2006-ban 27 hónap szabadságvesztésre ítélték.

20 ESETTANULMÁNY II. 2009: a 46 éves, los angelesi Ilisa T. „felépülésben lévő kényszeres vásárló” vallomása Akkor kerestem segítséget, amikor megtöltöttem édesanyám garázsát és 2 db bérelt tárolót több életre elegendő márkás táskával és ruhával A hitelkártya tartozásom több millió dollár, amit a dolgok eladásából próbálok fedezni, ami nagyon hosszadalmas A kapcsolatom a vásárlással betegség: nem akarok vásárolni,nincs szükségem a termékekre, egyszerűen feldob és eufóriát okoz A magam részéről a környezetem értékrendjét hibáztatom, itt mindenki azt nézi, hogy milyen vékony vagy, hány plasztikai műtéted volt. Már középoskolában is azt éreztem, hogy ha nincsenek márkás ruháim,akkor nem fogadnak el.

21 JELLEMZŐK - USA: 18 000 000, Magyarországon: kb 200 000 érintett (1-10%) - a tervezettnél sokkal gyakoribb és hosszabb bevásárló utak - a vásárlással való állandó foglalkozás gondolati szinten - a megvásárolt termékek fel nem használása -anyagi helyzettől függően: ésszerűtlen túlköltekezés / valós szükségletek háttérbe szorítása / adósságok - magányos vásárlás preferálása

22 JELLEMZŐK -A vásárlási epizód gyorsan követi a negatív érzelmek megjelenését: „Anyu sokszor felbosszantott otthon, s én ilyenkor inkább elmentem vásárolni, mert attól megkönnyebbültem. Anyu mindig a barátai lányaihoz hasonlított engem, és nagyon magas elvárásai voltak felém. Szerettem volna átjelentkezni másik iskolába, ahol alacsonyabbak a követelmények, de nem engedte. A második félév után inkább úgy döntöttem, hogy többet nem járok iskolába. Mikor ezt megtudta, nagyon ideges lett. Azt hiszem ekkortájt kezdtem használni a hitelkártyámat.” (24 éves, koreai lány)

23 KIKET ÉRINT LEGINKÁBB? Saját vizsgálat - 2014 -nők mellett férfiak is – műszaki cikkek, közlekedési eszközök, státusz szimbólumok -első sorban a 18-20 éves korosztály – a veszélyeztetettség a korral fordítottan arányos -az anyagi helyzet és az iskolázottság nem jelzi előre -hangulatzavar, alkohol- vagy droghasználat kíséri

24 SZEMÉLYISÉGBELI TÉNYEZŐK Körülhatárolható karakter: impulzivitás, meggondolatlanság ingerlékeny természet alacsony önértékelés materializmus  kellemetlen érzésektől való megszabadulás  a vásárlás által önértékelést erősítő termékekhez jutni

25 KÖVETKEZMÉNYEI a pszichés működés zavarának jelzője és fenntartója! állandó gondolati elfoglaltság  az életminőség jelentős romlása kiterjedt, de a felszínen titkolt betegség  az ettől szenvedők szégyenkeznek és elszigetelve érzik magukat  nem kérnek segítséget  elhatalmasodik rajtuk a betegség családi kapcsolatok megromlása munkaképtelenség bűntények elkövetése a függőségi vágy kielégítésének érdekében: sikkasztás, lopás, rablás  börtönbűntetés

26 DINAMIKA szorongás vásárlás megköny- nyebbülés fokozott bűntudat alap probléma ( erősödé- se )

27 KÉNYSZERES VÁSÁRLÓ VAGYOK VAGY SZERETEK VÁSÁROLNI? 1.Megyek azért vásárolni, hogy kitöltsem a bennem lévő űrt vagy, azért, hogy jobban érezzem magam? 2.Halmoztam fel hitelt nem szükségszerű túlköltekezések miatt? 3.Úgy érzem, hogy valamilyen szinten állandóan a vásárlás körül forognak a gondolataim? 4.Elrejtem, nem használom a megvásárolt dolgokat? 5.Érzek lehangoltságot, bűntudatot vásárlás után?

