Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Prof. Dr. Józsa László.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Prof. Dr. Józsa László."— Előadás másolata:

1 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Prof. Dr. Józsa László Győr, 2012. május 4.

2 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére című alprojekt zárókonferencia Prof. Dr. Józsa László Győr, 2012. május 4.

3 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 3 30 Az előadás menete Bevezetés Európai kitekintés Járműipari szereplők – értékesítés, régiós verseny A hazai beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése A beszállítói vállalatok fejlesztési irányai A gépjárműipari kutatás+fejlesztés jellemzése A beszállítói vállalatok működésének bemutatása – a feltáró kutatás eredményei Következtetések, javaslatok A kutatás korlátai

4 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 4 30 Bevezetés 1990-es évek elejétől erőteljes autópiaci fellendülés Magyarországon, hazánk munkaerő-piaci és infrastrukturális helyzete is pozitív szerepet játszott: –kedvező telephelyi adottságok, –a szakemberek szaktudása, tapasztalata, –az olcsónak számító, de szakképzett munkaerő  számos külföldi befektető, –emellett a különböző makrogazdasági tényezők: a kormány adópolitikája, kedvezőleg hat(ott) a gazdasági folyamatokra.

5 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 5 30 Közép-és Kelet-Európa autógyártása (2007-2014)

6 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 6 30 Top 10 márka értékesítésének alakulása Európában, 2009-2010 (db) Forrás: Jato Dynamics, 2011

7 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 7 30 A hazai beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése

8 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 8 30 A személygépjármű-állomány regionális megoszlása 2010-ben Forrás: KSH, 2011 alapján saját összeállítás

9 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 9 30 Forrás: KSH, 2011 alapján saját összeállítás Az autóbusz-állomány regionális megoszlása 2010-ben

10 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 10 30 Forrás: KSH, 2011 alapján saját összeállítás A tehergépkocsi-állomány regionális megoszlása 2010-ben

11 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 11 30 Részesedés A járműipar részesedése az 500 legnagyobb árbevétellel rendelkező hazai vállalatok összárbevételéből 9,8 százalék, az árbevételen belül az export aránya 90 százalék (HVG, 2010). Ezt az arányt összesen 40 cég termeli ki, melyek között ott van: Audi Hungaria Motor Kft. Magyar Suzuki Zrt. Robert Bosch Elektronika Kft. Lear Corporation Hungary Kft. Denso Gyártó Magyarország Kft. Rába Járműipari Holding Nyrt. SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt. BOS Automotive Products Bt.

12 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 12 30 Jelentős gépjárműipari hagyományok és ennek nyomán kialakult beszállítói láncok; A magyar autó- és autóalkatrész ágazat jól integrálódott az európai és globális munkamegosztásba; Tier 1 szinten a nagy nemzetközi járműipari beszállítók többsége már jelen van Magyarországon; Számos igen erős és K+F-et is végző, nemzetközi piacra gyártó nagy- és középvállalat van jelen; A beruházói programok két évtizedes gyakorlata segített hálózattá szervezni a hazai szakirányú ipari kapacitást; Beszállítók jelentős szakmai érdekképviseleti szervezetekbe tömörülnek; Forrás: BMI, 2010 és Havas, 2010 alapján saját összeállítás, 2011 A beszállítói környezet jellemzése - erősségek

13 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 13 30 A klaszterek egyelőre csak formálisan és az állami támogatási periódus végéig működnek, önállóan nem képesek fennmaradni; Tier 2-3 szintű beszállítók árait annyira leszorítják a vevők, hogy alig keletkezik profit, így nem keletkezik fejlesztési forrás; Viszonylag lassú a beszállító cégek „beérése”: átlagosan két év alatt válik teljes értékű beszállítóvá egy cég a megrendelői számára; A magyar beszállítói hálózat nem adaptív, az autógyárak termelésnövekedését nem tudják vagy csak lassan képesek követni; A magyar beszállítások aránya mindkét magyarországi személygépkocsi-összeszerelő üzem esetében alacsony és gyakran nem a magas műszaki tartalmú termékekre, alkatrészekre irányul, hanem a végtermékbe nem beépülő szolgáltatások és a nem tudás- intenzív alágazatok esetében képvisel nagyobb arányt; Forrás: BMI, 2010 és Havas, 2010 alapján saját összeállítás, 2011 A beszállítói környezet jellemzése - gyengeségek