28 TERÁPIÁS JAVASLAT mániás állapot kizárása! tagadás feloldása farmakológiai segítség: antidepresszáns, SSRI Pszichés helyreálláshoz szükséges: a szükséglet és a termék szétválasztása negatív önértékelés okának feltárása – pszichoterápia pár/családterápia, csoportterápian – elfogadás megélése önsegítő csoportok

29 SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKFÜGGŐSÉG

30 A Mentális Rendellenességek Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyve tárgyalja az internetes játék függőséget, mint potenciális betegséget Az internet a mindennapi életünk része – hol kezdődik a patológia?  ha a valódi életben való egészséges működés (munkaképesség, kapcsolatok fenntartásának képessége, örömkészség) akadálya

31 KÖRNYEZETI TÉNYEZŐK számítógép: online, offline; konzol, okos telefon játékfejlesztés, mint dinamikusan fejlődő iparág: pszichológusok, grafikusok, gazdasági szakemberek  minél vonzóbb játékok készítése ámulatba ejtő, csodálatos világ anyagiak – teljes bevonódás a megoldhatatlan(nak tűnő) valós problémák helyett kezelhető, izgalmas helyzetek, a képességek maximális kihasználása és fejlesztése, sikerélmény, rövid- és hosszú távú célok, társak és barátok A JÁTÉKBAN

32 ESETTANULMÁNY I. A legdurvább időszak 14-16 éves korom körül lehetett, amikor a Championship Manager nevű focis menedzserjáték töltött ki gyakorlatilag mindent az életemben. Ebben a játékban edzői feladatokat kell ellátni egy klubnál, ráadásul szemben a ma népszerű Football Manager-részekkel, ebben még rendes grafikus felület sem volt. És tényleg elteltek évek azzal, hogy minden szabad percet ez a játék töltött ki, ha valaki próbált már a skót másodosztályból öt év alatt bl- nyolcaddöntőbe menedzselni csapatot, akkor pontosan tudja, miről beszélek. Biztos okozott kilengést a tanulmányaimban is, de végül felvettek azért egyetemre, amihez persze az kellett, hogy gimnázium felénél szépen magamtól lejöjjek róla, és elkezdjek bepótolni mindent, ami korábban, főleg ezért, kimaradt. /Horváth Bence/

33 ESETTANULMÁNY II. Egészen a Test Drive-ig nem tudtam, hogy játékfüggő vagyok. A számítógép általában apám fennhatósága alá tartozott, tehát amikor elege volt, kénytelen voltunk szétrebbenni. Hanem aztán meglett az első saját számítógépünk, és innentől kezdve a legjobb játékok rabjává váltunk hónapokig. GTA I., Dune, NHL, FIFA, Doom, Thief. Talán a legsúlyosabb függőségem a Civilization-höz kötődik. Már az 1- gyel nagyokat mentem, és nemrégiben megvettem (MEGVETTEM!!!!) a bűn rossznak tűnő 5-öst is. Ezzel a játékkal tényleg játszottam hajnalig úgy, hogy másnap iskola volt, ahol dagadt szemekkel csak arról tudtam mindenkinek mesélni, hogyan lettem a világ egyik meghatározó birodalma a lovagkorra, pedig micsoda középszerű országocskát vezettem még az ókorban.

34 ESETTANULMÁNY III. Segítséget szeretnék kérni számítógépes játékfüggőségem kezelésére. A tünetek: áltlag. napi 4-5 órát játszom, majdnem minden nap; fontos tevékenységeket hanyagolok el: rendrakás, takarítás, tanulás, korábbi hobbik; elvonási tüneteim lesznek, ha nem játszom (ha pl. vizsgákra készülök): ingerlékeny, szomorú, frusztrált leszek; hiányérzetem alakul ki (gyakori vágyódás a játékok után). 22 éves vagyok, vannak barátaim, szoktunk együtt sportolni is (havonta 1-2 hétvégén). De az élet nehézségei elől, csak a játékok világában találok menekvést. Ennek okai: iskolai elvárások, sikerélmények hiánya, és főleg, hogy nincs barátnőm.

35 SERDÜLŐKOR – A VESZÉLYEZTETETT KOROSZTÁLY világszerte a12-18 évesek 3 - 8.5%-a érintett saját vizsgálatok: Magyarországon a 16 évesek 4.5%-a Idegrendszeri változások: önszabályozás színvonala visszaesik racionalitás helyett érzelemvezérelt gondolkodás módosult tudatállapotokra való fogékonyság  kritikus időszak a szenvedélybetegségek szempontjából

36 SERDÜLŐKOR – A VESZÉLYEZTETETT KOROSZTÁLY stressztűrés alacsony foka + válások, családi problémák gyakorisága (WHO magyarországi népbetegségek: krónikus egészségügyi problémák – alkoholfüggőség-, megélhetési problémák, stb)  menekülési vágy valahova tartozás szükséglete: csoportválasztás a közelség alapján  számítógépes játék: az élő közösségi élet szűkös lehetőségeivel szemben bárhonnét elérhető

37 MIÉRT PONT A JÁTÉKFÜGGŐSÉG? szülők által kevésbé veszélyesnek tartott, ezért kevésbé tiltott, mint pl. a dohányzás vagy az alkoholfogyasztás „mindenki játszik” – társas nyomás: kifejezetten fiatalok számára kifejlesztve, könnyen elérhető Identitás alakulás időszaka: fokozott visszajelzési szükséglet: a játékban összehasonlítható a teljesítmény szereppróbálgatások: karakterek, játékosok létrehozása