14 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 14 30 A beszállítói környezet jellemzése - lehetőségek A nagy járműipari cégek klaszter szervezőként léphetnek fel; Nagy volumenű megrendeléseik miatt a beszállítók számára felértékelődnek az autógyárak és elsődleges beszállítóik; A Daimler gyár betelepedése újabb beszállítókat vonzhat Magyarországra, ami az ágazat egésze számára jelent lehetőséget; Forrás: BMI, 2010 és Havas, 2010 alapján saját összeállítás, 2011

15 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 15 30 A beszállítói környezet jellemzése - veszélyek A pénzügyi válság következményeként a kkv-k hitelezése megdrágul, akár le is állhat, ez a nem tőkeerős kkv-k tömeges csődjét okozhatja; A beszállítói hálózatok kialakulásának nem kedvez a magyar üzleti életben jellemző bizalmatlanság; A körbetartozások elérhetik a beszállítókat, így a már létező hálózat is sérülhet. Forrás: BMI, 2010 és Havas, 2010 alapján saját összeállítás, 2011

16 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 16 30 A beszállítói környezet jellemzése - veszélyek

17 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 17 30 A versenyképességet befolyásoló tényezők a munkaerő-kínálat javítása, a munkaerő kereslet-kínálat alakulása, betöltetlen álláshelyek száma, a felsőfokú és PhD tudományos fokozattal rendelkező alkalmazottak száma a kutatási szektorban, a munkaerő megőrzése, a megmentett munkahelyek száma, a járműipari igényekhez alkalmazkodó pályázati rendszer, a beszállítások elmozdítása a beépülő és magasabb műszaki színvonalat képviselő termékek irányába (a beszállítói program prioritásai révén), a részegység beszállítás aránya az összes beszállításon belül, a közlekedési és hálózatos infrastruktúra fejlesztése, a járműipar szempontjából releváns logisztikai fejlesztések gyorsítása, a logisztikai beruházások száma és értéke, a K+F munkahelyek megőrzése, a gyártás-közeli K+F meghonosítása a Tier-3 beszállítóknál, K+F kiadások a Tier 3-as beszállítói szinten, a beruházásösztönző, gazdaságfejlesztési, valamint klaszter programok folytatása, felélesztése, megnövelt forrásokkal,

18 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 18 30 A beszállítói vállalatok működésének bemutatása – a feltáró kutatás eredményei

19 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 19 30 A versenyképességet befolyásoló tényezők 2011. első negyedévében zajlott le primer kutatás a felmérés egyik szakaszát a Közép- és Nyugat-Dunántúlon működő autóipari beszállítókkal készített mélyinterjúk adták, a mélyinterjúknak a vállalati működéssel, piaci versenyhelyzettel kapcsolatos információi kerülnek bemutatásra. A felmérésben szereplő cégek többségének nincsen hazai versenytársa, az anyavállalatukon keresztül a nemzetközi versenyben vesznek részt, ahol saját bevallás szerint jelentős szerepet töltenek be.

20 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 20 30 Az interjúk alapján erősségek a járműipari beszállítók esetében szaktudás, társadalmi tőke, kapcsolatrendszer, rugalmasság, kisszériás termelés lehetősége, szolgáltatási többlet nyújtása, proaktivitás, megfelelő minőség, földrajzi elhelyezkedés (infrastrukturális háttér), széles termékportfólió, széles piac stabil munkavállalói háttér, tapasztalat, specializáció, gyártmányfejlesztés, innováció, sikerorientáció, üzleti környezet, integrált vállalatirányítási rendszer, családi tulajdonosi háttér, megbízhatóság, piaci részesedés.

21 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 21 30 Az interjúk alapján gyengeségek a járműipari beszállítók esetében a vállalatok kis méretéből fakadó problémák (kapacitáshiány, gyors növekedés, nagy sorozatú termék előállítása), terhek, bürokrácia, jogszabályok, generációváltás, lokális munkaerőhiány, szakemberhiány, elsősorban a fiatal szakemberek, gazdasági háttér nem kiszámítható, bizonytalan piac, nyelvismeret hiánya, nagyobb vállalatok elszívó hatása, földrajzi fekvés (határ közelsége, munkaerő-elszívó hatása), munkahelyi kultúra fejletlensége (dolgozói fegyelmezettség alacsony szintje)