38 MIÉRT PONT A JÁTÉKFÜGGŐSÉG? együttműködés és versengés is fejlődés, tanulás természetes vágya külső kényszer nélkül (iskola) alakul ki  tartós motiváció anyagi helyzettől nagyrészt független észrevétlen, nem jár kóros testi elváltozással

39 DINAMIKA 1. újdonság /társas nyomás – kipróbálás 2. gyakori játék, teljes bevonódás, ezzel párhuzamosan a tanulás, illetve az életkor fő feladatának, a szociális kapcsolatok kialakításának elhanyagolása 3. egyre hanyatló tanulmányi és társas teljesítmény, egyre nehezebb felvenni a fonalat 4. a játék,mint a valóság elől való menekülés jelenik meg  impulzívból kényszeres cselekedetté válik: az élménykeresés helyett a kellemetlen érzésektől való megszabadulás lesz a hajtóerő, ami talajt biztosít egyéb addikciók kialakulásának is

40 KIBŐL LESZ SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉK FÜGGŐ? … kutatás alatt sokan játszanak, kevesen függenek általános sérülékenység (gyenge énhatárok, alacsony önbizalom, szorongásra és depresszióra való hajlam)

41 FENN ÁLL A FÜGGŐSÉG VESZÉLYE? Gyakran fantáziálsz a játékról? játszol többet, mint eredetileg tervezted? érzed magad lehangoltnak amikor nem játszol, és múlik el az érzés játék közben? érzed úgy, hogy csökkentened kellene a játékkal töltött időt? panaszkodnak a környezetedben lévők arra, hogy túl sok időt töltesz a játékkal? fordul elő, hogy nem találkozol egy barátoddal, mert inkább játszani szeretnél? ábrándozol a játékról? Nem érzed az idő múlását játék közben? szeretnéd csökkenteni a játékkal töltött időt, de nem sikerül? veszekedsz a szüleiddel a játék miatt? mondasz nemet egy programra, mert inkább játszani szeretnél? érzed úgy, hogy játék közben megáll az idő? érzed magad nyugtalannak, ha több napig nem tudtál játszani? választod a játszást ahelyett, hogy elmennél valakivel szórakozni? merülsz él a játékba annyira, hogy észre sem veszed, hogy megéheztél? leszel ideges, ha nem tudsz játszani vagy nem annyit,mint szerettél volna?

42 TERÁPIA szenvedésnyomás kialakulása – a változni akarás csak belülről jöhet bűntudatkeltés kiküszöbölése közös programok szervezése pozitív tulajdonságok megerősítése játékidő fokozatos csökkentése (órarend) családterápia értékrend kialakítása fiatalokat megmozgató, élményalapú, pl outdoor önismeret munkaterápia

43 FOGLALJUK ÖSSZE!

44 MI OKOZHAT ADDIKCIÓT? Minden tevékenység, ami uralja az egyén életét: munka, játék, evés, ivás, szexualitás, testedzés, vásárlás, pirománia, stb Evolúciósan örömet okozó, tehát HASZNOS tevékenységek: ÉTEL – életben maradás SZEXUALITÁS – fajfenntartás MUNKA – létfenntartás JÁTÉK – képességek fejlesztése, kulturális szükségletek TESTEDZÉS – erőfölény biztosítása

45 ÚJ ZAVAROK, BETEGSÉGEK XX. – XX. század: adaptációs válsághelyzet  adaptáció egyéni lehetőségei

46 FÜGGŐ SZEMÉLYISÉG? a hajlam öröklődik,nem a zavar! nemi különbségek: férfiak – munka, nők – vásárlás, hajtépés életkori különbségek: gyerekek – számítógépes játékfüggőség Személyiség alacsony önértékelés menekülésvágy negatív énkép, szorongó-depresszív karakter perfekcionizmus

47 MEGELŐZÉS Gyermekkorban elszigetelt, magányos gyerekek korai tünetek észlelése mögöttes okok feltérképezése Felnőtt korban egyéni szükségletek feltárása – mit pótol az adott viselkedés? Megváltoztatható? Elfogadható? – pszichoterápia

48 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! ELJÖTT A KÉRDÉSEK IDEJE


Letölteni ppt ""MIÉRT NEM HAGYOD MÁR ABBA?!" VISELKEDÉSES FÜGGŐSÉGEK: MUNKAMÁNIA, KÉNYSZERES VÁSÁRLÁS, SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKFÜGGŐSÉG Szekszárd 2015.11.25. Hende Borbála."

Hasonló előadás


Google Hirdetések