22 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 22 30 A vizsgált nyugat-dunántúli és közép-magyarországi beszállító vállalatok megyénkénti megoszlása Forrás: Saját vizsgálat, 2011

23 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 23 30 Eredmények A megkeresett vállalkozások több mint fele úgy nyilatkozott, hogy a tevékenységi körükben az árbevétel tekintetében a járműipari beszállítói tevékenység dominál. A termékcsoportok tekintetében a legnagyobb gyakorisággal 2-5, illetve 6-10 termékcsoport előállítása történik, amely a portfólió erőteljes diverzifikációjára utal. Az árak alakításával és a piaci tendenciákkal kapcsolatosan döntően a követő pozíció a jellemző a magyarországi járműipari beszállítókra. Az elmúlt három esztendőben a vállalatok fő hajtóerejének a piac bővülése, a meglévő vásárlók növekedése és a termékpaletta- bővülése tekinthető. A kooperációs hajlandóság sajnos továbbra is nagyon alacsonynak tekinthető. A piaci pozíció tekintetében az elmúlt három esztendőben kismértékű javulást tapasztalt a válaszadók több mint fele. A partnerkapcsolatok kialakításánál a stabilitás és a meglévő kapcsolatok dominálnak.

24 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 24 30 Következtetések Az autógyárakra folyamatosan nyomást gyakorló fogyasztói igények mellett a nemzeti sajátosságok, az új piaci szegmensek meghatározása is kiemelkedő jelentőségű. Az iparágban betöltött szerepüket az határozza meg, hogy milyen gyorsan tudnak reagálni ezekre a nyomásokra. Az egyik legfontosabb tényező az új autók iránti kereslet, mely átlagosan kevesebb, mint évi 1 százalékkal nőtt az elmúlt 10 esztendőben, és az előrejelzések szerint ez a tendencia még folytatódni fog, ám súlypontja az Európán kívüli világ lesz. A leggyorsabban fejlődő régió jelenleg Dél-Amerika, átlagosan 10%-os növekedéssel. Az energiaárak alakulása természetesen szintén befolyásoló tényező, hiszen hatást gyakorol a fogyasztók döntéseire, így a 2009-2011 időszakban különösen jelentőstős volt annak a tendenciának az érvényesülése, mely szerint az alacsony fogyasztás felértékelődik a személyautó kényelmi tényezőivel és méretével szemben.

25 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 25 30 Következtetések Emellett világosan elkülönülő fogyasztói rétegek is beazonosíthatók, akik számára a környezettudatosság kiemelt fontosságú, és emellett rendelkeznek akkora jövedelemhányaddal és vásárlási motivációval, hogy érdekeltek legyenek az újabb, környezetkímélő technológiákkal rendelkező autók vásárlásában. A kínálati oldalon is jelentős változások figyelhetők meg a válság előtti időszakhoz képest. Ki kell emelni a számos költségcsökkentést célzó takarékoskodási intézkedések köréből azt a munkaerőpiacot jelentősen befolyásoló tényezőt, mely szerint a vállalatok sok esetben előnyben részesítik a bérmunkásokat, illetve a határozott munkaszerződéssel felvett dolgozókat, mint a saját alkalmazottakat, gyártósori dolgozókat. Összességében elmondható, hogy a hazai autóipar globális kihívásokkal küzd.

26 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 26 30 Kihívások az autóiparban

27 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 27 30 Jellemző trendek az autóiparban

28 A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Dátum 28 30 A kutatás korlátai A kutatás alábbi korlátait mindenképpen fontos kiemelni: A kutatás feltáró jellegű. A kutatás régiós primer adatokra támaszkodik (Nyugat-Dunántúl és Közép- Magyarország). A felmérés 2011 első félévében készült. A kutatás választott módszere nem teszi lehetővé az általánosítást, mivel nincs mögötte reprezentatív mintán végzett kutatási eredmény. Jövőbeli kutatási irányok A gyártók és a beszállítók K+F+I tevékenységére vonatkozólag nem álltak rendelkezésre megfelelő információ-tartalommal bíró és hozzáférhető adatok, így ezt a területet javasolt vizsgálni. A jövőben a kutatást érdemes lenne területileg kiterjeszteni és Magyarország minden régiójából bevonni válaszadókat, illetve lehetőség lenne egy nemzetközi szintű összehasonlítás készítésére is.

29 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003

30 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Prof. Dr. Józsa László."

Hasonló előadás


Google Hirdetések